Alokas haastattelee

141. Finanssiveli

Nyt on kunnollista! Oli kiva saada haastateltavaksi Finanssiveli, joka on paljon tuonut iloa ja naurua “sijoitustalousväelle” sekä seuraajamääristä päätellen vähän laajemmallekin joukolle.

Halusin saada hänet haastateltavakseni toki hänen mainioiden meemiensä takia, mutta mm. myös ihan siitä syystä, kun olen saanut hänestä varsin positiivisen sekä fiksun vaikutelman haastattelujen ja muidenkin juttujen kautta. Nämä positiiviset käsitykseni hänestä vahvistuivat entisestään, kun olen hänen kanssaan viestitellyt.

Finanssiveli on nerokkaista nerokkain meemitaiteilija.

Tässä on Finanssiveljen maineikas Instagram-tili:

F I N A N S S I V E L I (@finanssiveli) • Instagram-kuvat ja -videot

1. Kerro viidelläkymmenellä sanalla, kuka olet.

Olen finanssiveli, työelämään keskittyvä meemien väsääjä. Meemejä on tullut julkaistua jo yli 1200 kappaletta ja vuodesta 2019. Meemit kumpuavat tilille omasta elämästä ja työkaverit joutuvatkin olemaan päivittäin varuillaan, jotteivät joudu tilille epäsuorasti. Tilin ulkopuolella olen aika normaali päivätöissä käyvä tyyppi.

2. Kerro kolme asiaa, mitä julkisuudessa harvat sinusta tietävät.

• Käyn aika harvoin torstaikallessa, vaikka puhunkin asiasta kovaan ääneen.

• En tykkää mansikoista

• Olin Espoossa Mankkaan Lidlin historian toinen asiakas

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on meemeilyn lisäksi?

Urheilun osalta kiinnostaa jääkiekko sekä katsojan että pelaajan roolissa. Muuten tulee geneerisesti pelailtua tennistä, padelia ja golfia. Kaikkia vähän satunnaisesti. Vapaa-aika kuluu muuten rötvätessä, lueskellessa tai kavereiden/perheen kanssa puuhastellessa.

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

Päiväduunia 9-17 etänä tai toimistolla, meemejä vähän sen jälkeen ja / tai joku pieni aktiviteetti / harrastus illalla.

5. Millainen olet sijoittajana?

Sijoittajana nykyään aika passiivinen. Fokus on kuukausisijoittamisessa indeksirahastoihin.

6. Millainen sijoitushistoriasi on?

Ennen olin aktiivisempi stock-pickailuiden suhteen. Tuli hassuteltua kaiken mailman sähköauton latauspisteisiin ja pork-bellies futuureihin. Jonnet ei muista, että Nokia oli noin viikon ajan Game Stop-tyyppinen meemiosake ja tein muutaman tonnin voittoa silloin. Suurin osa stock-pickailusta aikoinaankin oli kyllä pitkäjänteisesti, vaikka osa betseistä oli ihan vaan lyhyen ajan kannanottoa. Myöhemmin tälläinen aktiivinen kiinnostus on hieman laskenut, ja olen siirtänyt oikeastaan kaiken kuukausisäästöön ja indeksirahastoihin.

7. Millainen salkku sinulla on? Mitkä ovat kolme suurinta osakeomistustasi, ja miksi ne ovat salkussasi?

Suurimmat omistukset ovat USA indeksirahasto, Suomi Indeksirahasto ja Orion. Muut isoimmat yksittäiset osakkeet ovat Nordea ja Fortum. Aika basic suomalaisen sijoittajan salkku isoimpien suhteen.

Indeksien osalta suurin syy on aktiivinen kuukausisäästö näihin. Osakkeiden osalta Orion on viime kuukausina noussut merkittävästi tyyliin ATH-lukemiin. Alun perin kyseinen osake ei yltänyt millään muotoa suurimpien omistusten joukkoon (enkä kuvitellut sen olevan rakettimainen nousija). Nordeaa olen aikoinani tankannut muistaakseni hyvän osinkotuoton takia. Fortumia ollut pitkään ja tankkasin lisää silloin kun Uniper-kiistan takia osake tuntui olevan hieman aliarvostettu ja betsasin osittain sen varaan, että pääsevät eroon Uniperista, kuten lopulta kävikin.

8. Millainen on sinun osakepoimintaprosessisi normaalisti askel askeleelta?

Tällä hetkellä sellaista ei ole. Salkkuun menee tällä hetkellä indeksejä pelkästään.

9. Mitkä ovat kolme parasta puoltasi sijoittajana, ja mikä on mielestäsi suurin kehittämisen kohteesi?

Paras puoleni sijoittajana tällä hetkellä on maltti ja pitkäjänteisyys. Kehittämisen kohteeni on käytännössä olla aktiivisemmin mukana markkinalla ja parantaa ns harrastuneisuuttani. Jonkun verran aktiivisista vuosista vähentynyt se kuinka hyvin on ns. Pulssilla siitä mitä osakemarkkinoilla tapahtuu. Toki ollut tietoinen valinta kun kiinnostuksen kohteet vaihdelleet.

10. Mikä on ikimuistoisin sijoittamiseen liittyvä asia, minkä ole itse kokenut?

Covid-ajoista jäi mieleen jäätävä volatiliteetti, mitä nähtiin markkinoilla. Covidin alussa joskus maaliskuussa 2020 huomasin, että jenkeissä ja euroopan isoissa maissa isommat tiedotustilaisuudet pidettiin aina viikonlopun aikana, ja markkinat reagoivat maanantaisin vahvasti alaspäin aina kun negatiivisia uutisia julkistettiin. Lockdownissa ei ollut paljoa muuta tekemistä kuin istuskella ja tehdä sijoitusjuttuja. Laitoin eräs perjantai sisään jonkun BEAR x25 sertifikaatin (eli siis löin vetoa kurssilaskun puolesta 25x vivulla). Viikonloppuna sekä jenkit että eu:n eri maat julkistivat uusia tartuntatilastoja. Reaktio markkinoiden avatessa maanantaina oli raju. USA:ssa oli käsittääkseni suurin yhden päivän kurssilasku sitten Black Mondayn 1987. BEAR X25 instrumenttini teki päivässä 150% tuoton. Tämä jäi mieleen ja aina tykkään muistuttaa, että haistoin vuosituhannen pahimman kurssilaskun etukäteen. Kokeilin samaa kikkaa myös myöhemmin ollen kivuliaasti väärässä, mutta jäin lopulta vipuseikkailuistani ihan hyvin voitolle koronan aikana.

11. Millaisia tavoitteita sinulla on sijoittamisen suhteen?

Ainoa tavoite on oikeastaan pitkäjänteinen varallisuuden kerryttäminen. Sen verran vähän ikää mittarissa, että osakemarkkinoiden tuottojen voidaan laskea olevan itselle paremmat kuin joku muu riskittömämpi tapa sijoittaa. Toki varallisuutta on muuallakin kuin osakkeissa, mutta osakesalkku kuitenkin on tarkoitus olla vanhemmalla iällä varallisuuden kulmakivi ja tarjota taloudellista turvaa.

12. Kerro noin 100 sanan mittainen kuvaus, joka esittelee mahdollisimman kliseisen ja stereotyyppisen finanssimaailmassa menestyvän hahmon.

Toppaliivi, chelsea-kengät, kauluspaita, kallis kello, sliipattu pikkuhiljaa harveneva tukka, kysyy aina duunista kun jutellaan kuulumisista, käy kaveriporukan perinteisellä golf-reissulla, tykkää pokerista, pelaa tennistä ja/tai padelia, harrastaa maistelu-menuita puolison kanssa, seuraa finanssiveli-tiliä

13. Miten ihmeessä olet pystynyt keksimään jatkuvasti niin pitkään, niin loistavia Finanssivelimeemejä?

Paha sanoa yksiselitteisesti. Koko aika on seuranta käynnissä ja lisäilen omalle muistilistalle asioita kun niitä koen / näen / kuulen. Myös pitkä meemi-ura on kouluttanut silmää siitä, mikä meemi saattaisi toimia. Toki en pysty ikinä täysin sanomaan, mikä toimii ja mikä ei joten tietty kokeilukulttuuri on myös koko aika mukana ja mottona on ollut aina ”quantity > quality”, koska ikinä ei voi tietää, onko jokin omasta mielestä keskinkertainen juttu suuren yleisön megahitti. Näin on käynyt monta kertaa. Vastaavasti joskus kuvittelen, että joku juttu on varma hitti, mutta ketään ei kiinnostakaan. Pitää mielen nöyränä.

14. Minkä verran teet vuodessa Finanssiveljellä rahaa, ja onko toimintaa tarkoitus jotenkin kasvattaa?

Rahaa tulee jonkun verran yhteistöistä lukuja sen tarkemmin laajalle yleisölle avaamatta.

Toiminnan kasvattamiseen on kaikenlaisia idoita. Näitä ideoita on enemmän kuin aikaa niiden toteuttamiseen. Tärkein pohja tilillä on kuitenkin päivittäisen laadukkaan ja viihdyttävän sisällön luominen, ja kaikki ns. Kehitystyö on tästä perustoiminnasta pois. Siksi kehittäminen on tällä hetkellä toissijainen juttu. Kuitenkin idean tasolla kasvua haluaisin luoda esim videosisällössä sekä kehittää parempia verkkokauppatuotteita. Vaikka verkkokauppa ei ole mikään miljoonabisnes, niin sen pyörittäminen on tosi hauska harrastus, ja siksi haluaisin jatkaa tämän kehittämistä myös tulevaisuudessa.

15. Miltäs tuntui tehdä musiikkia Uniikin kanssa, ja miltä nämä muutamat livekeikat ovat tuntuneet?

Biisiprojekti Uniikin kanssa oli fantastinen kokemus. Uniikin kanssa oli erittäin miellyttävää tehdä töitä yhdessä. Moni kuvittelee varmasti Uniikin rosoisena gangsta-räppärinä, mutta livenä Dan on hyvin mukava ja viihdyttävää seuraa. Jonkun verran on tullut musiikkia harrastettua aiemmin ja jotain räppibiisejä ollaan kavereiden kanssa aikoinaan läpällä äänitetty. Siksi räppibiisin tekeminen ei ollut suoraan syvään päätyyn. Muutamat livekeikat ovat olleet tosi hauskoja ja voi kyllä kiikkustuolissa lämmöllä muistella, kuinka painettiin nallemaski päässä menemään :smiley: Tosi moni räppäri varmasti unelmoi pääsevänsä lavoille esiintymään Uniikin kaltaisen pitkän linjan showmiehen kanssa, joten pitää olla kiitollinen tästä mahdollisuudesta.

16. Oletko itse finanssiveli?

En ehkä enää. Toppaliivi löytyy kaapista ja rahoitusmarkkinoista sekä duunista jaksaa kyllä illanvietoissa jauhaa. Vahvin oma finanssiveli-ajanjakso sijoittuu KTM:ksi valmistumisen jälkeisille parille vuodelle varmasti.

17. Mikä on Finanssiveljen tulevaisuus… täyspäiväiseksi meemeileväksi räppäriksi?

Toistaiseksi täysipäiväinen meemeily ei ole kiikarissa. Toki tilanne voi muuttua. Suuri osa meemeistä tulee päivittäisestä elämästä töissä ja kavereiden kanssa hengaillessa. Siksi totaalinen siiloituminen jonnekin toimistokoppiin voisi olla meeminen laadulle iso ongelma. Toistaiseksi homma rullaa ihan kivasti sivutoimisesti. Toki sitä välillä miettii, mitä kaikkea sitä saisikaan aikaan, jos käyttäisi 7,5h joka päivä finanssiveli-tilin kehittämiseen.

18. Miten Alokkaasta voisi tulla parempi meemitaiteilija?

Observoi elämää ympärilläsi ja kiteytä ne asiat mistä kaikki on samaa mieltä mutteivät ole tajunneet aktiivisesti ajatella niitä.

19. Mistä haluat kiittää suomalaista finanssiveliyhteisöä?

Inspiraatiosta viihdyttäviin meemeihin :blush:

Kiitoksia vastauksista, veli!

Kuten Finanssiveljen vastauksista kävi ilmi, niin hän on tosiaan fiksu, hauska ja positiivinen kaveri. On hienoa, kun tämä veljemme tuo iloa ja naurua tähän maailmaan. Näistä tulikin mieleen, että on varmaan yleisesti ottaen tärkeää osata nauraa itselleen, ajatella positiivisesti ja optimistisesti… se tuo itselleen hyvää mieltä ja myös muille ympärillä oleville. :slight_smile:

Tämän tahdissa sitten viikonlopun viettoon (=Kalleen).

Kivaa viikonloppua finanssisiskoille ja -veljille! :slight_smile:

45 tykkäystä

Ensi viikolla on haastatteluvuorossa indeläinen, jonka kanssa ollaan kauan ja moneen kertaan puhuttu haastattelun tekemisestä - no nyt se toteutuu. Jos mulla olisi hyvin sekava, monipuolisesti haastava sekä kiireinen projekti, niin hänet nimeäisin hoitamaan tällaisen projektin, koska hän suoriutuisi hyvin suurella todennäköisyydellä siitä. :blush:

On muitakin kaikenlaisia hyviä haastatteluja tulossa, sitten on ollut monta vuotta mielessä pyytää tiettyjä ehdotettuja tyyppejä, joita varmasti tulen pyytämäänkin joskus haastateltavaksi. Osa kieltäytyy ja aina mielestäni ymmärrettävistä syistä sekä kohteliaasti. :slight_smile:

Sijoitusvarallisuudessa meni poikki 150 000 euron raja, toivottavasti lähivuosina menisi 200 000 euroa. Tykkään säästää ja tehdä paljon töitä, ehkä se sieltä tulee. Toki voin myös puolittaa salkkuni tulevien vuosieni aikana omilla valinnoillani. :sweat_smile:

Mukavia kesäpäiviä kaikille! :slight_smile:

23 tykkäystä

142. Isa Hudd

Nyt saatte vastaukset sekä suomeksi että ruotsiksi, kiitos Isa! :slight_smile:

Isa tuottaa monipuolista sisältöä artikkeleista ja videoista sosiaaliseen mediaan, verkostoituu aktiivisesti, kehittää inderes.se-alustaa ja touhuu, vaikka mitä. Hän on paljon hypellyt Turun ja Helsingin välillä sekä Suomen että Ruotsin välillä. Isa on todella monipuolinen ja tehokas tekijä, lisäksi luulen, että hän omalla persoonallaan ja toiminnallaan saa ympärillään olevan porukan toimimaan entistä paremmin.

Hudd on sitä sorttia, että ei pädetä, ei hoeta mietelauseita eikä ihmetellä, vaan tehdään järkeviä asioita tehokkaasti, jotta päästään laadukkaaseen lopputulokseen.

Isa ei nimenomaan sijoittajana ollut minulle niin tuttu, joten nyt minäkin pääsin lukemaan, että millainen sijoittajaguru hän onkaan! :sunglasses:

SUOMEKSI

Perhekeskeinen turkulainen, jonka juuret ovat Vaasassa. 14-vuotiaan Elliotin äiti, sekä 23- ja 25-vuotiaiden Oliverin ja Nicolaksen bonusäiti. Luonnossa viihtyvä, sieniä poimiva heppatyttö ja koiranomistaja.

2. Kerro kolme asiaa, mitä harvat sinusta tietävät.

1. Minulla on kuorma-autokortti, 2. Olen taustalaulajana yhdellä Jore Marjarantan kappaleella (löytyy Spotifysta ja on julkaistu myös CD:nä), 3. Puhun käytännössä sujuvaa saksaa. Tosin tällä hetkellä hieman ruosteessa.

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on sijoittamisen lisäksi?

Olen eläin- ja luontoihminen. Olen aina ollut heppatyttö ja kilpailin aktiivisesti monta vuotta. Nykyään en enää ratsasta, mutta kouluratsastustuomarina ja -valmentajana olen yhä aktiivinen lajin parissa.

Olen myös koiranomistaja, joten pitkät koiranlenkit metsässä ja maastossa ovat parasta arkiliikuntaa. Muutama vuosi sitten ostimme kesämökin, joka on elämäni paras ostos! Nautin suuresti, kun saan maalata aitoja, haravoida lehtiä sekä poimia sieniä ja marjoja. Aikaa perheen kanssa mökillä on vaikea päihittää!

Arjessa pyrin harrastamaan liikuntaa joka päivä, kun se on mahdollista. Suuri osa ajastani menee myös 14-vuotiaan harrastuksiin. Olen korismutsi isolla K:lla.

Työskentelen Turussa tai Helsingissä riippuen siitä, onko minulla etäpäivä vai ei. Jos menen aamujunalla Helsinkiin, herään aikaisin. Noin kerran kuussa vietän työviikon Tukholmassa.

Töiden jälkeen ulkoilutan koiran ja sitten laitamme päivällistä, kuskaan lasta harrastuksiin, yritän ehtiä liikkumaan ja lukemaan, joko läksyjä lapsen kanssa tai kirjoja. Klo 22 katsomme Kympin uutiset. Sen jälkeen vielä ulos koiran kanssa ja sitten nukkumaan.

Pitkäjänteinen, sinnikäs ja melko tylsä.

Ostin ensimmäiset osakkeeni vuonna 2009 yhteensä 3 000 eurolla. Sen jälkeen en tehnyt transaktioita vuosiin, ja koko asia vähän unohtui. Vasta vuonna 2017 kiinnostus heräsi kunnolla. Sen jälkeen ei ole ollut paluuta entiseen.

7. Millainen salkku sinulla on? Jos sinun pitäisi muodostaa salkkusi viidestä salkussasi jo olevasta osakkeesta, mitkä valitsisit ja miksi?

Orion : vakaa toimija, jolla on ehtymätön kysyntä.

Wärtsilä: pitkäaikaisia ympäristöratkaisuja globaaleilla markkinoilla.

Coca-Cola: brändi, jolla ei ole vertaista. Vahva historia, lupaava tulevaisuus.

Investor: yhtiön omistavat Wallenbergit eivät kaipaa esittelyä. Kuin erittäin hyvin hoidettu rahasto, mutta ilman kalliita kuluja. Boring is good.

Inderes: mielenkiintoinen haastaja, joka on vahva kotimarkkinoilla, kansainvälistyminen alkanut.

Kaikki alkaa ajatuksella yhtiöstä, joka voisi olla kiinnostava lisä salkkuun. Ideat voivat tulla periaatteessa mistä tahansa. Töissä, keskustellessa ystävien kanssa, jostain lukemastani tai kuuntelemastani.

Sen jälkeen luen yleensä yhtiön sijoittajasivuja ja katson usein jonkin esityksen. Käyn läpi viimeisimmät osavuosikatsaukset ja haluan nähdä yleiskuvan 5 vuoden ajalta liikevaihdon, kannattavuuden ja tuloksen kehityksestä. Luen myös meidän analyysejämme. Jossain vaiheessa prosessia pallottelen ajatuksiani pikkuveljeni kanssa.

Vaarallista on, jos päädyn jonkinlaiseen limboon, jossa toivon saavani enemmän tietoa tai tunnen oloni epävarmaksi. Silloin voi käydä niin, etten koskaan pääse siihen asti, että painan osta-nappia, mikä on aina osoittautunut huonoksi vaihtoehdoksi. En ole katunut montakaan ostoa. Sen sijaan olen katunut niitä transaktioita, joita en koskaan tehnyt.

9. Mikä on ikimuistoisin sijoittamiseen liittyvä muistosi?

Se, että ylipäätään aloin sijoittaa, ja sitä edeltävät keskustelut pikkuveljeni kanssa. Istuskelimme vuokrayksiössäni, joimme teetä ja luimme kaiken löytämämme tiedon, sillä olimme päättäneet tehdä ensimmäiset osakeostomme. Istuimme siinä koko illan, tai oikeastaan puoli yötä, ja tein muistiinpanoja lyijykynällä. Se oli ensimmäinen kerta, kun todella ymmärsin, mitä osinkotuotto tarkoittaa. Se oli minulle todellinen oivalluksen hetki.

10. Mitkä ovat kolme parastasi puolta sijoittajana? Ja mikä on mielestäsi tärkein kehittämisen kohteesi sijoittajana?

Olen utelias, analyyttinen ja kärsivällinen. Se mitä minun pitäisi ehdottomasti kehittää, on rohkeampi päätöksenteko.

11. Mitkä ovat sinulle kolme kiinnostavinta ruotsalaisosaketta? Perustele valintasi noin sadalla sanalla.

Investor : jos saisin omistaa vain yhden osakkeen Tukholman pörssistä, valitsisin Investorin. Luotan Wallenbergin sukuun ja heidän hallinnointikykyihinsä. Joukko laadukkaita yhtiöitä ja Patricia Industriesin listaamattomat omistukset yhdessä paketissa.

Lyko: perheyritys kansainvälistymisen polulla, joka on myös nähty Suomessa. On mielenkiintoista, että toimiva verkkokauppa oli olemassa ennen lippulaivamyymälöiden rakentamista, kun useimmat kilpailijat vähittäiskaupassa toimivat päinvastoin. Kasvava toimiala ja kiinnostavat tuotemerkit. Nuoret kuluttajat lupaavat hyvää tulevaisuudelle. Arvostus on korkea, mutta pitkällä aikavälillä kiinnostava.

Epiroc: Atlas Copcosta irtautunut konepajayhtiö on laadukas. Yhtiö keskittyy kaivosteollisuuteen. Korkea kannattavuus ja kohtuullinen kasvu. Ratsastaa megatrendeillä, kuten sähköistymisellä.

12. Jos saisit käyttää vain neljää arvostuskerrointa, mitkä valitsisit – ja miksi juuri ne?

P/E (Price/Earnings): klassikko, joka antaa nopean yleiskuvan arvostuksesta, vaikka siinä luonnollisesti onkin puutteensa. Olen itse enemmän keskittynyt arvoon kuin kasvuun, joten tuloskerroin sopii minulle.

P/B (Price/Book Value): ei sovi kaikille yhtiöille, mutta toimii erityisesti pääomavaltaisilla toimialoilla.

P/S (Price/Sales): P/S-lukua voi käyttää, vaikka yhtiö tekisi tappiota, mikä voi olla hyödyllistä tietyissä tilanteissa, eikä ole mahdollista esimerkiksi P/E-luvun kanssa. Pidän myös EV/EBIT-luvusta, koska se ottaa huomioon velkaantuneisuuden.

13. Teet Inderesillä hyvin monipuolisesti kaikkea, mutta jos pitäisi tiivistää: mitä kaikkea työhösi siellä oikeastaan kuuluu?

Tuotan paljon sisältöä: kaikkea pidemmistä haastatteluista ja lyhytvideoista Youtube-kanavallemme, inderes.se-sivustolla julkaistaviin artikkeleihin. Myös sosiaalisen median kanavamme ovat tärkeä osa työtäni.

Toimin kontaktihenkilönä kolmannen osapuolen Uppesittarkväll-toimijalle ja osallistun Inderesin osuuden sisältösuunnitteluun. Verkostoidun aktiivisesti luodakseni ja ylläpitääkseni yhteyksiä haastateltaviin, potentiaalisiin yhteistyökumppaneihin ja yhteisön jäseniin. Osallistun inderes.se-alustan kehittämiseen, ja jossain määrin tiimini tukee myös myyntiä.

Tämän lisäksi on joukko muita tehtäviä, jotka ovat enemmän tai vähemmän toistuvia. Haluan korostaa, että kaikki työ tehdään tiimissä, ja voin käsi sydämellä sanoa, että minulla on etuoikeus työskennellä maailman parhaassa tiimissä.

14. Voisitko kertoa pääpiirteittäin, miten Inderesillä menee Ruotsissa? Ja millainen porukka teillä siellä on?

Yhteisön näkökulmasta meillä on hyvä flow. Vakiintunut yleisö on löytänyt Youtube-kanavallemme, ja inderes.se:n kävijämäärät kehittyvät oikeaan suuntaan. Yhteistyömme kolmansien osapuolien kanssa ovat toimineet hyvin (Uppesittarkväll, Börsdata, Daglig Utdelning, Pinpoint), ja olemme saavuttamassa jonkinlaisen tunnistettavuuden. Siitä ei ole kovin kauaa, kun kukaan ei tiennyt keitä olimme. Tällä hetkellä mm. John Skogmanin haastattelulla (huhtikuu 2025) on yli 13 000 näyttökertaa. Se on paljon!

Ruotsin yhteisötiimissä työskentelevät minun lisäksi Jesper Hagman, joka työskentelee Tukholmassa, ja Pia Maljanen, joka työskentelee 50 % yhteisön ja 50 % lokalisoinnin parissa. Teemme tiivistä yhteistyötä Suomen yhteisötiimin kanssa, ja tietyt osa-alueet ovat päällekkäisiä. Sara Antonaccilla on ollut äärimmäisen tärkeä rooli, ja hän näkyy paljon sisällössämme.

Yhteisötiimissä työskentely tarkoittaa työskentelyä yli tiimirajojen lähes kaikkiin suuntiin sekä Ruotsissa että Suomessa. Tukholmassa teemme yhteistyötä tapahtumatiimin kanssa haastattelujen osalta, teknisen henkilöstön kanssa studiotyöskentelyssä, analyytikoiden kanssa analyytikkohaastatteluissa, jne. Ruotsissa Inderesillä on 17 työntekijää sekä joukko freelancereita. Isoin tiimi on tapahtumatiimi, jolla on 9 työntekijää.

15. Miten Inderesin toiminta Ruotsissa eroaa toiminnasta Suomessa?

Toiminnot ja tavoite ovat samat: sijoittajatiedon demokratisointi sekä sijoittajien ja pörssiyhtiöiden yhdistäminen. Suomessa Inderes on saavuttanut lähes instituution aseman, niin vakiintuneita olemme. Suomessa on vaikea kuvitella markkinaa ilman Inderesin läsnäoloa. Ruotsissa meillä on vielä matkaa siihen, että olisimme toimija, joka tulee ensimmäisenä mieleen, mutta olemme oikealla tiellä.

16. Mitä asioita sijoittajan voisi olla hyvä seurata Inderesin Ruotsin-toiminnassa?
Sijoittajana seuraan kokonaisvaltaisesti kaikkien liiketoiminta-alueiden menestystä: Analyysi, Tapahtumat ja Ohjelmistot.

Suosittelen lukemaan sekä SEB:n analyysit että opiskelijoiden Inderes-analyysit.

Yhteisön näkökulmasta olisimme enemmän kuin iloisia, jos seuraisitte meitä sosiaalisen median kanavissamme, kuten YouTubessa (Inderes Nordic), X:ssä (InderesNordic) ja Instagramissa (Inderes.se).

17. Mikä työssäsi Inderesillä on parasta? (Ja ei saa vastata ”ihmiset )

Vaikka ei saisi vastata “ihmiset”, niin vastaan silti niin. Minulla on maailman parhaat kollegat! Mutta sen lisäksi organisaatio, jossa saa jatkuvasti haastaa itseään ja oppia uutta. Mahdollisuus rakentaa jotain uutta kansainvälisessä ympäristössä on myös kiinnostavaa.

18. Miksi sijoitat itse? Onko sinulla konkreettisia tavoitteita – esimerkiksi euromääräisiä päämääriä tai muuta vastaavaa?

Sijoitan, koska se tuo minulle taloudellista turvaa. Minulla ei ole erityisiä, konkreettisilla summilla mitattuja tavoitteita, vaan pyrin tiettyyn vapauden tunteeseen, joka oikeastaan liittyy turvallisuuteen.

19. Anna Alokkaalle kolme vinkkiä, miten lähteä tutustumaan Ruotsin osakemarkkinoihin?

1. Lue analyysimme ruotsalaisista yrityksistä
  2. Lue Dagens Industri-, Affärsvärlden- ja Privata Affärer -lehtiä
  3. Katso EFN:ää ja kuuntele podcasteja Kvalitetsaktiepodden ja Börsens Finest

20. Mistä haluat kiittää Inderesiä ja Inderesin Foorumia?

Haluan kiittää Inderesiä ja kollegoitani siitä, että tämä on maailman paras työpaikka. Inderes Forumille ja kaikille kirjoittajille kiitos, että olette luoneet jotain ainutlaatuista, joka tarjoaa paljon lisäarvoa.

RUOTSIKSI

Familjekär Åbobo med rötterna i Vasa. Mamma till Elliot, 14 år, bonusmamma till Oliver och Nicolas, 23 respektive 25 år. Svamp-plockande hästflicka och hundägare, som gillar att röra sig i naturen.

1. Jag har lastbilskörkort, 2. Jag sjunger back-ground vocals på en av Jore Marjarantas låtar (den finns på Spotify och även utgiven på CD), 3. Jag talar så gott som flytande tyska. Nu något rostig, dock.

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on sijoittamisen lisäksi?

Jag är en djur- och naturmänniska. Jag har alltid varit hästflicka och tävlade även aktivt i många år. Numera rider jag inte längre, men som dresssyrdomare och tränare är jag aktiv i sporten ändå.

Jag är även hundägare, så långa hundpromenader i skog och mark är den bästa vardagsmotionen. För några år sedan köpte vi en sommarstuga, vilket är det bästa köpet jag gjort i mitt liv! Njuter storligen av att måla staket, kratta löv och plocka svamp och bär. Att få spendera tid med familjen på stugan är svårslaget!

I vardagen försöker jag få in någon typ av motion alla dagar det är möjligt. En stor del av min tid går även åt till 14-åringens hobbyn. Jag är en basketmamma med stort B.

Jobb i Åbo, eller Helsingfors beroende på om jag har distansdag eller ej. Om jag tar morgontåget till Helsingfors är det tidig väckning. Ca en gång i månaden spenderar jag arbetsveckan i Stockholm.

Efter jobbet går jag ut med hunden och så lagar vi middag, kör barnet till och från hobbyn, försöker få in egen motion och läsning, antingen läxor med barnet, eller egna böcker. Kl 22 tittar vi på Kympin uutiset. Efter det ut med hunden och sedan läggdags.

Långsiktig, uthållig och rätt tråkig.

Jag köpte mina första aktier 2009 till ett belopp av 3000 euro. Sedan gjorde jag inga transaktioner på många år och det hela föll lite i glömska. Inte förrän 2017 vaknade intresset och det med besked. Därefter har det inte funnits någon återvändo.

7. Millainen salkku sinulla on? Jos sinun pitäisi muodostaa salkkusi viidestä salkussasi jo olevasta osakkeesta, mitkä valitsisit ja miksi?

Orion: stabil pjäs med en icke sinande efterfrågan.

Wärtsilä: långsiktiga miljölösningar på en global marknad.

Coca-Cola: ett varumärke som saknar motstycke. Stark historia, lovande framtid.

Investor: ägarna Wallenbergsfären kräver ingen närmare introduktion. Som en mycket välskött fond, men med avsaknaden av dyra avgifter. Boring is good.

Inderes: intressant uppstickare som är stark på hemmaplan, internationalisering påbörjad.

Det börjar med en idé om något bolag som kunde vara intressant att ha i portföljen. Idéerna kan komma i princip varifrån som helst. På jobbet, i diskussion med vänner, från något jag läst, eller lyssnat på.

Därefter brukar jag läsa på bolagets egna IR-sidor och oftast titta på någon presentation. Jag kollar igenom de senaste kvartalsrapporterna och vill gärna se övergripande 5-års period siffror på omsättnings- , lönsamhets och vinstutveckling. Jag läser även våra analyser. I något skede av processen bollar jag mina åsikter med min lillebror.

Det farliga för mig är om jag hamnar i något slags limbo över att jag önskar mer information, eller känner mig osäker. Då kan det hända att jag aldrig kommer så långt att jag trycker på köp-knappen, vilket alltid visat sig vara en dålig affär. Det är inte många köptransaktioner jag ångrat. Vad jag däremot ångrat är de transaktioner som aldrig blivit av.

9. Mikä on ikimuistoisin sijoittamiseen liittyvä muistosi?

Det att jag överhuvudtaget började investera och de diskussioner som föregicks tillsammans med min lillebror. Vi satt i min hyr-etta, drack te och läste på all info vi kom över, för vi hade bestämt oss för att göra våra första aktieköp. Vi satt hela kvällen, ja halva natten och jag gjorde anteckningar i blyerts. Det var första gången jag på riktigt förstod vad direktavkastning innebar. Det var ett heureka-moment för mig.

10. Mitkä ovat kolme parastasi puolta sijoittajana? Ja mikä on mielestäsi tärkein kehittämisen kohteesi sijoittajana?

Jag är nyfiken, analytisk och tålmodig. Vad jag definitivt borde bli bättre på är att vara modigare i mitt beslutsfattande.

11. Mitkä ovat sinulle kolme kiinnostavinta ruotsalaisosaketta? Perustele valintasi noin sadalla sanalla.

Investor: om jag skulle få äga enbart en aktie på Stockholmsbörsen skulle jag välja Investor. Jag litar på Wallenbergssfären och deras förmåga att förvalta. Ett gäng kvalitetsbolag samt de onoterade innehaven i Patricia Industries i ett enda paket.

Lyko: familjeföretag på internationell frammarsch, vilket vi även sett i Finland. Intressant att strukturen av en fungerande näthandel fanns där innan flag-ship affärerna byggdes, när de flesta konkurrenter i detaljhandeln gör tvärtom. Växande bransch och intressanta varumärken. Unga konsumenter, vilket lovar gott för framtiden. Värderingen hög, men intressant på sikt.

Epiroc: Atlas Copco-avknoppningen är ett kvalitetsbolag inom verkstadssektorn med inriktning på gruvindustri. Hög lönsamhet och skaplig tillväxt. Rider på megatrender som elektrifiering.

12. Jos saisit käyttää vain neljää arvostuskerrointa, mitkä valitsisit – ja miksi juuri ne?

P/E (Price/Earnings): en klassiker, som snabbt ger en övergripande bild av värderingen, även om den naturligtivs har sina brister. Är själv mer fokuserad åt värde, än tillväxthållet, så därför passar en vinstmultipel mig.

P/B ( Price/Book Value): passar inte alla bolag, men funkar i synnerhet i kapitalintensiva branscher.

P/S. (Price/Sales): P/S är möjligt att använda även om bolaget går med förlust, vilket kan vara användbart i vissa situationer och ex. inte är möjligt med P/E -talet. Gillar även

EV/EBIT i och med att den beaktar skuldsättningen.

13. Teet Inderesillä hyvin monipuolisesti kaikkea, mutta jos pitäisi tiivistää: mitä kaikkea työhösi siellä oikeastaan kuuluu?

Jag gör en hel del content: allt från längre intervjuer och kortklipp till vår youtube-kanal, till skrivna artiklar som publiceras på inderes.se Även våra kanaler i sociala medier är en viktig del av jobbet.
Jag fungerar även som vår kontakt till 3rd party aktören Uppesittarkväll och deltar i planeringen av innehållet för vår del på Inderes. Jag nätverkar aktivt för att skapa och upprätthålla kontakter med intervjuobjekt, potentiella samarbetspartners och communitymedlemmar. Jag deltar i utvecklingen av plattformen inderes.se och i viss mån stöder vi i teamet även försäljningen.

Därtill tillkommer en hel annat, som är mer eller mindre återkommande. Jag vill poängtera att allt arbete görs i team, och jag kan med handen på hjärtat säga att jag har förmånen att jobba i världens bästa team.

14. Voisitko kertoa pääpiirteittäin, miten Inderesillä menee Ruotsissa? Ja millainen porukka teillä siellä on?

Ur communitysynvinkel har vi ett bra flöde. Vi har en stadig publik som hittat till vår youtube kanal, och besökarsiffrorna för inderes.se utvecklas i rätt riktning. Våra 3rd party samarbeten har fungerat väl (Uppesittarkväll, Börsdata, Daglig Utdelning, Pinpoint) och vi börjar helt klart nå någon form av igenkänningsfaktor. Det är inte allt för länge sedan som ingen visste vem vi var överhuvudtaget. Nu har bl.a. intervjun med John Skogman (April 2025) i skrivande stund över 13000 views. Det är mycket!

I det svenska community-teamet jobbar förutom jag, även Jesper Hagman, som är helt baserad i Stockholm och Pia Maljanen, som jobbar 50% med community, 50 % lokalisering. Vi jobbar i nära samarbete med finska community-teamet <3 och vissa delar av arbetet är direkt överlappande. Sara Antonacci har haft en oerhört viktig roll och syns en hel del i vårt content.

Att jobba inom community innebär att jobba över teamgränser åt de flesta håll i både Sverige och Finland. På Stockholmskontoret samarbetar vi med event-teamets 9 medlemmar gällande intervjuer, den tekniska personalen iom studioarbete, analytikerna iom analytikerintervjuer osv osv.

15. Miten Inderesin toiminta Ruotsissa eroaa toiminnasta Suomessa?

Det är samma funktioner och samma målsättning: att demokratisera informationen på finansmarknaden, samt att sammanföra investerare och bolag. I Finland har Inderes uppnått nästan en institutionsmässig funktion, så etablerade är vi. Det är svårt att tänka sig en marknad utan Inderes närvaro i Finland. I Sverige har vi ännu en bit kvar till att bli en “top of mind” aktör, men vi är på god väg.

16. Mitä asioita sijoittajan voisi olla hyvä seurata Inderesin Ruotsin-toiminnassa?

Ur ett helhetsperspektiv följer jag själv som investerarare hur det går för samtliga affärsområden: Analyysi, Tapahtumat, Ohjelmistot.
Jag rekommenderar att läsa både SEB:s analyser och vår student coverage av Inderes.

Ur ett community perspektiv vore vi mer än lyckliga om ni följde oss på våra kanaler i sociala medier, till exempel Youtube (Inderes Nordic), X, (InderesNordic) och Instagram (Inderes.se).

17. Mikä työssäsi Inderesillä on parasta? (Ja ei saa vastata ”ihmiset )

Även om det inte är tillåtet att svara “människorna”, så är det precis det jag gör. Jag har världens bästa kolleger! Men utöver det: en organisation där man hela tiden får utmana sig själv och lära sig nytt. Möjligheten att få bygga något nytt i internationell miljö är också intressant.

18. Miksi sijoitat itse? Onko sinulla konkreettisia tavoitteita – esimerkiksi euromääräisiä päämääriä tai muuta vastaavaa?

Jag investerar för att det ger mig ekonomisk trygghet. Jag har inga särskilda mål mätt i konkreta belopp, snarare efterstävar jag en viss frihetskänsla, som egentligen hör i hop med tryggheten.

19. Anna Alokkaalle kolme vinkkiä, miten lähteä tutustumaan Ruotsin osakemarkkinoihin?

1. Läs våra analyser som vi har på svenska bolag
  2. Läs Dagens Industri, Affärsvärlden och Privata Affärer
  3. Titta på EFN och lyssna på poddarna Kvalitetsaktiepodden och Börsens Finest

Jag vill tacka Inderes och mina kolleger för att detta är världens bästa arbetsplats. Inderes Forum och alla skribenter för att ni skapat något unikt, som ger mervärde utöver det vanliga.

Kiitos paljon antoisista vastauksista Isa! :pray: :slight_smile:

Tämän jälkeen vaadin, että Isa jatkossa tekee opettavaisia sijoitusaiheisia videoita ja haastatteluja laulaen:

2. Olen taustalaulajana yhdellä Jore Marjarantan kappaleella (löytyy Spotifysta ja on julkaistu myös CD:nä)

Isa saa todella paljon aikaiseksi ja hänestä tuli muutenkin mieleen sellainen asia, että vaikka monet eivät näy niin usein videoilla tai ole muuten ihan niin tuttuja, niin paljon tapahtuu taustalla asioita, jotka mahdollistavat mm. ne asiat, mitkä näkyvät meille, jotka seuraavat Inderesiä jne. :slight_smile:

Kiitos ja mukavaa juhannusta kaikille! :slight_smile:

50 tykkäystä

Huomenna haastatteluvuorossa on vuorossa kaveri, joka on ollut pitkään Inderesin meiningeissä mukana. :slight_smile: Hän on hyvin analyyttinen ja ratkaisukeskeinen tyyppi, jolla on myös todella monipuolista osaamista sekä kokemusta erilaisista asioista; hänen CV:nsä on hyvin vakuuttava. :slight_smile:

Mukavan rauhaisaa kesäillan jatkoa kaikille!

4 tykkäystä

143. Tero Weckroth

Tänään sijoittajahaastatteluvuorossa on Inderesin hallituksen varapuheenjohtaja, joka on hieno yhdistelmä terävää älyä ja monipuolista upeaa elämänkokemusta sieltä sekä täältä. Tero on monessa maassa marinoitu ja monella alalla kouliintunut, mutta silti vailla turhaa tärkeilyä oleva kaveri (tärkeilijöillä on lähes aina huono itsetunto ja muita ongelmia). Hän on vaikutelmieni mukaan myös utelias, rento ja sopivasti vastavirtaan kulkeva kaveri, jonka olettaisin olevan mm. mitä parhaimpia sparrauskamuja.

Hän on tosiaan ollut pitkään Inderesin meiningeissä mukana – viisas ja ratkaisukeskeinen tyyppi, jolla on harvinaisen laaja-alainen kokemus ja vakuuttava osaamispohja. The Tekijä.

image

Olen suomalainen viiskyt-ja risat ikäinen sijoittaja ja kanssayrittäjä. Koulutukseni ja työkokemukseni ovat dualistisia, lähes kaikki osaamiseni on kahdelta alalta: Lääke- ja Rahoitusbisneksistä. Olen asunut tai työskennellyt seitsemässä maassa ja työurani tein lääketeollisuudessa ja old school-investointipankeissa. Nykyisin jaan aikani Helsingin, Berliinin ja loma-asuntomme välillä.

Toin shakkinyrkkeilyn Suomeen - se on hieno Berliinissä syntynyt laji joka kasvattaa kehoa ja mieltä.

Työurani eräänlainen huippu oli Suomen gynekologiyhdistyksen viikon mittainen hiihtoreissu Madonna di Campigliossa.

Olin yhdessä koulukaverini kanssa ensimmäisiä suomalaisia kaupallisesti julkaisseita tietokonepelintekijöitä 80-luvulla

Shakkinyrkkeily on jäänyt vähälle kun ikää on tullut ja myös aiempi musiikkiharrastus on lähes loppunut. Edelleen lenkkeilen sekä uin ja olen tietoisesti rakentamassa biljardinpeluusta uutta, vanhemmalle ruumiille sopivampaa sosiaalista liikuntaharrastusta. Luen paljon talous- ja aatehistoriaa vaikka en väitäkään olevani Vernerin tasoinen historiantuntija.

Ei sellaista oikein ole. Ellei ole kokouksia, voin tehdä töitä melkein mistä tahansa jos minulla on läppäri ja internet-yhteys. Iso osa ajasta menee reaktiivisiin toimiin, uutisiin reagoimisiin ja johdon sparrauksiin. Mutta pyrin varaamaan paljon aikaa proaktiiviseen lukemiseen ja uusien asioiden opettelemiseen. Pidän myös itse omaa taulukkolaskentamallia kaikista firmoista, joissa olen mukana. Tämä tapa on jäänyt päälle analyytikko-ajoista. En voi sanoa Excel-mallia, koska pyrin välttämään Microsoftin ohjelmistoja enkä käytä Exceliä.

5. Kertoisitko sinun työurastasi?

Tein varsinaisen urani lääketeollisuudessa ja investointipankeissa. Parin lyhyen stuntin jälkeen olin Serono-nimisessä sveitsiläisessä biotech-yrityksessä neurologian kliinisissä tutkimuksissa projektipäälikkönä ja hedelmällisyyshoitojen tuotepäällikkönä. Olin tehnyt rahoituspainoitteisen MBA:n ja suunnitelmani oli tehdä ura lääketeollisuuden rahoituspuolella, kun headhunter yllättäen soitti ja kysyi haluanko investointipankkiiriksi. Ajattelin, ettei näitä puheluita varmaan joka päivä tule ja tartuin tilaisuuteen. Päädyin viettämään 11 vuotta eri investointipankeissa Helsingissä, Lontoossa ja Zürichissä.

Ensimmäinen sijoitukseni oli koulupoikana muutama Nokian osake 1980-luvulla. Hävisin siinä rahaa ja turskaa tuli aina muulloinkin kun olen Nokiaan koskenut. En koske enää, olen oppinut läksyni. Säästin palkasta rahaa sijoitusasuntoon ja osakkeisiin 90-luvulla mutta varsinaisesti aloin järjestelmällisesti sijoittamaan vasta investointipankkiurani jälkeen.

7. Millainen olet sijoittajana?

Samanlainen kuin useimmat muutkin. Väitän ja uskottelen itselleni olevani rationaalinen, mutta oikeasti olen impulsiivinen.

8. Millainen osakesalkku sinulla on? Mihin muihin ”sijoituskohteisiin” sijoitat kuin osakkeisiin?

Noin periaatteessa yritän jakaa salkun kolmeen yhtäsuureen osaan: Kiinteistöt, laatuosakkeet ja riskiosakkeet. Jälkimmäisiin kuuluvat listaamattomat firmat ja pienet firmat, joiden hallituksissa olen tai joihin osallistun muuten aktiivisesti. Mutta arvonheilunta, epälikvidiys ja sisäpiirisäännökset tekevät yleensä mahdottomaksi pitää salkkua tavoitepainoissa.

Yksi osa portfoliotani on osakesäästötili, jonka koon suhteellisuus minua itseäni kiinnostaa. Tilini arvo on tällä hetkellä hieman vajaa neljännesmiljoona. Tämähän on siitä kiinnostava kilpailuhenkinen tilanne, että kukaan ei ole voinut sinne siirtää osakesäästötilille enempää kuin 100 000 euroa, aluksi tätäkin vähemmän eli tilien avautuessa maksimi oli 50 000 euroa. Ja teoreettinen aloitusaika siis kaikille sama, kyseessä siis hyvin strukturoitu sijoituskisa. En usko pääseväni tuon salkkuni koolla voittajaksi tai edes Top-10 joukkoon, mutta olisi todella kiinnostavaa tietää, kuinka monta isompaa osakesäästötiliä on olemassa… Voisikohan joku yhteisöstä järjestää avoimen “Tule kaapista osakesäästötilisi kanssa” kisan?

9. Millainen osakepoimintaprosessisi sinulla on askel askeleelta?

Hyvin erilainen riippuen minkälainen sijoitus on kyseessä. Esimerkiksi Nordean tai muiden isojen eurooppalaisten firmojen osakkeita ostan aika vähällä DD:llä, enemmän makronäkemyksen- ja osinkotuottojen kannalta. Riskiosakkeissa, oli kyseessä sitten listaamaton tai listattu firma, teen kunnon tutustumisen ja puhun johdolle, kilpailijoille ja omistajille ennen mukaan lähtöä. Asunnot on sitten kokonaan erikseen.

10. Miten tunnistat varhaisessa vaiheessa lupaavan startupin, ja mitkä tekijät ratkaisevat lopullisen sijoituspäätöksesi? Miten suomalainen startup-ekosysteemi on kehittynyt lähivuosina, ja missä näet suurimmat mahdollisuudet tai puutteet tällä hetkellä?

En osaa sanoa oikeastaan mitään suomalaisesta startup-ekosysteemistä tällä hetkellä. Keskityn omiin vertikaaleihini ja viimeisimmät sijoitukseni ovat Saksassa eikä suomessa. Rahaa tuntuu kuitenkin olevan alkuvaiheessa riittävästi, rahoituksen saatavuuden ongelmat ovat enemmän isojen kasvuyritysten puolella.

11. Sinulla on poikkeuksellisen monipuolinen ura lääketeollisuudesta ja rahoitusalalta aina startup-sijoittamiseen ja hallitustyöhön sekä paljon kaikkea muuta… niin miten olet onnistunut yhdistämään nämä eri alat ja roolit, ja mikä on ollut kantava tekijä uravalinnoissasi?

Ei minulla mitään kantavaa tekijää ole ollut, ellei sellaiseksi lasketa sitä että tekee sitä mikä kiinnostaa. Yksi selvä tavoite oli, että en halunnut jäädä Suomeen.

12. Olet ollut hallituksen jäsen vuodesta 2013 alkaen ja nyt hallituksen varapuheenjohtaja vuodesta 2025, mitkä hetket ovat olleet Inderesiin liittyen niitä ikimuistoisempia?

Olin varapuheenjohtaja jo aiemmin ja nyt otin sen homman takaisin Jockelta. Vaikka ei varapuheenjohtajuudella Inderesissä ole juuri mitään merkitystä. Kyllä ikimuistoisimpia ovat olleet eräät omistukseen liittyvät järjestelyt, joita Mikael osittain avaa kirjassaan, ja listautuminen tietysti. Ja kyllä upeimpia asioita on omistajien ja sijoittajien yhteisö, joka on minusta suunnaton voimavara Suomessa. Sen kansainvälistäminen onkin sitten haaste erikseen.

13. Olet tosiaan ollut kauan mukana Inderesin toiminnassa, mikä sinua erityisesti kiehtoo tässä yhtiössä? Mitkä ovat tärkeimpiä asioita, joita sinä olet tuonut Inderesille?

Olen vankkumaton kansankapitalisti ja Inderesin missio on lähellä sydäntäni, olin itse mukana tai en. Toivon tuoneeni osaamista alkuvaiheessa analyysitoiminnasta ja vakavaa rauhallisuutta compliance-asioiden hoitamiseen. Mutta kyllä tämän firman ovat luoneet founderit, yhteisö ja henkilöstö.

14. Mitä sinä ajattelet Inderesin henkilökunnasta noin yleisellä tasolla?

Hyvää ja omasta näkökannastani nuorta porukkaa joilla on edelleen suuri tulevaisuus edessään. Pitää vain uskaltaa ajatella riittävän isosti.

15. Sinä kokeneena sijoittajana, mikä tekee Inderesistä houkuttelevan yhtiön omistaa, ja mitkä ovat keskeiset riskit, joita seuraat hallitustyössä?

Inderesissä yhtyvät vakaa pohja Suomessa ja houkuttelevat mahdollisuudet kansainvälisesti. Riskit ovat minusta aina olleet pääasiassa regulaatiossa, mutta nyt pitää toki seurata tarkasti teknologian kehitystä. Emme ole kaukana siitä, että ChatGPT tekee 80% analyytikon työstä. Olen kuitenkin optimisti, teknologia kuitenkin lopulta lisää tuottavuutta ja tekee osaavien ihmisten arviointikyvystä entistä arvokkaampaa ja tärkeämpää.

16. Oletko lukenut Inderesin Foorumia, ja jos olet niin mitä ajatuksia se sinussa se herättää? Lupaatko kirjoitella Foorumille, ainakin kerran kvartaalissa? :slight_smile:

Seuraan Foorumia säännöllisesti. Mutta en halua kirjoitella niin kauan kuin olen Inderesin hallituksen jäsen, tai ylipäätään minkään listayhtiön sisäpiiriläinen. Toisaalta minussa elää kyllä jonkinlainen tutkiva journalisti, ehkä myöhemmin aloitan jonkin sortin aktivistisijoittaja-blogin.

17. Miksi ja mitä varten sinä sijoitat? Miten olet konkreettisesti nauttinut työurasi ja sijoittamisen tuomasta vauraudesta?

Sijoitan uteliaisuudesta ja ollakseni vapaa. Eiköhän se riippumattomuus ole tärkein palkinto. Toisaalta en usko, että elämäni muuttuisi juurikaan vaikka salkkuni olisi 10-kertainen nykyisestä. Teen jo nyt sitä mikä minusta on hauskaa ja merkityksellistä.

18. Olet menestynyt monella eri saralla. Alokas ei varsinaisesti missään, yritys on toki ollut kova kaikessa, mutta ei ehkä ole järki edellä menty, mitkä olisivat sinun vinkkisi Alokkaalle, että kova yritys kanavoituisi jonkinlaisiksi tuloksiksi tai/ja menestykseksi?

Entinen pomoni sanoi, että “It is not enough to be good, you need to be lucky too”. Siinä on syvällinen viisaus joka auttaa arvostamaan ja kunnioittamaan niitä, joita ei ole vielä onnistanut. Toisaalta jos ei yritä, ei voi myöskään onnistua. Eli neuvon vain jatkamaan aloittamallasi tiellä. PIdä vain huoli siitä, että nautit siitä mitä teet.

19. Mistä haluat kiittää Inderesiä ja Inderesin yhteisöä?

Siitä, että olette olemassa.

Kiitoksia Tero mainioista vastauksista! :blush:

Lainaan vielä hänen vastauksistaan tämän tähän muistutukseksi:
Entinen pomoni sanoi, että “It is not enough to be good, you need to be lucky too”. Siinä on syvällinen viisaus joka auttaa arvostamaan ja kunnioittamaan niitä, joita ei ole vielä onnistanut. Toisaalta jos ei yritä, ei voi myöskään onnistua. Eli neuvon vain jatkamaan aloittamallasi tiellä. PIdä vain huoli siitä, että nautit siitä mitä teet.

Arvostan mm. sellaisia ihmisiä, jotka tekevät asioita ahkerasti eivätkä vain puhu ja kohtelevat ihmisiä hyvin. Teroon olen kerran törmännyt ja silloinkin sain hänestä rennon sekä mukavan vaikutelman. En Ruoholahdessa tai haastateltavissani, mutta muualla elämässä olen törmännyt joskus sellaisiin jossain määrin menestyneisiin tylyisiin tärkeilijöihin… tällaisia ei ole helppo kunnioittaa - asemastaan/onnistumistaan huolimatta tällaisista tulee olo, että sisällä heillä on huono itsetunto ja muita ongelmia itsensä sekä elämänsä kanssa.

Kiitoksia ja hyvää viikonloppua kaikille lukijoille! :pray:

58 tykkäystä

Moikka!

Huomenna eli perjantaina ei tule haastattelua, eli tulee tällainen taukoviikko haastatteluihin. :slight_smile:

Haastattelun sijaan ihastelen, että indeksi on päässyt YTD:ssä yli viidentoista pinnan johtoon.

Seuraavaa tuloskautta kauhulla odottaen

Alokas

23 tykkäystä

Tämän viikon perjantaina on haastatteluvuorossa hauska indeläinen, joka on taitava kirjoittaja ja kielinero. :slight_smile: Hän on myös lämmin persoona, joka ei tosin ole ihan niin paljoa työkuvansa takia esillä kuin veput ja muut tällaiset. Hän ehdottomasti ansaitsi päästä haastateltavakseni ja tulla myös tutummaksi yhteisölle. :slight_smile:

Mukavaa viikon jatkoa kaikille!

9 tykkäystä

144. Pia Maljanen

Joskus aikaa sitten, kun en ollut ehtinyt vielä itse tutustumaan Piaan, niin olin kuullut paljon ylistystä mm. hänen kielitaidostaan. Ja näille kehuille antoi pontta erityisesti se, että kehuja itsekin on todella hyvä kielissä. Olin Piasta toki paljon muutakin hyvää kuullut. :slight_smile:

Piaan, kun olen päässyt tutustumaan, niin olen huomannut, että häneltä löytyy nerokkuutta, itsevarmuutta sopivalla nöyryydellä varustettuna, loistavaa huumorintajua ja sellaista sopivaa pitkälle kantavaa optimismia.

Halusin Pian haastateltavakseni, koska hän on upea viisas ihminen ja minua myös kiinnosti tietää se, että millainen hän on sijoittajana. :slight_smile:

Olen paljasjalkainen stadilainen, joka on ehtinyt elämänsä aikana muuttamaan parisenkymmentä kertaa. Kotini jaan aviomiehen ja kahden kissan kanssa :black_cat:. Koulutukseltani olen filosofian maisteri ja horoskoopiltani kaksonen :gemini:. Positiivinen elämänasenteeni ja uteliaisuuteni tekevät päivittäisestä elämästä pääasiassa mukavaa.

1. Olen kirjoittanut blogeja yli kaksikymmentä vuotta. Viimeisintä matkailuun keskittyvää blogia kirjoitan yhä aktiivisesti ja se syntyi noin 8 vuotta sitten :airplane:.
  2. Rakastan pelejä – lautapelit, korttipelit ja konsoli-/tietokonepelit ovat kaikki lähellä sydäntäni :game_die:.
  3. Olen suorittanut ATK-ajokortin.

Jo mainittujen pelien lisäksi olen kirjojen ja leffojen suurkuluttaja :open_book: :clapper:. Matkailu ja kulinaristiset nautinnot (kokkailen myös mieluusti itse) ovat lähellä sydäntäni ja keräilen keittokirjoja. Valokuvauksta olen harrastanut lapsuudesta saakka :camera:. Mikään liikunnan ihmelapsi en ole, mutta laskettelua :skier: olen harrastanut nelivuotiaasta asti ja salilla on kiva käydä liikuttelemassa rautaa :weight_lifting_woman:. Vapaa-ajan vietto ystävien seurassa maailmaa parantaen on ehkä paras rentoutumiskeino minkä tiedän.

Kello soi kello 6.30–7.30 välillä riippuen siitä kuinka kiireinen aamu on töissä tiedossa. Aamupalan, aamu-TV:n uutisten ja aamutoimien jälkeen kävelen toimistolle (teen kotoa töitä keskimäärin päivän viikossa). Tuloskaudella saatan tehdä kiireisimmät aamuhommat kotoa ja vasta sitten siirtyä toimistolle.

Useimpina aamuina on aamukatsaukseen liittyviä käännöshommia ja kunhan olen hakenut aamukahvin :coffee:, käyn niiden kimppuun. Aamukatsaukseen tulevat jutut ovatkin oikeastaan ainoa vakioelementti työpäivässäni, muuten hommat riippuvat paljon siitä onko tulokausi päällä vai ei, onko työpöydällä laajojen raporttien käännöksiä vai ei, yms. Aamukiireiden jälkeen selailen päivän uutistarjontaa. Lounasta syön kello 11–12 väillä ja pyrin aina löytämään jonkun lounaskaverin. Lounaan jälkeen työnteko jatkuu ja kotiin köpöttelen yleensä kello 15–17 välillä, työtilanteesta riippuen. Monasti teen vielä työjuttuja kotona myöhemmin illalla.

Kotona ilta-aika kuluu telkkarin :tv: tai kirjojen äärellä, kissoja viihdyttäessä, illallista kokkaillessa ja muissa vapaa-ajan askareissa. Illallista syömme vaihtelevasti kello 19–21 välillä. Arkisin menen nukkumaan pääosin viimeistään yhdeltätoista.

Kuvailisin itseäni sijoittajana yhdellä sanalla: tylsä :yawning_face:. Olen turvallisuushakuinen sijoittaja, jonka taktiikka on osta ja pidä (“unohda”). Toki Inderesin kaupankäyntirajoituksetkin vaikuttavat tuohon, sillä tälläkään hetkellä salkussani ei ole montaakaan osaketta, joita saisin myydä. Olen myös ylpeästi “osinkopuolueen jäsen” eli useimmat omistuksistani ovat hyviä osingon maksajia. Valitsen salkkuuni ainoastaan yhtiöitä, joiden liiketoiminnan ja ansaintalogiikan ymmärrän.

Tähänkin voisin vastat yhdellä sanalla: lyhyt. Vaikka aloitin työt rahoitusalalla jo viime vuosituhannen puolella (kyllä, olen todella vanha) oma sijoituspolkuni alkoi vasta tultuani Inderesille töihin vuonna 2021. Minusta tuntui vuosia etten “osaa sijoittaa” ja siksi sijoittamisen aloittaminen tuntui lähes ylivoimaiselta. Kun vihdoin pääsin yli ennakkoluuloistani, huomasin tietäväni enemmän kuin uskoinkaan ja tajusin, ettei kyseessä ole kovinkaan monimutkainen juttu. Nyt voin sanoa olevani koukussa ja pyrin levittämään sijoittamisen ilosanomaa myös lähipiirilleni.

7. Millainen salkku sinulla on, ja mitkä ovat sen suurimpia omistuksia?

Salkustani reilu 80 % on suorissa osakesijoituksissa ja vajaa 20 % ETF:issä. Suorissa osakesijoituksissa Inderesin osuus on melko korkea (n. 30 %) koska olen osallistunut meidän listautumisantiin ja osakesäästöohjelmiin. Minulla on myös pieni potti ulkomaalaisissa osakkeissa (reilu 5 %) ja tätä osuutta olisi tarkoitus kasvattaa. Inderesin lisäksi suurimmat suorat osakeomistukseni ovat Kesko, Mandatum ja Nordea.

8. Mitkä ovat kaksi viimeisintä osakepoimintaasi, ja mitkä olivat ostoperusteesi?

Viimeisin osakepoimintani oli Huhtamäki. Olin katsellut yhtiötä sillä silmällä jo jonkin aikaa ja kun kurssi tipahti selvästi alle 32 euron päätin iskeä. Uskon että kestäville elintarvikepakkauksille :takeout_box: riittää kysyntää pitkälle tulevaisuuteen. Huhtamäen toiminta on kansainvälistä ja yhtiön pääoman tuotto on ollut hyvällä tasolla. Osakkeen kertoimet ovat houkuttelevalla tasolla ja osinkotuottokin on kohtuullinen. Osa syy Huhtamäen valinnalle on myös se, että ymmärrän sen liikeidean ja ansaintalogiikan.

Ennen Huhtamäen ostoa tein ensimmäiset suorat osakeostot ulkomailta ja valintani osui kahteen ruotsalaiseen osakkeeseen: Cloettaan ja Scandic Hotels Groupiin. Ostin kummastakin yhtiöstä pienet siivut, koska olin asetanut itselleni tavoitteeksi sijoittaa myös ulkomaisiin osakkeisiin kuluvana vuonna. Näissäkin ostoissa taustalla oli, että tiedän mitä firmat tekevät ja ymmärrän miten ne tekevät tulosta. Molempien kohdalla uskon, että kysyntää riittää, vaikka ne ovatkin alttiita kuluttajien sentimenteille. Toisaalta kun kuluttajilla ei ole varaa suurempiin hankintoihin monet hemmottelevat itseään pienillä asioilla kuten makeisilla :candy:. Scandicin :bellhop_bell: osalta taustalla oli ajatus, että matkailu pohjoismaihin saattaa lisääntyä Keski-Euroopan kesien kuumentuessa ja monien vältellessä matkustamista Yhdysvaltoihin.

9. Millainen on sinun osakepoimintaprosessisi normaalisti askel askeleelta?

Pyrin tekemään sijoituksia suht säännöllisesti, joten kun sijoituskutina iskee, on aika löytää sopiva kohde. Toisinaan tietenkin joku uutinen tai selvä kurssiliike saattaa laukaista sijoituspäätöksen. Usein minulla on jo joku yhtiö mielessä, jonka analyysin olen hiljattain lukenut ja josta on jäänyt ns. hyvät vibat. Inderesin analyysien lisäksi tutustun yhtiön viimeisimpiin tulostiedotteisiin, uutisvirtaan ja tunnuslukuihin. En kuitenkaan käytä loputtomasti aikaa sijoituspäätöksen vatvomiseen vaan kun minusta tuntuu, että minulla on tarpeeksi hyvä ymmärrys yhtiön suunnasta ja potentiaalista pyydän analyytikolta ostoluvan ja heitän tarjouksen Nordnettiin. Tästä voi siis päätellä, että viime kädessä sijoituspäätökseni, eivät perustu kovinkaan tieteelliselle pohjalle.

10. Mikä sinusta on hauskinta sijoittamisessa, ja miksi? Mikä sijoittamisessa on vähiten kivoin puoli, ja miksi?

Ehdottomasti hauskinta on nähdä sijoitusomaisuuden kasvavan. Minusta on myös hauskaa oppia lisää yrityksistä ja niiden liiketoiminnoista. Ikävintä on tietysti huomata tehneensä vääriä valintoja ja nähdä kuinka joku omistus mörnii pohjamudissa. Uskon vanhaan totuuteen ”what goes down, must come up”, joka tosin pätee myös toisinpäin, joten suuretkaan kurssiheilahdukset eivät aiheuta minussa paniikkia, vaikka oma osto ”väärään aikaan” hetkellisesti kismittääkin. Näissä kurssiheilahduksissa voi kuitenkin parhaassa tapauksessa tehdä hyviä ostoja ja myyntejä.

11. Mitkä ovat sinulle kolme tärkeintä lähdettä sijoittamisessa, jos Inderesiä ei saa mainita?

1. Yhtiöiden sijoittajasivut ja tiedotteet.
  2. Talousmedia, esim. Talouselämä, Dagens Industri, Financial Times
  3. Keskustelut työkavereiden kanssa (no okei tämä on melkein sama kuin Inderes, mutta sanonpa kuitenkin).

12. Olen saanut paljon kuulla sinun loistavasta kielitaidostasi (toki olen huomannutkin sen), miten olet onnistumaan hiomaan englantiasi ja ruotsiasi niin täydelliseksi?

Olen opiskellut kieliä yliopistossa ja valmistunut Turun Yliopistosta filosofian maisteriksi pääaineena englannin kielen kääntäminen ja tulkkaus. Tulen kaksikielisestä kodista ja lapsuuden kotikieli oli ruotsi. Kielten oppiminen on aina ollut minulle suhteellisen helppoa ja minulla on tarkka kielikorva, joten esimerkiksi aksentit tarttuvat puheeseeni helposti. Vietin aikanaan vaihto-oppilasvuoden Yhdysvalloissa ja opiskeluaikoina olin myös yhden kesän töissä Jenkeissä. Siellä puheeseeni tarttui jenkkiaksentti :us:, joka kuuluu puheessani edelleen.

13. Teet kaikenlaista Ruoholahdessa, mutta jos sinun pitäisi tiivistää, niin mitä kaikkea työhösi siellä oikeastaan kuuluu?

Pääasiallinen työni koostuu kahdesta palikasta: kääntämisestä ja yhteisön rakentamisesta. Mitä tämä sitten käytännössä tarkoittaa…

Tiivistetysti kääntäminen tarkoittaa Inderesin analyysien ja kommenttien kääntämistä pääasiassa suomesta englanniksi sekä englanninkielisten tekstien oikolukua. Lisäksi käännän eri yhtiöiden tulostiedotteita ja vuosikertomuksia osana meidän IR tarjontaa sekä tietysti Inderesin omia tiedotteita. Vedän myös meidän käännöstoimintaa, johon sisältyy hallinnollisia tehtäviä.

Yhteisörakentamisen puolella olen osa meidän kolmehenkistä Ruotsin yhteisötiimiä. Pääasiallinen tehtäväni on analyytikko- ja yhtiöhaastattelujen tekeminen englanniksi ja ruotsiksi. Lisäksi teen aika paljon videoiden editointia ja jonkun verran sometusta.

14. Mitkä ovat mielestäsi Inderesin suurimmat vahvuudet työnantajana?

Minulla on takana vuosikymmenien työhistoria hyvin erilaisissa työpaikoissa (perinteisestä pankkimaailmasta yrittäjyyden kautta valtiolle ja lopulta Inderesille) ja missään muualla en ole tuntenut oloani yhtä kotoisaksi :house: kuin Inderesillä. Täällä saa toteuttaa itseään, työssä annetaan todella paljon vapauksia, kunhan myös itse kantaa vastuunsa. Palkkaus on oikeudenmukaista ja siihen voi aidosti itse vaikuttaa. Joustoa on puolin ja toisin. Kurinalainen anarkia ei ole ainoastaan sananhelinää vaan toimii myös käytännössä. Inderesissä työ nähdään osana elämää eikä erillisenä palikkana, joka pitää tasapainottaa muun elämän kanssa. Täällä puhutaan elämän tasapainosta :balance_scale:, mikä todella resonoi omien ajatusteni kanssa.

15. Kerro meille Inderes Femmestä (Inderes Femme) ja miten sitä voi ”seurata”.

Inderes Femme sai alkunsa, kun kaksi eri porukkaa Inderesillä sai hyvin samankaltaisen ajatuksen lähes samaan aikaan. Itse olin mukana kehittämässä Finanssiflikat-podcast ideaa Isa Huddin, Marianne Palmun ja Sara Antonaccin kanssa. Samoihin aikoihin mm. Ville Kivinen ja Kaisa Vanha-Perttula olivat pohtineet miten saada enemmän naisoletettuja mukaan sijoituskuplaan. Molempien ideoiden takana oli sama perusajatus – sijoittamisen ilosanomaa pitäisi viedä laajemmalle yleisölle ja tehdä siitä helposti lähestyttävää. Näin syntyi Inderes Femme – se hyvä finanssikupla, jossa jaetaan ajatuksia, opitaan yhdessä ja pidetään huolta siitä, että sijoittaminen kuuluu kaikille. Inderes Femmen alta löytyy Femmesalkku, podcast, tapahtumia, sijoittamiseen liittyviä artikkeleita, jne.

Inderes Femmen sivut

Löydät meidät myös IG:stä ja LinkedInistä

Lisäksi foorumilla on aiheesta oma ketju

16. Jos sinun pitäisi valita viisi indeläistä hoitamaan salkkuasi seuraavat viisi vuotta, niin ketkä valitsisit ja miksi? Maksimissaan saa olla kolme analyytikkoa.

1. @Marianne_Palmu: Mariannen maailmanluokan makro-osaaminen toisi kaivattua makronäkemystä salkkuuni. Sitä paitsi Mariannehan voitti viime vuonna Arvopaperin salkkukisan, joten salkku olisi aika turvallisissa käsissä.
  2. Erno Hilvenius: Erno on vakaa ja hötkyilemätön kaveri, jolla on laaja tietopohja. Uskon, että Erno pitäisi hyvää huolta salkustani ja voisi yllättää valinnoilla, joita en itse tekisi.
  3. @Sara_Antonacci: Saralla on uskomaton tietotaito mitä sijoittamiseen tulee. Hän tekee omaa analyysiä ja todella paneutuu sijoituskohteisiin. Luotan Saran salkunhoitotaitoihin sataprosenttisesti.
  4. @Antti_Siltanen: Antti seuraa yhtiöitä, joista minä en ymmärrä mitään. Uskon, että Antti voisi tuoda salkkuuni mielenkiintoisia riskisempiä valintoja ilman ylilyöntejä.
  5. @Sauli_Vilen: Saulin sijoitustyyli liippaa aika läheltä omaani, mutta hänellä on monituhatkertaisesti enemmän tietoa ja osaamista sijoittamisesta kuin minulla. Sauli pitäisi taatusti salkusta hyvää huolta ja siivoaisi pois kaikki pommit, joita salkustani saattaa löytyä.

17. Mikä työssäsi Inderesillä on parasta? (Ja EI saa vastata ”ihmiset” :wink:)

Monipuoliset työtehtävät, joissa saan kehittää omaa osaamistani.

Koska ei saa sanoa ihmiset sanon kohtaamiset, ja luonnollisesti toimistokoirat :dog2:.

18. Miksi sinä sijoitat? Onko sinulla konkreettisia tavoitteita sijoittamisessa?

Sijoitan kasvattaakseni varallisuuttani ja turvatakseni tulevaisuuteni. Mitään konkreettista numeerista tavoitetta minulla ei ole, mutta toivon, että sijoittamisella saan turvattua tietynlaisen elintason myös mahdollisen eläköitymisen jälkeen.

19. Alokas osaa heikosti englantia, miten voisin kehittää sitä paremmaksi arjessani? Tuntuu ettei yksin riitä, että yritän lukea sijoitustekstiä englanniksi jne.

Kielitaidon osalta päällimmäinen neuvoni on, että käyttää rohkeasti kieltä, jota haluaa oppia. Parasta olisi, että kieltä pääsisi puhumaan, mutta myös kirjoittaminen vieraalla kielellä edesauttaa oppimista. Toki myös kieltä lukemalla ja kuuntelemalla oppii ymmärtämään sitä paremmin ja sanavarasto laajenee. Itse väittäisin jopa, että kuuntelemalla oppii paremmin kuin lukemalla, mutta tähän vaikuttaa myös oma oppimistyyli. Virheitä on turha pelätä sillä kukaan ei varmasti osaa mitään kieltä virheettömästi, ei edes äidinkieltään. Mielestäni ainoa tapa kehittää kielitaitoa on käyttää kieltä.

Inderesiä haluan kiittää rohkeudesta palkata hyvin erilaisia ihmisiä, jotka ovat oman alansa rautaisia ammattialisia. On mahtavaa olla osa tällaista työyhteisöä, jossa voi joka päivä oppia jotain piinkovilta osaajilta ja kohdata yksilöitä, joiden elämäntilanne, ajatusmaailma, yms. poikkeaa selvästi omastani. :smiling_face_with_three_hearts:

Foorumia haluan kiittää todella tasokkaasta keskustelusta ja yhteisöstä, jossa voi kysyä ne tyhmätkin kysymykset ilman, että joutuu nolatuksi. Foorumilaiset ovat elintärkeä osa Inderesiä :heart:. Foorumilta löytää vastauksen myös niihin kysymyksiin, jota ei edes tiennyt pohtivansa.

Kiitos paljon kivoista ja antoisista vastauksista! :blush:

Pia on todennut Arvopaperissakin hyvin tärkeän asian:
Pitkän uran rahoitusalalla tehnyt Pia Maljanen kertoo sijoitusheräämisensä tapahtuneen yllättävän myöhään: ”Olen elävä esimerkki siitä, että koskaan ei ole liian myöhäistä.”

Pian positiivisesta asenteesta on mielestäni hyvä ottaa mallia ja siitä, miten rationaalisesti ja avoimesti hän suhtautuu erilaisiin asioihin. Positiivisuutta kehiin, niin on mukavampaa itsellä ja toisilla! :slight_smile:

Kiitos ja mukavaa viikonloppua! :slight_smile:

46 tykkäystä

Huomenna julkaisen haastattelun monipuolisesta foorumilaisesta, joka on monin tavoin lisännyt yhteisöllisyyttä sekä tuonut tärkeitä ajatuksia ja mm. sijoittamisesta ja muustakin.

Hän on perustanut yhtiöketjuja, kirjoittanut hyviä sisältörikkaita viestejä ja kirjoittanut myös mukavia ajatuksia elämästä. :slight_smile:

Yhteisöllisyys ja mukavan kohtelias käytös ruokkii ympärilleen hyvää monin eri tavoin.

Kivan helteisiä kesäpäiviä! :slight_smile:

EDIT:

Tätä on kysytty muutamaan kertaan privana; tuttu tahti jatkuu. :slight_smile:

17 tykkäystä

146. Perttu Hämäläinen

Perttu on hyvin aktiivinen ja monipuolinen foorumilainen. Hän osallistunut keskusteluihin kiitettävästi ja on perustanut yhtiöketjuja erinomaisten aloitusviestien kera, lisäksi hän on tuonut omalta osaltaan hyvää tunnelmaa ja yhteishenkeä kertomalla mukavia juttuja esimerkiksi omasta elämästään.

Huomaan hänen eläneen rikasta elämää, se tulee mieleeni lukiessaan hänen juttujaan varsinkin hänen elämästään. Erilaiset kokemukset erilaisilla elämän osa-alueilla ja asioiden seuraaminen tuovat perspektiiviä elämään… ja sijoittamiseen.

Perttu on Foorumilla ja varmaan muuallakin tuttu punttiukkeli, joten piti vähän punttijutuistakin kysellä. :muscle:

Voisiko tällaisia perttuja sanoa myös yhteisönrakentajiksi? :thinking: :blush:

image

Olen tänä vuonna 50 vuotta täyttävä yrittäjä Iitistä, perheen keskimmäinen lapsi. Omaan perheeseen kuuluu kaksi aikuista poikaa, vaimo ja Jack Russelin terrieri Siiri. Muutimme kesäkuntaamme Iittiin 23 vuotta sitten Helsingistä, jossa olen syntynyt.

Tämä on varmaan vaikein kysymys koko listassa, olenhan aika avoimesti höpötellyt kaikkea laidasta laitaan foorumin eri ketjuissa. Kokeillaan silti.

Minua on purrut poliisi, ei siis poliisikoira vaan ihan aito rikospoliisi. Sairaalareissu Marian sairaalaan, jossa olin tiettävästi ensimmäinen poliisin, ei poliisikoiran, purema potilas.

Putosin Tripolissa auton takapenkiltä keskelle keskustaa ruuhka-aikana. Olin silloin 3-vuotias.

Perustin ensimmäisen yritykseni ollessani 16-vuotias. Nykyinen yritykseni kantaa samaa nimeä koska nimi oli 20 vuotta sitten yhä vapaana.

Seuraan päivittäin maailman tapahtumia. Politiikka ei sinällään kiinnosta mitenkään erityisemmin, se tulee maailman tapahtumien mukana. Olen myös kiinnostunut kuntoilusta, en niin että seuraisin silmä kovana kaikkea uutta mitä on keksitty, vaan kiinnostus liittyy oman kunnon kehittämiseen. Kirjojen lukeminen pitäisi aloittaa uudestaan. Olin ennen intohimoinen lukija ja ennätysvuotena luin yli 200 kirjaa.

Herään noin kahdeksan aikaan, talvella aikaisemmin. Vaimon ollessa Suomessa yritän sovittaa rytmini niin, että näemme mahdollisimman paljon. Syömme yhdessä aamupalan, teemme sen vuorotellen toisillemme. Tosin nyt olen useamman aamupalan velkaa. Käyn koiran kanssa lenkillä ja lähden töihin. Teen töitä nykyään vähän vähemmän ja lähden yleensä kotiin 18-19. Töissä käyn 7 päivää viikossa. Punttiksella käyn joka toinen päivä ja muina päivinä teen yleensä kotitöitä, kesäisin lähinnä puutarhan hoitoa.

En oikein osaa lokeroida itseäni sijoittajana. Nykyisin salkussani on tietty määrä pysyvää ja pienempi siivu yhtiöitä joiden ei ole tarkoitus olla salkussa kauaa. Olen jäämässä osittain eläkkeelle kahden vuoden jälkeen ja silloin salkku muuttuu lähes pelkästään suuriin kykynsä osoittaneisiin ja turvallisiin, lue tylsiin yhtiöihin. Varmasti joku pelipositio jää pitämään mieltä virkeänä.

Sijoittelin ensimmäisen kerran jo muksuna mutta pitkäjänteisyys puuttui jo silloin. Teknokuplan aikoihin oli silloisen firman rahoja jonkin verran sijoitettuna. Nämä myytiin onneksi ennen kuplan puhkeamista. Koronan aikaan, ikävä kyllä juuri ennen sitä, tulin markkinoille uudestaan.

7. Millainen salkku sinulla on? Jos sinun pitäisi holdata yhtä salkkusi suomalaisosaketta ja yhtä salkkusi ulkomaalaisosaketta yli viisi vuotta, niin mitkä valitsisit ja miksi?

Salkusta puolet on sijoitettuna tylsiin yrityksiin, kuitenkin niin että jonkin näköinen tarina on muodostumassa. Puolet on käytännössä korkean riskin kohteissa. Käteistä on tällä hetkellä 15%.

Suomi-osakkeista holdailen luultavasti pisimpään Nokian renkaita. Uskoin käänteen tapahtuvan aiemmin, mutta eihän se aina osu kohdalle. Yhtiö on kuitenkin mielestäni nyt tilanteessa jossa ostaisin ellei positio olisi jo mielestäni täynnä. Ulkomaisista pidän todennäköisimmin Evoa pitkään salkussa. Yhtiö on loistava ja markkinaa riittää vielä pitkälle. Vahva kandidaatti eläkesalkkuun.

8. Millainen osakepoimintaprosessi sinulla on askel askeleelta?

Kuulen tai luen yrityksestä, yleensä Inderesin kautta. Tutustun pintapuolisesti ja mikäli tarina viehättää tarkastelen lukuja tarkemmin. Korostan tarinan viehätystä. En oikein osaa innostua jos en näe tai ymmärrä yhtiön tulevaisuutta. On toki niitäkin, joiden tarinaa en ymmärrä, mutta muut ymmärtävät ja osaavat kirjoittaa sen auki niin että itsekin tajuan. Yksi tällainen voisi olla vaikka QT.

Tällä hetkellä tunnusluvuista ei ole hirveästi apua poiminnassa, koska salkussa on niin suuresti kasvuyhtiöitä, joissa monet arvostetut tunnusluvut ovat pahasti pakkasella. Velka on näissä monesti yksi kriittinen tarkastelun kohde. Tylsissä yrityksissä yksi merkittävin on kassavirta ja sen kehitys. Sijoitan myös joskus vahvasti intuitiolla ja se on ihan hauskaa. Summat eivät ole suuria. Olen luultavasti kuitenkin intuitio ostoissa ja myynneissä aavistuksen voitolla, joten tämä puoli harrastuksesta ei ole maksanut mitään.

9. Millainen osakemyyntiprosessi sinulla on askel askeleelta?

Salkun kasvuyhtiöitä venkslaan aika tavalla, liikaakin. Myyn herkästi 20-100% voitolla olevat laput vaikka nousu usein jatkuukin. Ostan kyllä myöhemmin takaisin jos mahdollisuus ilmenee. Isommat position vaativat sitten jotain dramaattista. Muutoin en oikein niitä ole edes myymässä. Saatan keventää osan positiosta huimaan nousuun sen sattuessa ja ostaa sitten taas takaisin, joskus kalliimmalla. Pienemmät positiot myyn siis herkästi jos voittotavoite on saavutettu ja en näe kasvuvaran ja riskin suhdetta enää houkuttelevana.

10. Minkä alan yhtiöt näet tällä hetkellä kiinnostavimpina Helsingin pörssissä?

Tähän on kai pakko vastata lääke- ja terveysala. Suomesta on noussut tukku kasvuyhtiöitä joilla on mahdollisuuksia huikeisiin tarinoihin. Mielelläni ymppäisin tähän muitakin aloja, mutta tällä hetkellä tuntuu että suurimmat mahdollisuudet löytyvät täältä.

11. Mitkä ovat kolme parasta puoltasi sijoittajana, ja mikä on mielestäsi suurin kehittämisen kohteesi?

Kolmea on vaikea keksiä, mutta yritetään.

Olen hyvä löytämään aloja joilla on tulevaisuutta 1-5 vuoden akselilla. Suurin kehittämisen puoli liittyy vahvasti tähän samaan asiaan. Jos olet varhainen omaksuja, pitäisi sinun ymmärtää että muut eivät liity vielä samaan joukkoon vaan tulevat huomattavasti myöhemmin mukaan. Vaatii siis malttia mitä ainakin alkutaipaleella oli aivan liian vähän.

Riskin sietokyky on vähintään kohtalainen.

En jää märehtimään menetettyjä rahoja, on kyse sitten liian aikaisesta tai myöhäisestä myynnistä.

12. Kerro ajatuksesi näistä yhtiöistä 50 sanaan:

• Mind technology Inc. Yksi pisimpään salkussani viihtynyt yhtiö. Olin pienellä panoksella jo silloin mukana kun yhtiö ilmoitti strategia päivityksessään aikomuksista muuntua nykyiseen muotoonsa merenpohjan tutkimusta tukevien laitteiden valmistajaksi. Nykyään velaton voittoa tekevä yritys, jonka arvostus on matala. Ala kasvaa ja uusia käyttökohteita laitteille ilmenee tasaisesti. Markkinajohtaja pienellä alalla.

• Porch on yksi harvoista SPAC-buumissa listautuneista yhtiöistä, joka näyttää lunastaneen odotukset. Strateginen päätös siirtyä enemmän vakuutuspuolelle on ilmeisemmin ollut oikea. Ketjun avaamisesta huolimatta en seurannut tätä tarpeeksi tiiviisti, jotta olisin osannut aavistaa miten yritys tulee kehittymään. Muutama palstalainen on tehnyt varmasti elämänsä tilin.

• Nokian Renkaat yksi venäläiseen kuoppaan pudonnut Suomi-yhtiö. Kohtalainen exit Venäjältä ja pääomat uuteen tehtaaseen. Tehdas alkaa tuottamaan täydellä teholla 2027, joten odottavan aika on tässä pitkä. Uskon kuitenkin Tyresin selviävän tilanteesta lopulta yhtenä voittajista ja siksi se saa salkussa asustella.

• Verve on suhteellisen tuore tulokas salkussani. Aggressiivista kasvua hakeva media-ja pelialan yhtiö. Ala mistä en ymmärrä mitään, kuuluu sarjaan QT tai Remedy. Muut pukevat asian usein ymmärrettäväksi ja jos yritys on mielestäni kohtuullisesti arvostettu ellei jopa halpa, niin miksei sitä löytyisi salkustani.

13. Mitä sinä hyötyä saat Foorumilta sijoittamiseesi, mitä et muualta saa?

Vinkkejä, näkemystä, suoranaisia ohjeita, opponointia ja hyvää seuraa

14. Mikä on ollut sijoitusurasi henkisesti vaikein paikka? Miten selvisit siitä, ja mitä tulit oppineeksi?

Niitä ei oikein ole ollut. Sijoita vain rahaa jonka voit menettää on kohtuullisen hyvä ohje.

Riskinsietokykyyn kuuluu olennaisesti tieto siitä, että nämä rahat voi menettää kokonaan. Oppia on kyllä tullut siitä huolimatta ja teen nykyään asioita toisin kuin tein 3 vuotta sitten.

15. Olet kova saliukkeli, kerro vähän treenihistoriastasi ennen kaikkea saavutuksistasi.

Moni tämän jo tietääkin mutta saliharrastus alkoi 13-vuotiaana ja jäi tauolle noin 28-vuotiaana.
Voimanosto alkoi kiinnostamaan jo muutaman vuoden treenaamisen jälkeen. Ainoat terveiden SM-kisat kävin penkkipunnerruksen alle 20 vuotiaiden ja alle 75 kilon sarjassa. Sarja jota ei muuten enää ole olemassakaan. Kisoista tuli tuomisina hopea tuloksella 155kg. Vammaisurheilussa olympiahaave eli vielä lähes kolmekymppiseksi. SM-kultaa tuli useampana vuotena. Nyt on taas salikärpänen purrut ja treenattu on kohta pari vuotta enemmän vähemmän tosissaan. Nopeusvoima on kadonnut ja sitä täytyy yrittää paikata raa’alla voimalla.

16. Kerro noin 100 sanaan, mitä suosittelisit tavallisen tallaajan tekemään, jotta hän saisi voimaa ja lihasta salilla.

Aika on varmasti ajanut minun ohjeideni ohi. Sen voin luvata ettei seuraavilla ihan metsään mene. Mielellä on suuri vaikutus voiman tuottoon. Ihminen ei käytä kuin osaa todellisesta potentiaalistaan. Salilla käydessä pitää olla tosissaan. Ennen siellä karjuttiin. Mikä se onkin mikä sinut saa virittymään oikeaan tilaan, on se syytä kaivaa jostain. Syö ja nuku hyvin. Itse treenissä kehitystä voi tulla monella eri metodilla. Itse suosin raskaita painoja, matalaa toistomäärää ja jatkuvaa progressiota.

17. Miten sinä hallitset tunteesi sijoittamisessa, ettet joudu esimerkiksi FOMOn valtaan?

Antaudun FOMON valtaan välillä. Antaudun vaikka tiedostan parhaan ostopaikan jo menneen. Nykyään tulee kyllä enemmän kytättyä sitä ensimmäistä pullback tilannetta mikäli yritys oikeasti kiinnostaa

18. Mitä konkreettisia tavoitteita sinulla on sijoittamisen suhteen?

Sijoitan eläkkeen takia. Varsinainen eläke tulee olemaan sen verran pieni, ettei sillä pärjää. Tästä syystä viimeisen kunnon tilin kohdalla, yrityksen loppukauppa, tulee rahat sijoitettua ns. varmempiin osakkeisiin ja salkku käännettyä muutenkin enemmän siihen suuntaan.

19. Alokkaalla tuntuu menevän sitä huonommin, mitä kauemmin on sijoittanut, miten Alokas onnistuisi kääntämään suunnan, anna kolme ytimekästä ajatusta.

Mitä nyt olen seurannut sinun toimiasi, niin ne vaikuttavat fiksuilta. En tiedä mitä tekisin toisin. En usko että nykymenolla salkkusi on loputtomiin pakkasella. Valitettavasti kolmea vinkkiä et täältä saa

20. Mistä haluaisit erityisesti kiittää Inderesiä ja sen foorumilaisia?

Aika paljon kaikesta sijoittamiseen liittyvästä, lisäksi tämä on mielestäni tervehenkisin some-alusta mihin olen törmännyt. Suurin kiitos tietysti kanssafoorumisteille ja moderaattoreille.

Kiitoksia Perttu mukavista vastauksista! :slight_smile:

Ja erityiskiitos myös siitä, että olet Foorumilla yksi yhteisönrakentajista, kiitos siitä! :slight_smile:

Koska sali on lähellä sydäntäni, niin nostan tämän kohdan haastattelusta. :sweat_smile:

16. Kerro noin 100 sanaan, mitä suosittelisit tavallisen tallaajan tekemään, jotta hän saisi voimaa ja lihasta salilla.

Aika on varmasti ajanut minun ohjeideni ohi. Sen voin luvata ettei seuraavilla ihan metsään mene. Mielellä on suuri vaikutus voiman tuottoon. Ihminen ei käytä kuin osaa todellisesta potentiaalistaan. Salilla käydessä pitää olla tosissaan. Ennen siellä karjuttiin. Mikä se onkin mikä sinut saa virittymään oikeaan tilaan, on se syytä kaivaa jostain. Syö ja nuku hyvin. Itse treenissä kehitystä voi tulla monella eri metodilla. Itse suosin raskaita painoja, matalaa toistomäärää ja jatkuvaa progressiota.

Kiitoksia kaikille ja mukavaa viikonloppua! :slight_smile:

71 tykkäystä

Perjantaina haastatteluvuorossa on Foorumin yksi legendoista.

Tuttu erityisesti tietystä yhtiöketjusta, mutta kyllä hän muihinkin ketjuihin on kirjoitellut. Taitava “ennustaja” ja tehnyt erinomaista työtä foorumilaisten eteen tuomalla hyvää lisäarvoa tuovaa tietoa ja ajatuksia. Huomaan hänellä olevan hyvin tietämystä ja ymmärrystä, joka analyytikoitakin varmasti kiinnostaa. :slight_smile:

Lähiaikoina on tiedossa lisää foorumilta tuttuja kavereita, myös esimerkiksi X:stä joku heppu ja sitten eräs tuttu sijoitusmaailman hahmo. :slight_smile:

Mukavaa tuloskauden jatkoa!

14 tykkäystä

147. Saapasjalkakissa, eli Timo Leppäaho

Kissa, myytti ja legenda eli Saapasjalkakissa, joka tunnetaan erityisesti erinomaisena Harvia-analyytikkona:

image

SJK on monille tuttu erityisesti Harvia-ketjusta, vaikka on hän toki muihinkin ketjuihin kirjoitellut. Hänellä on selvästi poikkeuksellinen kyky ennakoida erilaisia kehityskulkuja, niin tästäkin syystä hänen panoksensa foorumille on ollut merkittävä – tuoden arvokasta tietoa ja näkökulmia muille sijoittajille. Hänen asiantuntemuksensa ja analyyttinen otteensa herättävät varmasti kiinnostusta myös ammattilaisten keskuudessa, kuten analyytikoiden.

Toki hän on Foorumilla ollut pitkälti Harviaan keskittynyt, mutta tätä ei sovi vähätellä tai miksi vähättelisikään. Harvia on ollut ja on edelleen hyvin seurattu yhtiö ja sen ketju on ollut hyvin aktiivinen, lisäksi yhtiön tarina on ollut huikea. Harvia ei ole sillä tavalla jättimäinen firma, että se tulisi helposti tutuksi kuin joku Wärtsilä, josta tulee tietoa vastaan seuraamattakin, joten siksikin Saapasjalkakissa, Inderes ja Foorumi ovat hienosti näyttäneet arvonsa meille piensijoittajille jakaessaan meille laadukasta tietoa ja pohdintaa tästä firmasta.

image

Olen Timo Leppäaho, 41-vuotias kolmen lapsen isä ja aviomies. Vaalimainoksessani teemoinani olivat talousosaaminen, hallinto-osaaminen ja vastuunkanto. Tunnistan myös vuorovaikutustaidot ja ongelmanratkaisukyvyn vahvuuksikseni. Asun Keski-Suomessa ja toimin aktiivisesti myös paikallispolitiikassa sekä järjestötoiminnassa. Sijoittamisessa minua kiinnostaa pitkäjänteinen arvonluonti ja yhtiöiden ymmärtäminen sisältäpäin. Arjessa tasapainottelen perheen, matkailuyrittämisen, opiskelun, luottamustoimien ja harrastusten parissa.

Aloitin juuri palkkatöissä Metsä Groupilla, edellinen palkkatyöni oli Harvialla 2002-2018.

Minulle sattuu ja tapahtuu. Usein kuulen, että tällaista ei ole kenelläkään aiemmin.

Kuuntelen paljon äänikirjoja, varsinkin true crime on lähellä sydäntä. Murha.info tuli tutuksi heti sen alkamisesta lähtien. Jollain tavalla minua kiinnostaa ihmismieli.

Hallitustyöskentely. Olen suorittanut Kauppakamarin HHJ- ja HHJ PJ -kurssit ja toimin parhaillaan useiden yhtiöiden hallituksissa, kaupunginhallituksen jäsenenä sekä pankin hallintoneuvostossa. Myös eräs hyvin mielenkiintoinen valtakunnallinen tehtävä odottaa julkistusta.

Metsä. Olen pitänyt aina metsässä retkeilystä ja liikkumisesta, vaikka en metsästä tai kalasta. Kun alanvaihto tuli ajankohtaiseksi vuonna 2018, hain opiskelemaan metsätalousinsinööriksi Evolle Hämeenlinnaan. Valmistuin sieltä 2024 ja jatkoin samana syksynä suoraan Maatalous- ja metsätieteiden maisteriohjelmaan Joensuuhun. Ensimmäinen vuosi yliopistossa tuotti 78 opintopistettä ja mielenkiintoisen työpaikan. Erikoistumisalana minulla on puunhankinta ja sivuaineena kauppatieteiden puolelta laskenta. Tuolta puolen on tullut tehtyä myös tilintarkastuksen ja vero-oikeuden kursseja. Metsä on minulle mielenkiintoisin sijoituskohde tällä hetkellä ja koen olevani siellä vielä enemmän kotona kuin pörssisijoittamisessa.

Rauhallinen aamu, joka alkaa terveellisellä aamupalalla ja uutisten lukemisella. Treidaan usein ensimmäisen tonnin lounaaseen mennessä ja mietin, mihin ravintolaan teen illallisvarauksen. Tässä vaiheessa yleensä harmillisesti herään, enkä saa enää unta ja pohdin, voinko lähettää sähköpostia 04.00 yöllä vai ajastanko sen niin, ettei vastaanottaja näe milloin se on laitettu. Koira on hyvä käyttää lenkillä ennen kuin muu perhe herää ja sitten lasten aamutouhut. Tämän jälkeen koko päivä on reagointia ja priorisointia. Jos jossain välin pääsen töistä pois, jolloin voi alkaa opiskella, yrittää tai harrastaa. Kaksi viimeistä on aika sama asia. Mikäli siis luottamushommia ei ole sattunut juuri siihen päivään. Ja jos ei mitään muuta ole, niin ainakin näin kesällä useamman kiinteistön omistajana ruohoa saa leikata ihan koko ajan. Tykkään siis tehdä paljon, olla aktiivinen. Nautin myös auttaa muita ja lähden helposti moneen mukaan. Haluan kuitenkin rauhoittaa elämääni ja olen opetellut viime aikoina sanomaan ei. Tulevaisuuteni on seesteisempää, olenhan vanhempi.

Pitkäjänteinen, analyyttinen ja maltillinen. Etsin laatuyhtiöitä, joilla on kestävä kilpailuetu ja johdon uskottavuus sekä toisaalta yhtiöitä, jotka ovat hyviä osingonmaksajia. Hajautan sijoituksia useaan yhtiöön. Tämäkin on unelmaani, mutta toisaalta toteutuu silloin, kun hoidan lasteni salkkuja. Itseni luokittelen
riskisijoittajaksi, jonka sijoittaminen perustuu siihen, että hankin tietoa, (tai ainakin kuvittelen hankkivani) jolla voin voittaa markkinaa ja tehdä isoja tuottoja. Analysoin ja etsin varsinkin pienyhtiöitä, joista voi saada sellaista tietoa, mitä välttämättä markkinalla ei ole yleisesti ole. Sijoitusurani alussa onnistuin tekemään useamman yhtiön kanssa yli 100% vuosituottoja monta vuotta putkeen. Tämä vaati aktiivisuutta ja pääomat toki olivat niin pieniä, että ne olisi hyvin mielin voinut myös hävitä. Olen sijoittanut myös aktiivisesti muihin omaisuuslajeihin, itse asiassa asuntosijoittamisella omaisuuden kartoittamiseni on alkanut. Metsään olen sijoittanut aktiivisesti vuodesta 2020 alkaen.

Olen sijoittanut kiinteistöihin (2008), asunto-osakkeisiin (2010), osakkeisiin (2010) sekä metsiin (2020). Laitetaan nyt kronologisessa järjestyksessä ajatuksia.

Asuntosijoittaminen on opettanut paljon, yhtiölainallisia kohteita on tullut hankittua usealta paikkakunnalta, ja vuokralaisten ongelmat ovat tulleet tutuksi. Parhaimmillaan olen hoitanut 26 asunnon ja kiinteistön vuokraamista, kun sukulaisen asuntosalkku on myös hoidossani. Asunto-osakkeissa on joku hyväkin kohde, mutta enimmäkseen vähemmän hyviä. Olen ollut mm. selvittelemässä vuokraamassani asunnossa tapahtunutta tappoa ja asunnon tyhjäämistä muistisairaan omaisen kanssa. Kuulostaa varmasti raskaalle ja sitä se on ollutkin. Asuntojen hinnatkin ovat esimerkiksi Jyvässeudulla pudonneet paikoin niin, että kun 10 vuoden vuokralaisten pidon, kassavirran ollessa 0 yhtiölaina mukaan luettuna, asunnosta jää vain muutama tonni tappiota myynnistä, on se kohtuullinen suoritus. Toki yhtiölainasta on maksettu noin puolet, eli reaaliarvosta on hävinnyt 50%.

Kiinteistösijoittaminen on yleensä ollut historiaa siitä, että oma perheelle perusteellisesti remontoitu omakotitalo ei mene suhdanteen takia kaupaksi (finanssikriisi, pandemia, sota) ja se on helpompi vuokrata. Varsinkin, kun siihen laitettu raha on kaukana siitä, mitä kohteesta voisi suhdanteen ja tuoreen remontin takia takia pyytää. Tämä on ollut hyvä tapa. Toki pankilla tuli jossain välin lainoituksessa katto vastaan, mutta hyvin paisunut osakesalkku auttoi tässä. OKT:n vuokraaminen on kahden vuoden asumisen jälkeen erityisen kannattavaa, kun poistot usein tekevät sen, että veroja ei jää maksuun, ja parhaimmillaan kohteen tappiot voidaan hyödyntää muissa po-tuloissa. Talon voi silti myydä verovapaasti, vaikka se olisi poistettu nolliin. Omakotitalon vuokraajat asuvat kohteessa lähtökohtaisesti pitkään. Ensimmäinen vuokraamamme talomme oli 12 vuotta vuokralla ja siinä oli 4 eri vuokralaista, viimeisin 7 vuotta.

Osakkeet. Olen osakepoimijana sellainen, että etsin tuottoa pienistä yhtiöistä, jotka menevät tutkan alla. Käyn yhtiökokouksissa, katson tallenteita ja aistin ilmapiiriä. Yllättävän paljon voi lukea toimarin ja varsinkin talousjohtajan ilmeistä. Onko yhtiötä hauskaa johtaa vai tuliko taas joku pieni hikka, minkä takia asiat ovat varmasti paremmin seuraavan kerran. Alempana yhtiökuvauksessa hyvä esimerkki. Koitan voittaa siis markkinaa tiedolla, jota voin itse varmistaa ja mitä muuta markkinalla ei välttämättä vielä ole.

Ensimmäinen osake, josta minulla on tarkempia muistikuvia, oli Turkistuottajat, sittemmin Saga Furs. Tätä oli helppo seurata, sillä turkishuutokauppa oli julkinen striimi ja pystyit seuraamaan hintojen nousua tai laskua aika reaaliaikaisesti. Tiedotteet huutokaupasta tuli sitten parin päivän päätteeksi, vaikka keskihinnat näki verkkosivuilta jo paljon aiemmin. Tästä tuli keskusteltua paljon kauppalehden foorumilla aikoinaan. Taisin tuplata ainakin pari kertaa pääoman ja jos jostain historiasta pystyy kaivamaan omistuksia, niin olin suurimpien omistajien joukossakin hetkellisesti.

Zeeland Family, myöhemmin Avidly. Tämä oli se esimerkki, mihin viittasin aiemmin. Yhtiö oli kiinnostava, vaikka toimiala oli hyvin kilpailtu, yhtiö oli mainostoimisto. Tässä kuitenkin olin kiinnostunut sen takia, koska oli hyvin pieni yhtiö First North -listalla, joka oli Eirikuvan kautta tullut pörssiin 2012. Jossain välissä yhtiö joutui antamaan useita negatiivisia varoituksia peräkkäin, jolloin en vielä ollut mukana. Sittemmin kiinnostuin yhtiöstä ja kävin yhtiökokouksessa. Paikalla oli ehkä 15 henkilöä. Silloinen toimari kertoi, että
ohjeistus on tehty niin, että enää ei tarvitse antaa negatiivisia tulosvaroituksia. Pian tämän jälkeen julkistettiin SOK sopimus mainonnasta ja tälläkin vähintään tuplasin sijoitukseni. Internet kertoo, että olen 31.7.2017 ollut 22. suurin omistaja yhtiössä, jos joku vanhoja muistelee.

Neo industrialin ja Martelan kanssa oli jotain seikkailuja tämän jälkeen ja näissäkin olin omistajalistauksessa kovinkin korkealla. Muistan, että Neo meni paremmin, siinä taisin tuplata, mutta Martela taisi päättyä +/- 0. Martela oli ensimmäinen osake, josta kysyin Nordean varainhoidosta blokkikauppaa (varainhoito oli vain varallisuuden takia, tein kaikki sijoituspäätökset itse). Sitä ei kuitenkaan koskaan tullut ja asia jäi vähän piippuun. Taisin kuitenkin Martelassakin 20 suurimman omistajan joukossa. Sittemminhän yhtiö ei ole lunastanut lupauksia, mutta tämä oli vähän kuin sellainen yhtiölainoitettu asunto-osake. Tappio piti jalat maassa.

Harvia kaikkien aikojen suurimpana sijoituksena. Sekä itselläni, että kaikilla hallinnoimallani salkuilla. Lienee helpoin avata tämä keissi seuraavissa kysymyksissä.

Metsät. Näissä olen hyödyntänyt osaamistani ja koulutustani. Olen etsinyt metsätiloja, joissa on paljon päätehakattavaa puuta. Omia vahvuuksiani on arviointi, kuten Harvian tulostenkin yhteydessä on tullut ilmi. Olen nopeasti alkuopiskelujen jälkeen (täysin eri alan pohja Harvialla) päässyt hyvin sisään metsänarviointiin ja olen koittanut voittaa markkinoita näissä. Useasti, varsinkin kuolinpesälle tehtävät arviot tehdään alakanttiin (syynä harmillisesti verotus, mikä kostautuu kuitenkin myöhemmin, sillä perintövero olisi halvempi kuin po-vero) ja arviot puustosta saattavat olla vanhoja tai jopa verottajan keskiarvoja. Koitin näissä metsätilaostoissa saada kassan kiertämään mahdollisimman pian, koska sehän on tärkeintä pääomaa vaativissa kohteissa. Parhaimmillaan metsänkäyttöilmoitus tehtiin kauppapäivänä pikana ja hakkuut alkoivat samalla viikolla. Vapautin aina kassan osakeostoihin tai toisiin tilakauppoihin. Parhaimpana tilana voin mainita kohteen, josta tarjosin 179 000 euroa. 15 ha tila, jossa puuta arvion mukaan kokonaisuutena 3700m3. Kävin tilalla ja katsoin, että päätehakattavalta osalta saa noin 4500m3 plus muut päälle. Lisäksi tilalla oli rantatontti. Puusto oli harvinaisen pitkää ja tällöin arviot usein heittävät, suurin puu tilalla oli muuten 5,2m3 motomitalla. Totuus oli sitten 8 ha avohakkuulta 4850m3 ja noin 245 000€ pystykauppa silloisilla hinnoilla. Myöhemmin sitten harvensin reilut 15 000€ harvennushakkuuta. Taimet istutin itse, siinäkin on ihan kiva päiväpalkka, uudistus maksaa tällöin n. 700€/ha. Näitä tiloja oli tarkoitus jättää itselle tulevaisuuteen, mutta joskus tulee muuttujia ja osan joutuu myymään. Tästä tilasta sain 47 000€ myytynä. Olen vähän laiska laskemaan tuottoja näihin, kun nämä ovat yleensä enemmän sitä harrastusta, mutta olisiko tuosta nyt jälkeenpäin laskettuna 50k€ tuotto verojen jälkeen. Toki suurin hyöty tulevaisuuteen on tuloutettu metsävähennys, jota pohjaa nyt on reilusti tulevaisuuteen. Reilun vuoden sisään ostin 4 tilaa ja myin puuta yli 9000m3. Osa tiloista on jäljellä ja odottaa sitten tulevaisuutta.

7. Millainen salkku sinulla on? Jos sinun tulisi holdata kahta osaketta vähintään kymmenen vuotta, mitkä valitsisit ja miksi?

Tällä hetkellä osakesalkkuni on kovin tyhjä, olen siirtänyt sijoituksia metsätiloihin 2022 vuoden jälkeen. Tarkoitus on palata taas aktiivisemmaksi osakesijoittajaksi, kun itsellä riittää enemmän aikaa seurata markkinoita. Tässä vaiheessa metsään sijoittaminen on ollut helpompi vaihtoehto, sillä se on vakaa sijoitus, eikä sitä tarvitse päivittäin miettiä. Lasten salkuista löytyy mm. seuraavia osakkeita:

Harvia, Nordea, Evolution, Mandatum, TietoEvry, KH Group. Eli lähinnä vakaita osingonmaksajia ja muutama kasvuyhtiö. Jos 2 osaketta pitäisi valita pitkään holdiin, niin olivat ne seuraavat:

Harvia – Näen edelleen potentiaalia pitkällä aikavälillä, varmasti tulee olemaan joskus vielä kohtuullinen osingonmaksajakin, osinkoaristokraatti joka tapauksessa. Vertasin tätä hyvin alussa Koneeseen ja sain
osakseni virnuilua. Taisin viime kuussa nähdä, että joku oikea analyytikko vertasi leikillään Harviaa Koneeseen, noin 7 vuotta minun jälkeeni. Harvian kohdalla pitää muistaa, että tavoitteena on yli 20% kannattavuus, joka on poikkeuksellista. Sitä tehdään tälläkin hetkellä, vaikka markkina ei ole kaikilla päämarkkinoilla suotuisa. Haluan vielä nähdä ajan, kun kaikki markkinat vetävät ja liikevaihdon kasvu ja kannattavuuden samanaikainen nousu tekee taikojaan.

Nordea – Pankkiosakkeet ovat aina kroonisesti aliarvostettuja, mutta Nordean tuloskunto ja vakaa osinkotuotto, erityisesti omien ostot pitkällä aikavälillä tukevat sijoitusta. Riskiä näen tässä hyvin vähän ja uskalla ostaa esimerkiksi lasten hyvin pitkänajan salkkuihin isoja määriä Nordeaa.

Bonuksena vielä ESG -sijoittajien painajainen, eli Evolution. Pitkän ajan jaksolla katsottuna osake on kohtuullisen edullinen ja jopa osinkotuotto alkaa nostaa päätään. Regulaatio kiusaa ja sentimentti tämän takia erityisen herkkä. Mutta 10 vuoden holdiin hyvä ehdokas. Ei pitäisi olla kallis ja Ebitda 68%-70% on sellainen luku, mitä ei vain tule missään muualla vastaan.

8. Millainen osakepoimintaprosessi sinulla on askel askeleelta?

1. Etsin kiinnostavan yhtiön tai toimialan, yleensä kokonaan uuden toimialan.

2. Tutustun liiketoimintamalliin ja kilpailuetuihin, luen inderesin analyysin.

3. Tarkastelen taloudelliset tunnusluvut (mm. ROE, kasvu, velkaisuus)

4. Arvioin johdon ja hallinnon

5. Mietin hinnoittelun ja ajoituksen

6. Päätän että ostanko, seuraanko vai unohdan. Usein jään seuraamaan.

9. Mitkä ovat sinulle viisi tärkeintä arvostuskerrointa, ja miksi?

Näitä seuraava seuraan ja nämä eivät ole tärkeysjärjestyksessä. Järjestys riippuu hyvin paljon yhtiöstä ja erityisesti toimialasta.

ROE – oman pääoman tuotto
Haluan nähdä, tekeekö yhtiö tehokkaasti tulosta omistajien sijoittamalle pääomalle. Korkea ja tasainen ROE kertoo, että liiketoiminta on kunnossa ja että sitä osataan myös johtaa taitavasti.

EV/EBIT
Tässä katsotaan, paljonko koko firma maksaa suhteessa siihen, mitä se tekee kassaan. Mukana on myös velat, eli laskelma ei valehtele, vaikka taseessa olisi piileviä yllätyksiä. On rehellisempi kuin PE.

Osinkotuotto ja sen kasvupotentiaali
Osingot ovat konkreettista tuottoa, varsinkin pitkällä aikavälillä. Vielä parempi, jos yhtiöllä on tapana nostaa osinkoa vuodesta toiseen. Seuraan myös omien osakkeiden ostoja erityisen tarkasti.

Velkaantuminen ja rahoitusrakenne
Velka ei ole huono asia, jos sitä osataan käyttää oikein. Mutta liika velka väärään aikaan voi tuhota koko tarinan. Katson erityisesti nettovelan suhdetta kassavirtaan ja korkojen kestävyyttä.

Gross Margin
Korkea ja vakaa bruttokate kertoo kilpailuedusta. Matala marginaali taas kertoo usein kovasta kilpailusta ja heikosta neuvotteluasemasta.

10. Mainitse kolme hyvää ja aliarvostettua tietolähdettä sijoittamisessa, joita ei ehkä mielestäsi yleisesti sijoittajat tarpeeksi käytä.

Tulosjulkistuksen videot ja yhtiökokoukset paikan päällä.
Johtoa kannattaa kuunnella tarkalla korvalla. Ilmeet, äänenpainot ja sanavalinnat kertovat usein enemmän kuin virallinen kalvosetti. Parasta on varsinkin pienissä yhtiöissä, kun voit kysyä omaa asiaa ja saat siihen sellaisen vastauksen, joka vakuuttaa sijoituspäätöksen suuntaan tai toiseen. Kannattaa seurata tunnelmaa, siitä voi hyvin aistia, miten yhtiöllä lukujen takana oikeasti menee.

Tilinpäätöksen liitetiedot
Numerorivit ja tiivistelmät eivät kerro kaikkea. Liitetiedot kannattaa lukea tarkkaan ja niistä voi huomata jotain sellaista, jota ei haluta tai ei ole ymmärretty nostaa esiin tiivistelmään tai esitykseen. Laskentatoimen opinnoista olen oppinut lukemaan tulostietoja tarkkaan, joten käyn aina varsinkin tilinpäätöksen kaikki tiedot läpi. Myös osavuosikatsauksien materiaali kannattaa lukea kokonaisuudessaan.

Paikalliset tietolähteet
Yrityksen arki ja maine näkyvät usein paikallisesti, varsinkin pienemmissä yhtiöissä. Paikallislehdet, blogit tai toimialan sisäiset julkaisut voivat paljastaa asioita ennen kuin ne päätyvät analyytikkoraportteihin. Myös kilpailijoiden lanseerauksia ja julkituloja kannattaa seurata tarkalla kammalla.

11. Miten onnistuit ennusteissasi niin hyvin Harvian kohdalla?

Tässä ehkä kulminoituu sijoitusstrategiani, eli tunne yhtiöt läpikotaisin, johon sijoitat ja reagoi nopeasti. Etsi tietoa, jota ei ole saatavilla helpolla. Toivottavasti tämä viestini menee myös Harvian johdon suuntaan positiivisena, olen sitä koittanut nämä vuodet myös foorumilla luoda. Ehkä olen jonkun osakkeenomistajankin saanut houkuteltua mukaan tarinaan.

Olen työskennellyt Harvialla 16 vuotta 2002-2018. Tarkemmin vielä työsuhteen päättyessä 10/2018 ja ensimmäinen viestini Harviaan liittyen foorumille on 12/2018. Työskentelin tuotannossa kaikki vuodet ja jouduin vaihtamaan alaa reiluna kolmekymppisenä, kun sain työterveyden puolelta suosituksen tehdä muuta työtä kuin tehdastyötä. Olen nähnyt perheyrityksen jatkuvan kasvun ja katsonut tulostietoja firman infoissa vuosikausia. Perinteisesti liikevaihto kasvoi luokkaa +15% ja silloin raportoitu käyttökate oli vuosia 20% paremmalla puolella. Mietin että mikäli tämä yritys listataan joskus, niin pitää olla valmiina. Elettiin vuosia 2010-2014. Tuohon kun saadaan tavoitteellinen johto ja maailman markkinat avattua, niin latu on auki. Korkealta ei varmasti pudota, sillä en muista yhtään liikevaihdon negatiivista kehitystä (toki ne sitten koettiin myöhemmin) koko historiasta. 20% käyttökate oli kovin tärkeä luku, sillä se merkitsi meille työntekijöille tulospalkkion toteutumista, olin oikeutettu siihen 2004-2016, kertaakaan se ei jäänyt toteutumatta, sitä osana vuosista tarkasteltiin myös 4kk jaksoissa.

Kuten aiemmin mainitsin, vahvuuksiani on arviointi. Koitan luoda tietyn haarukan vaikkapa tulokselle ja sitten trendata sitä siihen, mikä tuloskunto on. Tottakai, olen ollut positiivisella mielellä Harvian suhteen ja tämä on huijannut siinä, kun analyytikkojen arviot ovat olleet monesti konservatiivisia ja yhtiöitä seuranneita tahoja on ollut vähän. Lisäksi Harvia on suorittanut hyvin. Toki sitä voi pitää hyvänä saavutuksena, että useammalla kvartterilla pääsin hyvin lähelle toteutuneita lukuja, välillä täysin lankulle. Ja kuten kerroin, vaikka olen yhtiössä ollut töissä, minulla ei ole ollut tietenkään mitään pääsyä mihinkään dataan, mistä voisin tulosta nähdä etukäteen. Toki näen sosiaalisesta mediasta, ovatko aiemmat työkaverini töissä viikonloput, vai pidelläänkö lomia lomakauden ulkopuolella, mutta kaikki sekin on omaa tulkintaani. Itse asiassa en ole tainnut ketään aiempiani työkavereitani nähdä, kuin ohimennen lähtemiseni jälkeen.

Harvian listaumisen yhteydessä sain vielä osakkeita ostettua henkilökunta-alennuksella hintaan (4,5€) eli -10% listaumishinnasta (5€). Päätin napata tähän kiinni ja jos en väärin muista, niin silloinen TJ, eli Tapio Pajuharju osti 20 000 osaketta ja seuraavaksi suurin merkintäanti oli tuotannon puolelta allekirjoittaneella, eli 17 777 osaketta. Olisikohan sitten joku seuraava tehnyt noin 4000 osakkeen merkinnän. Ajattelin osaketta täysin osinko-osakkeena, sillä silloiselle hinnalle sain hyvän, yli 6% tuoton. Harvia lupasi vielä maksaa tasaisesti kasvavaa osinkoa 2 kertaa vuodessa. Ajattelin, että jos sauna lyö läpi, on tulevaisuus avoin. Ja niinhän se löi.

Harvian listaukset näkyvät edelleen ja siellä olen henkilökohtaisesti ollut parhaimmillaan 30 suurimman omistajan joukossa silloisessa listauksessa. Nyt siellä on mukana myös ulkit, niin listaus on osin erilainen kuin aikoinaan. Koko perheeni ja hallinnoimieni salkkujen omistus oli korkeimmassa arvossaan 7 numeroinen luku, jossa ensimmäinen ei ollut 1.

Nopeasti asiat muuttuvat ja analysointi olisi nykyisin huomattavasti helpompaa tekoälyn auttamana. Eihän tästä ole kuin muutama vuosi, kun kaivoin exceliin käsin tietoja toimittajien varastosaldoista ja hinnanmuutoksista. Nyt kaikki olisi mahdollista tehdä hyvin nopeasti tekoälyn avulla. Toki myös tietojen luotettavuus voi samalla kärsiä. Laitoin muuten koko Inderesin Harvia -keskusteluketjun AI:n analyysiin ja pyysin analyysin omasta nimimerkistäni.

”Saapasjalkakissa on strateginen ja laadukkuuteen keskittyvä pitkän aikavälin sijoittaja, joka arvostaa hyvin johdettuja yhtiöitä, vahvaa brändiä ja vastuullista liiketoimintaa. Harvia-ketjussa viestisi ovat analyyttisiä, asiantuntevia ja usein pidettyjä, mikä kertoo foorumikunnioituksesta ja näkemyksesi arvostuksesta.”

12. Millainen Harvia on tällä hetkellä sijoituskohteena?

Harvia on edelleen erinomaisesti johdettu, vahvaa kassavirtaa tuottava yhtiö, joka hyötyy hyvinvoinnin ja saunomisen megatrendeistä. Toimitusjohtaja Matias Järnefeltin rekry on ollut todella onnistunut ja on mukava seurata sitä innostuneisuutta, jolla hän Harviaa johtaa. Tunnen Harvian rakenteen sisältäpäin, ja tiedän, että sen vahvuus ei ole pelkästään kiukaissa, vaan kyvyssä kehittää, valmistaa ja integroida asioita, erityisesti yritysostoissa. Nämä eivät näy suoraan kertoimissa, mutta ne ovat tärkeä osa Harvian arvonluontia.

Kansainvälinen potentiaali on edelleen valjastettavissa, ja nykyinen johto on tehnyt juuri sitä, mitä perheyhtiönä ei vielä täysin kyetty, laajentumaan hallitusti, mutta kunnianhimoisesti. Harvia ei ehkä enää ole rakettikasvaja, mutta se on laatuyhtiö, jonka omistamista voi perustella helposti järkisyillä. Sauna trendaa ja neitseelliset markkinat erityisesti jenkeissä kiinnostavat.

Vertasin aiemmin Harviaa Koneeseen, joka on aina kroonisesti kallis. Tämä on huomattu myös Harvian kohdalla. Harvian kurssi on tätä kirjoittaessa 51.40 euroa per osake. Jos osingot huomioidaan, niin Harvian kurssi on ollut käytännössä vain 7-8/2021 korkeammalla kuin nyt. Eli ostojen hajauttaminen pitkällä aikavälillä on tuonut tuottoa ja uskon niin käyvän myös jatkossakin. Listautumishinta oli 5 euroa ja osake on tämän vuoden lopulla tuottanut 4,21€ osinkoa, tämän vuoden osinkotuoton listautumishinnalle ollessa 15%. Kasvava osinko on yksi tärkeä ajuri yhtiössä, sillä Harvialla on varaa maksaa sitä toistuvasti, vaikka jonain vuonna tulostavoitteista jäätäisiin.

13. Onko sinulla tällä hetkellä erityisesti jotain kiikarissa Helsingin pörssistä?

Minulla ei ole ollut tässä hetkessä aikaa noudattaa sijoitusstrategiaani, eli jalkautua yhtiökokouksiin ja tutkia pieniä käänneyhtiöitä. Sen takia mitään erityistä ei ole kiikarissa, vaan katselen tasaista tai kasvavaa osinkoa maksavia yhtiöitä lasten salkkuun.

Metsätiloja seuraan aktiivisesti ja käyn niitä paljon katsomassa. Tässä minulla olisi varmasti annettavaa ihan sijoituspuolellakin. Täytyy katsoa, mitä tulevaisuus tuo eteen tämän tiimoilta. Ala vain sitoo pääomaa kovasti ja lainaaminen tiloja vastaan vakuutena käyttäen on hyvin vaikeaa. Metsiin tuottoisasti sijoittaminen ja niin, että kassa kiertäisi jatkuvasti vaatisi sen, että käytössä olisi isoja pääomia ilman lainoitusta.

14. Mitkä ovat kolme sinun vahvuuttasi sijoittajana, ja mikä olisi mielestäsi suurin kehittämisen kohteesi?

Vahvuudet:

Seuraan yhtiöitä myös pintaa syvemmältä. Toimintaympäristö, henkilöstö, asiakkaat ja kilpailu kiinnostavat.

Ymmärrän johdon käyttäytymistä. Osaan lukea yhtiökokouksissa tai esityksissä, milloin asiat ovat oikeasti hyvin ja milloin niiden vain kerrotaan olevan hyvin.

Toimin itsekin yrittäjänä ja sijoittajana eri omaisuuslajeissa. Tämä antaa käytännön perspektiiviä siihen, miten riskit ja mahdollisuudet realisoituvat oikeassa elämässä.

Kehittämisen kohde.

Minulla on taipumus hakea jännitystä sijoittamiseen, joskus liiankin isolla painolla. Saatan mennä yhtiöön hetkellisesti all in, jos uskon siihen vahvasti. Haen ylituottoa markkinaan verrattuna ja tämä saattaa joskus kostautua.

15. Mitä Foorumilta saat, mitä et mistään muualta saa? Jos pitäisi valita kaksi foorumilaista Harvia-analyytikoksi, ketkä valitsisit ja miksi?

Tämä on todella vaikea kysymys. Olen lukenut kyllä jokaisen viestin ketjusta, mutta tältä kantilta en ole asiaa ajatellut koskaan. Kyllä rehellisesti sanottuna kaipaan kovasti @Petri_Kajaani:n analyysejä ja lämminhenkistä ja humoristista kirjoitusotetta, mainio analyytikko.

Palstalaisista en osaa analyytikoksi arvioida, kun en ole sillä ajatuksella kirjoituksia lukenut, ehkä enemmän tärkeän asiasisällön kirjoittajina mainitaan vaikkapa @Otter_Investor ja @Contrafun. Lisäksi erikoismaininta nimimerkille @Gnorts_mr_Alien, jonka viesteistä ja niiden sisällöstä johtuen arvelen kirjoittajan olevan hyvin lähellä Harviaa, ainakin maantieteellisesti.

16. Miten sinä hallitset tunteesi sijoittamisessa, ettet joudu esimerkiksi FOMO:n valtaan?

Tiedostan, että sijoittamiseen liittyy aina tunne-elementti, varsinkin silloin, kun kurssit liikkuvat voimakkaasti. FOMO eli pelko siitä, että jään jostain suuresta noususta paitsi, on luonnollista sijoittamisessa. Olen opetellut tunnistamaan nämä hetket. Jos huomaan innostuvani liikaa, palaan aina takaisin numeroiden ääreen: kassavirta, ROE, pääoman tuotto, kilpailuetu. Päätösten pitää perustua faktoihin, ei fiilikseen. Mietin tällöin, kuinka lyhyt aika päivä tai kuukausi sijoittamisessa on. Harvoin olet liian hidas, yleensä liian nopea.

Toinen haaste on taipumus tarttua liian aikaisin putoavaan puukkoon. Tätäkin olen opetellut hillitsemään. Analysoin ensin, onko kyse aidosti tilapäisestä kuopasta vai pysyvämmästä murroksesta. Tähän on eniten auttanut kokemus. Ehkä vähän outo yhteys, mutta politiikka on auttanut varsinkin tässä. Eli kun
päätöksienkin pitää perustua aina faktoihin, tunnepohjalla mennään usein pahasti pieleen. Tätä on ollut helppo soveltaa myös sijoittamiseen.

17. Mitä tavoitteita sinulla on sijoittamisessa? Mitä konkreettista hyvää olet saanut sijoittamisen tuomasta vauraudesta?

Aiempi tavoitteeni oli olla trendikkäästi taloudellisesti riippumaton nelikymppisenä. Kun ikä on tullut täyteen, olen huomannut sen, että on mukava tehdä ja touhuta koko ajan. Lisäksi ymmärrys siitä, kuinka paljon oikeasti pääomia tarvitsisi, että tämän ikäisenä kolmen lapsen isänä voisi elää taloudellisesti riippumatonta elämää niin, että varallisuus riittäisi myös niihin hetkiin, kun maailmalla asiat menevät sekaisin ja sijoituksista voi sulaa 70% on tuonut realistisuutta tavoitteisiin.

Olen saanut paljon hyvää ja toki myös kateutta. Nautin matkustamisesta ja uusien paikkojen näkemisestä, pidän siitä, että voin harrastaa ja perhe pystyy taloudellisesti elämään tasapainoista elämään. Haluan tarjota lapsilleni sellaiset lähtökohdat, että he pystyvät tulevaisuudessa keskittymään täysin opiskeluun, mutta niin, että ymmärtävät rahan arvon ja työnteon tärkeyden. Sijoitustavoitteet ovat kuin matka kohti päämäärää, joka muuttuu aina kun siellä käy. Sinne haluaa aina uudestaan, mutta hauskempaa on, kun aina ei käy samassa paikassa.

18. Jos unohdetaan Inderesin materiaalit ja Harvian kotisivut, mistä Alokas voisi saada tietoa Harviasta tai sen alasta?

Esimerkiksi googletrends haut ovat hyvä tapa haarukoida trendaavia juttuja. Verkkokauppojen saatavuus ja varsinkin jenkeissä eri liikkeiden varastosaldot ovat hyvä tapa seurata, kuinka paljon tuotteita menee ja kuinka pitkiä toimitusaikoja niihin on. Paljon tulee luettua myös vaikkapa tuotearvosteluja erityisesti uusien tuotteiden osalta ja tutkia ovatko ne ns. hittejä vai huteja. Rakentamisen data kotimaassa oli aiemmin hyvä suunnannäyttäjä, mutta nykyisin sen merkitys pienenee koko ajan, kun jenkkien merkitys on niin suuri. Erilaiset sosiaalisen median palvelut, varsinkin Instagram ja Tiktok ovat sellaisia, joiden merkitys nykyajan kuluttajien valintoihin on merkittävä. Saunahypen noustessa koko ajan, pystyy käytännössä reaaliaikaisesti seuraamaan saunan valloitusta maailmalla. Harvia hyötyy aivan varmasti tästä trendistä ja nopeammasta tiedon leviämisestä kuin vaikkapa 10 vuotta sitten. Tieteelliset julkaisut saunan terveyshyödyistä on myös merkittävä tekijä ja niitä seuraamalla voi saada lisää tietoa koko alasta. Luonnollisesti kilpailijoiden taloustiedot ja varsinkin yrityskaupat ovat kiintoisaa seurattavaa. Harvia toimii niche-markkinan konsolidoijana, joten jokaisella suuremmalla yrityskaupalla on merkittävä rooli sen kasvustrategiassa.

19. Mistä haluat kiittää Inderesiä ja Inderesin sijoitusfoorumia?

Foorumi on ainutlaatuinen yhteisö, asiantunteva, mutta inhimillinen. Se kannustaa, opettaa ja välillä naurattaa. Foorumilla on todella vähän häiriköintiä ja provosointia. Foorumin parasta antia on dialogi, ei monologi.

Inderesiä kiitän erityisesti siitä, että se tekee sijoittamisesta ymmärrettävää ja helpompaa uusillekin sijoittajille. Pidän paljon videohaastatteluista ja roasteista. Lisäksi livet tulosjulkistuksista ovat hieno idea. Niiden yhteydessä ilot ja surut koetaan suurella porukalla.

Uskon, että monet yritykset hyötyvät foorumista ja analyyseistä ja saavat sitä kautta paljon uusia osakkeenomistajia. On tärkeää kannustaa nuoria ja lapsia ottamaan vastuuta taloudesta jo aikaisin, jotta koko Suomi voi tulevaisuudessa paremmin.

Kiitos Timo erinomaisista vastauksista!

Pakko ihailla, mitä kaikkea Timo onkaan touhunut ja saanut aikaiseksi. Tähän asti hän oli mulle “vain” legendaarinen Saapasjalkakissa, mutta nyt hän on mulle vielä paljon enemmän. :slight_smile:

Timolla on tietoa, taitoa ja tahtoa sekä yritystä mennä eteenpäin, lisäksi myös hyvä asenne sijoittamiseen ja - kaikkeen. :slight_smile:

Mukavaa viikonloppua!

119 tykkäystä

Tämän viikon perjantaina haastatteluvuorossa on foorumilainen, joka saa pari Munger-henkistä kysymystä. Häneltä ei tule erityisen tiheään viestejä, mutta ne ovat sitäkin laadukkaampia - viesteistä mielestäni huokuu viisaus ja se, että on sitä vähän laajemminkin asioita seurattu. :slight_smile:

MIelenkiinnolla odotan hänen vastauksiaan suhteellisen hankaliin kysymyksiini. :slight_smile:

Salkkuni on viime päivinä laskenut erityisen paljon, mutta tänään… OMXHGI on tätä kirjoittaessa +0,78 pinnaa ja salkkuni… noin -1 pinnaa. :sweat_smile:

Parempaa tuloskauden jatkoa muille! :slight_smile:

10 tykkäystä

148. Mungeroinen

Nyt ei ole haastatteluvuorossa Mungeria tai hänen henkiolentokaan, vaan Mungeroinen. :slight_smile:

Hän ei kirjoita kovin usein, mutta silloin kun kirjoittaa, sanoilla on painoa – niistä välittyy analyyttinen harkinta, viisaus ja laaja-alainen kiinnostus ympärillä oleviin asioihin.

Joillakin on tapana käydä siellä täällä kertomassa jämptisti “varmoja faktojaan” (usein politiikkaa), ja toisilla on tapana ehkä enemmän lukea, oppia sekä kuunnella ja ymmärtää avoimen kokonaisvaltaisesti maailmaa – Mungeroinen edustaa tätä jälkimmäistä “koulukuntaa”, ja sen kyllä huomaa.

Nämä aiemmin sanomani asiat näkyvät Mungeroisen laadukkaissa kirjoituksissa, joita on ilo lukea. Arvostan sitä, että jotkut ovat laajasti ja avarakatseisesti perehtyneet asioihin eri kanteilta sekä tuovat kirjoituksensa Foorumille muiden iloksi ja hyödyksi. :slight_smile:

Olen lähes kolmekymppinen ihminen Tampereelta (kotoisin Turun seudulta), kriittiset mitat 185/90. Päiväni kulutan arkisin pääasiassa toimistolla töiden parissa, ja vapaalla pienen perheen kanssa kotona tai kuntosalilla. Olen semisti nörtti ja tykkään kaikesta mieltä avartavasta. Mottojani ovat: ”Älä luota omiin ajatuksiisi liiaksi, ne saattavat olla väärässä” sekä ”Maailma ei ole reilu”.

1. Välit omaan lapsuuteni perheeseen ovat valitettavasti melko tulehtuneet.

2. Osaan taputtaa yhdellä kädellä.

3. Kulutan aika paljon kauhuelokuvia.

Aiheita mitkä minua kiinnostavat näin ehkä hieman syvällisemmin on:

• Ihmisten käyttäytyminen ja ajatteleminen
  • Terveys
  • Oppiminen ja kehittyminen
  • Merkittävät henkilöt

Lähtökohtaisesti minua kiinnostaa ymmärtää maailmaa ja sen menoa aika kokonaisvaltaisesti. Rajaan sen kuitenkin pääasiassa osa-alueille, jotka ovat jollain tavalla relevantteja kehittymiseni kannalta. Jollain tavalla olen jäänyt koukkuun uusien asioiden oppimiseen, ja saan siitä paljon sisältöä elämääni. Kohdallani tämä tarkoittaa siis lukemista, äänikirjoja ja podcasteja.

Tämän lisäksi käyn myös melko säntillisesti kuntosalilla. Se tuo väistämättä mukanaan terveelliset elämäntavat ja ruoanlaiton.

Arkipäivisin useimmiten herään :blush: Se tapahtuu n. 6:30 aikoihin ja sen jälkeen aamutoimet ja koiran kanssa lenkille. Siitä sitten kävelen useimmiten kahdeksaksi toimistolle ja päivät hengailen ehkä 50% Teamsissa erinäisissä palavereissa ja loppu aika jakautuu jonkun suunnitelman tai aineiston kasaamiseen ja uusien asioiden tutkimiseen/kehittämiseen. Agendalla on rakennusalaan liittyvät asiat. Keskellä päivää syön omat eväät.

Kotiin lähden noin 16 aikoihin ja siitä sitten heti kärkeen koiralenkille ja välipaloja touhuamaan. Tämän jälkeen katsotaan rouvan kanssa ehkä yksi jakso jotain meneillään olevaa sarjaa, jonka jälkeen sitten yleistä kodinhoitoa tai kuntosalia tai lukemista.

Erinäisten vaiheiden jälkeen olen valmis nukkumaan n. 23 aikaan.

Nykyään olen lähes 100 % indeksi sijoittaja. Pyrin säästämään tuloistani mahdollisimman paljon, ja pidän huolen, että vähintään 500e pystyisin joka kuukausi ostamaan laajaa maailmaindeksiä. Tästä ylijäävät hilut sitten pilkon puoliksi korkotilille/asuntolainan ylimääräisiin lyhennyksiin. Olen tällä hetkellä sijoituksissani hieman konservatiivisempi mitä luonnostani haluaisin, sillä meille on tulossa suuria taloudellisia mullistuksia perheen/omakotitalon muodossa lähiaikoina.

Matka tähän indeksi sijoittamiseen on ollut yllättävän suoraviivainen. Tässä lyhyesti askeleeni tähän:

• Mikä on pörssi?

• Kone on hyvä yritys, ostan sitä paljon

• Suomen pörssi on paska paikka, maailmalla on kunnon meno

• Opiskelen, että minkälaisia yrityksiä kannattaa omistaa

• Ostan tällaisia yrityksiä

• Homma ei raketoi

• Ammattilaiset sanovat, että indeksisijoittaminen on parasta

• Löydän mielestäni parhaan indeksin, ja sijoitan siihen.

Aina välillä osakepoiminta alkaa kuitenkin taas houkuttelemaan, mutta lykkään sitä sinne sitten myöhemmin-osastolle. Tiedän myös, että osakepoiminta on palkitsevaa monellakin tasolla, mutta ainahan sitä sanotaan, ”ei rahan takia, vaan rakkaudesta lajiin”. Vielä en ole tarpeeksi rakastunut siis.

7. Kuinka Munger olet asteikolla 1–5? Perustele ”numerosi”.

Näin lonkalta sanoisin, että 3.

Tämä siis sillä tavalla ajateltuna, että jos olisin omaksunut kaikki Mungerin ajatukset ja opit, joita pidän tärkeinä, niin olisin 5. Näitä oppeja on the Swedish Inverstor hyvin kasannut esimerkiksi tähän videosarjaan:
https://youtube.com/playlist?list=PLI84Sf0aDgazRojpYTLTXFE6Iaf5bkYr_&si=q3KiBJO8AarmEDEt

Arvostan Mungeria ja Buffettia yhtäläisesti. Jollain tavalla vain olen omaksunut Mungerista sellaisen henkisen ”mentorin” itselleni. Ehkä hänen kokemansa vaikeudet antavat jollain tavalla sellaista monipuolisuutta tai viisautta(?) enemmän, joka vetää puoleensa. Ja luonteeltaan myös kohtaamme enemmän, sillä pyrin olemaan vähäsanainen, mutta sanomaan jotain järkevää kun avaan suuni.

8. Millainen salkku sinulla on? Jos joku osakkeesi tuplaa tänä vuonna, niin mikä se olisi, ja miksi?

Salkkuni on valitettavan tylsä. Ainoa siellä makaava suora osakelappu on Berkshire Hathaway (B-sarja, jos joku pohdiskelee).

Jos hiukan villiksi heittäytyy, niin se voisi tuplata ehkä niin, että Bershire päätettäisiin pilkkoa useaan eri osaan (vakuutusyhtiöt erikseen, rautatiet erikseen, sijoitusportfolio erikseen tai jotain sellaista). Tästä sitten markkinat huomaisivat, että nyt on ketterää menoa.

9. Mitkä kaksi osaketta myit viimeksi? Kerro myös, miksi myit.

Viimeisin osakemyyntini on ollut yhdysvaltalainen ilmastointialan yritys Hudson Technologies. Yrityksellä oli vuoden ajan erittäin hyvät myötätuulet (mm. ilmastonlämpeneminen ja yrityksen toiminta tervehtyi muutenkin) ja he maksoivat yllättäen suurehkon velkalastinsa kokonaan pois. Olin menestyksen mukana, kunnes tuli seuraava kvartaaliraportti, jossa mainittiin, että jatkossa tuloksesta pyritään jakamaan osinkoa ulos. Tämä näkyi myös markkinoilla, ja myin heti. Tämä oli onnistunut myynti, sillä se on lasketellut siitä edelleen melko paljon.

Tätä edeltävä osakemyyntini oli Perion Networks. Tämän myyntiin on selityksenä sellainen erikoinen raportti, joka tuli jostain Googlen syövereistä minulle vastaan. Tein siis rutiini tutkimusta yrityksestä ja vastaan tuli melko kattava usean sivun .pdf raportti, jossa suurella kynällä korostettiin kaikkea epäilyttävää, joita laatijat olivat huomanneet Perionin omistusrakenteesta ja kirjanpidosta. Tulkitsin sen niin, että nyt on kakka tuulettimessa, ja kirjauduin heti Nordnettiin myymään koko position pois. Pienen panikoinnin jälkeen olin saanut rahat takaisin pienellä voitolla, ja rauhassa aloin tutkimaan tuon raportin syntyperiä. Muistaakseni Seeking Alphassa oli huomattu sama raportti, ja siellä viisaammat ihmiset tiesivät sen laatijasta enemmän. He olivat ilmeisesti agressiivisia shorttaajia, joilla oli historiaa tällaiseen lobbaukseen. Tämä tapahtui siis ennen Israel-Palestiina-Gaza sotaa (Perionin pääkonttori sijaitsee siis Israelissa), joten pääsin vielä hyvän sään aikaan (vähän vahingossa) pois tämän kyydistä.

10. Millainen on sinun osakepoimintaprosessisi normaalisti askel askeleelta?

Vaikka tällä hetkellä olenkin indeksaaja, niin tässä kuitenkin oma prosessini.

Aloitan prosessin aina kvanttaamalla, eli lataan investing .com sivustolta (tiettyjen kriteerien, kuten maat ja markkina-arvon osalta sopivista) yrityksistä avainluvut exceliin ja alan jauhamaan. Olen käyttänyt tunnuslukuina pientä revisiota Joel Greenblatt:in taikakaavasta. Siitä löytyy jonkin verran myös ihan tutkimusta ja on nimeltään ERP5. Tämän ovat luoneet pikaisen Googletuksen perusteella Philip Vanstraceele ja Luc Allaeyes. Tähän ERP5 strategiaan siis kuuluu:

• P/B
  • ROI
  • ROI 5 vuoden keskiarvo
  • Earnings Yield

Nämä sitten excelissä pienen runttaamisen jälkeen pisteytetään ja pienimmät pisteet saanut osake voittaa. Heitän myös jotain arvauksia DCF-exceliin mutta sille en anna suurta painoarvoa. Tämän avulla sitten alan kahlaamaan osakkeita ylhäältä alas laadullista tutkimusta tehden. Laadullisen puolen perustan aikapaljon Sifterin periaatteisiin:

Nämä toimivat hyvin oman logiikan kanssa, ja sitten näiden pohjalta pyrin tekemään päätöksen.

11. Miten sinä seuraat makrotaloutta, ja miten hyödynnät makrotaloudesta tulevaa dataa ja tietoa omassa sijoitustoiminnassasi?

Makroa seuraan aika vaihtelevasti. Mistä milloinkin löytyy parasta ja mielenkiintoisinta tavaraa. Muutamat pysyvät lähteet on:

• Inderes
  • ECB:n sivut
  • Goldman Sachs
  • Investing .com
  • Bank of Finland
  • Allianz
  • Etla
  • OECD-raportit
  • Kotimaiset pankit ja
  • Talousennusteet .fi

Näitä lueskelen sattumanvaraisesti viikoittain. Joskus tiuhempaan, joskus harvempaan.

Sijoitustoiminnassani pääasiassa pyrin hahmottelemaan makrotalouden kautta vain suuria suuntaviivoja. Tyylillä että ollaanko härkä vai karhu ja miten pitkään, jos ollaan. Mitkä sektorit nousevat ja mitkä laskevat. Nämä lähinnä ovat omaksi mielenkiinnoksi, ja osin myös töihin liittyvää, mutta ei juurikaan vaikuta sijoittamiseeni, sillä pysyn toistaiseksi maailmaindeksissä. Kun jonkun mielipiteen pystyn makrojen perusteella muodostamaan, niin sen pohjalta sitten mahdollisesti säädän aggressiivisuus-ruuvia = paljonko käteistä tilillä vs. osakkeissa. Optimitilanteessa ehkä muutaman kuukauden välein tarkastelen tilannetta, mutta harvoin silti tulee tehtyä muutoksia konkreettisella tasolla.

12. Mitkä on kolme parasta puoltasi sijoittajana? Mikä on suurin kehittämisen kohteesi sijoittajana, ja jos saisit kenet vaan opettamaan sinulle tätä asiaa, kuka se olisi ja miksi?

Parhaat puoleni saattaisivat olla:

• Rauhallisuus
  • Analyyttisyys ja
  • Rehellisyys.

Suurin kehittämisen kohteeni löytyy ehdottomasti tulkinnasta. Välillä kompastelen oikein kunnolla sen kanssa, että mikä on esimerkiksi tuloslaskelmassa, taseessa tai katsauksessa oikeasti oleellista ja mikä on melua. Varsinkin hyvin kirjoitettua analyytikon raporttia lukiessa tulee sellainen olo, että jokainen lause ja pointti on relevantti. Miten sitten näistä osaisi oikeasti suodattaa ne merkityksettömät aiheet pois?

Jos saisin valita kenet tahansa opettamaan minua tässä, niin valitsisin Björn Wahlroosin. Voisin asian jos toisenkin häneltä oppia.

13. Kuinka tärkeät pidät sijoittamisessa, että tuntee pörssi- ja taloushistoriaa?

On sillä jonkin verran merkitystä. Uskon vakaasti siihen, että historia ei toista itseään, mutta tulevaisuus rimmaa sen kanssa. Psykologisessa mielessä ehkä pörssi- ja taloushistoriaa on syytä tutkia enemmänkin. Sieltä saa aina hyvää vertailupohjaa nykyhetkeen, ja aina voi opiskella, että mitä suuret mielet siihen aikaan tekivät. Antaa perspektiiviä asioihin, kun zoomaa ulos nykyhetkestä.

14. Mitkä kolme yleistä sijoituspsykologiaan liittyvää virhettä sinulle tulee ensimmäisenä mieleen, ja miten sinä lähtisit ratkaisemaan niitä, jotta sinä tai joku sijoittaja ei niitä toistaisi enää uudelleen?

Arkielämästä ehkä eniten nousee pintaan FOMO. Se tuntuu olevan todella voimakas, eikä kukaan sille täysin immuuni taida olla. Ympärillä olevista ihmisistä helposti huomaa, että joku FOMO:ttaa, mutta itsensä kohdalla se usein jää huomaamatta. Mieli on kova keksimään järkiperusteita jollekin, mikä todellisuudessa on vain FOMO:n aiheuttamaa painetta. Paras miete tähän tulee Mungerilta: ”Somebody else is traiding turds, and you decide, I can´t be left out”. Tehokkain tapa tämän ehkäisyyn luultavasti on itsetuntemuksen lisääminen (varmaan pätee kaikkiin näihin). Perustelenko tätä järjellä, vai yritänkö järkeillä haluani? Siinä ehkä avainkysymys.

Toinen on uponneiden kustannusten harha. Tätä näkee varsinkin työelämässä ihan hirveästi. On psykologisesti kivuliasta tajuta, että jostain on tullut maksettua liikaa, mutta katse tulisi aina pitää tulevaisuudessa. Kustannukset ovat jo tapahtuneet, miksi niiden pitäisi antaa vaikuttaa tulevaisuuden päätöksiin?

Kolmantena tähän ehkä nostaisin itsensä poikkeuksena ajattelemisen. Tarkoitan tällä siis jälleen kerran Mungerin esimerkkiä: ”diversification is for the know-nothing investor”. Tässä oli kyseessä hajautus, mutta ajatus pätee laajemminkin. Kuinka moni pystyy olemaan riittävän rehellinen itselleen, että tällaisen nasevan lausahduksen jälkeen sanoo, että kyllä – minä kuulun tuohon ryhmään, kenen kuuluisi hajauttaa. Tälle lääkkeenä näen brutaalin rehellisyyden. Oletko poikkeusyksilö, vai oletko sittenkin ns. suurta massaa?

Kukaanhan ei pysty harhoille muuttumaan immuuneiksi. Eikös Buffetkin ole sanonut, että aina kun hänen tekee mieli ostaa lentokoneyhtiöitä, hänen pitää soittaa tukihenkilölle ja kertoa, että olen aeroholic. Mielestäni hyvä ohjenuora näihin on se, että aktiivisesti vain pyrit pääsemään tilanteeseen, jossa omaat vähemmän mielipiteitä, tai ainakin vähemmän voimakkaasti. Tämä pitää mielen avoimempana ja ehkäisee Dunning-Kruger vaikutusta.

(en pidä seinälläni Mungerin julistetta, enkä ole tatuoinut häntä ihooni, vaikka tekstistäni ehkä sellaisen mielikuvan voikin saada)

15. Mikä on mieleenpainuvin sijoittamiseen liittyvä muistosi? Minkä sijoittamisen liittyvän muiston haluaisit unohtaa?

Mieleenpainuvin muisto sijoittamisesta on tullut isältäni. Hän oli aikanaan sijoittanut johonkin pankin omaan rahastoon hieman rahaa, enemmän kuin vain hiluja, mutta ei oikeasti suuria summia. Lähes heti hän kuitenkin huomasi, että sijoitusten arvo on laskenut. Tästä suivaantuneena hän sitten käveli fyysisesti pankkiin, ja vaati saada rahojaan takaisin. Hänelle oli neuvottu, että ei nyt kannata ihan heti nostaa, jos ei ihan pakko ole. Hammasta purren hän oli sitten vielä lähtenyt sieltä kotiin ilman rahoja, mutta samalla sekunnilla vannoi, että kun niiden arvo joskus nousee ostohintaan, niin nostan kaikki pois. Ja näin tapahtui.

Unohtamisen arvoinen muisto voisi olla Super Micro Computerin ostamatta jättö päätökseni. Olin ihan 50-50 sijoittamassa siihen, mutta vaikutti liian kalliilta. Tämä olisi ollut kevyt 1000% plussalla, mutta ei auta. Kirvelee edelleen, vaikka olenkin sinut asian kanssa :smiley:

16. Mitkä ovat kolme parasta lukemaasi sijoitus- tai/ja talouskirjaa, mitä olet lukenut? Perustele valintasi.

Ehdoton lempikirja sijoittamisesta on Peter Lynchin One Up On Wall Street. Ihan 10/10 tavaraa, jos et ole vielä lukenut, niin sinulla on herkkua odottelemassa. Loistavaa huumoria ja viisasta ajattelua. Puhuu hyvin yksinkertaisesti, ja siitä tuleekin olo, että on tyhmä kuin saapas jos ei onnistu tässä hommassa.

Toisena mainitsen Esa Juntusen Viisas Sijoittaja sekä Vaurastu Viisaasti. Lasketaan nämä tällä kertaa yhdeksi. Oikeasti hyvin laadukasta tavaraa ajattomassa muodossa. Paljon syvällistä pohdiskelua ja ajattelemisen aihetta kokeneemmallekin sijoittajalle tai talousosaajalle. Ei mene hukkaan näiden lukemiseen käytetty aika.

Nostetaan nyt vielä kolmanneksi tähän Juha Suoniemen Talouden harhaluulot. Tiivis paketti monista politiikan ja taloustieteen kädenväännöistä. Ei tarjoa kokeneille hirveästi uutta asiaa, mutta loogisesti ja kokonaisvaltaisesti perusteltu paljon eri aiheita taloustieteen periaatteista. Suosittelen ainakin kaikille, jotka eivät virallista koulutusta ole taloustieteistä saaneet.

(@Omavaraisuushaaste, pingasin sut jotta huomaat. :slight_smile: t. Alokas)

17. Miten arvioisit sijoituskohteen laatua silloin, kun se toimii alalla, joka on teknologisesti todella nopeasti muuttuva (esim. AI), mutta yhtiön johto on poikkeuksellisen pätevä ja omistajaystävällinen?

Poikkeuksellisen nopeasti muuttuva ala on aina vaativaa. On johdossa sitten huippuja tai vähemmän huippuja, liittyy näihin aina suuria riskejä. Hypekuplassa huonokin johto voi näyttää hyvältä, joten johdon onnistumisen näkee vasta peräpeilistä. Näissä tykkään ajatella Peter Lynchin tavoin. En muista sana tarkkaan, mutta putoavista puukoista puhui jotenkin tähän tyyliin: ”nappaa kiinni kun se on vasta 100 varmasti pysähtynyt ja törröttää lattialla”. Tämä pätee toiseen suuntaan näihin mullistaviin aloihin – osta vasta, kun tiedät mitä ostat. Tai Buffetin esimerkki, että laskuvesi vasta näyttää kuka ui ilman uimahousuja. On siis syytä tiedostaa riskit. Niitä on paljon ja jos ne eivät realisoidu, niin menestys voi olla huimaa. Mikäli kaikki ei mene aivan putkeen, niin käkättimeen voi tulla. Itse suosin aloja, joilla on vähemmän riskiä. Adrenaliinia voi hakea muualta kuin pörssistä :blush: Olen indeksisijoittaja, joten ottakaa kaikki ajatukseni varauksella.

18. Mitä tavoitteita sinulla on sijoittamisessa?

Minulla ei ole mitään tiukkoja numeerisia tavoitteita sijoittamiselle. Pyrin vain säännöllisesti syöttämään lisää rahaa indeksiin, ja koitan viimeiseen saakka välttää niihin koskemista. Mikäli kaikki menee kuten suunnittelen, niin niihin ei tarvitse koskea ja vanhoilla päivillä voin itse päättää hieman vapaammin, että kuinka pitkään olen aktiivinen työelämässä ja miten haluan tukea lähimmäisiäni tai mitä tahansa. Olen usein miettinyt, että tavoitteen asettaminen voisi tehostaa prosessia, mutta elämä ei mene aina kuten suunnitelmissa, niin on hyvin todennäköistä, etten sitä saavuttaisi. Teen joka kuukausi ja vuosi parhaani ja se saa riittää. Olen armollinen itselleni.

19. Miten Alokas oppisi hyödyntämään makrotaloudesta saatavaa dataa omassa sijoitustoiminnassaan? Tuntuu siltä, että tällä hetkellä se ei hyödynnä sitä mitenkään.

Sanoisin, että ensimmäinen askel on keskeisten termien todellinen ymmärrys. Näitä mielestäni on ainakin:

• BKT
  • Inflaatio
  • Korkotasot/rahapolitiikka
  • Teollisuuden suhdanneindeksit

Näiden ymmärryksen jälkeen lähtisin haarukoimaan ylhäältä alas-lähestymistavalla yrityksiä. Tämän askellus olisi:

1. Makrotaso – arvioi, missä vaiheessa suhdanne sykliä talous (globaali ja kotimainen) on.
  2. Sektorit – edellisen analyysin pohjalta suotuisien sektorien valinta ( esim. defensiiviset vs. sykliset)
  3. Yritystaso – tämän jälkeen aloitat kiinnostavan sektorien yksittäisten yritysten analysoimisen systemaattisesti :blush:

Tämän ydintarkoituksena on löytää kasvava sektori, jossa yrityksellä on helpommin tilaa kasvaa.

20. Mistä haluat kiittää Inderesiä ja sen Foorumia?

Inderesiä haluan kiittää sen olemassaolosta. Inderes on onnistunut täyttämään aukon Suomen talouskentästä, ja on täyttänyt sen vieläpä hyvin. Käytännössä ilmaista ja laadukasta tietoa on tarjolla vaikka kuinka ja paljon. Aineistoa tarjotaan myös monessa muodossa, kiitos näistä kaikista.

Foorumilaisia haluan kiittää ihmisinä. Se koostuu yksilöistä, jotka kaikki tuovat oman lisänsä keskusteluun. Parasta on uudenlaisen ajattelun herättäminen ja vallitsevien normien hajottaminen. Foorumi on itselle käytännössä ainoa sosiaalinen media, mitä kulutan. Onneksi se on pysynyt kunnioittavana ja pääasiassa asiapitoisena paikkana, jossa voi melko vapaasti kertoa omia ajatuksia tai huolia ja murheita. Kiusaamista ei ole myöskään näkynyt ja se on iso juttu, kiitos siitä :blush:

Kiitos Mungeroinen erinomaisista vastauksista!

Hyväkäytöksinen foorumilainen, joka jakaa hyvällä mielellä antoisia sisältörikkaita kirjoituksiaan - mahtavaa. Hän saisi, vaikka useamminkin kirjoitella. Olen huomannut, että “mungeroisen tapaisia” on enemmänkin, eli tällaisia rauhallisia laadukkaan sijoitussisällön kirjoittelijoita, jotka kirjoittelevat silloin tällöin. Mahtavaa, kun kirjoittavat Foorumille ja ehkä hyviä tapoja kannustaa jatkamaan ja kirjoittamaan useammin on mm. tykkäämällä niistä laadukkaista viesteistä joissa kirjoittaja on nähnyt paljon vaivaa - silloin kirjoittaja tietää, että ehkä kannattaa jatkaa tällaisten juttujen kirjoitteluja. :slight_smile:

Foorumilla on hyvä meininki ja hyvää porukkaa. Hyvin hankalia tapauksia ei ole ja tulee muistaa, että joskus jos on “asiatonta ragea”, niin sellainen kuuluu 100xmääräänsä enemmän tukitykkääjineen (tietynlaista intohimoista aktiivisuutta) - ja edustaa aina maksimissaan promillea paria koko porukasta (perusnettijuttuja). Foorumin selvästi suurimpana porukkana on hiljainen enemmistö, jotka käyvät lukemassa - sitä ei sovi unohtaa… tämä enemmistö on rauhallista ja fiksua porukkaa, jotka ovat todella tärkeitä esimerkiksi siksikin, koska ilman tätä lukijakuntaa Foorumiakaan ei pyöritettäisi. :slight_smile:

Kiitoksia ja mukavaa viikonloppua!

56 tykkäystä

Tämän viikon perjantaina on haastatteluvuorossa kaveri, jonka tviittiketjut yhtiöistä luen suurella mielenkiinnolla. Niissä on hyvää tietoa ja ajateltavaa sekä jotain uutta, mitä muut eivät ole niin tuoneet esille ja muutenkin erilaista näkökulmaa. :slight_smile: Toki yksittäisissä hänen sijoitusaiheisissa tviiteissäkin on ollut erinomaista asiaa - toivottavasti haastatteluni saa hänetkin vieläkin aktiivisemmaksi. :wink:

Halusin hänet haastateltavakseni, koska ajattelin, että häneltä saa varmasti mielenkiintoisia ajatuksia sijoittamiseen ja ihan vain konkreettisia oppeja omaa sijoitustoimintaamme ajatellen. :slight_smile:

Mukavaa viikon jatkoa kaikille!

Salkkuni on suorittanut tutulla tavalla. :smiley:

image

15 tykkäystä

149. Tuomo S

Nyt haastattelussa on herra Tuomo, jonka tviittiketjut yhtiöistä tarjoavat tuoretta tietoa ja oivaltavia näkökulmia. Hän osaa yhdistää laajasti erilaista tietoa ja omia pohdintojaan tavalla, joka erottuu massasta. Tämän lisäksi hän jakaa ajatuksia, joista voi ammentaa konkreettisia oppeja omaan sijoittamiseen.

Hän mielestäni tuo vähän eri kulmaa kuin analyytikot tai suurin osa kirjoittajista, mutta hän ei kuitenkaan selvästi ole erilaisuuden tavoittelija, vaan itsenäistä ja hyvää pohdiskelua harjoittava sijoittaja. Enkä tosiaan tarkoita, että hän outoja asioita toisi esille, vaan hän on erilaisten tietojen pohjalta itse pureskellut asioita ja lukenut laajasti erilaisia juttuja, jotka hän tiivistää tekstimuotoon tuoden jotain sellaistakin esille, mitä ei niin muut ole huomanneet tuoda, mikä on aivan mahtavaa. :slight_smile:

Olen Tuomo, vuonna 1990 syntynyt lama-ajan taapero Lappeenrannasta. Olen yksinkertainen ja kurinalainen tyyppi. Rakastan rutiineja ja pystyn tekemään samoja asioita päivästä – ja vuodesta toiseen.

Koulutukseltani olen muun muassa torninosturinkuljettaja ja yritysjuridiikan tradenomi.

Päivisin teen töitä yrittäjänä rakentamalla verkkokauppoja suomalaisille yrityksille – eli pääsin melkein koulutustani vastaavaan työhön.

1. Elän minimalistisesti ja pyrin omistamaan vain sen, mitä oikeasti tarvitsen. Materia ja statussymbolit, kuten merkkivaatteet tai kalliit kellot – eivät erityisemmin sytytä. Haluan olla mahdollisimman vapaa kaikesta fyysisen omaisuuden hallinnoinnista.

2. Kävelen ympäri vuoden yli 14 000 askelta päivässä. Pyrin joka vuosi kävelemään enemmän kuin edellisvuonna.

3. Poistin sosiaalisen median applikaatiot puhelimesta, hävitin television ja lopetin uutisten pläräämisen vuonna 2019. Pyrin joka päivä elämään elämää, joka tuntuu hyvältä. Sen sijaan, että se näyttää ja kuulostaa hyvältä – vaikkapa sosiaalisessa mediassa.

Tykkään Naval Ravikantin ajatuksesta, jolloin ihmisen on hyvä löytää itselleen kolme harrastusta:

Yksi joka tekee sinusta fiksumman, yksi joka pitää sinut fyysisesti kunnossa ja yksi, jolla ansaitset elantosi.

Itselläni nämä on: kirjojen lukeminen, treenaaminen ja verkkoliiketoimintojen rakentaminen. Ja tietysti sijoittaminen, jota ei saanut mainita.

Olen melkeinpä aina töissä, mutten silti koskaan töissä.

05:00 – Herään automaattisesti kahdeksan tunnin unilta ilman kelloa 04:00–05:00 välillä. Kävelen kahvikupin (Löfbergs!) kanssa työhuoneeseen, avaan tietokoneen ja käyn läpi sähköpostit.

Mikäli sähköpostissa ei ole mitään kiireellistä, alan edistää asiakasprojekteja, kuten vaikkapa verkkokaupan kehitystä. Teen tätä noin neljä tuntia, jonka jälkeen kello on 09:00.

09:00 – Saatan käydä etäpalaveria asiakkaiden kanssa – tai jatkan töitä noin klo 12 asti.

12–17:00 – Puolen päivän jälkeen syön ja lähden kävelemään noin kahdeksi tunniksi. Kävelyn jälkeen treenit ja venyttelyt.

Sen jälkeen kokkailut, kaverien kanssa hengailut ja loppuillasta mahdollisesti kirjojen tai yrityksiin liittyvien asioiden lukemista.

Pyrin omistamaan pitkäjänteisesti laadukkaita, kasvavia ja vahvoja kilpailuetuja omaavia liiketoimintoja.

Osinkojen sijaan yrityksen tulisi pystyä sijoittamaan kassavirtaansa mahdollisimman paljon takaisin liiketoimintaan.

Jos näen hyvän sijoituscasen, olen valmis laittamaan siihen rahaa enemmän (%) kuin sijoitusalan ammattilaiset aamu-tv:ssä suosittelisivat.

Sijoittaminen alkoi asuntojen parissa parikymppisenä, vuonna 2010.

Ostin melko pommikuntoisen sijoitusasunnon, jonka remontoin lattiasta kattoon IKEAn pähkinäpuulaminaatilla ja samanvärisillä keittiökaapeilla (oli varmaan muotia silloin).

Remontin jälkeen asunnossa oli vuokralainen lyhentämässä lainaa joitain vuosia.

Kaverini aloitti osakesijoittamisen pari vuotta aiemmin finanssikriisin aikaan – ja kertoi, miten homma toimii. Tutkimme mäkkärissä kahvikuppien äärellä käynnissä olevaa Saga Fursin kurssinousua – jolloin ajattelin, että osakesijoittaminen voisi olla ihan hyvä juttu.

Asunnon myynnin jälkeen laitoin rahat osakkeisiin – ja siellä ne ovat olleet tähän päivään asti.

7. Millainen salkku sinulla on? Jos sinun olisi pakko nostaa yhden nykyisistä salkkusi osakkeista osuuden 25 prosenttiin vähintään kahdeksi vuodeksi, niin minkä ja miksi?

Tällä hetkellä salkussa on suoria omistuksia 5.

Omistan suomalaisia ja ulkomaisia laatuyhtiöitä, jotka pystyvät näkemykseni mukaan kasvamaan kannattavasti vahvojen kilpailuetujen turvin.

Tämän lisäksi ETF-rahastoja eri sektoreille, joille näen kasvutrendiä seuraavalle 20 vuodelle.

Kryptoassetteja: Bitcoin, Ethereum + muita.

25% ja 2 vuotta:

Louis Vuitton Moët Hennessy ($LVMH). Valtava portfolio luksusbrändejä, kuten:

Louis Vuitton, Christian Dior, Givenchy, Fendi, Moët & Chandon, Hennessy, Dom Pérignon, Tiffany, TAG Heuer ja paljon muuta.

Osinkojen lisäksi rahaa allokoidaan myös takaisin liiketoimintaan. Näen $LVMH:n hyvin hajautettuna ja johdettuna luksusmarkkinan jättiläisenä – ikään kuin “Luxuksen Berkshire Hathaway”.

Uskon tämän hetken informaatiolla LVMH:n olevan pitkällä aikavälillä hyvä sijoituskohde, koska ihminen ei voi koskaan saada tarpeeksi sitä mitä hän ei tarvitse.

8. Mitkä kaksi osaketta myit salkustasi viimeksi? Kerro perustelusi myynneille.

En ole pitkään aikaan myynyt oikein mitään mainitsemisen arvoista – lähinnä vain ostanut.

Myin keväällä 2024 ostetut Teslan osakkeet pois loppuvuodesta 2024 – alkuvuodesta 2025.

Ajatuksena oli omistaa pitkäjänteisesti, mutta yhtiön hinnoittelu karkasi liian optimistiseksi, enkä enää nähnyt osakkeessa järkevää tuotto-odotusta suhteessa riskeihin.

Perustelut:

Miten näen Teslan yhtiönä ja sijoituskohteena?

Tesla on mielestäni yksi mielenkiintoisimmista tulevaisuuden yrityksistä. Se on mukana käynnissä olevassa autonomisen ajamisen ja tekoälyn murroksessa.

Näen Teslan ikään kuin maatuskana, jossa yhden yhtiön sisällä on useita erilaisia liiketoimintoja: tekoälyä, robotiikkaa, FSD-softaa (lisensoitavaa?), energiaa – ja tietysti ne sähköautot.

Yhtiön johtaja Elon Musk julkaisee kymmenen vuoden välein “Master Plan” -dokumentin. Kyseistä dokumenttia tutkimalla voi todeta, että isossa kuvassa yhtiön johto toteuttaa melko tarkasti suunnitelmaa, jonka se on vuosia sitten laatinut – ja kertonut julkisesti.

Musk on mielestäni Teslan suurin uhka, että mahdollisuus.

Miksi myin osakkeet?

Eräs viisas joskus kirjoitti, että Teslaa täytyy ostaa, kun finanssimarkkinat eivät luota Muskiin.

Ja myydä, kun finanssimarkkinat rakastavat Elonia.

9. Millainen on sinun osakepoimintaprosessisi normaalisti askel askeleelta?

Ennen yhtiön päätymistä salkkuun olen saattanut seurata kyseistä yhtiötä jo vuosia hyvinkin tarkasti.

Saatan ostaa kiinnostusrivin salkkuun, joka motivoi tutkimaan yritystä enemmän.

Käyn läpi yrityksen omia esityksiä ja luen analyytikoiden ajatuksia yrityksestä.

Muodostan hahmotelman yrityksen käyvästä arvosta (fair value).

Pyrin hahmottelemaan päässäni kolme erilaista (bull, bear, base) skenaariota siitä, millainen yhtiö on 3–5 vuoden päästä.

Ja hahmottelen näiden skenaarioiden toteutumiselle jonkinlaisia todennäköisyyksiä.

10. Miten ja kuinka aktiivisesti seuraat jo salkussasi olevia osakkeita?

Luen yhtiöiden kvartaaliraportteja, katson webcastit ja kuuntelen analyytikoiden ajatuksia.

Olen viimeeksi tainnut kirjautua salkkuun noin 4 kuukautta sitten.

11. Mikä on ollut suurin yksittäinen virheesi sijoittamisessa, ja mitä opit siitä?

Tykkään käydä läpi sijoituscaseja väärin päin. Olen oppinut, että yritys joutuu hyvin usein ongelmiin kahdesta eri syystä:

Laajennutaan liian kovaa ja kasvu karkaa käsistä: laajennutaan Suomesta ulkomaille useaan maahan, ennen kuin edes yksi ulkomaa on todistanut toimivuutensa.

Laajennutaan oman osaamisalueen (circle of competence) ulkopuolelle: koska ollaan hyviä yhdessä asiassa, lähdetään laajentumaan täysin uudelle alueelle – ja kuvitellaan, että samat temput toimivat sielläkin.

Mieleen tulee erään käytettyjä autoja kauppaavan yrityksen tapaus. Erilaisia varoitusmerkkejä oli ilmassa jo vuosia. Omat ajatukseni liiketoiminnan laadusta eivät lopulta vastanneet todellisuutta.

Kannattavuus laski, johdossa oli paljon vaihtuvuutta ja toimimattomasta kansainvälistymisstrategiasta pidettiin kiinni. Tilanne näytti siltä, ettei strategiaa voida muuttaa – koska silloin joutuisi myöntämään olleensa väärässä.

Itse ostojen ja myyntien ajoitus onnistui, mutta myöhemmin käydessä omaa sijoitusteesiä läpi – mukana oli paljon tuuria.

Esimerkki siitä, ettei hyvä lopputulos tarkoita samaa asiaa kuin hyvä päätös.

Mitä opin?

Ongelmat seuraavat usein toisiaan:

Jos keittiöstä löytyy torakka – on hyvinkin mahdollista, että hetken kuluttua torakoita löytyy lisää.

12. Kerro näistä kolmesta osakkeesta 50 sanalla per yhtiö.

Alphabet (Google): Yhtiö, jolle pystyy piirtämään kaksi hyvin erilaista skenaariota tuleville vuosille.

Bull case: Googlesta tulee tekoälykilpailun voittaja – ja se saa muita tukijalkoja Search-liiketoiminta-alueen lisäksi.

Bear case: Google ei onnistu tekoälyssä ja Search-lypsylehmä viedään teuraalle kilpailijoiden toimesta.

Fondia: Teoriassa houkutteleva sijoitustarina – defensiivinen liikejuridiikan kasvaja. Käytännössä ei vuosiin lähellekään sitä. Näen ehkä liikaa haasteita pörssiyhtiön vs. partner-toimiston houkuttelevuudessa työnantajana. Rekrytäänkö parhaat talentit rahakkaalle partneripolulle?

Gofore: Kotimaisten IT-palveluyhtiöiden parhaimmistoa. Teki kaiken oikein IT-sektorin kultakaudella. Hyvä johto ja pääomistaja, joka on valmiina myös ottamaan hallittua riskiä. Julkisen sektorin osuus huolestuttaa – pystytäänkö kasvamaan kovaa ja samalla tekemään 15 % oikaistua EBITAa?

En ole seurannut kyseisiä yrityksiä kovinkaan tarkasti lähiaikoina.

13. Miten vertailet normaalisti keskenään saman alan yhtiöitä? Onko sinulla antaa pari vinkkiä alakohtaiseen vertailuun?

Hyvä kysymys, johon minulla ei tosin ole erityisen hyvää vastausta.

Pyrin melko nopeasti erottelemaan itseäni kiinnostavan yhtiön ihan perusnumeroilla (liikevaihdon kasvu, bruttokate, EBIT-%, ROE, ROI, EPS:n kasvu, kassavirta).

14. Jos sinun pitäisi valita neljässä X:ssä vaikuttavaa suomalaista sijoittajaa hoitamaan salkkuasi kenet valitsisit ja miksi?

Kaikki osakepoimintani perustuu oppimiseen. Haluan ymmärtää syvällisesti asiat, joihin olen laittamassa rahaa. Jos en itse saisi hallinnoida sijoituksiani, ne olisivat 100% indeksirahastoissa.

Sen johdosta listaan tähän neljä henkilöä Suomesta, jotka ovat vaikuttaneet omaan sijoitusfilosofiaani:

Jens Kyllönen – Luin lähes 20 vuotta sitten nettipokerifoorumilla Kyllösen ajatuksia pokerista. Ja oikeastaan ainoa sijoitusblogi, jota olen seurannut alusta asti, oli Kyllösen blogi Sijoitustieto.fi -sivulla.

Hyvä sukellus yhden maailman kovimman pokeriammattilaisen ajatuksenjuoksuun ja päätöksentekoon.

Pasi Havia – Minun ja kaverini päät kääntyivät uuteen asentoon luettuamme kyseisen tyypin kirjoituksia ja kirjoja 2010-luvun alkupuolella.

Jukka Oksaharju – Luin Oksaharjun kahta ensimmäistä kirjaa aikanaan paljon. Warren Buffetin ja Charlie Mungerin läpikotaisin opiskellut Oksaharju on todella selkeä viestimään ajatuksiaan.

Matias Savolainen – Amerikan markkinoilla toimiva ammattisijoittaja, joka keskittyy asuntoihin- ja kiinteistöihin. Kirjoittaa blogiinsa usein ihan lukemisen arvoisia asioita – muun muassa sijoittamisesta.

15. Mitkä ovat sinulle kolme tärkeintä ulkomaalaista sivustoa, joita hyödynnät sijoitustoiminnassasi?

Seeking Alpha ja omistamieni yhtiöiden verkkosivut. En lue juurikaan muita sivuja.

16. Suosittele kolmea sijoituskirjaa, ja perustele valintasi.

En ole enää vuosiin lukenut sijoituskirjallisuutta. Tämän johdosta annan kolme mainiota kirjaa hyllystäni, jotka ovat vaikuttaneet omaan elämääni:

1. Poor Charlie’s Almanack (Charles T. Munger)

Charlie Munger – sijoitusmaailman The Notorious B.I.G.

Ei tarvitse sen suurempia perusteluita. Legendaarinen sijoittaja, joka ymmärsi laajasti myös ihmisen käyttäytymistä ja sen eri vinoumia (bias).

Lukutaidottomille suosittelen katsomaan/kuuntelemaan Mungerin puheita – löytyy YouTubesta.

1. The Almanack of Naval Ravikant (Eric Jorgenson)

Intialais-yhdysvaltalainen sijoittaja ja filosofi. Hyviä ja lukemisen arvoisia ajatuksia liittyen yritystoimintaan ja elämään.

1. Thinking in Bets: Making Smarter Decisions When You Don’t Have All the Facts (Annie Duke)

Sijoittamiseen, yrittäjyyteen ja elämään vaikuttaa pitkällä aikavälillä paljon tekemiemme päätösten laatu. Hyvä päätös ei ole aina sama asia kuin hyvä lopputulos. Ja huono päätös voi johtaa erittäin hyvään lopputulokseen. On tärkeää pyrkiä hahmottamaan satunnaisuuden merkitys elämässä ja sijoittamisessa.

Annie Duke avaa arkielämän päätöksentekoa kirjoissaan ex-pokeriammattilaisen näkökulmasta. Lukusuositus kaikille Duken kirjoille.

17. Miten sinä hallitset sijoittamisessa tunteitasi esimerkiksi, ettet rupea fomottamaan jne.? Oletko lukenut tai opetellut sijoittamispsykologiaa?

Tunteita pystyy hallitsemaan esimerkiksi seuraavilla tavoilla:

Kaupankäyntiä pystyy hallitsemaan olemalla kirjautumatta osakesalkkuun / seuraamatta osakekursseja,

Ymmärtämällä yrityksen liiketoiminta ja sen riskit,

Omaa identiteettiään ei kannata rakentaa jonkin yhtiön omistamisen – tai vaikka virtuaalivaluutan varaan,

On hyvä ymmärtää, että elämä kannattaa elää osakemarkkinan ja sijoitus-somen ulkopuolella.

Tämänkaltaisia asioita pidän itse mielessä ja vältän turhaa sekoilua.

18. Minkä takia sinä sijoitat? Onko sinulla jotain euromääräisiä tai prosentuaalisia tavoitteita sijoittamisessa?

Sijoittaminen yhtiöihin on hyvä tapa oppia maailmasta, taloudesta ja ihmisten käyttäytymisestä. Itselleni se on harrastus, jota voin jatkaa elämän loppuun asti.

Sijoitan rahaa, jotta voin rakentaa muita liiketoimintoja pitkäjänteisesti ja olla hyödyllinen muille. Ja elää elämääni muutoin haluamallani tavalla. Toivon, etten koskaan joudu varsinaiselle eläkkeelle.

Raha ei ole itseisarvo, vaan mielenkiintoisen tekemisen sivutuote.

Vastauksena jälkimmäiseen kysymykseen: ei tavoitteita – tekisin näitä juttuja vaikkei sateenkaaren päässä odottaisikaan aarrearkkua.

19. Miten Alokas osaisi löytää yhtä hyvin kokonaisuuden kannalta tärkeimmät pointit eri yhtiöistä, kuten sinä? Anna, vaikka kolme hyvää vinkkiä.

En osaa sanoa, koska en tiedä itsekään.

Kahlaan läpi yritysten materiaaleja – ja näiden perusteella muodostan käsityksen liiketoiminnasta, sen kilpailueduista ja käyvästä arvosta.

Aina on tietysti Alokkaallakin vaihtoehtona laittaa rahat menemään autopilotilla indeksirahastoihin, jolloin kyseistä asiaa ei tarvitse miettiä.

20. Mistä haluat kiittää suomalaista sijoitusyhteisöä?

Kiitokset kaikille, jotka jakavat yrityksiin liittyviä materiaaleja. Ja erityiskiitos Inderesin analyytikoille, jotka tekevät erinomaista duunia yhtiöraporttien kanssa.

Kiitos Alokkaalle haastiksesta.

• Tuomo

Kiitoksia Tuomo hienoista vastauksista!

Tuomolta voisi useimmat meistä (ainakin minä) oppia kurinalaisuutta, pitkäjänteisyyttä, sopivaa tarkkuutta ilman liiallista yksityiskohtiin tarttumista. Erityisen tärkeää meidän olisi oppia häneltä myös ettemme liikaa tunteilisi ja yrittäisimme vilpittömästi oppia virheistämme. :slight_smile:

Otattehan Tuomon seurantaan Äxässä ja ehkä hänet siten saadaan vieläkin aktiivisemmaksi siellä (ja täälläkin). :wink:

Tuomolla on nyt 1195 seuraajaa ja tässä on hänen X-profiilinsa: https://x.com/TuomoSaa

Kiitos kaikille ja mukavaa viikonloppua!

47 tykkäystä

Tällä viikolla haastatteluvuorossa on monille tuttu sijoitusmaailman kaveri, joka on ollut monessa mukana. Hän on äärimmäisen hyvä puhumaan, kertomaan ja opettamaan sijoitusasioista niin aloitteleville kuin kokeneemmillekin sijoittajille. :slight_smile:

Hän on varmasti auttanut tuhansia sijoittajia eteenpäin heidän sijoitustaipaleillaan. :mechanical_arm: :pray: Hänen avullaan monet ovat onnistuneet välttämään pahimmat “veliosakevirheet”. :cowboy_hat_face:

Kiitoksia ja hyvää pian alkavaa uutta viikkoa!

12 tykkäystä

150. Svenne Holmström

Svenne on varmasti parhaimpia “sijoittajaopettajia”, mitä on olemassa. Hän on myös sijoittajavaikuttaja ja nimenomaan sanan positiivisessa merkityksessä. :slight_smile:

Svenne on alan kova osaaja ja ammattilainen, sen lisäksi hänellä on erinomainen tapa kertoa sekä opettaa asioista sillä tavalla ettei tule väärinkäsityksiä ja vielä siten, että aidosti oikeasti ihmiset osaavat toimia pitkäjänteisesti ja fiksusti.

Minusta oli tärkeää saada hänet haastateltavakseni monestakin eri syystä eikä missään tapauksessa ainoastaan hänen asemansa takia. Hän on hyvä tyyppi, jolla on monipuolinen ja laaja kokemus näistä jutuista, mutta myös taitoa välittää osaamistaan hyödyllisellä tavalla meille muillekin. :slight_smile:

image

Olen Svenne Holmström, 46, pitkäaikainen sijoittaja ja rahoitusalan ammattilainen. Toimin pankeissa sijoittamisen parissa 2002-2017 ja olen sen jälkeen toiminut sijoituskouluttajana firmassani Ghost Investor ja vuodesta 2025 Suomen Osakesäästäjien puheenjohtajana. Elämäni pyörii pitkälti sijoittamisen ympäri, sillä se on lempiharrastukseni ja suurin kiinnostuksen kohteeni. Sijoittajana olen toiminut vuodesta 2000.

a) Olen vannoutunut Saabisti, vaikkei Saabia ole autotallissa tällä hetkellä
b) Minulla on Suomen nopein auto, sillä olen aina ekana autojonossa (kuitenkaan ajamatta alinopeutta)
c) Asun Karjaalla, joka on rauhallinen paikkakunta lähellä suurkaupunkeja

Harrastan melontaa, sillä rakastan merta ja muutenkin tykkään olla luonnossa. Lisäksi harrastan satunnaisesti suunnistusta. Meillä on myös asuntovaunu, eli ollaan karavaanareita.

Yrittäjän elämä on hyvinkin vaihtelevaa eikä samankaltaisia päivä oikeastaan ole. Työ noudattaa kouluvuotta, ja päivät ovat keväisin ja syksyisin pitkiä, sillä koulutan useamman kerran viikossa joko netissä tai jossain päin Suomea. Päivisin teen muuta työtä ja tapaan asiakkaita konttorillani, ellen ole työmatkalla. Istun monessa hallituksessa ja kokoustan aika usein niissäkin. Aika paljon aikaa menee koulutusmateriaalien tuottamiseen ja kehittämiseen. Työviikkoni on useimmiten kuusipäiväinen, mutta vastapainoksi voin olla puolitoista kuukautta kesällä pääosin lomalla.

Pääosin arvosijoittaja, mutta osittain myös laatusijoittaja. Olen hyvinkin kärsivällinen, enkä käy aktiivista kauppaa. Osakesijoittaminen tuo eniten kiksejä, mutta siitä huolimatta olen sijoittanut myös rahastoihin ja ETF:iin, sekä muutamaan sijoitusasuntoon. Arvostan vakautta, enkä tavoittele ripeää vaurastumista. Vältän kasvuyhtiöitä, sillä teesini on, että löydän niitä vasta kun kaikki muut ovat jo puhuneet niistä vuosia. Silloin jäljellä on vain rajallisesti nousuvaraa ja reilusti riskiä.

Aloitin vuonna 2000 ihan kesätyöansioilla muutamalla sadalla markalla rahastoihin, mutta varsinainen sijoittaminen alkoi vuonna 2002 kun sain työtä koulun jälkeen Nordeassa. Alussa ostin laatuosakkeita, mutta olin omistajana turhan hätäinen. Sitten tuli se kaikille tuttu kokeiluvaihe, kun haluaa enemmän nopeammin. Piti treidata ja nimenomaan warranteilla. Tämän vaiheen olisin voinut jättää väliin, ja kehotan kaikkia välttämään treidaamista. Harva siinä onnistuu, enkä minäkään.

Finanssikriisiin menin suurin piirtein yhden osakkeen taktiikalla, ja se tuli erittäin kalliiksi. Oli aivan liikaa osakkeita suhteessa vapaaseen likviditeettiin. Tämä ei ollut viisasta ja tein lukuisia virheitä. Tästä oppineena olen sen jälkeen pyrkinyt toimimaan paljon järjestelmällisemmin. Olen laajentanut salkkua, mikään ei saa hallita salkkua ja olen kaikin puolin kurinalaisempi. Se on tuottanut hyvää tulostakin, eli se vanha viisaus ”noudata sijoitussuunnitelmasi” toimii erittäin hyvin.

Matkan varrella olen sijoittanut velkavivullakin, mutta nykyään olen siinäkin varovainen. Haluan rakentaa salkkuani niin, ettei ole suurta vaaraa menettää suuria summia, muutoin kuin isoissa taantumissa, jolloin kaikki laskee. Yli 20 vuoden sijoituskokemuksella voin sanoa, että korkoa korolle toimii.

7. Millainen työhistoriasi on?

Aloitin Nordeassa 2002 ja olin muutaman kuukauden kassassa, jonka jälkeen pääsin henkilökohtaiseksi pankkineuvojaksi. Erikoistuin sijoittamiseen, koska se oli lähellä sydäntäni. Vuonna 2005 siirryin Aktia Pankkiin sijoitusneuvojaksi, jossa etenin sijoitusasiantuntijaksi ja -päälliköksi. Vuonna 2012 minut ylennettiin konttorinjohtajaksi Tammisaaressa ja sain lisäksi sivurooliksi johtaa koko Läntisen alueen (Turusta Kirkkonummelle asti) sijoitustoimintaa. Vuodesta 2016 keskityin vain siihen.

Pankkimaailma muuttui kuitenkin paljon 2010-luvulla, ja 2017 en halunnut enää olla mukana tässä muutoksessa. Jättäydyin pois myyntijohtajan työstä ja perustin firmani Ghost Investor. Sen jälkeen olen kouluttanut yli 10.000 ihmistä ja pitänyt lukemattomia asiantuntijaesityksiä. Nyt teen työtä mistä pidän todella paljon.

8. Millainen salkku sinulla on? Miten olet miettinyt salkkusi hajautusta?

Salkussa on noin 40 sijoituskohdetta tällä hetkellä, josta suurin edustaa noin 7% varallisuudesta. Haluan hajauttaa laajasti, eikä se ole syönyt tuottoja. Osakkeista melkein kaikki maksavat osinkoa. Arvostan osinkoja, mutta osinkotuoton ei tarvitse olla korkea. Olen myös kiinnittänyt paljon huomiota toimialahajautukseen, mikään ala ei saa hallita. Suurin ala on tällä hetkellä rahoitusala noin 17% osuudella. Rahastojen osalta olen ottanut sellaisia vaihtoehtoja mukaan, joihin en viitsi tai pysty sijoittamaan suoraan. Noin puolet salkun kokonaisarvosta on rahastoissa ja ETF:ssä.

9. Mitkä kaksi osaketta ostit salkkuusi viimeksi? Kerro perustelusi ostoille.

Oma Säästöpankki noin 9€:lla. Maine aika lailla menetetty sijoituskohteena ja se näkyy hinnassa. En usko, että säästöpankkisäätiöt myyvät tällä hinnalla, sillä osake reilusti aliarvostettu. Kuitenkin valtaosa väärinkäytöksistä ja ongelmista varmasti jo selvillä, ja yhtiö voi pikku hiljaa taas keskittyä ydinbusinekseen, joka on melko terveellä pohjalla. Uskon, että pankki ottaa vähemmän luottoriskiä yritysrahoituksessa vastedes. Kestää aikaa ennen kuin sijoittajien luottamus palaa, ehkä 2-3 vuotta. Sinä aikana saan osinkoa ja potentiaali tuntuu hyvältä.

Proximus noin 7,50€:lla. Tämä on belgialainen teleoperaattori. Laatu tuntuu olevan Telian kaltainen, ja osake todella edullinen, mutta syystä. Ajattelen, että on lyöty liikaa. Liiketoiminta on kannattava, yhtiö on paikallinen markkinajohtaja, ja muutokset tekemisessä hidasta. En ostanut yhtiötä kasvumahdollisuuksien perusteella, vaan aliarvostuksen purkautumisen toiveessa. Tämä voi kestää muutaman vuoden, jonka jälkeen luovun tästä.

Molemmat ostettiin huhti-toukokuussa 2025.

10. Millainen on sinun osakepoimintaprosessisi normaalisti askel askeleelta?

Prosessi on kolmivaiheinen.

1. Fundamenttianalyysi. Mitä yhtiö tekee, ja miltä tilinpäätös näyttää. Jotta pääsee jatkoon, on yhtiön fundat oltava kunnossa. Eli yhtiön tulee olla kannattava, mieluiten maksaa osinkoa, ei ole liian velkainen, ja myynti sekä tulos kasvaa. Aina ei saa kaikkea, mutta en ota villejä veikkauksia mukaan jatkoon, vaikka niitä hehkutettaisiin miten somessa.

2. Tunnuslukuanalyysi. Onko yhtiö edullinen vai kallis, kuinka tehokkaasti yhtiö toimii ja millainen kasvu. Seuraan perinteisiä tunnuslukuja kuten P/E, P/B, P/S ja ROE sekä nettovelkaantumisastetta, että omavaraisuusastetta. Koska etsin pääosin aliarvostettuja yhtiöitä tulisi yhtiön olla edullinen tai kohtuullisesti hinnoiteltu tunnusluvuilla.

3. Tekninen analyysi. Seuraan liukuvia keskiarvoja, RSI:tä, MACD:tä, joskus piirrän Bollinger Bandeja jne. Mutta ideana on, että en osta laskuvaiheessa, vaan nousussa. Parhaat tuotot tehdään kun yhtiössä ei ole juuri mitään vikaa, mutta on silti sijoittajien hyljeksimä koska toimiala tai yhtiö tylsä, ja myyntipaine on loppunut. Etsin merkkejä orastavasta noususta. Tekninen analyysi toimii päätöksen tukena, ei ajurina.

11. Mitkä ovat sinusta kolme aliarvostetuinta arvostuskerrointa? Perustele valintasi.

P/B ja P/S ovat ylivoimaisesti aliarvostetuimmat. Tiedän, että moni käyttää mieluummin EV, P:n sijaan, ja käytän niitä joskus itsekin. Seulontaohjelmani antaa kuitenkin mahdollisuuden katsoa miten nämä ovat kehittyneet päivästä toiseen samassa käyrässä missä osakkeen hinta. Niissä näkyy aika hyvin, milloin yhtiö on yli- tai aliarvostettu. Toki täytyy myös ottaa huomioon muuttunut kannattavuus ja kasvu, mutta silti nämä toimivat todella hyvin ainakin omassa tekemisessäni.

Näiden avulla moneen miinaan on jäänyt astumatta. Kolmatta en nyt keksi äkkiseltään.

12. Mainitse kaksi ikimuistoista hetkeä, jotka liittyvät sijoittamiseen, mitä et koskaan tule unohtamaan.

Aikanaan pörssissä oli Puuharyhmä niminen yhtiö. Se pyöritti mm Puuhamaata. Eräänä päivänä siihen kohdistui ostotarjous. En tarkalleen muista hintaa, mutta olikohan 50€/kpl. Yhtiössä oli LP, eli Liquidity Providing. Pankki ylläpiti osto- ja myyntitarjousta. Kun pörssi aukesi, oli pankin tarjoukset edellisestä päivästä vielä tallessa ja myyntitarjous oli 42€ ja 1.000kpl. Tarjolla oli puoli-ilmainen lounas 8.000€ kunhan osti osakkeet pois ja ostotarjous menisi läpi. Epäröin liikaa, koska tilanne tuntui absurdilta, mutta niin vain olisi pitänyt ostaa ne itselleen heti, sillä 10min myöhemmin koko ostotarjous oli ostolaidalla 50€:lla. Osakkeet olisi voinut myydä heti siis. Tämä harmittaa edelleen.

Olin aikanaan Eforen yhtökokouksessa. Tunnelma oli kireä, koska yhtiöllä meni huonosti. Sitten yhtäkkiä eräs varomaton sijoittaja kyseli milloin saisi vähän osinkoja, josta joku rouva pääomistajista tai hallituksesta pompsahti tuoliltaan ylös ja läksytti äänekkäästi tätä ahnetta sijoittajaa… Kukaan ei uskaltanut kysyä mitään sen jälkeen. Seuraavana päivänä möin osakkeitani, ja hyvän niin. Yhtiöllä meni vielä huonommin sen jälkeen. Joskus kannattaa osallistua yhtiökokouksiin, koska tuota episodia ei tullut pöytäkirjaan…

13. Olet kouluttanut erinomaisesti paljon erilaisia ihmisiä sijoittamaan, jos sinun pitäisi opettaa vain kolme yksittäistä asiaa, mitkä ne olisivat ja miksi?

1. Riski on työväline menestykseen. Pelkäämme liikaa sitä riskiä, vaikka se todistetusti on ollut eduksi kautta aikojen. Kannattaa ottaa riskiä ja sijoittaa. Pelko on suomalaisten suurin vaurastumisen este.

2. Älä treidaa. Tunnen vain yhden menestyneen treidaajan, muut eivät ole päässeet edes indeksituottoon. Valtaosa epäonnistuvat karsealla tavalla ja menettävät itselleen suuria summia. Tästä ei puhuta tarpeeksi.

3. Hajauta, hajauta ja hajauta. Valtaosa keskittyneistä salkuista, mitä olen nähnyt ovat menestyneet erittäin huonosti. Joskus niillä on mennyt hyvin jopa vuosia, mutta yleensä sijoittaja tekee ennemmin tai myöhemmin isoja virheitä, kun asiat menevät vaikeiksi. Keskittäminen vaatii keskimääräistä enemmän osaamista, hajauttaminen vähemmän. Tuotto voi silti olla mainio.

14. Miten Osakesäästäjien jäsenistö on muuttunut viime vuosina – näkyykö uusi sukupolvi, ja jos, niin miten heidän ajatuksensa ja tarpeensa eroavat aiemmista?

15 vuodessa jäsenmäärä on kasvanut 10.000 jäsenestä nykyiseen noin 35.000 jäseneen. Saamme enemmän nuoria mukaan, ja se on hyvä juttu. Mukaan on tullut myös enemmän naisia. Kuitenkin, sekä nuoret, että naiset ovat edelleen aliedustettuina järjestössämme. Ylivoimaisesti suurin muutos on kuitenkin kiinnostus kryptoihin. Tämän kiinnostus kasvaa todella nopeasti, mutta kokonaisuudessaan kryptojen osuus salkuista on vielä vaatimattomalla tasolla. Tämä otetaan kyllä huomioon tekemisessämme.

Toinen mielenkiintoinen havainto on se, että paperijäsenlehtemme arvostetaan edelleen todella paljon. Siinä ei ole siis ollut mitään muutosta, joka maailman muuttuessa on kiinnostava havainta.

15. Kerro sataan sanaan, miksi kannattaa liittyä Suomen Osakesäästäjiin?

Pyrimme olemaan Suomen yksityissijoittajien ykkösedunvalvoja. Mitä enemmän jäseniä meillä on sitä paremmin voimme vaikuttaa, ja sitä tarkemmin meitä kuunnellaan. Esimerkiksi keväällä tehtiin veromanifestia, jossa kerrottiin miten pääomaverotusta pitäisi kehittää Suomessa. Osakesäästötiliä oltiin ajamassa jopa kymmenen vuotta ennen kuin se otettiin käyttöön.

Meillä on myös oikein hyviä jäsenetuja, joita kannattaa hyödyntää. Niitä kehitetään koko ajan ja pyrimme vaikuttamaan välittäjiin ja pankkeihin. Silloin jäsenmäärällä on merkitystä. Itse saan kyllä vuosittain jäsenmaksuni takaisin etujen hyödyntämisen kautta. Jäsenhinta on matala.

Minusta tuntuu, kun sijoitat osakkeisiin, olisi luontevaa kuulua Osakesäästäjiin. Samalla tavalla kun karavaanari on SF Caravanin jäsen. Moni meistä kaipaa yhteisöllisyyttä ja parasta yhteisöllisyyttä olen kokenut jäsentapahtumissamme. Salkun koolla ei ole mitään merkitystä.

16. Kerro sataan sanaan, mikä tämä Ghost Investor on?

Ghost Investor on sijoituskoulutukseen keskittynyt yhtiö. Meillä on omia kursseja ja tarjoamme myös kursseja eri yhteistyökumppaneiden kautta. Lisäksi on paljon asiantuntijaesityksiä. Vuoden aikana esiinnyn noin 120-140 kertaa eri yhteyksissä.

Erikoisuutenamme on yksinkertaistaa vaikeita asioita. Saamme joka kurssillamme kiitosta tästä. Kurssit on rakennettu niin, että ihmisten todelliset tarpeet on huomioitu mahdollisimman hyvin. Pitkä pankkikokemus on tässä ollut avainasemassa, niin kuin oma kokemus sijoittajana. Tämä luo kivan vivahteen kursseihin.

Tavoitteena on pitää kurssien hinnat mahdollisimman matalalla tasolla, jotta useimmilla on mahdollisuus osallistua. Samalla haluan, että sisältö on parasta A-laatua. Tässä olemme saadun palautteen perusteella onnistuttu. Arvosana ollut aina vähintään 9/10 joka kurssilla ja osallistujia ollut yli 10.000 kpl jo.

17. Mitä nykypäivän Svenne sanoisi juuri sijoittamisen aloittaneelle Svennelle?

Unohda treidaaminen ja toimi selvästi pitkäjänteisemmin. Uskalla istua omistusten päällä vuosia. Seuraa vuotuista osinkosummaa ja huolehdi, että se kasvaa koko ajan. Hajauta.

Useimmiten kaksi asiaa jää harmittamaan, miksi en aloittanut aiemmin ja miksi en laittanut enemmän. Itse aloitin ajoissa ja laitoin riittävästi poikimaan. Olisi vain pitänyt toimia kurinalaisemmin heti alusta.

18. Miten sinä olet oppinut hallitsemaan tunteesi sijoittajana? Tuntuu, että kärsin sijoittamisessa vieläkin FOMOsta. t. Alokas

Ajattelen, että sijoittajat on kuin lammaslauma. Lammaslaumaa kiinnostaa aina paremmat laitumet. Jos jatkuvasti seuraa lammaslaumaa ei tästä sijoittamisesta tule yhtään mitään. Sehän nimittäin tarkoittaisi, että minun tavoitteeni ovat samat kuin kaikkien muiden lampaiden. Se on epätodennäköistä. Siksi kannattaa laatia itselleen muutamat periaatteet ja noudattaa niitä. Pärjää todella paljon paremmin, kun keskittyy omaansa kuin muiden perässä juoksemiseen.

Omassa salkussani ei ole juurikaan USA, eikä AI. Ei myöskään vihreätä teknologiaa ja muita polttavia aiheita. Mutta ei myöskään FOMO:a. Kun toimii riittävän kurinalaisesti ja hajauttaa laajasti häviää mielenkiinto seurata laumaa. Ja jos teet jotain kuten lauma tekee ovat summat suhteessa niin pienet, että sillä ei ole merkitystä, koska hajautat laajasti. Silloin stressi löytää parhaat vaihtoehdot poistuu.

19. Alokas haluaa olla täysipainoinen osakepoimija; kahdeksan vuotta hän on jo osakepoiminut ja silti turskalla. Nöyryyttä on ja yritystä on, mutta tulos on tämä. Kannattaako vain luovuttaa, vai mistä kannattaisi lähteä liikkeelle suunnan muuttamiseksi?

Tietämättä miltä Alokkaan salkku näyttää voisin kuvitella, että syyt ovat seuraavat

1. Keskittynyt salkku

2. Omistusten keskipituus alle 2v

3. Alennat keskihintaa

4. Salkussa on Qt, Kamux, Harvia, AI-yhtiöitä ja jotain muuta. Siis aina kuumaa tavaraa, missä paras potentiaali

5. Ei ole kirjallista sijoitussuunnitelmaa (eli miten ostat, ja milloin luovut, ja millainen riskienhallinta)
    Useimmiten aloittelevien sijoittajien kannattaisi valita laatustrategiaa. Eli mahdollisimman laadukkaita yhtiöitä salkkuun, samalla kun antaa arvostuskertoimille vähemmän roolia. Jos yhtiö on vahva ja johtava alallaan on se todennäköisesti aika hyvä pitkäaikainen sijoituskin. Ei välttämättä lyhyellä tähtäimellä. Ja näitä parikymmentä kappaletta melko samalla painolla ja hyvää tulee. Kannattaa siis jaksaa!

20. Mistä haluat kiittää suomalaista sijoitusyhteisöä?

Jos muita sijoittajia ei olisi, olisi sijoittaminen todella tylsää paperin pyörittämistä. Yhteisö ja ihmiset tekevät tämän mielenkiintoiseksi. Joten ihan vaan kiitos siitä, että olet aktiivinen ja myös annat muille!

Kiitos paljon Svenne! :slight_smile:

Vastaukset olivat erinomaisia ja mielestäni hienointa on se, että hän osaa vastata hyvin ymmärrettävällä ja käytännönläheisellä tavalla. Svenne osaa myös mielestäni “lukea” kuulijakuntaansa hyvin, mikä on opettajalle todella tärkeä ominaisuus.

Lukekaa tämä haastattelu rauhassa, sisäistäkää ja oppikaa. :slight_smile: Erityisesti minun olisi hyvä lukea hänen ajatuksiaan tasaisin väliajoin. :slight_smile:

Kiitoksia ja mukavaa viikonloppua!

52 tykkäystä

Tässä lähiaikoina on tiedossa mm. foorumilaisten haastatteluja, mutta on tulossa myös erään urheilijan ja lyytikonkin haastikset. :slightly_smiling_face:

Sijoitettavaa käteistä ei pahemmin tällä hetkellä ole, mutta loppuvuodesta sitä on - ehkä menee jo olemassa oleviin sijoituksiin. Mitään en ole toistaiseksi myymässä enkä vähentämässä. :slightly_smiling_face:

Olen tänä viikonloppuna menossa, joten olen täällä vain vähän ja käyn harvoin.:slightly_smiling_face:

Kivaa lauantaita kaikille!

9 tykkäystä

Jee, onkohan tulossa tosiaan Ristomatin haastattelu. :heart_eyes: (jos ei niin vinkkinä tämä).

5 tykkäystä