Cadeler A/S - installation av vindkraftverk offshore

Jag fick fundera en stund på om jag kunde svara på detta och samtidigt bevara min anonymitet. Jag är geolog och har undersökt bottnarna för framtida havsbaserade vindkraftverk, innan det finns något till havs. De krävande faserna är enligt mig inte nödvändigtvis installationsfaserna, eftersom mycket planeringsarbete, forskningsarbete, tillståndsansökningar etc. har gjorts för detta. Eller vad jag har sett av Cadeler’s material, så kan ett vindkraftverk vara klart mycket snabbt. Inte konstigt om man har fartyg och besättning i världsklass.

På havsbotten kan det finnas för många mjuka lager som förhindrar en ekonomiskt förnuftig installation av ett vindkraftverk. Generellt sett är Östersjön dock en bra plats att installera vindkraftverk på, eftersom havet är grunt och blåsigt. Havsbottnens lager och geologi kan variera snabbt även över små avstånd. Vissa platser blir alltså kasserade, men innan undersökningar har man ingen realistisk uppfattning om detta. Lodningar utförda med olika våglängder används som underlag för att planera borrningar. Med borrningar tas prover från sediment och berggrund, om berggrunden nås på ett bestämt djup. Även andra borrmetoder kan användas för att fastställa olika fysikaliska egenskaper. Slutresultatet av dessa undersökningar kan till och med avgöra projektets lönsamhet och genomförbarhet.

Kanske beskriver Cadeler’s marginaler branschen väl. Det är farligt till havs och det finns inte många ordentliga fartyg, oavsett arbetsfas. Skickliga sjömän behövs. Jag vet inte hur mycket Cadeler’s fartyg tål vind, men forskningsarbetare åker ganska lätt till hamnen för att tillbringa blåsiga dagar. Trots det är marginalerna goda.

6 gillningar