Först och främst tack till både @Sahti-Laine och @Avokado för att ni deltog i diskussionen. Jag tror att detta kommer att glädja fler än bara mig.
@avokado Jag är åtminstone nyfiken på att höra lite mer om hur du kom fram till detta resultat. Jag har själv grävt mycket i hela den globala energimarknaden och de olika parternas prognoser relaterade till den.
Det är sant att havsbaserad vindkraft inte kommer att vara en betydande del i global skala, men jag är åtminstone tills vidare starkt övertygad om att den ändå kommer att hitta sin egen nisch i helheten. Särskilt när man betraktar saker på en mer lokal nivå.
Och @Sahti-Laine många kan vara intresserade av praktiska erfarenheter av hur dessa projekt fungerar och vad som händer under installationen. Jag följde själv byggandet av Moray West-parken ganska nära för att få en bättre förståelse för hur processen framskrider tidsmässigt etc. Men många detaljer förblir oundvikligen dolda utan en direkt koppling till projekten. Så, skulle man kunna önska en kort sammanfattning av huvudfaserna och vilka arbetsmoment som är särskilt krävande och varför. Och jag är också lite intresserad av vilka marginaler man arbetar med när det gäller förhållandena under driften?