Cadeler A/S - installation av vindkraftverk offshore

Igår kväll kom det lite mer nyheter, som nog antyddes under investeringssamtalet:

CADELER A/S: CONTEMPLATED PRIVATE PLACEMENT TO FINANCE THE EQUITY PORTION OF TWO PLANNED T-CLASS NEWBUILD VESSELS AND THE ACQUISITION AND CONVERSION OF A HEAVY-LIFT VESSEL TO A +23,000T INCLINED FALL-PIPE VESSEL - Inderes

De planerar att köpa två nya T-klassfartyg från Coscos varv (i princip A-klassfartyg med tekniska förbättringar - leverans 2030 och 2031) samt förvärva och konvertera ett begagnat tunglastfartyg till ett rörläggningsfartyg. För detta ändamål kommer de att emittera upp till 10 % nya aktier i en riktad emission (accelererat förfarande).

På grund av detta är handeln avbruten idag tills resultaten från detta meddelas.

Detta väcker alltid blandade känslor, eftersom det innebär en utspädning av ens egen position. Å andra sidan växer företagets flotta, och jag är ganska övertygad om att behovet av dessa har diskuterats med kunderna. Det är alltså mycket troligt att dessa kommer att öka företagets intjäningsmöjligheter i framtiden mer än vad utspädningen påverkar.

Men ändå börjar det finnas element i detta helhetskoncept som jag är mer skeptisk till. Företaget talade mycket i tisdagens presentation om den fullständiga servicen för turbininstallation. Detta ökar företagets andel av hela fältkonstruktionen, men riskerna ökar också. Det har hittills sagts relativt lite om hur dessa hanteras. Jag förstår också att kunderna gärna skjuter dessa risker ifrån sig, men är priset tillräckligt attraktivt? Enligt min mening lämnade gårdagens presentation, till exempel gällande Hornsea 3-projektet, många frågor obesvarade. När jag tittade på CFO:n under den delen av presentationen blev jag tveksam till om han såg saken på samma sätt som VD:n?

Så i diagrammet nedan verkar ytan vara betydligt större, men eftersom intäkterna kommer senare (på grund av kundrelaterade skäl) syns pengarna senare i företagets kassa. Vad innebär allt detta för finansieringsbehoven?

Baserat på tisdagens presentation trodde jag att de skulle agera försiktigt på denna front. Men nu kom nyheten om dessa nya fartyg igår kväll (många saker från presentationen sattes i ett nytt ljus). Företaget kommer förmodligen att förklara detta lite mer inom en snar framtid.

Jag måste väl försöka att mer noggrant analysera effekten av detta på helheten med tiden. Men jag tror att detta på sitt sätt är kopplat till det tidigare rapporterade engagemanget från Nordsjöstaterna (som VD:n sa, detta gav den nödvändiga synligheten för framtiden → lättare att investera).

6 gillningar