Jag har följt BDC-sektorn från sidlinjen ett tag nu, för närvarande har portföljen bara en liten del Barings BDC som jag fiskade in i portföljen för några år sedan under en dipp. Jag gjorde mig nyligen av med den sista mREIT:en, så nu finns det en ledig plats i portföljen för en kassaflödesgenerator, och vad är väl bättre för detta ändamål än någon BDC med en trevlig utdelning.
Min förståelse för dessa företags djupare “själsliv” är dock fortfarande lite tunn, så jag har försökt att gräva igenom lådan och gissat vart man egentligen skulle placera sina pengar. Några företag dyker upp därifrån konsekvent, så följande “ställen” har hamnat under närmare granskning:
MAIN - Dyrt som tusan, även efter den senaste dippen är P/NAV nästan 2x. Har betalat extra utdelningar ganska generöst i många år, men grundutdelningen är ändå ganska mycket lägre än genomsnittet i sektorn. Å andra sidan är utdelningsandelen också betydligt lägre än hos jämförbara bolag. Tills vidare på bevakningslistan, om priset sjunker till siffror som börjar med en fyra, ökar lockelsen att köpa denna avsevärt.
ARCC - Enligt min mening ett annat kvalitetsbolag, lite samma tankar som med MAIN.
Sedan de mest “saftiga” affärerna i mina ögon:
Hercules Capital (HTGC) - Priset har sjunkit med 13% under den senaste månaden, tydligen på grund av att konvertibler har släppts ut på marknaden och som ett resultat är utdelningen på en ganska imponerande nivå på 11,5%. Förra året verkar dock ha gått bra, utdelningsandelen är på en helt sund/låg nivå jämfört med sektorn och extra utdelningar har redan utlovats för varje kvartal i år. Nackdelen är att “Herkkuli” (Hercules) tydligen har fokuserat på “venture-lending”-liknande verksamhet, vilket medför ytterligare risk.
Blue Owl (OBDC) - Ett annat +11% utdelningsmonster, en betydligt större portfölj än Herkules, tillväxten är dock ett litet frågetecken. Utdelningsandelen är relativt låg och företaget har inte bara kunnat öka sin grundutdelning de senaste åren, utan också betalat extra utdelningar utöver det. Detta skulle nu vara det mest intressanta objektet för mig, åtminstone för tillfället.
Vilka tankar har andra, finns det något jag inte har tagit hänsyn till här? Det som mest oroar mig med det hela är förstås “Den Orange Mannens” upptåg och huruvida han lyckas driva hela USA in i en recession. Å andra sidan gnager samma rädsla på investeringsmarknaderna i allmänhet, men min magkänsla är att BDC:er i genomsnitt är i en betydligt sämre position om ekonomin går åt skogen.