Asuntojen arvostustaso

Vuokraaminen/liisaaminen on kasvussa muillakin elämän osa-alueilla niin kummallista olisi jos se ei jatkaisi kasvuaan myös asumisessakin.
Ei osteta enää kirjoja, musiikki tallenteita eikä DVD elokuvia vaan on kuukausimaksullisia äänikirja-, musiikki- ja elokuvapalveluja.
Ei osteta omaa mökkiä vaan käydään lomailemassa vuokra mökeillä
Autoja liisataan, eikä osteta omaksi, varsinkin yrityskäytössä, mutta yksityisleasing palveluiden suosio on kasvussa.
Ulkoilu- ja urheiluvälineitä, juhlavaatteita, työkaluja yms. voi vuokrata ostamisen sijaan ja kaikkien näiden suosio on kasvussa.

7 tykkäystä

Eikä mikään ihme. Osaan jutuista kyse on puhtaasti elintapojen muutoksesta:

  • halutaan vaihtelua lomailuun vs aina vaan samalla mökillä
  • Vanha heitetään pois / myydään torissa eikä korjata

En ole havainnut suurta muutosta asumiseen liittyen, siis ettei yhtäkkiä asuttaisi asunnossa. Tämäkin voi muuttua jos lainsäädäntö (tai yritysten käytännöt) mahdollistaisivat joustavan etätyön ulkomailta. En tunne montaa jotka eivät haluaisi elää talvia välimerellä.

Autojen osalta kyse voi olla puhtaasti murroksesta markkinoilla joka tekee vaikeaksi arvioida mikä säilyttää arvonsa. Toki liisaus yleisesti on kehittynyt ja lainsäädäntö mahdollistaa sen toteutuksen edullisesti.

Me asuttiin jossain vaiheessa monen vuoden jakso vuokralla kun vaan saatiin niin edullinen asunto, että lainan korot + vastike olisivat olleet paljon korkeammat. Kun löydettiin kiva kämppä jonka arvonnousuun uskottiin ostettiin se, ja arvo tosiaan tuplaantui 14v aikana. Myytiin se 2022 just kun asuntojen hinnat aloittivat laskun, ja palattiin vuokralle. Uusi kämppä ostettiin halvemmalla alueelta jonka hintojen uskon taas nousevan, mutta toivon mukaan sen selvittäminen jää perinnönsaajille.

Näitä helposti mietitään tosi mustavalkoisesti. Kun mä en harrasta rahassa kylpemistä sanoisin asunnon olevan siinä mielessä erilainen kuin muut omistusluokat, että siinä on teoriassa konkreettinen mahdollisuus nauttia onistuksestaan lähes päivittäin. Mun tavoitteena on nauttia eläkkeestä ja jättää merkittävästi isompi perintö kuin mitä tulen itse vastaanottamaan. Tuota varten ei tarvitse miettiä olisiko tilillä 3.2 vai 3.5 miljoonaa kuollessaan. Kuvittelisin monella olevan sama.

Asunnossa on se hyvä puoli että kun velat on maksettu se mahdollistaa edullisen asumisen vaikka pörssit miten romahtaisivat. Siinä tapauksessa se jopa mahdollistaisi jopa sijoitusmäärän kasvattamisen ilman suurempaa riskiä.

Mulle on ihan OK jos joku näkee asian päinvastoin. Joku tähtää mahdollisimman suureen omaisuuteen, minä mielenrauhaan.

12 tykkäystä

Puolueiden nuorisojärjestöjen asuntobisnes vaikeuksissa: Yritys hakee saneeraukseen | Kauppalehti

" Asuntorakentaja NAL Asunnot Oy on hakeutunut yrityssaneeraukseen. Suurelle yleisölle tuntematon NAL rakennuttaa ja isännöi pääosin alle 30-vuotiaille tarkoitettuja vuokra-asuntoja lähinnä kasvukeskuksissa."

Ongelmiin voi näköjään ajautua vaikka keskittyy kasvukeskuksiin.

6 tykkäystä

Tietenkin voi.

“Omavaraisuusaste (2024): 0,6 %”

“Viime vuosina NAL Asuntojen kohteiden taloudellinen käyttöaste on heikentynyt huomattavasti, ilmenee yrityksen papereista. Vuonna 2020 käyttöaste oli 96,4 prosenttia, mutta vuonna 2023 enää 91,7 prosenttia ja vuonna 2024 vain 84,5 prosenttia.”

“KL kävi läpi NAL Asuntojen vuokrapyyntejä pääkaupunkiseudulla. Yrityksen asuntojen vuokrat eivät ole erityisen edullisia suhteessa markkinoilla vapaana oleviin asuntoihin.”

“Espoon Kauklahdessa NAL Asunnoilla on vuonna 2006 valmistunut kerrostalo. Esimerkiksi yksiön vuokra on talossa 700–1030 euroa. Muilla vuokranantajilla on alueella tarjolla lukuisia vuokrayksiöitä myös alle 700 euron.”

9 tykkäystä

Artikkelista lainattua: “KL kävi läpi NAL Asuntojen vuokrapyyntejä pääkaupunkiseudulla. Yrityksen asuntojen vuokrat eivät ole erityisen edullisia suhteessa markkinoilla vapaana oleviin asuntoihin. Onko toimintamalli rikki, kun vuokralaisia ei saada?” Mielenkiintoista.

Historiallisesti tuetut vuokra-asunnot ovat olleet selkeästi halvempia, kuin markkinaehtoisesti vuokrattavat. Vaikea tämän artikkelin (ja itse tutkimatta) perusteella luoda mitään kokonaiskuvaa, mutta onhan se huolestuttava markkinadynamiikka, jos kulupohjaisesti hinnoiteltu asunto ei pärjää markkinahinnoitellulle. Silloinhan käytännössä markkinaehtoisesti vuokraavat vuokranantajat jäävät turskalle. Jos tämä kululaskelma sisältäisi kulut tuottovaatimuksesta, niin se olisi helpompi ymmärtää.

6 tykkäystä

Olen alaa paremmin tuntevia kuunnelleena tullut siihen käsitykseen, etta erilaiset ARA-toimijat olisi vähän laajemminkin vaikeuksissa.

Asiaa on käsitellyt ainakin Harri Huru parissa viimeisessä kuukausikatsauksessaan (ostan asuntoja podcast, spotify).

Kauppalehden foorumilla myös ollut tästä viime aikoina aktiivista keskustelua. MOT: Asumisoikeusasunnot - suuri puhallus | Sivu 4 | Kauppalehden keskustelupalsta

3 tykkäystä

Onhan siinä kassat kovilla, kun viimeisen parin vuoden aikana on käyttöasteet ottaneet osumaa ja samalla rakennutetaan kovaa vauhtia uusia asuntoja ennen kuin ASO-tuotanto loppuu. Esimerkiksi TA-Yhtymälle valmistui 2024 yli 1000 uutta asuntoa ja Asuntosäätiö aloitti vuoden aikana yli 500 uuden asunnon hankkeet. Silti ei noista kannata lyhyellä aikajänteelllä kovin huolissaan olla. Korot ovat tulleet alaspäin ja niiden vaikutus tulee viiveellä näkyviin mikä helpottaa esimerksi megavivutetun TA:n kassavirran tilannetta huomattavasti.

2 tykkäystä

Tilastokeskuksen toukokuun myyntiluvut julki ja asuntojen hinnat olleet vielä laskussa:

Kuva otettu Kauppalehden artikkelista.

Edellisvuoteen laskua 1,3 % ja edelliseen kuukauteen 0,4 %. Eniten hinnat laskivat vantaalla, jossa laskua 5,2 %. Myös Espoossa lasku ollut 5 % luokkaa ja hintojen lasku kokonaisvaltaisesti oli voimakkainta juuri isoissa kasvukeskuksissa. Kauppojen määrä kuitenkin nousi, jos jotain piristymisen merkkejä haluaa löytää.

22 tykkäystä

Tilastokeskus julkaisee myös tarkemmalla tasolla postinumeroalueittain / kvartaaleittain kauppamäärät, jotka pohjautuu varainsiirtoverotietoihin. Tämä varsin hyödyllinen tieto Pääkaupunkiseudulla, jossa asuinalueiden hinta ja kauppamäärät saattaa vaihdella paljon postinumeroalueiden perusteella. Ilahduttava huomata että joillakin postinumeroalueilla on nähtävissä selkeää nousua Q4/24 eteenpäin linkki tilastokeskuksen tietokantaan Vanhojen osakeasuntojen neliöhinnat ja kauppojen lukumäärät postinumeroalueittain, neljännesvuosittain muuttujina Vuosineljännes, Postinumero, Talotyyppi ja Tiedot. PxWeb

17 tykkäystä

Kiitos. Pistokoemaisesti Kallion ja Kotkan kerrostalokaksioiden rullaava 12kk kauppamäärät 2011-2025.

Tämä ei anna tietenkään kokonaiskuvaa, mutta kyllähän tuolla kauppaa käydään. Mitenhän vedenpitäviä ovat rahastojen perustelut lunastusten sulkemiselle markkinaan vedoten…? Taitaa tietysti suurimmalle osalle olla tiedossa, että oikea syy on, ettei asunnoista saatava hinta vastaa tasearvoa.

13 tykkäystä

Kuluttajien usko edelleen koetuksella – ”Jokin painaa mieltä”

Ei nyt oikein vaikuta siltä että kuluttajat olisivat vieläkään rynnimässä joukoittain asuntomarkkinoille:

“Tilastokeskuksen perjantaina julkaisemien tietojen mukaan kuluttajien luottamusindikaattorin saldoluku oli kesäkuussa -8,6, kun se oli toukokuussa -8,4 ja huhtikuussa -7,4.”

“Erityisesti isompien ostokohteiden, kuten kestokulutustavaroiden tai asuntojen, ostohalut olivat kesäkuussa pohjatasoilla.”

7 tykkäystä

Kyllähän se omaakin lainanmaksuintoa vähentää, että nuoruudessa kuvitteli oman asunnon ostamisen olevan hyvä idea. No, nyt tuosta (kookkaasta yksiöstä, fiksulla paikalla) on maksamatta 49te ja samalta kadulta saisi 2te oman ostohinnan alle melkein 15 neliötä isomman asunnon. Ja tuo siis pyyntihinta (tietysti).

No, josko tuon asunnon saisi jonain kauniina päivänä lunastettua itselleen, niin se alkaisi sitten todenteolla maksamaan itseään takaisin. Ja saa sitten hyvän, tasaisen tulonlähteen.

No, onneksi tuohon on aina helposti löytynyt vuokralainen, eli siinä mielessä ollut hyvä hankinta.

9 tykkäystä

Pientä päivitystä pyörälenkiltä. Kohteen pihassa bongattu kaksi raksamiestä maskit naamalla.

Saman tien varresta lähempänä Tamperetta vuosia keskeneräisenä seisonut betonirunko on synnyttänyt paritalon. Paritalo mukavammassa paikassa, koska kauempana motarista ja lähempänä Tesoman palveluita. Toki Nokiantie tuossakin ihan edessä.
Tässä Google Maps linkkejä

11/2020 Betonirunko syntyy (6/2019 runkoa ei ole) Google Maps

8/2024 Kohta valmistuu Google Maps

5/2025 Valmista Google Maps

Ohi polkiessa oli ilmapalloilla kirjaimet OTM optiomaailmassa Out of The Money.

1 tykkäys

Sato ostaa OP Vuokratuotolta 1000 asuntoa. Mielenkiintoista olisi tietää millä tuottovaatimuksella…

6 tykkäystä

Päivän toinen uutinen:

Voisi ajatella, että varsin myynti-intoinen myyjä ollut tässä tapauksessa. Ja sehän tietenkin on ostajan kannalta mukavaa.

16 tykkäystä

Tuolla kaupalla OP saa massia sen verran että voi maksaa viime vuoden loppuun mennessä tehdyt lunastukset: Ajankohtaista tietoa kiinteistörahastoista_0725 | OP

Aika lovi tulee rahaston 5300asunnon kokonaismassaan

8 tykkäystä

Tästä kaupasta huolimatta rahaston lunastuksia ei vieläkään avata, vaikka ne tulisi maksuun vasta vuoden kuluttua. Mielenkiintoista nähdä Q2 rahastokatsaus, siihen on näistä myydyistä taloista jouduttu arvot kirjaamaan myyntihintaan.

4 tykkäystä

En yhtään yllättyisi, jos tässä kaupassa olisi taas joku “osta nyt ja maksamme kahden vuoden vastikkeet” -härveli, jolla saadaan myyntihinnat pidettyä korkealla.

5 tykkäystä

Riippumattoman kiinteistörahaston omaisuuden ostollekin taisi löytyä rahoitus melko läheltä:

23 tykkäystä

Sinällään loogista, että rahoitusta haetaan pankista. Viimeaikaisten kiinteistöuutisten johdosta tästä vaan tulee vähän semmonen “veivaus”-fiilis.

Ota multa lainaa, niin myyn sulle taloja. Onneksi on vakuudeton laina.

2 tykkäystä