Invester ikke baseret på prisgrafen!

Interessen for tabsgivende fremtidige løfter ser ud til at være stigende på forummet. Der har ikke været meget snak om håndtering af virksomhedens tab, så det er godt at gentage, hvordan tab påvirker værdien af en investering. Et tab reducerer selskabets egenkapital, og der er tre måder at håndtere det på: 1) selskabet tåler tabet, men dets soliditetsgrad falder 2) selskabet udsteder nye aktier for at dække tabet 3) selskabet udsteder et hybridlån.

Investorer ser ofte på aktiekursgrafer for at vurdere, om en aktie er billig eller dyr. Kursgrafen er ment til at illustrere prisen på én aktie over tid, men der er et problem forbundet med dette. Hvis selskabet foretager en aktieemission, bliver billedet, som grafen giver af udviklingen, forvrænget. Som eksempel tager jeg Finnairs udvikling i de seneste år (link til grafside).

Sidste år var meget svært for Finnair. Selskabet led store tab og udstedte nye aktier. Antallet af selskabets aktier i den seneste delårsrapport (2021 Q1) var i alt 1.407.401.265. Selskabets aktieantal mere end tidobledes sidste år. En Finnair-aktie kostede 0,71 euro på børsen ved ugens afslutning. Selskabets markedsværdi af aktiekapitalen beregnes ved at gange antallet af aktier med prisen på én aktie, hvilket betyder, at Finnairs markedsværdi af aktiekapitalen er ca. 999 millioner euro.

Selskabets aktie har været en dårlig investering, men hvor dårlig? Ved at se på grafen ovenfor ser det ud til, at kurstoppen var den 8. december 2017, hvor aktien kostede 2,44 euro. Men de, der var på markedet, husker, at én Finnair-aktie ikke kostede to euro i slutningen af 2017. Den højeste notering for aktien var 13,52 euro! Der var 128.136.115 aktier i slutningen af 2017, og markedsværdien beregnet for den højeste kurs var ca. 1732 millioner euro. På samme måde, hvis en investor købte aktier til en pris af 13,52 euro per styk, har tabet været 0,71 / 13,52 - 1 = -94,7 % og ikke de 0,71 / 2,44 - 1 = -70,9 %, som grafen antyder. Selvom grafen viser, at vi i 2014 skulle have været under den nuværende kurs, var den laveste notering dengang 2,30 euro. En investor, der har beholdt aktierne, har altså lidt betydelige tab også i dette tilfælde og ville slet ikke have haft overskud. Som aktionær afhænger din succes i høj grad af selskabets rentabilitet. Aktieudvanding, ligesom inflation, er snigende ødelæggere af formue.

Meddelelsen kan opsummeres i to punkter:

1. Aktiekursgrafen fortæller absolut intet om aktiens billighed.
  2. Aktiegrafen viser ikke det tab, en investor har lidt i tilfælde af aktieemissioner.

Som kilder til tallene er der brugt Finnairs årsrapport for 2017 og Finnairs Q1 2020 delårsrapport.

40 Synes om

Du har ret. Aktiekursen kan virkelig ikke udledes af noget, især ikke for virksomheder, der har taget lån og arrangeret aktieemissioner. F.eks. var Finnairs slutkurs i slutningen af 2018 før corona 7,09 € (i det nuværende prisdiagram 1,31 €). Dengang var der over 128 millioner aktier, hvilket betyder, at Finnairs markedsværdi dengang var ca. 908 millioner €. Nu er aktieprisen 0,71 € og markedsværdien er stadig ca. en milliard, selvom selskabet lever midt i en enorm krise. Når man ser på prisdiagrammet, ser Finnair faktisk billigere ud nu end i 2018 (0,71 € vs 1,31 €), selvom dette ikke er tilfældet set fra et markedsværdiperspektiv. Årsagen til denne forvrængning af grafen i diagrammet skyldes så vidt jeg forstår, den fastsatte pris for tegningsretten, som bestemmer, hvordan aktieprisen fastsættes efter emissionen. Aktieinformation: 2018 årsregnskab side 13.

Ser man på den gældsfri værdi, var Finnairs virksomhedsværdi i 2018 1610 millioner € og nu er den 2422 millioner €, så den reelle prisforskel er endnu mere brutal. Jeg overvejede for nylig dette i Finnair-tråden.

Det kan være tilfældet, men efter min egen observation er forumdeltagernes bevidsthed om disse ting stadig let over gennemsnittet. Men jeg frygter, at mange finner generelt har købt Finnair baseret på aktiekursen og “flytrafikken vil normaliseres”, så det er godt at tale om fakta indimellem. Jeg indrømmer, at jeg ikke ved, om Finnair er en god eller dårlig investering lige nu (jeg kan dog gætte), men jeg tror, at mange, der har investeret i det, ikke rigtig ved, hvad de gør, eller hvad de har betalt for investeringen. Jeg ved ikke, hvorfor Finnair er så dyrt i forhold til omstændighederne, er det investorerens uvidenhed, eller er der noget i baggrunden, som at så mange konkurrenter går konkurs eller lignende?

Sådan ser tabet sandsynligvis ud i porteføljen, men her ignoreres de tegningsrettigheder, der er opnået fra aktieemissionerne, som investoren, hvis ønsket, har kunnet sælge, og som dermed er kapitalindkomst, dvs. afkast (hvoraf skatter derefter trækkes fra). Det reelle afkast er derfor efter min mening ikke helt -94,7, men hvad ved jeg. Desuden er en aktieemission i sig selv ikke en dårlig ting, den burde netop være en god ting for selskabet og investorerne (det afhænger naturligvis af, hvordan pengene bruges). Det er godt at forstå denne dynamik, men jeg ved ikke, hvor meget tidligere tab burde påvirke dagens investeringsbeslutning.

4 Synes om

I kursgraferne er udstedelser og splits taget i betragtning, så der bør ikke være nogen uklarheder.

8 Synes om

I den forbindelse har jeg overvejet, om man nemt kan se den historiske udvikling i markedsværdien?

2 Synes om