Zoox alkaa testata itseajavia autojaan Washington D.C:ssä, joka on sen kahdeksas testikaupunki Yhdysvalloissa.
Aluksi autot ajavat kuljettajan valvonnassa kartoittaen alueita ja täysin itseohjautuva testaus käynnistyy vielä tämän vuoden aikana. Kaupunki valittiin sen haastavan liikenteen, vaihtelevien sääolosuhteiden ja suuren taksikysynnän takia.
Amazon sulkee neljä Fresh-ruokakauppaa Etelä-Kaliforniassa, koska sen strategia painottuu yhä enemmän Whole Foodsiin ja verkkojakeluun.
Päätös seuraa aiempia sulkemisia muualla Yhdysvalloissa, Amazonilla on edelleen yli 60 Fresh-myymälää, mutta ketjun kasvu on ollut takkuisaa mm. kustannusleikkausten ja kilpailun vuoksi.
"Key Points
Amazon is closing some of its Fresh supermarkets, the company confirmed, as its physical store strategy continues to focus more on Whole Foods.
The company plans to shutter four Fresh stores in Southern California, and it recently closed four other U.S. locations.
Amazon has been determined to become a major player in grocery by investing heavily in online delivery and acquiring Whole Foods for $13.7 billion in 2017."
Amazonin arvostus on alla olevan tviitin mukaan todella matalalla. Markkina hinnoittelee kait nyt kasvun hidastumista ja kustannuspaineita, lisäksi Amazonin kilpailijatkin ovat nousussa ja onhan tämä yhtiö rönsyilytkin etten aina pysy mukanakaan.
EV/EBIT ja P/E-luku ovat kuitenkin edelleen yli 30. Mutta EV/EBITDA luku on vain 14 tämän vuoden ennusteella. Iso ero johtuu ainakin suuresta kassasta ja pienestä velasta.
Tarkistin hieman laskelmiani. EV/EBITin ja EV/EBITDAn välinen suuri ero johtuu suurista D&A-kuluista (Depreciation & Amortization), ei niinkään isosta kassasta ja vähistä veloista.
Linkin artikkelissa kerrotaan, että Amazon tuo Los Angelesin One Medical -klinikoille automaatteja, joista voi hakea reseptilääkkeet heti lääkärikäynnin jälkeen.
Koneet jakavat esim. antibiootteja ja verenpainelääkkeitä muutamassa minuutissa. Tavoitteena on helpottaa lääkkeiden saantia ja haastaa perinteiset apteekkiketjut, kuten CVS ja Walgreens.
"Key Points
Amazon is launching prescription vending kiosks at select One Medical clinics in the Los Angeles area.
The kiosks are operated by Amazon Pharmacy and stock a range of commonly prescribed medications, such as antibiotics, inhalers and blood pressure treatments.
The launch comes as pharmacy chains Rite Aid, Walgreens and CVS have closed stores in recent years."
Amazon on julkaissut päivitetyn tekoälytyökalunsa Quick Suite, joka tarjoaa yrityksille chatbotin ja tekoälyagentteja datan analysointiin, raportointiin ja sisällön tiivistämiseen.
Työkalu maksaa 20 dollaria käyttäjältä kuukaudessa ja integroituu mm. Slackiin ja Salesforceen. Quick Suite haastaa alla olevan jutun mukaan ChatGPT:n, Microsoftin Copilotin ja Googlen Gemini Enterprisen, mutta se on suunnattu erityisesti myynnin, markkinoinnin ja analytiikan ammattilaisille.
Amazon aikoo palkata Yhdysvalloissa 250 000 työntekijää joulusesongin ajaksi, eli saman verran kuin kahtena edellisvuonna.
Yhtiö valmistautuu tilauspiikkiin, vaikka kuluttajien odotetaan olevan varovaisia Trumpin tullipolitiikan vuoksi. Palkat vaihtelevat jutun mukaan 19 – 23 dollarin välillä tunnilta.
Retailers have issued mixed outlooks ahead of the holiday season, with Target and Best Buy maintaining their annual forecasts, and Walmart and Macy’s raising theirs.
Amazonin on lasketellut viime aikoina ja jutun mukaan sijoittajien tunnelma on synkkä ennen tulosjulkistusta.
Laskupaineita lisäävät uutiset yhtiön henkilöstövähennyksistä ja 2,5 miljardin dollarin sovinnosta Yhdysvaltain kauppakomission kanssa. Yhtiötä syytetään harhaanjohtaneen asiakkaita Prime-jäsenyyksissä ja vaikeuttaneen palvelun perumista.
Eli tässä vähän tunnelmia tulevaa tulosjulkistusta ajatellen.
Amazon on esitellyt uuden Blue Jay -nimisen varastorobotin, joka osaa lajitella, pakata ja yhdistää tavaroita samassa työpisteessä.
Robotti helpottaa työntekijöiden fyysisiä tehtäviä ja tehostaa tilankäyttöä. Sitä testataan jo Etelä-Carolinassa. Amazon jatkaa muutenkin varastojen automatisointia, mikä herättää yleisesti keskustelua työllisyydestä.
Morgan Stanleyn mukaan Amazon voi säästää jopa 4 miljardia dollaria vuodessa, koska se korvaa varastotyöntekijöitä roboteilla.
Yritys aikoo automatisoida 75 prosenttia toiminnoistaan vuoteen 2027 mennessä. Uudet robottivarastot, kuten Blue Jay tehostavat työtä ja pienentävät kustannuksia - samalla kun ihmistyö vähenee.
KeyBanc aloitti Amazonin seurannan “Overweight”-suosituksella ja 300 dollarin tavoitehinnalla.
Pankin mukaan mainonta ja ruokakauppojen laajennus tukevat kasvua, lisäksi sijoittajat aliarvioivat AWS-pilvipalvelun elpymistä. AWS hallitsee yhä markkinoita ja voi hyötyä tekoälybuumista, kun uudet datakeskukset valmistuvat arvelee pankki.
Amazon aikoo irtisanoa jopa 30 000 toimistotyöntekijää, koska kustannuksia pitää laskea ja koska pandemian aikana palkattiin liikaa väkeä.
Useat osastot ovat vaarassa, kuten erityisesti HR ja laitepuoli. Toimitusjohtaja Andy Jassy haluaa vähentää byrokratiaa ja hyödyntää enemmän tekoälyä, mikä voi jatkossakin vähentää työpaikkoja.
Amazon julkisti uuden tekoälyhankkeensa Project Rainierin (tuttavallisemmin Raineri), joka kokoaa yhteen valtavan laskentaklusterin yhtiön omista Trainium2-siruista. Hanke käynnistyi jo viime vuonna,ja nyt sitä käyttää erityisesti Amazonin tukema tekoälyfirma Anthropic.
Anthropic rakentaa ja pyörittää Claude-malliaan Rainerin avulla ja aikoo hyödyntää yli miljoona sirua vuoden loppuun mennessä.
Amazonin mukaan Rainier tarjoaa voimaa myös tulevillekin Claude-versioille ja vahvistaa kuulemma AWS:n asemaa tekoälyinfran kärkitoimijana.
Amazonin liikevaihto kasvoi kolmannella kvartaalilla reippaasti, kun myynti nousi selvästi edellisvuoteen verrattuna. Valuuttakurssien vaikutuksetkin huomioiden kasvu pysyi silti vahvana, mikä kertonee liiketoiminnan hyvästä vireestä useilla alueilla.
Liikevoitto pysyi samana kuin viime vuonna, mutta siihen sisältyi yksittäisiä merkittäviä kuluja muun muassa oikeusriidan sovittelusta ja irtisanomisista. Ilman näitä kertaluonteisia eriä tulos olisi ollut tietysti selvästi parempi… operatiivinen kannattavuus on joka tapauksessa kohentunut.
Nettotulos nousi selvästi ja lisäksi AWS-pilvipalvelut vetivät jälleen vahvasti kasvaen nopeammin kuin vuosiin. Toimitusjohtaja Andy Jassyn mukaan AI vauhdittaa koko yhtiön kehitystä (Alokas huom. kuten muidenkin) ja AWS:n kasvu on kiihtynyt selvästi. Myös verkkokaupan logistiikkauudistukset ja nopeammat toimitukset etenevät johdon mukaan suunnitellusti.
Hyvä tulos kyllä, mutta ymmärrykseni mukaan sijoittajien yhtiöön liittyvät huolenaiheet eivät liity tähän yksittäiseen kvartaaliin, vaan miten yhtiö pärjää tulevaisuudessa erilaisten kilpailijoiden paineessa.
Iso positiivinen kurssireaktio nyt ja ehkä pian taas pohditaan, että kuinka paljon oikeasti ne tulevaisuuden huolenaiheet muuttuivat tämän kvartaalin jälkeen.