BDC (Business Development Company) företag

Här är den nuvarande situationen:

Nordnet

Kan inte köpa:

• Hercules Capital
  • Ares Capital (från april kan man köpa eller inte) kan inte köpa
  • CION Investment
  • Stellus Capital
  • Blue Owl Capital
  • PNNT
  • TriplePoint Venture Growth (TPVG)
  • Main Street Capital
  • Morgan Stanley Direct Lending Fund (MSDL)

Kan köpa:

• Runway Growth
  • FS KKR Capital
  • New Mountain Finance
  • Horizon Technology Finance
  • Capital Southwest
  • SLR Investment
  • Golub capital
  • PFLT

edit: Lade till det slutliga resultatet för Ares Capital (ARCC) enligt Nordnets beslut (1.4.2025)

4 gillningar

Låt oss lägga till åtminstone dessa till listan:

Nordnet, kan köpa:
FDUS
GLAD

Nordnet, kan inte köpa:
GAIN
GSBD

Lyckligtvis finns det mäklare där man kan köpa BDC-företag utan begränsningar :ok_hand:

3 gillningar

Nordnet-listan “kan köpas” (dessa har jag senast köpt):
Saratoga
Capital Southwest

Det vore bra att hålla en lista samlad. Kan man här t.ex. på något sätt fästa ett sådant listinlägg som kan uppdateras i början av hela tråden?

2 gillningar

Om en lista fästs överst, skulle man då kunna lägga till även de inhemska mäklarna som man kan köpa ifrån?

1 gillning

Hittills är Nordnet den enda som överhuvudtaget har blockerat dem.

1 gillning

Finns det information om man kan köpa Main Street Capital via Mandatum Trader One-tjänsten?

Jag har följt BDC-sektorn från sidlinjen ett tag nu, för närvarande har portföljen bara en liten del Barings BDC som jag fiskade in i portföljen för några år sedan under en dipp. Jag gjorde mig nyligen av med den sista mREIT:en, så nu finns det en ledig plats i portföljen för en kassaflödesgenerator, och vad är väl bättre för detta ändamål än någon BDC med en trevlig utdelning.

Min förståelse för dessa företags djupare “själsliv” är dock fortfarande lite tunn, så jag har försökt att gräva igenom lådan och gissat vart man egentligen skulle placera sina pengar. Några företag dyker upp därifrån konsekvent, så följande “ställen” har hamnat under närmare granskning:

MAIN - Dyrt som tusan, även efter den senaste dippen är P/NAV nästan 2x. Har betalat extra utdelningar ganska generöst i många år, men grundutdelningen är ändå ganska mycket lägre än genomsnittet i sektorn. Å andra sidan är utdelningsandelen också betydligt lägre än hos jämförbara bolag. Tills vidare på bevakningslistan, om priset sjunker till siffror som börjar med en fyra, ökar lockelsen att köpa denna avsevärt.

ARCC - Enligt min mening ett annat kvalitetsbolag, lite samma tankar som med MAIN.

Sedan de mest “saftiga” affärerna i mina ögon:

Hercules Capital (HTGC) - Priset har sjunkit med 13% under den senaste månaden, tydligen på grund av att konvertibler har släppts ut på marknaden och som ett resultat är utdelningen på en ganska imponerande nivå på 11,5%. Förra året verkar dock ha gått bra, utdelningsandelen är på en helt sund/låg nivå jämfört med sektorn och extra utdelningar har redan utlovats för varje kvartal i år. Nackdelen är att “Herkkuli” (Hercules) tydligen har fokuserat på “venture-lending”-liknande verksamhet, vilket medför ytterligare risk.

Blue Owl (OBDC) - Ett annat +11% utdelningsmonster, en betydligt större portfölj än Herkules, tillväxten är dock ett litet frågetecken. Utdelningsandelen är relativt låg och företaget har inte bara kunnat öka sin grundutdelning de senaste åren, utan också betalat extra utdelningar utöver det. Detta skulle nu vara det mest intressanta objektet för mig, åtminstone för tillfället.

Vilka tankar har andra, finns det något jag inte har tagit hänsyn till här? Det som mest oroar mig med det hela är förstås “Den Orange Mannens” upptåg och huruvida han lyckas driva hela USA in i en recession. Å andra sidan gnager samma rädsla på investeringsmarknaderna i allmänhet, men min magkänsla är att BDC:er i genomsnitt är i en betydligt sämre position om ekonomin går åt skogen.

9 gillningar

Du har undersökt det väl.
Jag har alla dessa som överdimensionerade positioner (ca 20000-40000 euro/aktie), delvis för att de också har blivit dyrare.

Mest i portföljen är ARCC, en stabil och den största BDC, priset har bara glidit långt över NAV jämfört med det normala. Jag kommer inte att öka positionen då jag redan har mer än tillräckligt och det finns bättre priser i andra BDC:er.

MAIN: mycket dyr i förhållande till NAV, men det har den oftast varit, nu dyrare än normalt. Investerarnas favorit och internt förvaltad, vilket också uppskattas. Mitt eget genomsnittspris är lite över $25, jag kommer inte att öka positionen mer om den inte faller väldigt mycket från nuvarande priser utan egen orsak.

HTGC: liksom MAIN, har fått många fans och är också dyr. Internt förvaltad. Har också “tillräckligt” av denna i portföljen, jag lägger inte till om den inte faller väldigt mycket från nuvarande priser utan egen orsak.

OBDC: fusionerades för en tid sedan med en annan BDC från samma förvaltare (Blue Owl), synergier förväntas också öka NAV. Av de nämnda har jag köpt denna senast (andra BDC:er efter denna) och priset är nu under NAV, så tummen upp för denna av dessa.

Generellt är din grundtes att köpa under NAV, men som nämnts, särskilt internt förvaltade BDC:er får man sällan under NAV annat än i speciella situationer, och även i många (kvalitativa) externt förvaltade BDC:er ligger man mer eller mindre över NAV.

Dessa fyra nämnda BDC:er (liksom nästan alla andra BDC:er) har diversifierat sina investeringar mycket brett, så en viss motståndskraft kommer genom det. Visst, om en recession kommer så kommer priserna att falla, men det är inte säkert att dessa kommer att möta utdelningssänkningar, åtminstone inte om vi inte går in i en långvarig recession.

7 gillningar

Tack för inputen, kul att höra att det åtminstone inte gick helt åt skogen!

Visst är det alltid trevligt att köpa bra saker billigt, även om kursutvecklingen i dessa företag inte verkar vara det egentliga köttet och det är ju utdelningarna vi är ute efter i första hand.
Kurserna pekar ju alla åt sydost och jag försöker bli av med min dåliga vana att fånga fallande knivar :slight_smile:

Nu återstår bara att tajma köpen till botten och titta i kristallkulan om recessionen kommer till Amerikas underland eller inte :stuck_out_tongue:

2 gillningar

Mindre överraskande bröt Nordnet sedan sitt löfte och fortsätter sin linje med att vara den enda banken i Norden tillsammans med Avanza som generellt inte tillåter köp av BDC:er :clown_face:

\u003e ”Vi ber om ursäkt för tidigare felaktig information och förvirring. Följande information är korrekt. Det stämmer att ARCC nu inte är registrerat som ett LP (”Limited partnership”), utan istället är registrerat som ett så kallat BDC (Business Development Company) som är en typ av Closed End Fund, vilket nu har gjort det möjligt för professionella investerare att investera i värdepapperet. På grund av att värdepapperet är en Closed End Fund kommer det inte att vara tillgängligt för icke-professionella investerare då vi inte kan leverera KID eller ta emot emittentens målmarknadsdata, vilket är ett krav enligt PRIIPs-direktivet från EU. Detta innebär tyvärr att ARCC inte kommer att vara handlingsbart för icke-professionella kunder inom en snar framtid”

Det här avsnittet luktar starkt av att Nordnet har räknat på ”förlorade intäkter vs. kostnad” och bara bestämt sig för att ta den lata vägen:

\u003e då vi inte kan leverera KID eller ta emot emittentens målmarknadsdata

4 gillningar

Och ingen blev förvånad…

Men Nordnet kan köpa till listan: TRIN

Så var det möjligt här att på något sätt fästa inlägg så att man kunde få en underhållbar lista?

1 gillning

Varför kan Kayne Anderson BDC (KBDC) aktien köpas från Nordnet trots att det är ett closed-end BDC-bolag?

1 gillning

Eftersom Nordnet har blockerat dem genom att dra lott/kasta pil som en apa.
Förmodligen har en del också glömts bort, så tyst tyst så att de inte märker det.

Alla BDC:er är i princip CEFF:ar, men har valt att verka som företag under BDC-reglerna.

3 gillningar

Detta ämne är centralt kopplat till BDC-bolag, det vill säga Trumpadministrationen planerar stora höjningar av källskatten på utdelningar från amerikanska bolag om mottagarens hemvist är i ett “skattemässigt ovänligt land” som EU-länder.

För närvarande är källskatten 15%, men om denna lag “Section 899” går igenom (som den redan gjorde i kongressens underhus) kommer en tilläggsskatt på 5 procentenheter att läggas till källskatten, vilken höjs med 5 procentenheter varje år under fyra år med start nästa år, det vill säga nivån är slutligen 20%. Utöver detta kommer givetvis den finska skattemyndighetens andel som tidigare, vilket skulle innebära en total skatt på minst 45,5%.

https://www.reuters.com/business/finance/wall-street-fears-foreign-tax-budget-bill-may-reduce-allure-us-assets-2025-05-29/

9 gillningar

Nå, så kom det förslag som jag har väntat på och fruktat.
Även här, om det träder i kraft, pissar de rejält i sitt eget bo, men jag fruktar att dumhet och övermod kommer att segra.

3 gillningar

Har andra liknande erfarenheter av ARCC-företaget som jag skrev i mäklar-tråden:

https://keskustelut.inderes.fi/t/keskustelua-valittajista/915/8511?u=villitonkuski

Nordnet har inte ens bemödat sig att kommentera varför dessa återinvesteringsplaner inte kan göras via dem. Jag själv skulle ha gjort en sådan för många, eftersom man vanligtvis får nya aktier med rabatt i dem.

OP är också ganska lat och konstaterar bara att det kanske uppstår kostnader som jag betalar. Jag visste inte ens att man KANSKE får nya aktier med rabatt. Det blir utmanande, synd.

Det är till fördel för dem som investerar i BDC-bolag att inse att USA, som betraktats som en stabil klippa i det finansiella systemet, glider in i en osäkerhetszon, och att den kraftiga ökningen av privat kreditgivning (private credit) kraftigt ökar riskerna med att investera i BDC-bolag.

FT beskriver i denna rykande färska artikel situationen och den växande risknivån baserat på utredningar från Moody’s, USA:s värdepappersmyndighet och en expert från det amerikanska finansdepartementet. BDC-bolagens bristande transparens och betydligt svagare riskbuffertar jämfört med banker gör dem till en potentiell utlösande faktor för systemproblem (och naturligtvis för dessa bolag själva och deras aktieägare).

2 gillningar

Det där är inte unikt för ARCC eller BDC:er, utan återinvestering (DRIP - dividend re investment plan) är en ganska vanlig metod för utdelningar i USA. Det är också förknippat med olika skatteförmåner och annat för dem, lite på samma sätt som våra OST och spar-/kapitalförsäkringar.

Själv har jag några utdelningspapper hos OP som som standard har gått in i den där återinvesteringen, vilket verkar fungera precis så här:

1. När utdelningen kommer, köps aktien automatiskt med hela beloppet istället för pengar
  2. Överskjutande belopp sätts in på kontot
  3. En normal courtageavgift tas ut för köpet

Alltså precis som om du själv hade köpt aktien. I USA tas inga courtageavgifter ut för detta, men för utländska gör det det.

Detta måste du separat be att få ändrat till att komma som pengar, om du så önskar. Du skickar ett meddelande i OP:s “Meddelanden”-sektion till frågor relaterade till investeringar.

2 gillningar