Tämän viikon perjantaina on vuorossa foorumilainen, joka on tietyiltä spekseiltään mediaanihaastateltavani ja ehkä mediaanifoorumilainenkin.
No… hän on paljon muutakin… onneksi… hän on hyviä sekä lisäarvoa sijoittajille tuovien viestien kirjoittaja, joissa on mukana olennaista tietoa ja hyvää omaa laadukasta pohdintaa. Tämän lisäksi hänellä tuntuu olevan sellaista maalaisjärkeä, joka helposti meiltä sijoittajilta varsinkin unohtuu tunteillessa ja ollessamme liian itsevarmoja.
Hän ei vaikuta kikkailevan, vaan keskittyvän olennaisiin asioihin, osittain hänellä on ehkä back to basics -tyylinen tapa sijoittaa.
Osinkoseilaaja vaikuttaa analyyttiseltä, pitkäjänteiseltä ja harkitsevalta kaverilta, lisäksi hän tuntuu olevan maanläheinen, käytännöllinen ja määrätietoinen kaveri.
Hänen tyylinsä on rento mutta asiallinen, lisäksi hänestä huokuu omasta mielestäni kokemus ja rauhallisuus, eli hän ei taida olla mikään turhan hötkyilevä sijoittaja.
Seilaajasta myös välittyy vilpitön innostus sijoittamiseen, mutta samaan aikaan sopiva nöyryys markkinoita kohtaan. Hän todella toteuttaa sitä, mitä täällä Foorumilla toivotaan, että toiset sijoittajat auttaisivat toisia sijoittajia - tällainen toiminta hyödyttää koko yhteisöä.
Toivon, että tämän haastattelun myötä hän innostuu iloksemme vieläkin aktiivisemmaksi Foorumillamme.
1. Kerro viidelläkymmenellä sanalla, kuka olet.
Olen noin neljäkymppinen mies, DI ja KTM, teollisuudessa töissä, aktiivinen sijoittaja ja sivutoiminen yrittäjä. Asun vaimoni kanssa kaukana pääkaupunkiseudulta. Kerään paljon mieluummin kokemuksia kuin tavaraa. Autostani maksoin noin viikon bruttopalkkani, mutta matkoihin menee taas tuhansia euroja vuodessa.
2. Kerro kolme asiaa, mitä harvat sinusta tietävät.
Olen intohimoinen olutpanija; olen asunut kolmessa maassa; olen käynyt viidessäkymmenessä maassa.
3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on sijoittamisen lisäksi?
Kuntosali, matkustaminen, oluen paneminen, lukeminen, hyviä ruokia & juomia.
4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?
Herään yleensä noin klo. 7, syön aamupalaa ja selailen samalla uutisia. Etenkin talousuutisia tulee katsottua läpi, mutta myös paikallisuutiset kiinnostavat. Puolet viikosta olen toimistolla ja puolet kotona, eli joka ajan töihin tai siirryn etätoimistolleni.
5. Millainen olet sijoittajana?
Pitkäjänteinen ja kassavirtaorientoitunut. Nykyään kenties hieman varovainenkin. En edes yritä löytää tenbaggereita, vaan pyrin pikemmin välttämään pommeja. Olen – toivon mukaan – jo maksanut suurimman osan oppirahastani.
6. Millainen sijoitushistoriasi on?
Ensimmäiset rahastot tuli ostettua jo 90-luvun alkupuolella. Ellen väärin muista, taisi olla Aktia Global ja Aktia Secura. Samaan aikaan minulle ostettiin (keino)nahkasalkkukin, koska sellainen piti ehdottomasti olla. Olin siis reilun metrin pituinen sijoittaja siihen aikaan. Muistaakseni nuo rahastot oli aika kauan mukanani, mutta jossain vaiheessa niistä kuitenkin luovuin, eikä sitten ollut vuosiin sijoituksia. Sitten joskus talouskriisin aikoihin, syksyllä 2008 muistaakseni, tuli ensimmäistä kertaa ostettua jonkin verran osakkeita – Fortum, Pöyry ja Nokia – mutta kyseessä ei missään nimessä ollut varsinaista sijoittamista, vaan pikemmin spekulointia. Kaikki mitä löytyi möin pari vuotta myöhemmin ja laitoin käteisrahana enimmäiseen omistusasuntooni. Sanoisin että järjestelmällinen sijoittaminen alkoi 2012 kun ostin ensimmäisen sijoitusasuntoni. Silloin asuntosijoittaminen ei ollut kovin suosittua, eikä perhe- tai tuttavapiiristä löytynyt kokemusta. Jostain tuli vaan tällainen idea mieleen ja rupesin pyörittämään Exceliä. Seuraavien vuosien aikana tuli sekä kokemusta että kassavirtaa, ja oli laskevien korkojen aika, eli lähdin vauhdilla kasvattamaan asuntosalkkuani. Lisäksi löysin pankilta hyvän vastapuolen, joka ymmärsi mitä olin rakentamassa. Saatuani bullet-lainan rupesin täysillä sijoittamaan kassavirtaa, ensin seuraaviin asuntoihin ja myöhemmin ennen kaikkea osakkeisiin. Lumipalloefekti siis, vuosia ennen kun sen niminen kirja ilmestyi. En ole enää moneen vuoteen asuntoja ostanut, vaan keskityn nykyään pelkästään osakkeisiin, ja tietenkin asuntosalkun ylläpitämiseen. Järjestelmällisen osakepoiminnan aloitin 2017 ja siellä tiellä olen edelleen.
7. Kuvastaako nimimerkkisi Osinkoseilaaja sinua hyvin sijoittajana?
Kyllä ja ei. En ikinä [enää] sijoita mihinkään pelkästään osinkojen takia, ja sijoitan tapauskohtaisesti myös sellaisiin osakkeisiin jotka eivät maksa osinkoja lainkaan. Kassavirta on kuitenkin keskiössä sijoitustoiminnassani, eli keskimäärin suosin kyllä hyviä osinkomaksajia. Vaikka teoriassa ei ole fiksua nostaa verollisia osinkoja, joita ei elämiseen tarvita, arvostan kassavirran tuomia mahdollisuuksia.
8. Millainen salkku sinulla on? Jos sinun tulisi holdata kahta osaketta vähintään kymmenen vuotta, mitkä valitsisit ja miksi?
Noin 60% on sijoitusasunnoissa ja noin 40% arvopapereissa. Käteistä on yleensä vaan muutama prosentti. Velkavipu tällä hetkellä noin 35%. Arvopaperisalkun suurimmat positiot ovat Nordea, Investor, Aktia, Sampo ja S&P 500 ETF, siinä järjestyksessä. Salkkuni kostuu neljästä pääryhmästä: hyviä osingonmaksajia (esim. Nordea, Sampo, Aktia, CapMan, Evli), erinomaisesti menestyneitä sijoitusyhtiöitä (Investor, Latour, Svolder, Lundbergföretagen), kasvuyhtiöitä tylsiltä aloilta (Harvia, Tokmanni, Kamux), sekä laajasti hajautuneita ETF:iä (esim. SXR8, Amundi Nasdaq 100, IS3N).
Valitsisin siinä tapauksessa ehdottomasti kaksi sijoitusyhtiötä joilla on laaja hajautus, eli vaikka minulla olisi vaan kaksi suoraa omistusta, saisin niiden kautta hyvän hajautuksen. Tällä hetkellä valitsisin Investorin ja Latourin, molemmat ruotsalaisia. Kummallakin loistava track record, laaja hajautus, mielenkiintoisia listaamattomia omistuksia, matalat hallintokulut sekä vankka perheomistus.
9. Millainen osakepoimintaprosessi sinulla on askel askeleelta?
Hyvin tylsä. Olen itse asiassa suhteellisen tyytyväinen nykyiseen salkkuuni, ja tosi harvoin avaan uusia positioita, ja vielä harvemmin luovun olemassa olevista positioista. Yleisesti ottaen suosin tylsiä aloja ja yritän välttää kaikenlaisia hypejä, eli lähinnä tulee katsottua tällaisia perustylsiä firmoja. Mikäli jotain mielenkiintoista löytyy, yritän perehtyä yritykseen suhteellisen kokonaisvaltaisesti. Etenkin kiinnostaa tasainen tuloksentekokyky ja vankka historia.
10. Miten sinä tutkit normaalisti yhtiön lukuja, pyöritteletkö itse paljon dcf-malleja, vai katsotko suoraan analyytikon rapsasta?
En pyörittele. Yritän pitää toimintani mahdollisimman yksinkertaisena, sijoittamalla tasaisia tuloksia tekeviin yrityksiin, joiden arvostustasot ovat kohtuullisia ja osingot noususuuntaisia. Tunnuslukuja joita lähinnä seuraan ovat siis P/E, EV/EBIT, P/B, osinkotuotto & -historia ja ROE-%. Lisäksi tulee katsottua velkaisuusastetta.
11. Kerro viidelläkymmenellä sanalla, mitä mieltä olet näistä alla olevista sijoituskohteena?
- Aktia: tylsä, hyvä osingonmaksaja, tykkään! Varainhoitopuoli on jatkuvasti ollut tahmea, mutta pelkästään osinko vastaa suurin piirtein indeksituottoa, eli näkemykseni on että huonossa skenariossa saan ~indeksituotta ja samalla hyvää kassavirtaa, ja hyvässä skenariossa jotain vielä parempaa. Lisään aina kuopista, kuten olen jo vuosia tehnyt.
- Aspo : tylsä, entinen hyvä osingonmaksaja, tykkäsin! Aspo oli hyvällä vauhdilla menossa oikeaan suuntaan kun Ukrainan sota alkoi. Ikävä kyllä tämä oli kova isku Aspon toiminnalle, mutta nyt näyttää taas siltä että siirtyminen idästä länteen etenee hyvin. En ole silti pitkään aikaan kasvattanut positiotani, vaan odottelen vielä kunnes laiva on varmuudella kääntynyt – ja osinko jälleen nousee.
- Nordea : tylsä, hyvä osingonmaksaja, tykkään! Arvopaperisalkkuni ylivoimaisesti suurin positio yli 15% painolla. Oli vielä muutama vuosi sitten Pohjoismaiden huonoimpia suurpankkeja, nyt on kenties niistä paras. Hyvä maantieteellinen hajautus turvallisissa Pohjoismassa. Kova osinko, kovat takaisinostot. Lisään tulevaisuudessakin kuopista, kuten olen jo vuosia tehnyt, mutta enää maltillisesti koska positioni on jo niin suuri.
- Tokmanni : tylsä, entinen hyvä osingonmaksaja, tykkäsin! Tällä hetkellä urani huonoin osakesijoitus, euroissa laskettuna. Vastatuuli on kova ja on jo vuosia kestänyt. Vielä en kuitenkaan ole valmis luovuttamaan, koska luotan edelleen siihen että Tokmanni pystyy parempaan. Lisäksi on saatu aikaan hyviä kasvumahdollisuuksia sekä ulkomailla (DollarStore/Ruotsi ja Big Dollar/Tanska) että kotimaassa (Spar).
12. Miksi poimit osakkeita, miksi et vain rahastoja? 95 pinnaa häviää indeksille ja ehkä prosenttia tai promille voittaa sen niin että pääsee aidosti tuntipalkoille per tehty sijoitusjuttuihin käytetty aika?
Hyvä kysymys, jonka aina välillä on syytä esittää itselleen. Minulla on siihen kolme syytä:
(1) Kassavirta - toki löytyy myös indeksirahastoja jotka maksavat osinkoja, mutta suosin kovia osingonmaksajia jotka eivät välttämättä löydy sopivana ”indeksipakettina”. Lisäksi kurssit heiluvat aina, mutta ainakin tähän mennessä saamani osinkoni on paitsi koronavuonna 2020 aina johdonmukaisesti noussut tuntuvasti.
(2) Mielenkiinto – minusta osakkeiden poiminta on erittäin mukava älyllinen haaste, enkä ollenkaan nauti samalla tavalla indeksirahastojen ostoista (vaikka toki harrastan sitäkin).
(3) Usko itseeni – viiden vuoden tuottoni on tällä hetkellä +74%, kun OMXH25GI on samaan aikaan tuottanut +45%. Sen verran on pääoma kiinni että tämä on euroissakin mittaava ero. En toki tiedä pystynkö jatkossakin tähän, ja siinä vaiheessa kun tilanne muuttuu pidemmäksikin ajaksi olen kyllä sen verran nöyrä että olen valmis harkitsemaan muutosta; toki huomoiden myös kohtaa (1).
13. Mitkä ovat mielestäsi kolme parasta puoltasi sijoittajana, ja mikä olisi mielestäsi tärkein kehittämisen kohteesi?
Parasta: pitkäjänteisyys, FOMO:n puute, usko omaan tekemiseen.
Kehittämisen vara: nopeampi reagointi huonoihin uutisiin (eli myyminen), hitaampi reagointi laskeviin kursseihein (eli ostaminen), ETF:n / indeksirahastojen painon nostaminen.
14. Jos voisit opettaa kaikille foorumilaisille yhden asian sijoittamisesta vain nappia painalla, niin mikä se olisi ja miksi?
Tylsä oppi tylsältä sijoittajalta: hajauttakaa! Varsinkin kun on jo hiukan pääomaa kertynyt tämä on kenties tärkein oppi. Jos kaikki on yhdessä tai parissa kohteessa kiinni ja se kuuluisa musta joutsen iskee, siitä toipuminen voi kestää vuosia.
15. Jos sinun pitäisi valita Foorumilta kolme ja Inden henkilökunnasta 2 hoitamaan salkkuasi 10 vuotta, ketkä valitsisit ja miksi?
Foorumi: Lyly_ja_Immo, superg ja NukkeNukuttaja. Kaksi ensimmäistä ovat jo saavuttaneet sellaisia salkkuja jonka eteen itse edelleen teen työtä. Lisäksi eka tarjoaa aina viihdyttävää lukemista ja toka sopivan rennon otteen vakavistakin raha-asoista. NukkeNukuttajan salkun koosta en tiedä, mutta olen huomannut että samaistun hyvin usein hänen ajatuksiin.
Inderes: Sauli & Kasper, koska suurin osa sijoituksistani on kiinni heidän seuramassa yhtiöissä. Lisäksi tykkään Saulin tyylistä ja haastatteluista.
16. Profiilissa mainitset, että olet asuntosijoittaja, kerro vähän asuntosijoitustoiminnastasi?
Aloitin tosiaan 2012, just ennen nollakorkoaikakautta. Suhteellisen kovalla vivulla, intohimolla ja bulletlainalla tuli sitten seuraavien vuosien aikana hommattua parikymmentä asuntoa omasta kotikaupungista. Muutaman vuoden jälkeen perustin myös sijoitusyhtiön, jonka kautta olen sijoittanut sekä asuntoihin että arvopapereihin. Enää en kasvata asuntosalkkua, koska työmäärä päivätyön ohella olisi liian suuri. Asuntosalkku tarjoaa suhteellisen tasaista kassavirtaa jolla nykyään osittain lyhennän sijoituslainani ja osittain yhä edelleen sijoitan arvopapereihin.
17. Mitä tämän päivän Osinkoseilaaja sanoisi juuri sijoittamisen aloittaneelle Osinkoseilaajalle?
Hajauta, ole nöyrä, myy [nopeammin] huonoihin uutisiin.
18. Mitä tavoitteita sinulla on sijoittamisessa? Mitä konkreettista hyvää olet saanut sijoittamisen tuomasta vauraudesta?
En ole firettäjä, mutta suunnitelmissa on kyllä jäädä pois päivätyöstä jo kauan ennen eläkeikää. Tarkoitus ei tosiaan ole jäädä lepäämään, vaan keskittyä omiin projekteihin ja sijoituksiin. Kai tämän voisi tiivistää silleen että tavoite on [taloudellinen] vapaus.
Vaikka sijoitukset välillä stressaakin (etenkin asuntopuoli), sanoisin että jonkinlainen mielenrauha. Sen verran on pääomaa kertynyt että pärjäisin vaikka jäisin huomenna loppuelämäksi työttömäksi.
19. Profiilissasi sanot suosivasi kannattavia yhtiöitä, mitkä ovat sinulle tärkeimmät jutut katsoessasi nimenomaan yhtiön kannattavuutta? Alokkaan mielestä on vaikea katsoa yhtiön kannattavuutta, kun pitää miettiä kokonaisuutta, millä alalla toimii etc.
Edelleen pyrin yksinkertaistamaan sijoittamista, eli seuraan lähinnä paljonko jää viivan alle (EBIT, EBITA) ja oman pääoman tuottoa (ROE-%). Lisäksi jonkinlainen vertailu verrokkeihin / kilpailijoihin.
20. Mistä haluat kiittää Inderesiä ja Inderesin sijoitusfoorumia?
Inderesin analyysit ja sijoitusfoorumi ovat nykyään aika keskeisessä roolissa kun haen uutisia, taloussisältöä ja näkemyksiä, joten suuri kiitos vaan koko henkilökunnalle sekä myös kaikille foorumilaisille!
Kiitoksia sinulle hyvistä vastauksista!
Seilaajan vastauksista tuli mieleen, että oli asia lähes, mikä tahansa, niin perusasiat aina ensiksi kuntoon, mutta sanoisin, että usein tämä unohtuu enemmän tai vähemmän suurimmalta osalta - olen huomannut tämän erityisen hyvin rakkaissa harrastuksissani, kuten sijoittamisessa ja salilla käymisessä. Enkä edes tiedä, olenko itsekään osannut edes tyydyttävästi keskittyä niihin.
On mukava lukea hyväntuulisia viestejäsi, joissa on itsenäistä hyvää pohdiskelua ja pohdiskelun taustalla on selvästi tietoa, että aitoa ymmärrystä.
Vielä itselläni tuo kovin itsenäinen päättely ei onnistu, tai onnistuu, mutta omat itsenäiset päätelmät ovat noin 85-95 prosenttisesti väärässä ja koska ajatuksissani esitän asiat joskus jopa uskottavasti ikään kuin tietäisin, niin jotkut saattavat jopa uskoa. Vielä on siis perusasioissa työmaata eikä mikään osa-alue ole edes tyydyttävä, paitsi säästöaste, joka on erinomainen… kuten myös työmoraali.
Sijoitusurani alkaa käymään yhdeksättä vuotta, tässä sijoitushistorian tuotot:
Tämän viikon perjantaina haastatteluvuorossa on henkilö, joka on herättänyt hyvällä tavalla huomiota aktiivisuudellaan Foorumilla viime aikoina. Hän on kirjoittanut runsaasti kiinnostavia ja laadukkaita viestejä eri yhtiöketjuihin.
Monille hän saattaa olla entuudestaan tuttu Äxästä, mutta Foorumilla hän ei ole aiemmin juuri näkynyt, vaikka käyttäjätili on ollut olemassa jo pitkään.
Tomi on innostava ja asiantunteva sijoittaja, jonka selkeät ja perusteelliset kirjoitukset ovat viime aikoina rikastuttaneet Foorumin keskusteluja. Hänen pitkä kokemuksensa ja kärsivällinen, lisäksi järkevän rauhallinen asenteensa markkinoihin luovat vakuuttavan kuvan pitkäjänteisestä osakepoimijasta.
Tomi hienosti tuonut Foorumille hyödyllisiä ja kiinnostavia tietoja sekä ajatuksiaan eri yhtiöistä ja niihin liittyvistä asioista. Myös hänen tiiviit nostonsa ja yksittäiset pohdintansa ovat tuoneet hyvää keskustelua yhtiöketjuihin. Niin ja ei sovi unohtaa hänen hyviä artikkeleitakaan, mitä hän on kirjoitellut.
Hän toimillaan auttaa muita sijoittajia ja vaikuttaa varsin ystävälliseltä kaverilta, eli just sellainen kaveri, joka sopii hyvin tälle Foorumille.
Olen 41-vuotias piensijoittaja ja osa-aikainen pörssitoimittaja. Sijoitusuraa minulla on takana 20 vuotta. Olen työskennellyt sijoitusviestinnän tehtävissä pörssiyhtiöissä ja toiminut osakeanalyytikkona. Toimin tällä hetkellä myös Keski-Uudenmaan Osakesäästäjien hallituksessa.
2. Kerro kolme asiaa, joita harvat sinusta tietävät.
Pelaan shakkia kerhotasolla ja osallistun satunnaisesti kilpailuihin. Seuraan YouTubesta @PowerPlayChess-kanavaa, jossa suurmestari Daniel King analysoi huippupelaajien, kuten Magnus Carlsenin, pelejä. Tykkään matkustella – viimeisen 12 kuukauden aikana olen käynyt Sveitsissä, Ranskassa, Espanjassa ja New Yorkissa. Seuraan erityisesti brittifutista. Käyn katsomassa eri joukkueiden pelejä, vaikka kannatankin Chelseaa.
3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on sijoittamisen lisäksi?
Liikunta on elämäntapani ja merkittävä osa arkea. Pelaan jalkapalloa miesten M40-liigassa, harrastan tennistä ja pingistä sekä lenkkeilen. Kotoa on tosin tullut punaista valoa kaikille uusille harrastuksille.
Herään noin klo 7.00, luen päivän uutiset ja aloitan kirjoittamaan juttua tai osakeanalyysiä. Tutustun yhtiöiden materiaaleihin ja luen tai kuuntelen Inderesin analyysejä. Päivän aikana päivitän X:ään tai Inderesin foorumille mielenkiintoisia sijoituscaseja. Tarkistan päivän kurssikehitystä ja pörssiuutisia. Olen koneella noin klo 16.00 asti, minkä jälkeen keskityn perhe-elämään ja harrastuksiin.
Olen kärsivällinen osakesäästäjä. Salkussani on vain suoria osakesijoituksia, jos omaa kotia ei lasketa. Keskityn pieniin ja keskisuuriin yhtiöihin, koska niistä voi löytyä hinnoitteluvirheitä. Olen oppinut, että markkinoiden korjausliikkeissä tai romahduksissa ei kannata panikoida. Niissä on usein kannattanut ostaa osakkeita lisää. Ostan pienillä summilla tasaisesti ja vältän suuria liikkeitä. Odotan jo seuraavaa pörssin korjausliikettä!
Ensimmäiset sijoitukseni tein lukiolaisena 1999–2000 spekuloiden IT-yhtiöillä. En lue sitä vielä sijoittamiseksi, koska en silloin ymmärtänyt siitä juuri mitään. Sijoituskärpänen puri vasta Jorma Kokon sijoituskurssilla vuonna 2004. Aloitin osakesäästämisen vuonna 2005, kun aloitin KTM-opinnot Jyväskylän yliopistossa. Samalla liityin Keski-Suomen Osakesäästäjiin ja pääsin nuorena hallitukseen. Sen jälkeen olen ostanut pääasiassa Helsingin pörssin yhtiöitä pitäen lähes kaikki säästöt osakkeissa. Markkinoita olen seurannut päivittäin 20 vuotta, pois lukien loma-ajat. Joka päivä oppii uutta, ja markkinoiden reaktiot yllättävät edelleen.
7. Millainen salkku sinulla on? Mikä on salkkusi suurin omistus, ja mistä syystä sen osuus on suurin salkussasi?
Osakesalkkuni on hyvin hajautettu 21 osakkeeseen. Pääpaino on pienissä ja keskisuurissa yhtiöissä. Pidän toimialahajautusta tärkeämpänä kuin maantieteellistä hajautusta. Suurimman omistuksen paino on noin 10 %. Salkku sisältää kasvuyhtiöitä, käänneyhtiöitä ja arvo-osakkeita. Hajautan, koska se auttaa minua nukkumaan yöni paremmin!
8. Millainen on osakepoimintaprosessisi normaalisti askel askeleelta?
Tutustun yhtiön materiaaleihin, kuten osavuosikatsauksiin, vuosikertomuksiin ja CMD-materiaaleihin. Yritän saada käsityksen yhtiön liiketoiminnasta, strategiasta, tavoitteista ja markkinoista. Jos en ymmärrä yhtiön toimintaa riittävästi, luovutan.
Tutustun yhtiön nettisivujen kautta tuotteisiin ja mahdollisiin tuotearvioihin.
Jos yhtiöstä löytyy Inderesin analyysi, luen sen läpi. Saatan katsoa videomateriaalia ja kuunnella viimeisimmän webcastin.
Katson mitä yhtiöstä on kirjoitettu talousalan medioissa ja sosiaalisessa mediassa
Tarkastan arvostuskertoimet analyytikkoraportista tai Inderesin osaketyökalusta.
Päätän, ostaako vai jätänkö yhtiön seurantaan.
9. Mitä tietolähteitä käytät eniten osakepoiminnassasi, mainitse ainakin viisi perusteluineen.
Inderesin yhtiöanalyysit, osaketyökalut ja videot: Tarjoavat syvällistä ja luotettavaa tietoa yhtiöistä.
Koyfin: Tunnusluvut, graafit ja arvostuskertoimet auttavat analyysissä.
Media (X, Arvopaperi, Kauppalehti, Viisas Raha, Talouselämä): Pysyn ajan tasalla markkinoiden trendeistä ja uutisista.
Yhtiöiden omat sijoittajasivut: Tarjoavat ensikäden tietoa strategiasta ja liiketoiminnasta
Sijoitustilaisuudet (Osakesäästäjät, Pörssisäätiö, sijoitusmessut): Mahdollistavat yhtiöiden johdon tapaamisen ja syvemmän ymmärryksen.
10. Mitkä ovat kolme parasta puoltasi sijoittajana? Ja minkä näkisit olevan suurin kehittämisen kohteesi sijoittajana?
Parhaat puoleni: Kärsivällisyys, pitkäjänteisyys ja perusteellisuus.
Kehittämisen kohde: Kärsin välillä FOMO:sta, esimerkiksi juuri nyt Bittiumin ja Nexstimin suhteen. Liiallinen keskittyminen arvostuskertoimiin on aiheuttanut hyvien sijoituskohteiden ohittamista. Salkkuni on liian keskittynyt Suomen markkinoille ja siinä on liikaa rivejä. Olen oppinut välttämään putoavia puukkoja, mutta aiemmin sorruin niihin.
11. Mitkä ovat sinulle viisi tärkeintä arvostuskerrointa, perustele valintasi.
Ei järjestyksessä:
EV/Sales: Kasvuyhtiöissä näen, kuinka paljon sijoittajat maksavat tulevasta kasvusta.
EV/EBIT: Suosikkini! Näyttää tuloksen kasvun odotukset ja huomioi velkaantuneisuuden, mikä on tärkeää pienissä yhtiöissä.
P/E: Sopii vakaiden, tasaista tulosta tekevien yhtiöiden arviointiin pitkällä tuloshistorialla.
P/B: Vaikutti sijoittamiseeni Lindströmin kirjojen myötä ennen finanssikriisiä. Sopii edelleen esimerkiksi teollisuusosakkeiden arviointiin.
Osinkotuotto %: Auttaa hitaasti kasvavien arvoyhtiöiden arvostuksen hahmottamisessa, vaikka en ole osinkosijoittaja.
12. Olet sijoittanut noin 20 vuotta, mitkä ovat olleet ikimuistoisimmat hetkesi osakemarkkinoilla?
Tuttavani järjesti minut Nasdaqin kellonsoittoseremoniaan Times Squarella. Pörssin aukeamisen jälkeen tapasin Micron Technologyn toimitusjohtajan Sanjay Mehrotran, jonka yhtiön markkina-arvo oli yli 100 miljardia dollaria.
Finanssikriisi 2008 ja Lehman Brothersin konkurssi pysäyttivät. Luulin, että globaali talous ajautuu pitkäksi aikaa lamaan. Kurssien lasku USA:ssa ja Suomessa oli uskomatonta.
Ensimmäinen yhtiökokoukseni vuonna 2005 opiskelijana. Ystäväni omisti yhden Lemminkäisen osakkeen ja kutsui minut avustajakseen. Sain ilmaisen lounaan Etelärannan kabinetissa.
Pörssisäätiön tapahtumassa kuulin Revenion FDA-luvan ongelmista. Olin juuri ostanut yhtiötä, ja osake romahti 20 %. Silloin harmitti, mutta lopulta casessa kaikki meni oikein hienosti.
Nokian strategiamuutos ja Symbianin hylkääminen. Osake laski noin 15 %, mutta ostin lisää uskoen markkinoiden ylireagoineen. Markkinat olivat oikeassa.
Koronapaniikki 2020. Helsingin pörssi laski 30 % kolmessa viikossa. Kauppalehden otsikko ”Olemme totaalisen tuhon kynnyksellä. Jumala meitä auttakoon” jäi hyvin mieleen. Veri virtasi markkinoilla, joten jatkoin ostoja.
13. X-profiilissasi kerrot, että keskityt suomalaisiin osakkeisiin, miksi… eikö Hesuli ole nykyisin turskapörssi?
Mitä enemmän lehdissä kirjoitetaan Hesulin heikkoudesta, sitä enemmän tutkin sen osakkeita. Monet suuret yhtiöt, kuten Nokia, Fortum, Kone, Stora Enso ja UPM, ovat kehittyneet heikosti viimeisen viiden vuoden aikana, mikä näkyy indeksissä. Pinnan alta löytyy kuitenkin monia hyviä osakkeita.
14. Kerro noin 100 sanaan per yhtiö, mitä mieltä olet niistä sijoituskohteena:
GRK
GRK on kasvanut vahvasti orgaanisesti ja yritysostoin. Listautuminen osui alan hyvään suhdanteeseen. Yhtiön pitkän aikavälin pääoman tuotto on ollut yli 20 %, mikä on vahva luku infrarakentajalle. Projektien onnistunut toteutus ja odotuksia nopeampi eteneminen tukee tällä hetkellä kannattavuutta. Pohjois-Ruotsin jättiprojekti (400 milj. euroa) on yhtiön historian suurin, mutta sen päättyminen vaikeuttaa kasvua oleellisesti tulevina vuosina. Siksi yhtiön pitkän aikavälin taloudelliset tavoitteet ovat niin maltilliset nykyiseen tuloksentekokykyyn nähden. Arvostus vaikuttaa edulliselta verrattuna Kreateen. Tuloksen odotetaan laskevan huippuvuoden (2025) jälkeen, joten seuraan tilannetta.
Kempower
Kempower on pörssin mielenkiintoisimpia mahdollisia käänneyhtiöitä. Yhtiön on nopeasti kasvavassa DC-latausteknologiassa montaa sen kilpailijaa edellä. Autojen sähköistyminen jatkuu, mutta todellinen mahdollisuus on hyötyajoneuvojen (bussit, rekat, pakettiautot) sähköistyminen. Tulos on tappiolla, mutta myyntikatemarginaalin taso on rohkaiseva. Kassavirta on negatiivinen, mutta analyytikot odottavat sen kääntyvän positiiviseksi 2026. Yhtiö on nettovelaton, joten se kestää nykyisen tilanteen. Saadut tilaukset ovat tänä vuonna yllättäneet positiivisesti sekä Q1 ja Q2, ja asiakkaiden varastot ovat alkaneet sulaa. Case muistuttaa Qt:n varhaisvuosia, vaikka toimialat eroavat. Aloitin ostot loppuvuodesta 2024 ja olen jatkanut 2025.
Nexstim
Nexstim on minulle uusi tuttavuus. Tapasin yhtiön johtoa Pörssin Avoimet Ovet -tapahtumassa, ja he vaikuttivat oikein päteviltä. Puhuivat minut ihan pyörryksiin yhtiön teknologiasta. Olen vasta tutustumassa yhtiön liiketoimintaan. Kurssikehitys aiheuttaa FOMO-oireita, mutta en vielä omista osaketta, koska analyysini on kesken.
Olvi
Olvilla on selkeitä kilpailuetuja: vahva markkina-asema, hyvä brändi ja kustannustehokkuus. Yhtiö tekee tasaisesti tulosta, ja pääoman tuotto on hyvä. Tase on erinomaisessa kunnossa. Kasvu on haaste, mutta toivon alkoholittomien tuotteiden tukevan kasvua tulevaisuudessa. Uusi strategia on tuore, joten annan aikaa. Valko-Venäjän liiketoiminnasta irtautuminen voisi nostaa arvostusta. Yhtiö ei ole seksikäs, mutta tällaiset kohteet voivat olla loistavia sijoituksia pitkäjänteiselle omistajalle. Omistan.
15. Sinun pitää valita Inderesin henkilökunnasta kolme ja Foorumilta kolme kaveria hoitamaan salkkuasi kymmeneksi vuodeksi, ketkä valitsisit ja miksi?
Inderesin henkilökunta: Mikael Rautanen, Sauli Vilén ja Juha Kinnunen. He ovat pitkän linjan analyytikoita, joiden näkemyksiä olen seurannut vuosia. He keskittyvät arvioimaan yhtiöiden kilpailuetuja, mikä on olennaista pitkäjänteisessä sijoittamisessa.
Foorumi: En ole seurannut foorumia riittävästi arvioidakseni salkunhoitajia. Aloitin foorumin seuraamisen hiljattain, joten en tunne käyttäjiä tarpeeksi.
16. Mitkä ovat kolme parasta lukemaasi sijoitus- tai talouskirjaa? Perustele valintasi.
One Up on Wall Street, Peter Lynch: Korostaa tavallisen sijoittajan mahdollisuuksia löytää aliarvostettuja osakkeita arkipäivän havainnoilla ja yksinkertaisella analyysillä. On myös varsin viihdyttävästi kirjoitettu.
Vaurastu arvo-osakkeilla, Kim Lindström: Luin tämän urani alussa, ja se vaikutti sijoittamiseeni ensimmäiset kymmenen vuotta. Innosti tutkimaan osakkeita.
Miten sijoitan pörssiosakkeisiin, Seppo Saario: Luin opiskeluaikoina, ja se antoi käytännönläheisiä vinkkejä. Vahvisti haluani keskittyä suoriin osakesijoituksiin.
17. Mikä sinusta on Inderesin Foorumissa parasta?
Parasta ovat yhtiökohtaiset ketjut, joissa osakkeita seurataan tarkasti. Foorumilaiset kaivavat yhtiöistä tietoa, jota jopa analyytikot eivät aina huomaa.
18. Mitä tavoitteita sinulla on sijoittamisessa?
Sijoittaminen tukee nykyistä uraani. Tavoittelen indeksiä parempaa tuottoa, mutta ymmärrän, etten voi voittaa indeksiä joka vuosi.
19. Alokas on poiminut osakkeita noin kahdeksan vuotta ja on turskalla osakkeissa koko sijoitushistorian osalta. Anna kolme vinkkiä Alokkaalle, joilla hän voisi saada salkkuunsa uuden suunnan?
En tunne Alokkaan salkkua, mutta yleisesti voin antaa seuraavat vinkit:
Etsi yhtiöitä, joilla on selkeä kilpailuetu (markkina-asema, brändi, jakelu, kustannusjohtajuus, patentit, teknologia).
Keskitä sijoitukset laatuyhtiöihin, jotka tunnet tarkasti. Älä maksa laadusta liikaa.
Myy huonot sijoitukset nopeasti. Älä osta putoavia puukkoja, koska huonojen uutisten on tapana jatkua. Jos löydät voittajaosakkeen jatka ostoja, vaikka kurssi olisi noussut merkittävästi. Anna voittojen juosta.
20. Mistä haluat kiittää Inderesiä ja sen Foorumia?
Inderesin analyytikkotiimi on Helsingin pörssin paras! Yhtiöanalyysit ovat laadukkaita ja monipuolisia. Niitä on ilo lukea. Foorumia kiitän nopeista reaktioista uutisiin ja jatkuvasta markkinoiden seuraamisesta. Jatkakaa samaan malliin!
Kiitoksia Tomi!
Tomi on hienosti aktiivisuudellaan nostanut entisestään yhtiöketjujen tasoa kirjoituksillaan ja nostoillaan, lisäksi toki hänen kohteliaisuutensa on myös omalta osaltaan tuonut yleistä hyvää Foorumille.
Tämä on laadukas sijoitusaiheinen Foorumi, jonka parhaana puolena ovat lisäarvoa sijoittamiseen tuovat viestit sekä toki myös tämä varsin mukava Foorumin yhteisö, joka on näiden viestien takana.
Tämän viikon perjantaina on haastatteluvuorossa foorumilainen, joka on analyyttinen ja hyvä kirjoittaja, joka osaa nostaa selkeästi esille olennaisuuksia, joista on hyötyä sijoittajille. Hän kirjoittaa siten, että huomaan hänellä olevan tietoa ja ymmärrystä, lisäksi mikä tärkeintä; hän osaa esittää asiansa vakuuttavin perusteluin (Heitot ilman tarkempia perusteluja ovat joskus vähän turhia). Hänen tekemisestään huokuu varmuutta, harkintaa ja älykästä näkökulmaa.
Tämän kaverin viesteihin kannattaa aina kiinnittää huomiota, koska hän tuo esiin ajatuksia ja erinomaista tietoa eri yhtiöistä hyvin perustelluilla argumenteilla. Hän ei toistele itsestäänselvyyksiä eikä lähde pätemään, vaan lisää keskusteluun aina jotakin uutta ja arvokasta muiden sijoittajien näkökulmasta.
Hänessä on myös hienoa se, että hän on ystävällinen ja muita auttava sijoittaja, joka kuuntelee mielellään eriäviä mielipiteitä. Hän ei sorru turhaan kinasteluun tai tunnekuohuissa kirjoittamiseen, vaan lähestyy asioita järkiperäisesti, avoimesti ja samalla terveellä kriittisyydellä.
Arvostan erityisesti sitä, että hän tuo ketjuihin laadukasta keskustelua sisällöttömän väittelyn sijaan. Suosittelenkin pysähtymään aina, kun näette tämän herran viestin.
Olen nelikymppinen tamperelainen intohimoinen sijoittaja ja urheileva perheenisä. Olen kotoisin Pohjois-Suomesta ja murre taitaa tulla välillä pahasti läpi kirjoituksissani. Olen nyt päätoiminen sijoittaja, mutta sitä ei ole mahdollistanut harvinaisen menestyksekäs sijoitustoiminta vaan menestyksekäs aiempi urani.
2. Kerro kolme asiaa, mitä julkisuudessa harvat sinusta tietävät.
Minusta tiedetään hyvin vähän julkisuudessa, niin mielestäni kysymyksien 1,3 ja 4 vastaukset vastaavat tähänkin.
Pelaan jalkapalloa/futsalia, hiihdän ja suunnistan. Jukolan viesti on on nykyisin vuoden päätähtäin harrasterintamalla. Lisäksi käyn kuntosalilla tukeakseni ja mahdollistaakseni harrastamistani mahdollisimman pitkälle tulevaan.
Aamuseiskalta ylös, aamutoimet sekä aamupalat koko perheen voimin ja sitten kahdeksan jälkeen lapsi päiväkotiin. 8:30 alkaa viimeistään oma työpäivä. Näin tuloskauden ulkopuolella aamut ovat varsin rauhallista tuoreiden markkinakommenttien, analyysien, tilastojen, tiedotteiden, uutisten yms. kaiken sellaisen läpikäyntiä. Jossain vaiheessa päivää sitten liikkumista tai perheen asioiden hoitoa. Myöhemmin takaisin koneelle mikä sisältää sitten kaikkea omaan sijoitustoimintaan liittyvää (osaketutkimusta, markkinatutkimusta, markkinan seurantaa, keskustelua toisten sijoittajien kanssa yms.).
Tuloskaudet poikkeavat sitten valtavasti koska käyn läpi melkein kaikki raportit jollain tasolla toki painottuen niihin mitkä itsellä sillä hetkellä tarkimmassa seurannassa. Silloin koneella vierähtää helposti koko päivä kun raportteja, haastatteluja ja webcasteja on niin paljon läpikäytävänä.
Iltaisin sitten perhe-elämää, harrastuksia ja puolison harrastusten mahdollistamista. Tuloskausilla saatan vielä lapsen mentyä nukkumaan palata koneelle käymään asioita läpi ja muutenkin puoliso kantaa tuloskausien aikana hieman enemmän vastuuta perhe-elämän pyörittämisestä, jota minä kompensoin sitten parhaani mukaan tuloskausien ulkopuolella.
Riskinsietokykyinen, fokusoitunut ja intohimoinen. Pyrin seuraamaan todella tarkasti salkkuni yhtiöitä sekä potentiaalisia salkkuyhtiöitä. Jos jokin merkittävä asia muuttuu seuraamissani yhtiöissä, niin pyrin ymmärtämään ja reagoimaan siihen nopeammin/paremmin kuin muu markkina. Koitan kääntää jokaisen kiven ja kannon. Olen ollut yhteydessä myös suoraan toimitusjohtajiin yllättyen positiivisesti saadessani vastauksia niitä varsinaisesti odottamatta.
Finanssikriisin aikoihin tuli tehtyä ensimmäiset sijoitukset huonolla tietämyksellä, 2010-luku tuli seurattua pääasiassa sivusta (sijoitusurani suurin virhe) lukuunottamatta pienimuotoista indeksisijoittamista kunnes koronan aikana kipinä syttyi jälleen uudestaan sijoittamisen noustessa suurimmaksi kiinnostuksen kohteekseni.
7. Millainen salkku sinulla on? Jos sinun pitäisi arvata salkkusi kaksi kovinta nousijaa seuraavan 12 kuukauden aikana, niin mitkä valitsisit ja miksi?
Kansainvälisen hajautuksen hoidan puhtaasti ETF-rahastojen ja Pyn Eliten kautta. Ne ovat salkun tukijalka jotka elävät rauhassa omaa elämäänsä. Suhteessa markkinan kokoon iso osa salkusta on suomalaisissa pienissä ja keskisuurissa yhtiöissä ja tätä osaa salkusta hoidan todella aktiivisesti.
Duellilta odotan salkkuni suurimpia tuottoja tulevien 12 kk:n aikana. Kuten @Iikka_Numminen jossain videolla toteaa, Duell on kerännyt värisuoran erinäisiä vastoinkäymisiä kohdallensa, eikä yritys itsessään mielestäni ole niin huono minä markkinat sitä pitävät. Sanottakoon että riskit ovat myös koholla tasetilanteen kiristyessä markkinan lähdettyä alta keväällä/talvella surkeiden sääolosuhteiden myötävaikutuksella.
Boreolla on myös takana vaikeat ajat Venäjän liiketoimintojen lähdettyä alta ja suhdanteiden osuttua kovaa Boreon liiketoimintoihin samalla kun velkaa oli paljon. Nyt valoa on tunnelin päässä ja tämä pyörä on lähdössä pyörimään velkavipuineen oikeaan suuntaan. Yritysostoihinkin ollaan taas palattu, mikä indikoi mielestäni myös johdon luottamuksesta tulevaan. Boreon firmat on huonossa suhdanteessa trimmattu Iivo Niskasen rasvaprosentit (terveiset @Harri_Sieppi lle ) mielessä ja kun kysyntää paranee, niin tulostasokin noussee kohisten. Tämän lisäksi sijoittajat alkavat taas arvostamaan Kari Nergin (@Rosskopf ) ja kumppaneiden pääoman allokoinnin kykyjä ja Boreolle suodaan korkeammat arvostuskertoimet.
8. Mitkä kaksi osaketta ostit viimeksi? Kerro myös sinun ostoperusteesi.
Ostin NoHoa ja Keskisuomalaista. Möin NoHo kevään mittaan surkeiden säiden myötä. Olen ostellut sitä takaisin tulosraportin jälkeen ja viimeisen erän ostin tuoreen Nordean korttidatan vahvistettua käsityksiäni kohtuullisen vahvasta loppukesästä ravintoloille. Keskisuomalaista ostin syksyn osinkosalkkuuni. En ole osinkosijoittaja, mutta tiedän suomalaisten rakastavan osinkoja ja tämä näkyy osinko-osakkeiden kurssikehityksessä keväällä. Itse täytän osinkosalkkuni syksyn aikana ja tulen tyhjentämään sen ennen osinkojen irtoamista keväällä. Osinkosalkku on vain pieni osa kokonaisuutta.
9. Millainen on sinun osakepoimintaprosessisi normaalisti askel askeleelta?
Seuraan hyvin tarkasti suurinta osaa Hesulin pienistä ja keskisuurista firmoista. Näistä sitten löytyy muistiinpanot ja laskelmia. Seuraan niihin liittyviä tilastoja, uutisia, analyysejä yms osavuosikatsaukset tietenkin tärkeimpinä. Kuuntelen tuoreita ja vanhoja webcasteja/haastatteluita. Tarkemmassa seurannassa ovat salkkuyhtiöt ja ne lähimpänä salkkua olevat yhtiöt. Lopulta jokin asia positiivinen/negatiivinen triggeröi jonkun yhtiön salkkuun tai kenties ulos. Osakepoimintaprosessi on siis hyvin pitkäjänteinen, joskin joskus saatan uppoutua johonkin itselleni vielä vähän oudompaa yhtiöön muutamaksi päiväksi ja lopulta ostopäätös voi ajallisesti olla nopeakin. Tällainen oli esimerkiksi Enersense, joka nousi kesällä salkkuuni muutaman päivän intensiivisellä perehtymisellä, kun oli vielä joskus aiemmin luokassa “sijoituskelvoton” aikaisemman toimitusjohtajansa johdolla.
10. Mitkä ovat mielestäsi kolme aliarvostetuinta arvostuskerrointa? Perustele valintasi.
Aliarvostettua on käyttää laajaa valikoimaa arvostuskertoimia koska eri yhtiöille/toimialoille sopii eri tilanteissa eri arvostuskertoimet kuvaamaan sen hetkistä tilannetta. Arvostan kassavirtapohjaisia kertoimia, mutta niiden tulkinnassa on lukuja tärkeämpää tiedostaa syyt mikä saa kassavirran näyttämään hyvältä/huonolta. Sama pätee toki kaikkiin tunnuslukuihin. Pitää tietää tarina lukujen takana.
11. Kerro viidelläkymmenellä sanalla, mitä mieltä olet näistä alla olevista sijoituskohteena?
Aallon Group: Todistetusti toimiva strategia ja kassavirtapohjaisesti huokeasti arvostettu. Kuitenkin mielestäni tällä hetkellä riskit ovat hienoisesti koholla uuden toimistusjohtajan kiihdytettyä yritysostoja ja samalla aloittaessaan muutoksen liiketoimintapohjaiseen organisaatioon. Suhdanteiden paraneminen näkyy tilitoimistojen luvuissa seuraavien parin vuoden aikana.
Duell: Aiheuttanut omilla toimillaan (yrityskaupat jo valmiiksi velkaantuneena) ja heikon kohdemarkkinan tuella monen monta pettymystä sijoittajille minkä vuoksi arvostus pohjamudissa. Jos kuluttaja taas uskaltaa kuluttaa ja kehitys kääntyy, niin sijoittajienkin luottamus ehkä palautuu pikkuhiljaa. Myös velkavipu voimistaa kehitystä parempaan. Mutta miksi osake ei kelpaa toimivalla johdolle näillä tasoilla?
Orthex: Mielenkiintoinen tilanne kuluttajan piristyessä Orthexille isommalla Pohjoismaiden markkinoilla kun samaan aikaan muun Euroopan kasvuhaasteet näyttäisivät hetkellisesti olevan selätetty. Potentiaalia että molemmat markkinat vetävät hyvin seuraavien kvartaalien aikana, joskin olen hieman huolissani kilpailutilanteesta Pohjoismaissa halppisverrokkien haastaessa Orthexin markkina-asemaa. Vastatuulta alkuvuodelle tuli myös lakoista, jotka ovat nyt taakse jäänyttä elämää. Pidän siitä, että johdolla ja muilla työntekijöillä on paljon osakeomistusta.
Talenom: Suomi ja Espanja menee hyvin. Ruotsissa on tehty huonoja yritysostoja vuosien varrella ja menee pitkään ennen kuin Ruotsi on maksanut itsensä takaisin. Tavallaan pidän Talenomin poukkoilevasta strategiasta ja tavallaan en. On hyvä että vaihdetaan suuntaa jos jokin ei toimi, mutta silti toivoo jonkinlaista pitkäjänteisyyttä. Tölkkiä potkitaan koko ajan eteenpäin, mutta uskon sen hillotolpan vielä tulevan vastaan (mutta milloin?).
12. Mitkä on kolme parasta puoltasi sijoittajana? Mikä on suurin kehittämisen kohteesi sijoittajana, ja jos saisit kenet vaan opettamaan sinulle tätä asiaa, kuka se olisi ja miksi?
Riskinsietokyky, intohimo ja pitkäjänteisyys Ehkä eniten olisi opittavaa siitä miten pörssiyritysten hallitus ja johto sekä isot omistajat ajattelee/näkee asioista/asioita. Varmaan joku menestynyt hallitusammattilainen olisi hyvä kertomaan. Mika Heikkilällä voisi olla myös asiasta jotain kertoa.
13. Ehkä noin 95 prosenttia piensijoittajista häviää indeksille, ja indeksin voittajistakaan juuri kukaan ei pääse tuntipalkoille… miksi poimit osakkeita, kun indekseihin sijoittamalla saat hyvän tuoton ilman vaivaa?
Uskon että pystyn tekemään indeksejä parempaa tuottoa tulevaisuudessa rajaamalla suorat osakepoimintani suomalaisiin pieniin ja keskisuurin yrityksiin. Aion tuntea sijoituskohteeni ja potentiaaliset sijoituskohteeni muita markkinan toimijoita paremmin. Suuret ison rahan pelurit eivät voi toimia täällä alhaisen likviditeetin ja matalan markkina-arvon vuoksi. Sauli Vileniä lainatakseni piirinmestaruuskilpailussa on paremmat menestymisen mahdollisuudet kuin mm-kilpailuissa ja valitettavasti tätä tukee mielestäni suomalaisen keskivertosijoittajan tietämystaso mikä tulee esille sijoittajatapahtumissa ja keskusteluissa heidän kanssaan. Jos tulen epäonnistumaan tässä, niin olen ainakin tehnyt sitä mistä pidän.
14. Viesteissäsi pureudut tarkasti yhtiöiden numeroihin ja analyytikoiden odotuksiin. Miten itse painotat kvartaalilukujen vs. pitkän aikavälin strategian merkitystä sijoituspäätöksissäsi?
Tunnustan kallistuvani enemmän kvartaalisijoittajaksi tai ainakin sijoitustähtäin voi olla vain parissa seuraavassa vuodessa. Yleensä odotan sijoittamiltani yhtiöiltä markkinan odotuksia parempaa kehitystä seuraavien 12 kk:n aikana. Joskus myös tähtäin voi olla lyhyempikin jos olen analysoinut (luvut, haastattelut, markkina) esim. vertailukausia ja todennut nyt olevan hyvä sauma parantaa suoritusta enemmän kuin markkinat hinnoittelevat. Toki istun kyydissä mukavasti mukana myös pidempään kun asiat kehittyvät hyvin, mutta vältän jäämästä roikkumaan johonkin käänneyhtiöön pidemmäksi aikaa (koettu on).
15. Mitkä ovat sinulle kolme tärkeintä Inderesin materiaalia (yhtiöraportit, johdon haastattelut etc.)?
Laajat raportit ovat tärkeitä tutustuessani itselleni oudompaan yhtiöön ja yhtiöraportit tulee lähes kaikki luettua. Johdon haastattelut tulee myös aina kuunneltua seuraamistani yhtiöistä, mutta webcastit (taitavat olla yhtiöiden omia, mutta osa ainakin Inderesin toteuttamia) ovat itselleni tärkeämpiä koska pääsen itse esittämään kysymyksiä. Käytän myös Sisäpiirin kaupat -osiota, koska sieltä on nopea tarkistaa yhtiöiden johdon viimeaikaiset transaktiot.
16. Olet aika aktiivinen keskustelija Inderesin foorumilla ja jaat paljon havaintoja muiden sijoittajien kanssa. Mitä hyötyä sinulle on ollut tästä yhteisöllisyydestä, ja muuttaako se koskaan sijoituspäätöksiäsi?
Voi muuttaa. En sellaisenaan suoraan ehkä osta kanssakeskustelijan mielipidettä/kommenttia/faktaa, mutta se saa ehkä itseni tutkimaan asiaa ja muuttamaan mielipidettä. Tämä on äärimmäisen tärkeää ja toivoisinkin enemmän tällaista tiukkaa debattia foorumille. Käyn nopearytmistä debattia Discordin sijoittaryhmässä. Tällaista markkinan pulssillla olevaa ketjua/chattia (Markkina nyt -ketju?) yhteisö mielestäni kaipaisi. Mielestäni on siis todella hyödyllistä vaihtaa mielipiteitä toisten sijoittajien kanssa, jotta ymmärtäisi mahdollisimman paljon itse sijoituskohteesta ja siitä mitä markkina tällä hetkellä siitä ajattelee.
17. Miten sinä hallitset tunteesi sijoittamisessa, ettet joudu esimerkiksi FOMOn valtaan?
Ei ole juuri fomoa näkynyt Hesulissa viime vuosina, niin on ollut suhteellisen helppoa pysyä ulkopuolella. Vakavasti ottaen olen aika kurinalainen ja rationaalinen ihminen sijoituksieni suhteen kuten myös muualla elämässä. Se voi olla myös hieman rasittavaa joidenkin läheisteni mielestä.
18. Mitä tavoitteita sinulla on sijoittamisessa?
Tehdä mahdollisimman paljon rahaa. Ei itsessään rahana vaan onnistumisen mittarina. Muutoin minulle riittää ihan tavallinen arki ja pieni luksus joskus. Tätä haluan perheelleni jatkossakin tarjota ja toivottavasti menestyn sijoittamisen saralla niin hyvin, että voisin jakaa tulevaisuudessa enemmänkin sitten laajemmin yhteiseen hyvään. Toki koen myös että olen osaltani kantamassa suomalaisen yritysten riskejä.
19. Miten Alokas onnistuisi löytämään olennaisimmat asiat yhtiöistä, joista hän on kiinnostunut? Tuntuu, että hän ei osaa kiinnittää oikeisiin asioihin tarpeeksi huomiota.
Suosittelen rajaaman seurattavien yhtiöiden joukon sellaiseen, että aika riittää tuntemaan yhtiöiden asiat perinpohjaisesti. Ahmit kaiken yhtiöiden ja analyytikoiden tuottaman materiaalin (voit käyttää tekoälyä apuna), seuraat heihin liittyvää uutisointia ja tilastointia yms. Olet näissä yhtiöissä mukana silloin kun koet tuotto-odotuksen olevan hyvä ja muutoin pidät kaiket muut varat maailmanlaajuisissa indeksirahastoissa. Välillä voi olla tilanteita, että kaikki varat ovat indekseissä ja välillä voit olla mukana isommalla painolla seuraamissasi yhtiöissä. Pudota toivottomat tapaukset pois seurannasta ja ota potenttiaalisen yhtiön seuranta tilalle. Kun seurattava yhtiöjoukko on sopivan rajattu, niin myös olennaiset asiat ovat seurattavissa ja hallussa.
20. Mistä haluat kiittää Inderesiä ja sen Foorumia?
Kiitos foorumille kaikista perustelluista mielipiteistä. Arvostan niitä kaikkia vaikka olisinkin itse eri mieltä. Kiitän myös analyytikkoja, jotka jaksavat vastata foorumilla kysymyksiini ja vääntää rautalangasta asioita. Erityisesti kiitosta vielä @Verneri_Pulkkinen :lle , jolla on varmaan ollut iso vaikutus Vartteineen siihen miten olen innostunut sijoittamisesta. Oli sykähdyttävin sijoitushetkeni viime vuonna kun näin ikkunasta Vernerin kävelevän kotini ohi Tampereella täysin yllättäen keskellä kirkasta päivää.
Kiitos sisältörikkaista vastauksista!
Sitä välillä kuvittelee olevansa rationaalinen sijoittaja, joka osaa keskittyä olennaiseen, mutta pakko sanoa etten ole kuitenkaan valitettavasti mikään Karhu_Hylje… pitäis ottaa hänestä mallia. Turha tunteilu sitten vain pois ja keskittymään lillukanvarsista oikeisiin asioihin - no helpommin sanottu kuin tehty.
Tällaiset laadukkaita sijoitusteemaisia viestejä kirjoittavat mukavat kirjoittelijat tuovat yhteisöllisyyttä ja ennen kaikkea lisäarvoa muille sijoittajille.
Tämän viikon perjantaina haastatteluvuorossa on Foorumilainen, joka on aika monesti minulle ja muille viesteillään sekä vastauksillaan selventänyt aika hankalia asioita, mihin suurimmalla osalla meistä ei löytyisi vastauksia.
Hän on järkevä kaveri, joka kirjoittaa usein asioista ja aloista, joista harvemmalla on tietämystä, tämän lisäksi hän osaa kirjoittaa niistä vielä hyvin sijoittajanäkökulmaa ajatellen. Itse joudun turvautumaan usein muiden ajatuksiin tai ns. valmiiseen tietoon sekä hyvin perusasioihin, mutta tämä ensi viikon haastateltava on arvokas kirjoittelija, joka tuo uniikkia panostaan Foorumille.
Varmasti arvostettu kirjoittelija, mutta silti ehkä aliarvostettu - arvokkaita ajatuksia ja hyvää tietoa jakava laatukirjoittaja.
Roope K kirjoittaa Foorumille sijoittajille arvokkaita viestejä, erityisesti vähän haasteellisempien alojen yhtiöistä. Hänellä on taito selventää monimutkaisiakin aiheita tavalla, joka tekee niistä ymmärrettäviä ja sijoittajan näkökulmasta merkityksellisiä.
Hän tuo keskusteluun usein uutta sellaista tietoa, mitä ei tavallinen sijoittaja osaa tuoda ja vielä sillä tavalla, että alaa tuntematonkin ymmärtää. Erityisen arvokasta on hänen kykynsä yhdistää teknologia-alojen syvällinen tuntemus sijoittamiseen – näkökulma, jota foorumilla ei muuten kovin monelta saa.
Roope Koon tyyli kirjoittaa on tosiaan lukijaystävällinen ja sellainen, joka ruokkii hedelmällistä keskustelua eikä lisää onneksi kinastelevaa sijoittajille turhaa jankkaamista, joissa laadukas sijoituskeskustelu jää usein vähemmälle. Hänen panoksensa keskusteluun nostaa foorumin tasoa ja tarjoaa muille sijoittajille juuri sitä lisäarvoa, jonka vuoksi tänne tullaan - toisenlainen tyyli varsinkin muista teemoista vie asioita joka tavalla negatiiviseen suuntaan. Roope ja vastaavat ovat ainutlaatuisen tärkeitä kirjoittajia Foorumillamme.
Olen aviomies, entinen urheilija ja nykyinen kuntoilija, puuhastelijakoodari, sivutoiminen osakesäästäjä ja -sijoittaja, oluenpanija, ikuinen opiskelija ja liikkeenjohdon konsultti. Tämä on järjestys identiteettini ja kiinnostuksen kohteiden mukaan – ajankäyttö menee valitettavasti usein käänteisessä järjestyksessä.
Palkintokaapissa on Hollannin mestaruus, pystyn puhumaan ja kirjoittamaan (varovaisesti) persiaa ja pystyn ratkomaan Rubikin kuution lähes yhtä nopeasti kuin Markku Uusipaavalniemi (25 sek).
Olen tosiaan urheillut suht tosissani aikuisikään saakka ja NFL-kausi syyskuusta helmikuuhun sekoittaa yöunet totaalisesti. Salitreenit ovat jatkuneet urheilu-uran jälkeenkin. Kaikenlaisia ohjelmointiprojekteja tulee viriteltyä omiin ja lähipiirin tarpeisiin.
Töihin kasiksi, lounas lennosta ja ehkä kuuden aikaan on mahdollisuus lähteä viettämään iltavapaita, jotka menee sitten kuntoillessa, opiskellessa tai muissa peruspuuhissa. Käytännössä valveillaoloaika menee joka päivä jotain melko tuottavaa tehdessä.
Olen pääasiallisesti pitkäjänteinen ETF-säästäjä pikemminkin kuin osakesijoittaja. Lopulta vain pieni osuus uudesta siposta allokoituu yksittäisiin yhtiöihin, joista haen sitten isolla riskillä käytännössä rajatonta upsidea. Sijoittamisen ja salkun koostumuksen pitää olla sellainen, että pelikentältä voi tarpeen tullen olla pois päiväkaupallakin ja silti luottaa siihen, ettei massiivista tuhoa pääse syntymään.
Ylipäätään säästäjyys on se parhaiten kuvaava termi. Katson tosi tarkkaan, mihin rahani kulutan ja allokoin kaiken peruskulutukselta ylijäävän käytännössä välittömästi pörssiin tuottamaan. Tämän osalta toimin täysin systemaattisesti ilman, että vilkuilen tippaakaan, mikä meno markkinoilla on. Vivun käytön ja pienen yhtiöomistusosuuden osalta sitten toiminta on enemmän harkinnanvaraista analyysia.
Ensiostoksesta (olikohan WMT) taitaa olla nyt noin 14 vuotta. Mulla on alusta asti ollut auki kirjoitettu strategia – harmi vain, että strategiat olivat täysin päättömiä ensimmäiset vajaa kymmenen vuotta ja niiden noudattamisen kurinalaisuuskin oli välillä kyseenalaista (mikä saattoi olla lopulta ihan hyvä). Välillä olin kotikentän osinkosijoittaja. Välillä taas tongin taseen perusteella ”aliarvostettuja” lappuja, joiden aliarvostusta markkinat eivät koskaan huomanneet. Viimeiset 5-6 vuotta sijoitushistoriaani on mennyt nykyisellä ”n. 80 % silmät kiinni ETF:iin ja n. 20 % mahdollisiin tech-kuuraketteihin” -strategialla, jolla pitkälti Nvidian täysosuman myötä tullut erinomaisia tuloksia.
7. Millainen salkku sinulla on? Jos joku salkkusi osake nousisi lähivuosina satoja prosentteja, mikä se olisi ja miksi?
Kuten todettu mulla on pääasiassa tech-painotteisesti jenkki-indekseihin sidottuja ETF:iä (ehkä 75-80% salkun tämän päivän markkina-arvosta), joihin haen lisätuottoa pienellä vivulla. Loput sitten muutamassa suorassa tech-sektorin osakkeessa tarkoituksena osua isolla riskillä kunnon kuuraketteihin. Ainoat suorat omistukset ovat tällä hetkellä Nvidia ja IonQ ja näistä ehdottomasti jälkimmäisellä on enemmän polttoainetta kuulentoon, jos kvanttilaskenta vain lyö lähitulevaisuudessa voimalla läpi.
8. Millainen osakepoimintaprosessi sinulla on askel askeleelta?
Yhtiölöydöt syntyvät käytännössä sataprosenttisesti altistuksesta tech-sektorin firmoihin päivätyössä ja yliopistolla. Lisäksi on muutama salkunhoitaja (mm. Asilo Argon managerit ja I/O Fund), joilta poimin ideoita, ja joiden näkemyksiä validoin omiani vasten. Mulla on systemaattinen tapa ottaa selvää kaikista vastaantulevista uusista teknologia-alan yhtiötuttavuuksista vähintään karkealla tasolla se, millaista tuotetta tai palvelua yhtiö tarjoaa, koska se auttaa myös ammatillisesti. Kiinnostavimpien yhtiöiden kohdalla sijoitusprosessi sitten etenee arvioon lähinnä tulevan 2-5 v (tavoitepitoaika) myynnin kasvusta, joka on pitkälti ainoa tunnusluku, jota kasvusijoittajana mietin poimintavaiheessa. Sopivan kasvupotentiaalin yhtiöitä päätyy seulaan ehkä 1-2 vuodessa, ja näiden osalta teen vielä tilanteesta, tuotteesta tai palvelusta riippuen tarkistuksia esim. kassan riittävyydestä, johdon domain-osaamisesta, patenteista, tuotannon ja kysynnän skaalamahdollisuuksista jne. Hyvänä vuotena löydän ehkä yhden ostokohteen, johon oikeasti uskon – nyt on taitanut mennä lähemmäs kaksi vuotta edellisestä uudesta yhtiöpoiminnasta.
9. Miten seuraat jo salkussasi olevia osakkeitasi?
Vilkuilen kurssit ehkä päivittäin. Sellaiset 15-20 % heilahduksetkin on omilla salkkuyhtiöillä suht normimenoa, joten ihan jokaista risahdusta en todellakaan analysoi. Yritän ehtiä tsekkaamaan ehkä kerran-kaksi viikossa laajemmin uutisvirran, josko siellä olisi ison kuvan kannalta jotain kiinnostavaa. Yleensä se kattaa laajemman otoksen esim. toimitusketjusta tai tärkeimmistä asiakkaista – ei vain omistamastani yhtiöstä. Muuten tech-toimialan yleinen seuranta tulee hoidettua aika lailla osana muita päivän askareita (asiakastyö, tutkimuspaperit, podcastit ja uutismediat), ja usein sieltä löytyy datapisteitä myös omistuksiini liittyen. Tietysti seuraan tarkasti kvartaaliraportoinnit ja muut tärkeimmät foorumit, joilla omistamani yhtiöt kertovat tuotteistaan ja muista näkymistä.
10. Mitä arvostuskertoimia käytät eniten kasvuyhtiöiden ja muiden tulevaisuuden lupausten kanssa? Mainitse ainakin neljä ja perustele valintasi.
Poimintavaiheessa katson oikeastaan vain liikevaihtoa enkä sitäkään arvostuskerroinperusteisesti. Yritän osua yhtiöihin paljon ennen kuin arvostuskertoimilla on kovinkaan paljoa käyttöarvoa.
Pitovaiheessa seuranta riippuu valtavasti kohteesta. Jos liikevaihto kehittyy oletusten mukaisesti, yleensä omistuksissani seuraava seurattava asia on se, onko EPS muuttumassa jollain aikavälillä positiiviseksi vai loppuuko kassa ensin kesken. Jos taas EPS on positiivinen, seuraan yleensä nettomarginaalia – eli käytännössä sitä, kuinka hyvin myynti skaalautuu ilman kiinteiden kulujen lisäystä.
Arvostuskertoimia paljon enemmän tulee seurattua yhtiöiden tuotteiden ja palveluiden kysyntäajureita, mainintoja tutkimuspapereissa, patenttihakemuksia, tuote-roadmappeja ja -lanseerauksia yms. reaali-indikaattoreita.
11. Analysoi nämä yhtiöt 50 sanaan:
- Gofore
Kun business-logiikka on myydä joko resurssia tai tietoarbitraasia, on vaikea nähdä, miten tekoäly ei pidemmällä aikavälillä disruptoisi koko alaa. Lyhyellä aikavälillä Suomen aneeminen kysyntä konsultoinnille on tuonut mukanaan verisen kilpailun ja polkuhinnoittelun. Yhtiö on todella kova, jos se kääntää nämä molemmat haasteet mahdollisuuksiksi.
- IonQ
Parhaiten pääomitettu pure-play quantum-yhtiö, jolla leivissä alan meritoituneimpia tutkijoita. Riskisijoitus, jonka menestys on pitkälti riippuvainen ion trap -kubittiteknologian menestyksestä sekä esim. siitä, että jossain toisaalla keksitään mahdollisimman käyttökelpoisia algoritmeja, joita IonQ:n hardwarella voi joskus tulevaisuudessa suorittaa. Roadmap-execution ja kvanttialan yleiset läpilyönnit ratkaisevat kurssin suunnan.
- Kempower
Yhtiö kai ohjeistaa edelleen 750 m€ liikevaihtoa sekä 10-15% EBIT-marginaalia 2026-2028 mennessä. Jokohan näitä olisi aika päivittää alaspäin? Muuten en ole yhtiötä tai edes alaa juuri seurannut, enkä uskalla ottaa oikein mitään näkemystä. Toivotan vain isoa menestystä – Suomi kaipaa kipeästi korkean lisäarvon vientiyhtiöitä.
- Nvidia
Seuraavan viiden vuoden aikana näköpiirissä on $4T data center investoinnit, joista Nvidialle valunee iso osa. Mutta näillä katetaan karkeasti nykyinen markkina-arvo ja AI:n on pakko lyödä vieläkin isommin läpi, jotta ajureita kasvulle olisi jatkossakin. Ei ole mahdotonta, että Nvidia on joskus $10T yhtiö, mutta se voi ennen sitä olla helposti välissä myös alle $2T yhtiö.
12. Olet hieman kirjoitellut kvanttilaskentaan liittyvistä yhtiöistä ja alasta muutenkin. Miten näet kvanttihommien tulevaisuuden sijoitusmielessä, ja miten itse seuraat tätä alaa?
Kyllähän kvanttihommilla melko varmasti on härkäinen tulevaisuus ihan jo siksi, että yhtiöiden roadmapeilla on parin vuoden päässä koneita, joiden suorituskykyä ei edes teoreettisesti voida klassisesti ikinä tavallisilla koneilla rakentaa, koska atomit loppuvat universumista kesken. Toinen pääsignaali on se, miten paljon niin julkista kuin yksityistä rahaa valuu erilaisiin kvanttivirityksiin – todennäköisyys sille, että jotain hyvää syntyy, kasvaa koko ajan. Erityisesti hardware-puoli on askeltanut kovaa viimeisen 3-4 vuoden aikana, mutta sitten taas käyttökelpoisten algoritmien puolella on hieman hiljaisempaa. Itse seuraan kvanttiteknologiaa puolimaallikkona paljon minua meritoituneempien näkemysten perusteella. Tosin reilun vuoden verran on tullut akateemisella polulla opeteltua kvanttilaskennan hienouksia.
13. Olet myös paljon tekoälyyn liittyvistä asioista. Miten sinusta kannattaa seurata tekoäly-yhtiöitä, ja sitä, miten tekoäly muuttaa eri aloja sijoittajanäkökulmasta ajatellen?
Tekoäly on edelleen vaiheessa, jossa ensin rakennetaan infraa ja ehkä vasta joskus joku alkaa tekemään isommin rahaa loppukäyttäjäsovelluksilla. Infrarakentamisen hyötyjäyhtiöt on aika helppoja seurattavia: tarjontapuolella riittää seurata ASML:n ja TSMC:n näkymiä ja kysyntäpuolella hyperskaalaajien ja muutaman isomman neo-cloudin capex-investointeja.
Jos ja kun, joskus hyötyjät alkaa löytymään arvoketjussa lähempänä loppukäyttäjää, seuranta voi mennä aika paljon vaikeammaksi. Ottaisin tässä analogiaa internetin läpimurtoon, jossa voittavia loppukäyttäjäpalveluita ja -sovelluksia rakentavia yhtiöitä on alkanut löytyä vasta 15-20 vuotta infrarakennusvaiheen jälkeen – ja löytyy edelleen. En itse uskalla yhtään arvata, miten ja missä tekoäly disruptoi tekemistä eniten – ja on ihan mahdollista, ettei voittajayhtiöitä ole vielä edes perustettu. Varmaa lienee vain se, että disruptiota tulee tapahtumaan – aivan kuten internetin kohdalla.
14. Inderesin analyyseja on helppo lukea, kun tietää analyytikot ja heidän analyysinsa ”perusteet” jne. Mutta miten osaan lukea esim. amerikkalaisten analyyseja ulkomaisista yhtiöistä ja suhtautua niihin oikein, kun ne ovat keskimäärin vähän liiankin härkämäisiä ja positiivisia sekä vähän muutenkin erilaisia?
En suoraan sanottuna ihan hirvittäväsi lue analyytikkojen sijoitusnäkemyksiä, edellä mainittuja muutamaa poikkeuksellista salkunhoitajaa lukuun ottamatta. Edellä mainituista salkunhoitajistakin tekee silmissäni poikkeuksellisia heidän ällistyttävä kykynsä ymmärtää tech-domainia ja nähdä innovaatioiden liiketoimintaimplikaatiot – ei niinkään heidän kykynsä arvottaa yhtiöitä.
Kuuntelen ja luen sen sijaan paljon enemmän sellaista deep tech -analyysia, jossa ei puhuta varsinaisesti euroista tai arvostuskertoimista vaan ollaan lähempänä rautaa ja koodia. Niiden perusteella yritän sitten itse pohtia, kuinka härkäiseen näkemykseen kunkin yhtiön kohdalla on syytä.
15. Sinun täytyy valita kolme foorumilaista hoitamaan salkkuasi kymmenen vuoden ajaksi. Ketkä valitsisit ja miksi?
Karhulaisella tuntuu olevan maaginen kyky ketjuavausten perusteella löytää juuri sellaisia tech-sektorin kuuraketteja, joita itse seulon.
Jarnis voisi näyttöjensä perusteella myös myös manageerata minulle sellaista tech-puolijohde-salkkua
En tiedä, onko Jukka Lepikköä reilua valita, mutta hänen kanssaan ollut monta hyvää vääntöä tech-puolen näkymistä ja salkku olisi varmasti hellässä huomassa, vaikka ei aina ihan näkemykset kohtaakaan.
16. Mitä tämän päivän Roope sanoisi nuorelle juuri sijoittamisen aloittaneelle Roopelle?
On kaksi viisautta, joita olisi kannattanut noudattaa alusta alkaen 1) ”Paljon enemmän rahaa on menettänyt sijoittaja, joka on valmistautunut korjauksiin tai yrittänyt ennakoida niitä, kuin itse korjausliikkeissä on menetetty” (Peter Lynch) 2) kansantalouden kasvu kehittyneillä markkinoilla rakentuu pitkälti teknologisen kehityksen varaan.
Opin molemmat viisaudet jo varmaan viisi vuotta ennen sijoitusurani alkua, ja jos olisin noudattanut näitä alusta alkaen, varallisuuteni olisi varmasti vähintään 4-5 kertainen nykyiseen verrattuna. Näiden noudattamatta jättämiseen nähden muutamat harharetket Hesulin osinkomörnijöissä on pieniä pyöristysvirheitä.
17. Onko sinulla euromääräisiä tavoitteita sijoittamisessa? Tai muuten jotain konkreettisia tavoitteita sijoittamisessa, tai asioita, mitä koetat saavuttaa vaurastumalla?
Salainen haaveeni on olla sen verran vauras, että voisin toimia riittävän hajautetun salkun enkelisijoittajana ilman, että omistusten riskiprofiili muuttuu korttitaloksi. Toinen keskeinen tavoite on se, että kysymyksen 1. ajankäytön voisi kääntää halutessaan enemmän kiinnostuksen kohteiden mukaiseksi selvästi ennen eläkeikää.
18. Miten hallitset tunteitasi sijoittamisessa, ettet esimerkiksi tee hätiköityjä päätöksiä?
Ostopäätösten osalta se on helppoa, kun on sitoutunut noudattamaan edellä kuvattua seulontaprosessia. Paljon vaikeampaa on luopua omistuksista, kun keissi on realisoitunut. Salkku olisi monin verroin pulskempi, jos olisin ollut sopivasti hätäinen, ja isoja tuottoja on tullut menetettyä liian myöhäisillä myynneillä.
19. Miten Alokas löytäisi Yhdysvalloista (tai muualta) ne monipäkkerit eikä kaivaisi roskiksista niitä, mitkä sinne pitäisi jättää?
Omat roskislöytöni olen tehnyt sijoittamalla yhtiöihin, jotka ovat totaalisesti mukavuusalueeni ulkopuolella. Suosittelen siis kaivamaan ideat sellaisista paikoista, jotka oikeasti ymmärtää mahdollisimman hyvin. Miten ihmeessä muuten voisi tehdä mitään valistuneita arvioita siitä, mikä yhtiön tuleva arvo on?
20. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia ja Inderesiä?
Kesän terassimöötte oli erityisen hieno tapahtuma ja siitä kiitos @JHeiskanen:lle!
Ylipäätään alustan keskustelu on paikoin aivan käsittämättömän asiantuntevaa ja paljon on tullut opittua itsekin ties mistä tech nichestä vuosien varrella.
Kiitoksia vielä todella antoisista vastauksista Roope!
Roope Koo ja hänen kaltaisensa foorumilaiset esimerkkinä @karhulalainen ovat erityisen arvokkaita foorumilaisia, koska he tuovat usein hyvää ja laadukasta tietoa yhtiöstä + aloista, mistä harvempi osaa sitä tuoda, lisäksi heidän tyylinsä kirjoittaa ruokkii hyvää yhteishenkeä ja laadukasta keskustelua.
Muistutan, että kannattaa tykkäillä erityisesti tällaisia laadukkaita sijoitusaiheisia viestejä kirjoittavien kavereiden viestejä, jotka käyttävät aikaa loistaviin viesteihinsä, jotta tällaiset tietävät, että näitä kaivataan ja odotetaan lisää.
Kiitoksia kaikille ja mukavaa viikonloppua!
EDIT:
KH:n negarin myötä, piti tarkistaa viiden vuoden tuottoni , jos oikein positiiviset ajattelee, niin onneksi euromääräiset tappiot eivät ole olleet viisinumeroiset (ja onneksi ei ainakaan prosenteissa )
En tiedä, kuinka monta mestaria ja entistä urheilijaa on tässä ketjussa, mutta Roope_K ei ole muistaakseni ensimmäinen.
Mutta lähiaikoina pitäisi tulla ainakin yhden mestarimitalistin haastattelu ulos. Tarkkaa aikataulua en pysty sanomaan. Sitten kysymykset on lähetetty myös mm. analyytikolle, jollekin foorumilaiselle jne. Sitten kyselen vielä tässä muutamien yhtiöiden edustajilta kiinnostusta tulla haastateltavaksi ketjuuni.
Tämän viikon haastateltava osaa mielestäni ajatella sijoittamisessa sekä loogisesti että pitkäjänteisesti. Lisäksi tuntuu siltä, että hän on onnistunut tekemään sijoittamisesta omannäköistään – järkevää, mutta samalla myös mielekästä.
Arvostan erityisesti hänen sijoitusaiheisissa viesteissään sitä, miten hän osaa nostaa esiin olennaisimmat asiat ja perustella ne selkeästi omien ajatusten kera.
Sijoittajana toivoisin itsekin pystyväni ajattelemaan yhtä fiksusti ja itsenäisesti kuin hän. Tuota itsenäisempää ajattelua toki harjoittelen koko ajan ja kirjoittelenkin ajatuksiani privaviesteissä, mutta rehellisesti sanottuna ne ovat usein vielä metsään meneviä mutuilua. Onneksi hyviä tietolähteitä on runsaasti esimerkiksi Inderes ja Foorumi, lisäksi tukenani ovat monet sijoituskeskustelukumppanini. Iso kiitos teille kaikille!
Jackwelshh on kirjoittaja, jonka viesteistä huokuu harkinta ja pitkäjänteisyys. Hän ei panikoi nopeissa markkinahässiköissä, vaan selvästi harkitsee ja katsoo kauemmas. Hän selvästi nauttii sijoittamisesta ja lisäksi hän näkee sijoittamisen välineenä kohti vapaampaa ja tasapainoisempaa elämää. Tämä lähestymistapa tekee hänen näkökulmastaan poikkeuksellisen arvokkaan - pitää nauttia matkasta ja parantaa myös elämisen laatua nyt + pidemmällä aikavälillä.
Hänen kirjoituksensa erottuvat selkeydellään ja perusteellisuudellaan. Jackwelshh ei tyydy toistamaan yleisiä juttuja, vaan yhdistää omat kokemuksensa ja pohdintansa niin, että monimutkaisetkin asiat avautuvat helposti mukavaan muotoon.
Jackwelshhin tavassa ajatella, elää ja toimia on sellaisia elementtejä, joista jokainen voi ottaa mallia - pitää nauttia siitä, mitä tekee. Jatkuva negarointi ja kiukuttelu tuottavat pahaa mieltä itselle ja muille - sopiva optimismi pidemmällä aikavälillä on varmasti hyvä asia… omalla käytöksellään ja asenteellaan voi todella paljon vaikuttaa niin omaan kuin toisten mieleen. Hyväkäytöksinen ja erinomaisia sijoitusaiheisia kirjoittava Jackwelshh on hyvä esimerkki Foorumin laaduntakaajasta.
Olen lähemmäs viisikymppinen pk-seudulla asuva mies. Työn äärellä kuten keski-ikäiset tyypillisesti tekevät.
Sijoittamiseen olen hurahtanut ihan täysillä jo nuoresta saakka.
Olen oman tieni kulkija monessakin asiassa elämässä. En ole laumasielu vaan introverttinä viihdyn myös hyvin yksin. Silti mikään ei ole parempaa kuin ilta hyvän kaveriporukan kanssa.
Olen minimalisti. Liika tavara ei tee onnelliseksi. Ennemmin nautin kavereiden seurasta, liikunnasta, lukemisesta tai musiikista. Säästynyt raha taas tuo vapautta - eli option kuluttaa myöhemmin enemmän tai vaihtoehtoisesti lisätä vapaa-ajan osuutta tulevaisuudessa.
En ole koskaan työskennellyt sijoitusalalla, mutta minulla on sijoituspalvelututkinto (APV1), sijoitusneuvojan tutkinto (APV2) ja olen myös käynyt kauppakorkean avoimessa yliopistossa muutaman rahoituksen ja laskentatoimen kurssin, jotta sain syvennettyä omaa ajatteluani sijoittajana. Suoria sijoitusneuvoja en voi antaa, kun itselläni ei ole toimilupaa alalla (ja ihan hyvä näin).
Foorumin ulkopuolella en ole tästä juuri puhunut, että olen FIREttäjä. Tavoitteena on taloudellinen vapaus ja reipas downshiftaaminen 50 ikävuoden paikkeilla. Elämä on liian lyhyt pelkkään oravanpyörässä roikkumiseen vanhuuteen saakka, joten sen roolia on päämääränä supistaa nykyisestä. Olen tehnyt aina niin paljon ylitöitä kuin omalla työnantajalla on ollut tarjolla. Nyt ei enää ole into samanlainen, kun omana prioriteettinani on siirtymä elämästä nauttimisen suuntaan tulevina vuosina.
En ole koskaan kertonut kenelläkään, että taloudellinen itsenäisyys on ollut itselleni tavoite jo alle parikymppisenä. Kiinnostuksen tähän herätti isoisäni, jotka osti joukkovelkakirjoja pankkitalletuksia parempien tuottojen takia ja opetti myös säästäväisyyttä minulle nuoresta pitäen. Seurailin myös aina taloutta mielenkiinnolla jo lapsena. Korkoa korolle ilmiö oli ajatuksena kaikin puolin kiehtova jo varhain, joten osakesäästämisen kelkkaan hyppäsin heti, kun työtuloa alkoi virrata säännöllisesti.
Terveydestäni pyrin pitämään vuosi vuodelta parempaa huolta. Ruokavaliossa on enemmän kasviksia, oliivioljyä ja muuta vastaavaa ihan eri tavalla kuin nuorena. Seurailen mielenkiinnosta tieteellistä tutkimusta ikääntymiseen liittyen, jos sieltä löytyisi keinoja pysyä terveempänä pidempään. Terveiden elinvuosien pidentäminen on tässä keskiössä. En välttämättä halua elää super pitkään vanhana ja raihnaisena.
3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on sijoittamisen lisäksi.
Pyrin liikkumaan 3-5 kertaa viikossa (aerobista harjoittelua + lihaskuntoa). Iän myötä liikunnan merkitys vain kasvaa hyvän fiiliksen ja kunnon ylläpitämisessä.
Orastavaa kiinnostusta on filosofian tutkiskeluun. Esim. stoolalainen, buddhalainen tai taolainen filosofia ovat mielenkiintoisia näkökulmia verrattuna tyypilliseen länsimaiseen katsantokantaan. Haastan mielelläni omaa ajatteluani enkä halua lukkiutua liikaa menneeseen. Uuden oppiminen elämässä on parhaimpia asioita mitä tiedän.
Diggaan kovasti elävästä musiikista. Yleensä metallikeikoille vie tie. Nytkin on neljä keikkaa varattuna talvelle ja yksi festari 2026 kesälle.
Metallipuolen suosikkeja ovat mm. Epica, Arch Enemy Lacuna Coil, In Flames, Infected Rain ja Ad Infinitum.
Techno-musiikki uppoaa myös. Heitätään tähän vaikka Biosphere, Aphex Twin, the Orb, Orbital esimerkeiksi. Perus-EDM:lle en lämpene.
Olen innokas lautapelaaja. Kavereiden kanssa tulee pelattua parikin kertaa viikossa, jos aikataulut sallivat. Aika kirjavasti tulee pelattua erilaisia pelejä. Lemppareita ovat esim. Descent, Burgundy, Puerto Rico, Distant Skyes, Dune Imperium ja Eclipse. Oma lautapelijengini on ihan paras. Hyvä henki ja tasaiset pelit pitävät homman mukavan rentona.
Xbox ohjain löytyy tiensä käteen, jos on leppoisaa vapaa-aikaa tarjolla. Omat suosikit ovat roolipelejä. Kaikkien aikojen lemppareita ovat Fallout 2, Elder Scrolls: Skyrim, Betrayal at Krondor, Dragon Age: Origins, Mass Effect -trilogia. Lista on pitkä. hyvä roolipeli, joka tempaa mukaansa? =Bliss.
Arjen tunneista hyvä tovi menee hyvin samalla kaavalla kuin useimmilla meistä: töissä. Työpaikalla ole tiimin “muistihirmu” eli jonkin sortin helpdeskinä tulee toimittua omien työtehtävien ohella.
Hyötyliikuntaa on pakko arkipäiviin ujuttaa, ettei sohva kutsu liian aikaisin töiden jälkeen: Junasta voi jäädä pois jo aiemmin ja kädellä vaikka 30-60 min.
Meditoin 15-20 min päivittäin. Oma valintani on zazen meditaatio.
Vältän prosessoitua ruokaa, joten aterioiden ympärillä menee varmasti enemmän aikaa kuin monelle muulla keski-ikäisellä, joka heittää pakastepitsan mikroon ja siitä suoraan suuhun.
Olen sijoittamiseen liittyvän sisällön suurkuluttaja. Esim. Rational Reminderin / Ben Felixin videoita katsellessa vierehtää usein hyvä tovi. Päällä 20 suoraa osakesijoitusta tarkoittaa, että osarikaudella tulee seurattua omistamieni yhtiöiden kuulumisia paljon. Vernerin vartit ovat ihan must ja Inderesin sisältöjä tulee seurattua muutenkin suomalaisten salkkuyhtiöiden osalta. Inderesin foorumia tulee luettua päivittäin.
Hiljattain olen aloittanut espanjan opiskelun Duolingossa muutaman minuutin päivässä tahdilla. En ole koskaan edes käynyt Espanjassa, mutta uusia virikkeitä on hyvä olla pitämässä pää skarppina. Ehkäpä menen käymään Espanjassa joku talvi ja heitän sitten läppää paikallisten kanssa heidän omalla kielellään.
Pitkäjänteinen ja hötkyilemätön. Vanhimmat rahasto-osuudet mitä salkussa ovat vuodelta 2006. Vanhin suora osakesijoitus on Sampo, joka on ollut yhtäjaksoisesti salkussa 2010 saakka.
Yleensä haluan omistaa osaketta tai rahastoa “ikuisesti”. En osaa ajoittaa markkinoita ja myönnän sen heti kättelyssä. Jos löydän osakkeen, jota ei tarvitse myydä olen tyytyväinen. Samalla jää pois kaikkein hankalin vaihe eli sijoituksen myyminen.
6. Millainen on sijoitushistoriasi?
Lähdin markkinoille vasta teknokuplan puhjettu 2002-2003 paikkeilla. Rahastoilla lähdin liikkeelle ja 2008 alkaen suorat osakesijoitukset astuivat mukaan kuvioon.
Jossain vaiheessa salkussa oli melkein 50 osakketta, mikä oli liikaa. Olen supistanut osakemäärää ja salkussa on eri osakkeita 23 kappaletta. Koitan jättää salkkuun “parhaat ideani” ja olen myynyt epäolennaisempaa tavaraa pois salkusta.
7. Minkälainen salkku sinulla on? Mitkä kaksi osaketta ostit viimeksi salkkuun ja mitkä olivat ostoperusteesi?
Olen aiemmin käyttänyt myös pientä velkavipua (alle 5 % suhteessa omaan pääomaan), mutta tästä olen luopunut. Alennan tietoisesti omaa riskitasoani salkussa iän myötä.
Fire-tavoittettani silmällä pitäen hajautuksen lisääminen on pakollista myös jatkossa. Suorien sijoitusten osuus tulee tippumaan edelleen.
Nordnetin suorat osakesijoitukset sisältävä salkku on jaettu Sharevilleen, jos haluaa kurkkia sisältöä tarkemmin. Löytyy samalla nimimerkillä kuin Inderesin foorumillakin.
AMD tämä pienellä painolla hedgenä, jos NVDIA ei pysykään edellä kilpailjoitaan. Toistaiseksi AMD:n meno on lyhyenä omistusaikanani ollut kädenlämpöistä. Katsotaan, jos Lisa Su pääsee lähemmäs serkkuaan Jensen Huangia ajan kanssa.
Vaisalaa tuli ostettua, kun kaipasin laadusta yritystä kohtuullisen vahvalla markkina-asemalla omissa nicheissään pitkään salkkuun.
Olen kokeillut monenlaisia sijoitustyylejä.
Parhaiten minulle toimii sijoittaminen laadukkaisiin kasvuyhtiöihin. Ylivoimasesti parhaat osakepoimintani olen tehnyt jenkeistä tällä lähestymiskulmalla.
Korkea pääoman tuotto, vahva markkinasema, kyky kasvaa kannattavasti ovat itselleni mieleen.
Buffettin ja Charlie Mungerin hengessä omistan mielelläni firmoja, jotka ovat arvokkaampia 5, 10 tai vielä useamman vuoden päästä.
Jos koen, että yrityksen liiketoiminnassa on “optinaalisuutta ylöspäin”, olen mielelläni mukana. Usein laatuyhtiö voi jatkaa kasvua markkinoiden odotuksia pidempään. Kärsivällisyys palkitaan, kun pidentää sijoitushorisonttia. En näe järkeä kilpailla analyytikoiden ja salkunhoitajien kanssa seuraavan kvartaalin tai 12 kuukauden EPS:in arvailussa.
Kestävien kilpailuetujen metsästäminen on hankalaa, mutta mielestäni niitä kannattaa sijoituksia valitessa yrittää hahmottaa. Vahvan kilpailuedun omaavat firmat yllättävät usein positiivisesti. Vallihaudan puutteesta kärsivät yllättävät taas negatiivisesti. Oma kokemukseni tukee vahvasti tätä näkemystä.
Keskinkertaisilla firmoilla en ole saanut vastaavia tuottoja kuin laadukkaammilla firmoilla.
9. Millainen osakemyyntistrategia/prosessi sinulla on askel askeleelta?
Myyminen on melko varmasti eniten kehittämistä vaativa osa-alueeni.
Myyn yleensä, jos koen tehneeni virheen tai yrityksen kilpailuasetelma on heikentynyt syystä tai toisesta. En silti irtaudu “hinnalla millä hyvänsä” maksimipessimismin hetkellä. Kärsivällisyyttä tässäkin.
Osaan myydä tappiolla tarvittaessa. En takerru väkisin ajatukseen, että pakko on kysyä kelkassa kunnes tappio muuttuisi voitoksi. Tappioiden verovähennysoikeus antaa kuitenkin osan anteeksi virheestä. Huonossa yrityksessä korkoa korolle efekti ei ole puolellasi, joten pääomalle on pakko löytyy parempi koti. Mitä nopeammin sen parempi.
Voin myös myydä, jos koen (myyntivoittoverotus huomioiden) voivani saada rahalle parempaa tuottoa muualta.
Jos johto alkaa puhua hulluja, on tämä itsessään riittävä syy myydä. Selkeimpänä esimerkkinä: Myin Nokiat aikoinaan, kun johto kommentoi, “ettei Apple ole heidän kilpailijansa”. Kurssi ei ole koskaan ole palannut samalle tasolle. Totta, Apple ei ollut heidän kilpailijansa. Nokialla ei ollut mitään Applen iPhonen tasoista tuotetta. Ylimielisyys kostautui disruption hetkellä ja markkina-asema murentui hetkessä. Jos johto ei nauti luottamustani, voin irtautua hyvin nopeasti koko positiosta.
Omistan mag 7 osakkeista kuutta ja varsinkin NVDIAn jäätävän kova menestys on pakottanut keventämään yksittäisiä omistuksia liiallisten riskikeskittymien välttämiseksi. Enimmillään NVDIA oli 35 % salkusta kesällä 2024. Vauraaksi tarvitsee tulla vain kerran, mutta huolettomalla salkunhoidolla varallisuuden voi menettää hetkessä. If you’re winning the game, why risk losing.
Kokemusperäinen nyrkkisääntoni: Hyvän yhtiön myynti on yleensä virhe ja heikommin pärjäävän oikea ratkaisu.
10. Millainen on kaikkein yllättävin oppi, jonka olet saanut vertaillessasi indeksisijoittamista ja suoria poimintoja - sellainen, josta voisi olla muillekin täällä konkreettista hyötyä?
Indeksisijoittamisen helppous ja riskikorjattu tuotto ovat poskettoman helppo tapa saada hyvää tuottoa. Ok, tämän on akateeminen tutkimus tiennyt ja ajat sitten. Minun on kuitenkin tarvinnut tämä myös kokea.
Vaikka rakastan omistaa yhtiöitä rahastojen sijaan, on indeksirahasto hyvä kirittäjä. Jos salkun tuotto vs. indeksien tuotto jää matalaksi tai salkun hoitamiseen menee liian liian paljon aikaa on hajautus indekseillä oikeasti se ainoa ilmainen lounas.
Tuottojen puolesta suorissa sijoituksissa on mennyt hyvin, kun olen sijoittanut mm. Mag 7 osakkeisiin (Teslaa en omista). Ajan käytössä prioriteettini ovat muuttuneet ja sijoitusten seuraamiseen käytettyä aikaa olen tietoisesti supistanut siirtymällä ETF:iin säästämiseen.
Foorumilla tuntuu olevan paljon yksilöitä, joilla on kaikki sijoitettu kotimaisiin osakkeisiin. Kannattaa miettiä onko järkevää olla riippuvainen myös osakesijoituksilla suuresti riippuvainen kotimaisten yritysten menestyksestä, kun oma työpaikka, verotus, sosiaaliturva, eläketurva ovat jo Suomi-riskin piirissä. Toki osalla yrityksistä liiketoiminta ei ole Suomeen keskittynyttä. Laittamalla siivun säästöistä matalakuluiseen globaaliin indeksirahastoon salkun riskikorjattu tuotto paranisi todennäköisesti hyvin monella Suomi-sijoittajalla suuresti. Viime vuosien Hesulin alakulo on opettanut tämän toki jo kantapään kautta monelle.
11. Kerro viidelläkymmenellä sanalla per yhtiö, mitä mieltä olet niistä sijoituskohteena?
Nvidia
Ensimmäinen ja ainoa osake, jota ostettaessani mietin: “Tästä voi tulla takkiin, mutta voi myös nousta yli 10x”. Sain kaveriltani pyynnön kurkata firmaa sijoitusmielessä, mutta sanoin etten ymmärrä tästä mitään. En silti luovuttanut alun pään raapimisen jälkeen. Panostin ainakin 40 tuntia AI:n, pilvipalveluiden yms. ymmärtämiseen sijoitusmielessä ennen kuin ostin ensimmäiset osakkeet 2017. Elämäni parhaiten tuottavinta ajan käyttöä ovat olleet NVDIAan seuraamiseen upotetut lukemattomat tunnit vuosien varrella.
Omistan edelleen yritystä, mutta olen keventänyt enimmillään 50x ostohintaan nähden. En edelleenkään osaa sanoa, koska tässä on katto vastassa. Jos AI alkaa korvaamaan ihmisiä urakalla työpaikoilla, AI investoinnit voivat olla seuraavan 3, 5 tai 10 vuoden aikana järkyttävät suuret. NVDIA on ollut hämmästyttävän paljon kilpailijoitaan edellä koko ajan.
Nokian Renkaat
Kiehtova firma, mutta kykenee aina alittamaan odotukseni. Olen omistanut tätä joskus 2010-luvulla, mutta myin pois Krimin valtauksen jälkeen Venäjä riskien takia. Omistin myös hiljaittain pienen siivun toiseen otteeseen, mutta operatiivinen suorittaminen ei vakuuttanut. Olen mieluummin katsomossa tämän kanssa, kun en osaa arvioida johtaako suuremmat tullit USA:ssa kuluttajakysynnän heikkenemiseen ja kiinalaisten renkaiden dumppaamiseen Euroopan markkinoille. Yritys kaipaisi mielestäni pitkäjänteisempää johtamista. En esim. ymmärrä miksi osinkoa pidettiin väkisin korkeana vaikka firma on vielä investointivaiheessa.
Vaisala
Mielenkiintoinen, hyvässä asemassa oleva niche-peluri. Tässä firmassa on elementtejä, jota toivoisin moneen muuhunkin firmaan: Tasetta ei tyhjennetä isoilla osingoilla, velkaa on vähän, yritysostoja tehdään, mutta maltilla. Riittävän kannattava, jotta voi perustella pitkään salkkuun. Aina vähän kallis. Pieni positio löytyy salkussani, jonka kanssa voi olla varsin levollisin mielin.
12. Mikä on ikimuistoisin sijoittamiseen littyvä kokemus?
Kun ostin ensimmäiset suorat osakesijoitukseni. Jännitti vähän, kun teki toimeksiannon ensimmäistä kertaa. Kannatti lähteä kuitenkin rohkeasti mukaan pitkäjänteiseen osakesäästämiseen. Tässä on oppinut samalla paljon taloudesta, yhteiskunnasta ja itsestäänkin.
13. Jos saisit/joutuisit aloittamaan sijoitusurasi uudelleen nykyisellä kokemuksellasi, mitä tekisit toisin ja miksi?
Indeksirahastot/ETF:t ottaisivat suuremman roolin salkussa. Rajoittaisin suorat osakesijoitukset max. 20-25 osakkeeseen. Tätäkin pienempi lukumäärä olisi jo riittävä.
Osakemäärän kasvattaminen tarkoittaa vähemmän pääomaa omiin “parhaisiin ideoihin”. Yli 50 osakkeen salkun seuraamiseen riittävällä tarkkuudella ei oma aikani riitä. Muutenkaan salkun 51. idea ei todennäköisesti voita markkinoita.
Ostaisin ennemmin indeksiä rungoksi. Verotehokkuudessa indeksirahastot ovat ihan ylivoimaisia. Osingoista lankeaa heti verot maksuun. 10 vuoden hankintameno-olemattaman verohyödystä saa parhaimman edun irti osingot uudelleen sijoittavalla rahastolla tai j Berkshire Hathawayn tapaan osinkoa maksamattomilla osakkeilla. Pidän osingoista, mutta verotehokkaita ne eivät ole. Maksan mielelläni verot vasta useiden vuosien sijoitusajan päätteeksi. Sijoituksen piilevä verovelka on kuin “koroton sijoituslaina”.
14. Mitkä ovat sinulle Inderesin tuottamista materiaaleista tärkeimpiä, mainitse ainakin kolme ja perustele valintasi.
Laajat raportit. Suosittelen kaikki lukemaan näitä ajatuksella. Pelkän tavoitehinnan ja ostosuosituksen tuijottaminen ei ole järkevää. Kun markkinoilla myllertää, on paljon helpompi olla levollisin mielin mikäli ymmärtää sijoituskohteensa riskiprofiilin syvällisemmin.
InderesTV. Videoformaatissa saa enemmän irti myös sanattoman viestinnän kautta. Onko toimarin kaulus yhtäkkiä kireän tuntuinen analyytikon kysymyksen jälkeen vai jatkuuko keskustelu leppoisasti? Vernerin vartit ovat upeita katsauksia ajankohtaisiin sijoitusteemoihin.
Foorumi. Joukossa on voimaa. Osaavat keskustelijat haastavat analyytikkoja ja toisiaan. Missä muualla voisi piensijoittaja näin helposti käydä dialogia osaavien kanssa keskustelijoiden kanssa. Foorumilla oppii niin sijoittaja kuin analyytikkokin hyvän keskustelun kautta.
15. Sinun pitää valita hoitamaan salkkuasi kolme foorumilaista ja kolme Indeläistä viideksi vuodeksi, ketä valitsisit ja miksi?
@CitizenJ voi virittää ETF:illä hajautuksen ytimen indeksituotteilla tai faktorirahastoilla. @Sergio - Pitkän linjan sijoittaja, joka tietää mitä tekee ja löytää varmasti järkevää sisältöä salkuun. @karhulalainen - Teknologiasektorilta hän voisi napata muutaman varmemman pickin.
@Rauli_Juva - Pidän selkeistä näkemyksistä ja hyvistä laajoista raporteista. @Juha_Kinnunen - Pohtii upean avoimesti myös analyytikoille vaikeita seikkoja. Muistin hyvin miten Fortumin Uniper-riskejä käytiin läpi videolla. Jäin suosiolla osakkeessa katsomoon, kun omat epäilyni saivat vahvistuksen myös analyytikolta. @Mikael_Rautanen - Pakko antaa miehelle hatunnosto tässä vaikka ajankäyttö meneekin toimitusjohtajan tehtävissä nykyään. Loistavaa analyysiä kaikin puolin.
16. Millaisena näet oman sijoittajapolkusi kymmenen vuoden päästä - missä vaiheessa haluaisit olla ja millaisella strategialla ajattelet silloin toimivasi.
Olen sijoitussalkullani elävä “varhaiseläkeläinen”, joka riskejä hajauttaen pyrkii saavutetun varallisuuden säilyttämiseen pitkällä aikavälillä. Maksimaalinen tuotto ei ole päämäärä tuolloin vaan riskien hallinta (vielä enemmän kuin nyt).
17. Miten hallitset tunteesi sijoittamisessa, ettet joudu esimerkiksi FOMOn valtaan?
Luonteeltani olen hidasliikkeinen ja harkitseva. Osaan mennä lauman kanssa vastavirtaan mikäli tarpeen. En innostu helpolla muoti-ilmiöistä osakemarkkinoilla tai haaveile äkkirikastumisesta.
FOMO ei ole ollut mainittava ongelma omalla kohdallani.
Päin vastoin, olen koittanut opetella JOMO ajattelua (Joy Of Missing Out). Kaikessa ei tarvitse olla mukana ja se on 100 % ok.
Warren Buffett on lausunut “Be fearful when others are greedy and be greedy when others are fearful”. Tätä ajattelumallia olen tietoisesti opetellut. Ei aina helppoa toteuttaa tätä, mutta kannattaa pyrkiä tähän aina ja poikkeuksetta.
Suosittelen lukemaan sijottajapsykologiaa omien tunteidensa analysointia avittamaan. Esim. The Little book of Behavioral Investing (James Montier) on melko nopea lukea, mutta opettavainen.
18. Mitä konkreettisia tavoitteita sinulla on sijoittamisessa?
Taloudellinen itsenäisyys ja optio downshiftaamiseen. Uskon myös, että tavoitteet ovat täysin realistisia muutaman vuoden päästä.
Jatkaa päivätöissä vielä hetken aikaa. Taloudellista liikkumavaraa toki olisi jo tehdä liikkeitä niin halutessaan tai jos nykyinen työsuhde yllättäen päättyisi.
Tie taloudelliseen itsenäisyyteen ei ole binäärinen (=olet taloudellisesti itsenäinen tai et ole) vaan se on jatkumo, jolla edetessä vapaus kasvaa asteittain.
19. Mitä vinkkejä antaisit Alokkaalle alkuun, jos hän haluaisi yhtäkkiä alkaa rahastosijoittajaksi?
Automatisoi prosessi. Laita rahaa, joka kuukausi yhteen maailman-ETF:ään. Riskitoleranssia kannattaa miettiä ja omia tavoitteita sijoittamisessa. Haluatko vaurastua hitaasti ja melko varmasti vai hakea kuuta taivaalta nopeasti?
Osalla salkkuahan voi edelleen pelata suorilla sijoituksilla ja kryptoilla, jos sitä haluaa tai tuo itselle iloa elämään. Rungoksi salkkulle harkitsisin indeksointia vaikka se tylsää onkin. Mutta Sampoa lainatakseni boring is good.
Suorat sijoitukset vs. rahastot ei tarvitse olla joko tai vaan voi hyvin olla sekä että.
Suorien osakesijoitusten osuuttakin voi kasvattaa oman kokemuksen (ja tuottojen) parantuessa pitkällä aikavälillä(?).
20. Mistä haluaisit erityisesti kiittää foorumilaisia ja Inderesiä?
Inderes tekee tärkeää työtä kansankapitalismin ja kotimaisen omistajuuden edistämisessä. Laadukasta sijoitustietoa ei ole koskaan liikaa.
Foorumilla on sekä hyviä keskustelijoita että avulias ilmapiiri. Keskustelun tasokin pysyy hyvänä ja tästä lämmin kiitos myös ylläpidolle.
Foorumilta löytyy jokaiselle jotakin ihan riippumatta sijoittaako Suomeen, ulkomaille, suoriin osakkeisiin vai rahastoihin. Suomen paras sijoitusfoorumi on inden foorumi. Kiitos ihan jokaiselle keskustelijalle. Tehdään foorumista päivä päivältä parempi.
Kiitoksia hyvistä ja kivoista vastauksia Jackwelss!
Tähän loppuun haluan jakaa vain tämän Jackwelshhin vastauksen vikaan kysymykseen::
Ollaan avuliaita ja tehdään foorumista päivä päivältä parempi!
Kiitokset @Sijoittaja-alokas kutsusta. Oli erittäin mielenkiintoista pähkäillä vastauksia kysymyksiin. Hyvää viikonloppua kaikille myös omasta puolestani.
Ei mitään lisättävää sittenkään. Ignore. Kiitos että jaksatte omia pohdintojanne jakaa. Teki vain mieli kysellä tarkempia perusteluita osakkeiden määrään ja vivutukseen liittyen kun ne eivät minusta perustuneet mihinkään muuhun kun omiin mieltymyksiin.
Huomenna, eli perjantaina haastatteluvuorossa on foorumilainen, joka on hauska ja taitava kirjoittamaan. Hän on tuonut paljon hyvää mieltä Foorumille - sellaista mieltä, joka yhdistää ja tuo laadukkaampia keskusteluja Foorumille.
Hänen ajatuksissaan ja kirjoituksissaan mielestäni yhdistyy järki sekä käytännönläheisyys että tietynlainen rentous.
Tällä kertaa haastatteluvuorossa on kapteeni_indeksi, jonka viesteistä huokuu usein hyväntuulinen energia ja jonka vitsit/meemit löytävät tiensä suoraan nauruhermoihin. Hänen kirjoituksistaan välittyy myös terve järki ja miellyttävä maanläheisyys, mikä tekee hänestä aidosti entistä kiinnostavamman keskustelijan.
Hänen sijoitusaiheisia ja muitakin viestejään lukiessa tulee tunne, että hän osaa elää vahvasti tässä ja nyt, mutta samalla pitää katseensa rauhallisesti suunnattuna tulevaisuuteen. Kyky yhdistää hetkessä elämisen taito ja pitkäjänteinen suunnitelmallisuus sopivassa suhteessa kertoo tasapainoisesta elämänasenteesta eikä toisaalta siten olekaan yllätys, että samat piirteet näkyvät myös hänen sijoitustoiminnassaan.
Siksi voisi sanoa, että kapteeni_indeksin viestejä lukiessa saa usein huomaamattaan enemmän kuin ensin huomaa. Niistä voi löytää huumorin ja hyvän fiiliksen lisäksi ajatuksia hyvästä elämästä ja samalla myös ideoita kestävään, laadukkaaseen sijoittamiseen – ilman että niitä edes tarvitsee erikseen silllä tavalla alleviivata.
Olen ruuhkavuosia elävä, syrjäseudulla asuva, nykymittakaavassa jo lähes suurperheen isä. Identifioidun ensisijaisesti kotikokiksi ja pääosa vapaasta ajatustoiminnastani ja vapaa-ajastani menee seuraavien ruokailujen suunnitteluun ja valmisteluihin. Toissijaisesti pidän itseäni sijoittajana, puolustaen myyttiä että indeksisijoittajat ovat ihan oikeita sijoittajia. Kolmanneksi ajattelen olevani (ja toistaiseksi valvovat viranomaiset ovat yhtyneet tähän) lääkäri, mikä kattaa kahden ensimmäisen kohdan aiheuttamia kuluja.
-Työurani säännöllisen työn nettotuntipalkan huippu tapahtui ollessani lukioikäinen ja nykyään ansaitsen n. 2/3 tuosta.
-Vaikka olen kapitalisti henkeen ja vereen, lempimusiikkigenreni on vasemmistopunk.
-Omistan riisinkeittimen.
Rakastan ruokaa ja ruoanlaittoa. Mapo Tofusta makaroonilaatikkoon, pidän kaikesta ja haluan oppia valmistamaan sen herkullisesti. Nuukana miehenä en myöskään käy useinkaan ravintoloissa, joten ruoka on osattava valmistaa itse.
Pidän fantasiasta sekä videopelien että kirjallisuuden kautta. Kenties tämä palvelee eskapistisena tarpeena kokea niitä asioita, joihin arkielämässä ei pääse kiinni, kuten hyvin tuottava sijoitussalkku (ensimmäinen kokemukseni osinkosijoittajana on Assassin’s Creed II -peleissä, joissa pystyi ostamaan liiketiloja ja saamaan niistä passiivista tulovirtaa). Pelaan pääasiassa deittisimulaattoreita kuten Mass Effect-, Dragon Age- ja Baldur’s Gate -saagat.
Olen matalan asteen tiede/teknologianörtti ja seuraan mielelläni esim. avaruusteknologiaa ja tekoälyä käsitteleviä uutisia ja videoita (PBS Space Timen parissa koen itseni yhtä aikaa älykkääksi ja tyhmäksi).
Herään kuuden maita hoitamaan lasten aamutoimia. Kun olemme vaimon kanssa saaneet lapset kukin sopivaan päiväsijoituspaikkaansa, lähden töihin. Työmatkalla kuuntelen yleensä sijoitus- tai muuten talousaiheisia podeja.
Ennen lounastaukoa luen Inderesin aamukatsauksen. Vaikka minulla ei ole aikomustakaan omistaa juurikaan yksittäisiä yhtiöitä, tykkään seurata niiden kuulumisia ainakin pintapuolisesti. Pidän myös draamasta (jossa en ole itse osallinen), joten tulosvaroitukset ja hämärät kähminnät luen aina mielelläni. Luonnollisesti Mariannen Makro on suosikkejani. Kurkistan myös salkkuun, jotta näen onko mitään planetaarisen mittaluokan katastrofia tapahtunut, mikä voisi luoda ostettavan dipin. Työpäivän kohokohdan muodostaa lounastauko, jolloin nautin vaivalla kasatun eväskokonaisuuteni.
Poistun töistä ennen neljää ja pyrin palauttamaan lapsia kotiin. Sitten on päivän parhaan hetken aika; päivällisaika. Usein ruoka on pitänyt tehdä jo edellisiltana ainakin esivalmiiksi, koska nälkäiset lapset eivät niele selityksiä haudutuksen hyödyistä tai monivaiheisesta maustamisesta. Ruoan jälkeen on hyvä aika alkaa valmistelemaan seuraavan päivän ruokaa.
Iltasatujen ja -toimien jälkeen koittaa n. reilun tunnin mittainen vapaa-aika, jonka aikana katsomme vaimon kanssa (anime)sarjoja ja syömme herkkuja lasten silmiltä piilossa. Ennen nukkumaanmenoa luen vielä hetkisen kirjaa.
Olen sijoittajana riskiä karttava ja vainoharhainen, suoranainen paranoidi pessimisti. Näen mielessäni herkästi miten omistamani yhtiö disruptoituu tai ajautuu poliittisten päätösten vuoksi paitsioon. En usko näkeväni negatiivisia käänteitä ennalta enkä osuvani niihin harvoihin voittajiin. Minä en tiedä mitään.
Uskon kuitenkin raudanlujasti markkinatalouteen ja yritysten kykyyn uudistua toimimaan kaikenlaisissa olosuhteissa. Siksi uskallan indeksitasolla ostaa dipit ja kohdata systeemikriisit rauhallisena, jopa innokkaana (kuten sanottu, pidän draamasta).
Kohtalon ivaa olisi tietenkin, että demografisen kriisin, deglobalisaation ja Yhdysvaltojen autoritarisoitumisen vuoksi globaali indeksisijoittaminen eläisikin nyt lopun hetkiään ja postfinanssiapokalyptisen maailman tulevat kuninkaat istuisivat nyt myhäillen taskut täynnä Lassila Tikanojaa odottamassa hetkeään.
Se, että päädyin ylipäätänsä sijoittamaan, on onnekas sattuma, joka sai alkunsa uimahallin saunassa vuonna 2009. Isäni kuuli sieltä (kirjaimellisesti) kuuman pörssivihjeen koskien elektroniikan sopimusvalmistajaa Elcoteqia. Nyt on aika ostaa! Hyppäsimme tähän salonkivaunuun ilman aiempaa kokemusta sijoittamisesta. Yhtiön tulevaisuus ei lopulta ollut ruusuinen, mutta onneksi paperikäsinä myimme osakkeet ensimmäiseen nousuun ja tästä tuurilla toteutetusta swing-treidistä jäi kytemään sijoittamisen kipinä, jonka leimahdus täyteen keskinkertaisuuteensa tapahtuisi vasta vuosia myöhemmin. Kävin tämän jälkeen läpi lyhyen päivätreidaamisen vaiheen, jossa opin, että en siedä stressiä tai riskiä kovinkaan hyvin ja luovuin tästä sijoitustyylistä nopeasti. Kaikki ei kuitenkaan ollut ennallaan. Olin nyt tietoinen osakesijoittamisesta, mikä muokkaisi elämäntapaani pysyvästi.
Seuraavat kymmenkunta vuotta olivat jälkeenpäin katsottuna sijoitusmielessä hukkaanheitettyä aikaa. Omistin pieniä määriä tutulta kuulostavia osinkoyhtiöitä, kuten Rautaruukkia, Teliaa ja Fortumia. Pienellä riskillä ja suurella käteispuskurilla, minkä mukaiseksi muodostuivat myös tuotot.
2010-luvun loppupuolella päivätyöstä alkoi kertymään ylimääräistä rahaa, jotka muutaman vuoden ajan hassasin autoihin. Kuitenkin todettuani, ettei tämä tehnyt elämästä sen kummempaa ja tympäännyttyäni mörnivään salkkuuni aloin perehtyä sijoittamiseen. Luin 2019 kesällä Intelligent Investorin ensimmäisenä sijoituskirjanani ja sen jälkeen kuta kuinkin kaikki suurteokset (paitsi Security Analysis oli suurempi kirja kuin mitä minä olin mies) jotka käsiini sain. Tuo kesä muodostui toiseksi suureksi merkkipaaluksi sijoitushistoriassani saunaepisodin rinnalle. Boglen ja Grahamin innoittamana aloitin kuukausisäästämisen matalakuluisiin indeksirahastoihin ensimmäistä kertaa.
Tutustuin hiukkasen myöhemmin myös Inderesin tarjontaan ja vakuutuin mallisalkun suorittamisesta. Varmastikaan minun ei kannata jäädä sivuun tästä vaurastumisen ohituskaistasta. Kuukausisäästöjen juostessa avasin rinnalle pienemmällä painolla osakesäästötilin osakepoimintoja varten. Tutustuin yhtiöihin, luin raportit, luin vuoskarit, tein swottia, Porterin malleja ja yhtiökohtaisia exceleitä. Olen valmis.
Ajankohta oli 2021 kesä ja salkku täynnä Remedyä, Harviaa ja Kamuxia, valmiina vaurastumaan.
Seuraavina ns. ”find out” -vuosina minulle alkoi kirkastua nykyinen sijoitusteesini. Minä en tiedä mitään. Vaikka Hesuli 2021-2023 meni alkutilanne huomioiden paremmin kuin mitä voisi ajatella, opin että en siedä tarpeeksi epävarmuutta kantaakseni yhtiökohtaista riskiä. Indeksisijoitukset olin jättänyt kusetusmarkkinoiden aikana pääosin rauhaan, koska pystyin luottamaan siihen että koko maanosa tai edes yksittäinen valtio ei ajaudu ikuiseen näivetykseen (vaikka eräs pohjoismaa kovasti tätä yrittikin), mutta osakepoimintojen kanssa epävarmuuden sietämättömyys ajoi minut tekemään liikaa kauppaa.
Osakesäästötilin verohyödyt on nykyään ulosmitattu ja olen lähes puhdasverinen indeksisijoittaja.
7. Millainen salkku sinulla on? Jos sinun pitäisi kasvattaa yhden osakkeesi osuutta salkussasi 25 prosenttiin, niin mikä se olisi ja miksi?
Salkkuni koostuu pääosin indeksirahastoista. Mieltymykseni arvoansoihin kuitenkin on mahdollistanut indeksille häviämisen myös indeksisijoittamisella ja salkussani painottuvatkin näkemyksettömään maailmaindeksisijoittamiseen verrattuna erityisesti pohjoismaat ja pienyhtiöt, jotka eivät ole varsinaisesti häikäisseet viime vuosina.
Maantieteellisesti salkkuni on n. 40% USA, 40% Eurooppa ja 20% Aasia, missä USA-alipaino heijastaa pelkoani Yhdysvaltain osakemarkkinan hintavuudesta sekä nyt myöhemmin muusta yhteiskunnallisesta kehityksestä.
Salkussani on myös Seligson Top 25 Brands -rahastoa (10%), Berkshireä (9%) ja muita osakepoimintoja (yhteensä 5%).
Suoria omistuksia Berkshiren lisäksi ovat Fortum, Qt ja Huhtamäki sekä salkun lemmikkinä prosentin murto-osien painolla Teliaa ja Outokumpua, jotka ovat peräisin sijoitusurani alkuajoilta. Fortum on salkussani sähkönhinta-hedgenä sellaisella painolla, että sen osinko on samalla pallokentällä sähkölaskujen kanssa.
Berkshire Hathawayn osuus salkustani on n. 9% enkä pahastuisi suuresti, jos se olisi esim. tuo 25%. Kyseessä on hyvin johdettu, kurinalainen, hyvin hajautettu, riskiä karttavan paranoidin optimistin luotsaama yhtiö, jonka yrityskulttuurin uskon periytyvän myös uudelle johdolle.
Koen että minulla on ”opiskeluaikojeni” ja pintapuolisen seurannan pohjalta jonkinlainen karkea arvio tiettyjen kiinnostavien yhtiöiden arvosta. En lähtökohtaisesti pyri ostamaan suoria osakepoimintoja lainkaan salkkuuni, mutta jos tällaisen kiinnostavan yhtiön hinta laskee mielestäni sietämättömän alas, voin ostaa sitä pienen siivun. Näin päätyi esim. Huhtamäki salkkuuni. Pyrin myymään nämä pois, jos aliarvostus purkautuu (tai jos aliarvostukselle löytyy syy, minkä markkina tiesi mutta minä en).
9. Millainen rahastopoimintaprosessisi sinulla on askel askeleelta?
Pyrin ensimmäiseksi tutustumaan rahaston kuluihin ja kulurakenteeseen. En vaihda rahastoja prosentin sadasosien kuluerojen vuoksi, mutta pyrin luonnollisesti mataliin kuluihin.
Toiseksi pyrin varmistamaan rahaston elinvoimaisuuden, jotta veroseuraamusten riski rahaston lopettamisen myötä olisi minulle pieni. Rahaston koko, perustamisaika, hallinnoija jne. ovat asioita, joita katson.
Koska olen ylivarovainen enkä täysin ymmärrä synteettisissä rahastoissa käytettäviä johdannaisia ja niiden käyttäytymistä esim. systeemikriisitilanteissa kuten hallinnoijien konkursseissa, suosin replikoinniltaan fyysisiä rahastoja, jossa rahasto omistaa osakkeet suoraan eikä johdannaisten kautta. Tämä johtaa usein suurempiin kuluihin eikä välttämättä vähennä riskejä sen kummemmin, mutta en tohdi sijoittaa sellaiseen mitä en täysin ymmärrä.
10. Kerro kolme parasta puolta itsessäsi sijoittajana, ja mikä on mielestäsi tärkein kehittämisen kohteesi sijoittajana?
Paras ominaisuuteni sijoittajana on, että olen äärimmäisen hyvä säästämään rahaa. Minulla on halpa maku ja muistan sellaisen määrän hintoja ulkoa, että jos neuropsykologi seuraisi ostosreissuani, lähtisin varmaan kaupasta jonkun ICD-koodin kanssa. Teen aina mielummin itse kuin ostan muilta ja perheemme kuluja voisi luulla sinkkutaloudeksi. Valtiontalous ottaa tietysti elintavastani köniinsä, toisen säästäminen on oltava jonkun toisen velkaa!
Toinen hyödyllinen ominaisuuteni sijoitusmielessä on lapsenuskoni osakemarkkinan tuottoon indeksitasolla pitkällä aikavälillä, jolloin en kavahda dippejä tai systeemikriisejä. Mitä enemmän verta virtaa kadulla, sitä tukevammin sormi lepää ostonapilla.
Kolmantena koen nykyään ymmärtäväni omia lukuisia heikkouksiani ja osaavani sijoittaa sellaisella tyylillä etteivät ne ole keskiössä.
Suurin kehittämisen kohteeni on ehdottomasti markkinan kunnioittaminen. Pahana tapana yritän vieläkin ajoittaa markkinaa, ja nytkin koen maailma-indeksitasolla markkinan kalliiksi ja olen säästänyt sopimattoman 3% käteispuskurin, mikä on yksiselitteisesti tutkimusnäytön vastaista toimintaa parhaiden tuottojen kannalta. Toisekseen pyrin ylipainottamaan ”alihinnoiteltuja” markkinoita ja siksi osa salkusta on asemoituneena kaiken maailman pienyhtiöiden ja pohjoismaiden varaan sen sijaan että salkku olisi päässyt täysin rinnoin nauttimaan megateknojen ja SAP:in noususta.
11. Mikä on ollut suurin virheesi sijoittamisessa, ja mitä opit siitä?
Mahdollisuusavaruuden laajuuden vuoksi minun on vaikea eritellä mitään yhtä lempparivirhettä, mutta suurimmat virheeni ovat johtuneet ylimielisyydestäni markkinaa kohtaan. Markkina on yllättävän usein oikeassa ja sitä pitäisi kunnioittaa enemmän.
Suurimmat tappiot olen luonut alentamalla keskihintaa Kamuxilla. Siitä en oppinut yhtään mitään ja tein saman heti perään Nesteellä. Ehkä kokonaisuutena opin, että tykkään alentaa keskihintaa, ja myös sen vuoksi indeksisijoittaminen sopii minulle, koska indeksien kanssa keskihinnan alennus toimii huomattavasti paremmin kuin yksittäisten osakkeiden.
12. Analysoi nämä yhtiöt 50 sanaan
Berkshire: Upeasti johdettu, defensiivinen linnoitus, jonka koko on jo niin suuri, että parhaat tuotot ovat takanapäin. Tällä hetkellä hintava.
Huhtamäki: Defensiivinen ja kurinalainen osinkoaristokraatti, joka on uhannut joutua regulaattorin hampaisiin tuulten puhaltaessa pahviastioista enemmän muovikippoihin päin. Jos Grahamin defensiivisen sijoittamisen sääntöjä käyttäen pitäisi valita yksi yhtiö Helsingin pörssistä, se olisi varmaankin Huhtamäki.
Qt: Onko tämä Helsingin pörssin ainoa tulevaisuuden megatekno, joka valtaa sulautettujen järjestelmien maailmanmarkkinat? Vaiko Vareliuksen henkilökohtainen kassalaari, jolle ostetaan kasvua sen verran mitä osakepalkkiojärjestelmä edellyttää ja sitten puhutaan osake takaisin pystyyn? En tiedä vieläkään.
13. Anna sataan sanaan vinkit tuoreelle sijoittajalle rahastojen poimintaan.
a) Tarkista tarjoaako oma pankki matalakuluisia indeksirahastoja (yleensä kyllä).
b) Vertaile saisitko kuitenkin muualta halvemmalla. Avaa Nordnet-tili, tutustu ETF-valikoimaan, vertaile kuluja, rahaston taustalla käytettyjä indeksejä, rahastojen kokoja, olemassaoloaikoja, replikointitapaa, hallinnoijan pääkonttorin sijaintia.
c) Mene Inderesin foorumin Rahastot ja ETF:t sijoituskohteina -ketjuun. Lue 2700 viestiä rahastoanalyysiä ja tieteellisiä julkaisuja. Uppoa faktorianalyysin kaninkoloon. Vedä kännit.
d) Aloita kuukausisäästäminen oman pankkisi matalakuluisiin indeksirahastoihin.
14. Miten hyödynnät makrotaloudesta saatavaa dataa sekä uutisia omassa sijoitustoiminnassasi?
Pyrin uutisoinnista, Mariannen Makrosta, Vernerin Vartista ym. luomaan karkean kuvan siitä, meneekö taloudessa nyt tosi hyvin, tosi huonosti vai jotain siltä väliltä. Jos menee tosi huonosti, alan tyhjentelemään käteispuskuria. Hyvinä aikoina mieluusti kasaan käteispuskuria (tutkimusnäytön vastaisesti). Aivan äärilaitoja lukuun ottamatta en ole kovinkaan hyvä arvioimaan kuitenkaan, että missä kohdassa ollaan ja markkinan ajoitukseni eivät ole erityisen usein olleet menestyksekkäitä. Tykkään kuitenkin valtavasti makron seuraamisesta ja täytyyhän mukavasta harrastuksesta jotain maksaakin.
15. Sinun täytyy valita kolme inderesiläistä ja kolme foorumilaista hoitamaan salkkuasi viiden vuoden ajaksi. Ketkä valitsisit ja miksi?
Inderesiläisistä ottaisin Femmesalkun vakuuttamana Mariannen, jonka sijoitustyyli huokuu rauhallisuutta ja pitkäjänteisyyttä. Vastavuoroisesti Verneri hakisi puolestaan kasvua ja etsisi tuottoja ennakkoluulottomasti sieltäkin, mihin muut eivät uskalla katsoa (ruotsalaisiin sarjayhdistelijöihin). Lisäksi mitä olisi salkkutiimi ilman mallisalkun analyytikkoa. Rauli Juva viimeistelisi salkuhoidollisen tridentin jämäkällä näkemyksellä, joita sijoittajien tunnekuohut eivät paina pois kurssista.
Foorumilaisista CitizenJ ja Wallet Nahlroos, foorumin indeksinurkkauksen Ted ja Todd, rakentaisivat salkustani tieteelliseen näyttöön perustuvan indeksilinnakkeen, minkä lisäksi Wallet saisi pienellä siivulla treidata johdannaisilla, tuoden salkkuimagoon seksikkyyttä ja vaaran tuntua. Osakepoimintojen operatiivisena johtajana toimisi Kale-possu, jonka sivistyksen ja elämänviisauden sävyttämällä näkemyksellä salkku selviäisi myös postfinanssiapokalyptisessä maailmassa, jossa indeksisijoittaminen on kuollut.
Sotien, korkojen, taantuman ja ennen kaikkea oman sijoitusnäkemykseni runtelemista tuotoista huolimatta FiRe-tavoitteeni elää yhä vahvana. En ole välttämättä eläkkeelle hinkumassa, vaikka nykysalkullakin jonkinlainen spurgu-fire saattaisi onnistua. Ensisijaisesti haluan vapauden tehdä mitä haluan tai olla tekemättä.
Sekundaarisena tavoitteenani on luoda ylisukupolvinen finanssi-imperiumi, jonka patriarkkana minut muistetaan (ehkä max yhden sukupolven ajan, kunnes seuraava sukupolvi hukkaa rahat johonkin uusiutuvan pimeän aineen valtionyhtiöön tai käytettyjen avaruusalusten kauppaa tiedolla johtaen tekevään käänneyhtiöön).
18. Miten hallitset tunteitasi sijoittamisessa, ettet esimerkiksi rupea hätäpäissäsi myymään ja ostelemaan tunteiden vallassa?
Siinä onkin salaisuuteni, en hallitse. Teen usein toimeksiannot tunnekuohun vallassa (Keskon osakkeet möin suutuspäissäni, kun Citymarketista ostamani pitkät kalsarit olivat huonot).
Ainoa pelastava tekijä on, että uskon vakaasti indeksisijoittamisen pitkän aikavälin tuottoihin enkä siksi (sekä veroseuraamusten vuoksi) halua juuri ikinä myydä indeksisijoituksiani pois. Tämä jättää minulle ohuen siivun käteistä ja osakepoimintoja, jolla ajoitan markkinaa ja otan näkemystä. Aikaansaatu vahinko pysyy tällä tavoin pienellä hiekkalaatikolla, samalla kun suuri massa jauhaa tuottoa koskemattomana.
19. Jos Alokas siirtyy rahastojen pariin, niin miten Alokas pystyisi pysymään tasaisesti sijoittavana rahastohemmona, ettei mene vain myymään kaikkia rahastojaan seuraavassa dipissä jne.? (Viimeksi Alokas tylsistyi, kun osa rahoista meni automaattisesti indeksirahastoihin; myi kaiken, koska ärsytti tylsä erillinen rahastosalkku.)
On todennäköistä, että Alokkaalla on sellaista kunnianhimoa, haasteiden kaipuuta ja riskinsietokykyä että puhdas indeksisijoittaminen ei edes ole hänelle sopivin sijoitusmuoto. Kysymys onneksi käsitteli motivaatiota eikä tuottoja, joten tällöin ehdottaisin tutustumista temaattisiin indekseihin (tekoäly, kvanttilaskenta, riisinkeitinvalmistajat jne), joilla on mahdollista saada jännitystä ja volatiliteettia salkkuun ottamatta silti yhtiötasolla näkemystä. Tuottojen kannalta olisi varmaan kätevintä perustaa eri palveluntarjoajalle oma salkkunsa, ohjelmoida siihen kuukausisäästö ja tuhota tunnukset.
20. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia ja Inderesiä?
Inderesiä haluan kiittää sijoitustietoisuuden levittämisestä. Älköön kenenkään vaurastuminen olko jatkossa kiinni uimahallin saunasta saaduista pörssivihjeistä. Myöskin kiitän laadukkaasta ja monipuolisesta sijoitussisällöstä, jota jaatte kaiken lisäksi pääosin maksutta (olen kyllä Premium-jäsen!).
Foorumilaisia kiitän sen yhden ainoan nettopositiivisen sosiaalisen median luomisesta. Foorumilaisten kollektiivinen tietomäärä ja kyky penkoa ja analysoida markkinaa ja yhtiöitä on ällistyttävä. Ja vaikka foorumilla usein huomaan olevani itseäni fiksumpien seurassa, keskustelukulttuuri on silti kohtelias ja ystävällinen. Kiitos kaikille parhaasta sijoitusfoorumista!
Kiitoksia miellyttävistä sekä ajatuksia herättävistä vastauksista!
Olen sitä mieltä, että elämää on elettävä tässä ja nyt, mutta unohtamatta tulevaisuutta. Mielestäni kapteeni_indeksi tuntuu onnistuvan tässä erinomaisesti.
Monella ei ole aikaa tai halua käyttää sijoitusjuttuihin aikaa tai sitten muuten on stressaavaista sorttia, joten kannattaa lukea tämä haastattelu läpi ja pohtia, että josko voisi toimia tai/ja asennoitua toisin. Kapteenin tyylillä stressitasot pysyvät alempana ja voi silti nauttia tämän sijoitusmaailman mielenkiintoisista jutuista.
Ensi viikon perjantaina on haastatteluvuorossa minullekin aika vieras kaveri, mutta minulle oli syyni ottaa hänet haastateltavakseni. Muutaman jutun ja privaviestittelyjen perusteella sanoisin hänen olevan kohtelias, kiva ja fiksu kaveri, joka on innostunut sijoittamisesta.
Rauhallista lauantaita kaikille!
EDIT:
Aiemmin lupaamani haastattelut ovat tulossa, mutta ihmiset ovat ymmärrettävistä syistä kiireisiä eikä siten tarkempia aikatauluja sovittu.