Mielenkiintoista olisi olla kärpäsenä katossa Otavan hallituksen kokouksissa. Mikä on heidän end game tässä Alma Media -pelissä?
“Strateginen omistus ja Alma tulee säilymään itsenäisenä pörssiyhtiönä” ja mitä näitä jargoneita onkaan aina saatu Otavalta.
Jotenkin ei käy järkeen Otavan toiminta puhtaasti taloudellisin perustein. Onko käynnissä mediakentän konsolidaatio, jossa rationaalisuuden voittaa kunnianhimo ja suuruudentavoittelu? Onko Otava valmis maksamaan kontrollipreemiota (niin kuin nyt tekee) ja jättämään Alman pörssiin “ummehtumaan”? No ainakin ok osinkoa maksellee tulevaisuudessakin. KKV:n mukanaolo ja hpj:n vaihtaminen indikoivat itsessään jotain.
Mariatorp Oy, Ilkka Oyj ja Keskisuomalainen Oyj (osittain välillisesti Ilkan kautta) vaikuttavat tähän tapahtumakulkuun omilla äänillään ja suunnitelmillaan. Alkavatko palaset liikkumaan, kun Ilkassa saatiin nyt osakesarjat yhdistettyä? Joko pohjalaiset jäärät rahastavat ja Almat päätyvät Otavalle hyvään hintaan? Onko paikka hypätä Alman (tai Ilkan tai Keskisuomalaisen) vaunuun ja kerätä konsolidoinnin hedelmiä?
IMO Otavan kannattaisi poistaa Alma listoilta vai onko sittenkin liian iso pala haukattavaksi?