Aker Carbon Capture - ACC-ME

Aker Carbon Capture, er der nogen, der ved noget om denne situation?
er det stadig værd at købe denne?

jeg er ikke helt opdateret på firmaets situation

I dag %
+14,29%

Udbytte
Betalinger Ex-dato Udbytte/aktie
7. maj
28. april
0,98 NOK
19. marts
10. marts

Mikko Mäkinen har skrevet noget om emnet, jeg har ikke haft tid til at sætte mig ind i det

hvad synes I?
her er Mikkos historie

Jeg er et par gange kommet til at handle. Det er jo dumt, hvis man har besluttet sig for ikke at gøre det. Især ét tilfælde, hvor jeg snublede lidt mere. Jeg har ejet Aker Carbon Capture (ACC) on/off med ret god succes. Nu var den igen i porteføljen, da aktien var faldet betydeligt, men jeg tror, at CO2-fangst fra fabriksskorstene vil vokse enormt. Det er måske ikke en så effektiv løsning, som det ofte præsenteres, men jeg har tænkt, at hvis der regner støttepenge ned, vil projekter sandsynligvis skyde op som svampe efter regn.

Aktien udgjorde måske et par procent af porteføljen, da den amerikanske gigant SLB for en måned siden besluttede at ville have ACC under sit eget firma. ACC ville eje 20% af det nye firma, ville modtage 7,5 NOK/aktie i kontanter i forbindelse med handlens afslutning i Q2. Derudover ville selskabet beholde en 20% ejerandel i joint venturet, som SLB forpligter sig til at finansiere med gæld. Derefter, om 3-3,5 år, kan ACC sælge sin andel. Som et absolut minimum modtager det 1,7 NOK for sin ejerandel. Derudover kan det modtage 2,3 NOK i præstationsbaserede bonusser, hvis joint venturet klarer sig godt. Desuden har SLB ret til at købe andelen for 4,2 NOK, selvom ACC ikke ønsker at sælge (+ACC har ret til at sælge for 3,4 NOK under visse betingelser, hvorom der ikke er givet præcise oplysninger). Strukturen er unødvendigt kompliceret, men i sidste ende modtager ejerne dog 9,19-14 NOK i penge.

Jeg kender både situationen for ACC’s ejer, Aker Horizon, og ACC selv ret godt. Derfor kunne jeg ikke lade være med at placere købsordrer på ACC, da jeg ser, at der ikke er nogen realistisk hindring for, at virksomhedshandlen går igennem, og det ville være i hovedejer Aker Horizons interesse, at ACC udbetaler så meget udbytte som muligt med det samme, dvs. mindst 7 NOK. Så hvis man ved at købe for 7,5 NOK meget sandsynligt får et udbytte på 7 NOK om et par måneder og en option på en yderligere betaling på 1,7-6,5 NOK, omend om flere år, er det en pokkers god handel.

Men for min feries vedkommende var det lidt ærgerligt, at alle mine købsordrer er blevet udført, da aktien er faldet til under 7. Sandsynligvis af juridiske årsager har virksomheden endnu ikke ønsket at sige, hvad der skal ske med pengene. Men hovedejeren Aker Horizon er allerede et holdingselskab for grøn teknologi. At skabe endnu et holdingselskab ville være vanvittigt og ville sætte Aker Horizons gældsafvikling under pres, da mange lån forfalder i 25-26, og der endnu ikke er noget cash flow, og aktien er i bund. ACC burde kun have et minimalt personale tilbage for at holde forretningen kørende, så omkostningerne er også små. Den eneste logiske løsning er et stort udbytte. (Fra norske udbytter tilbageholdes 25%, medmindre man registrerer sig på forhånd; i et NN forsikringsprodukt kan tilbageholdelsen undgås helt, men man får til gengæld heller ikke udbyttets skattefordel, da 15% er skattefrit)

Nu er der så over en million aktier i porteføljen, og det nager lidt, da jeg netop ikke skulle have gjort noget sådant. Satsningen i sig er efter min mening forventningsmæssigt meget positiv, men jeg er bare ikke rigtig tilfreds med, at jeg skulle blande mig i dette rod under ferien. Især 1,2 mio. aktier er allerede over 40 tusind euro i tab.

Hvis det går, som jeg tror, at fusionen er afsluttet i juni, og selskabet udbetaler et udbytte på 7 NOK, ville det være naturligt, at aktien stiger til over 9 NOK før udbyttet. Selvom der er lang tid til den sidstnævnte pay-off, behøver man ikke særlig store sandsynlighedsprocenter for at få yderligere købspris og earn-outs, for at det ville være værd at betale over 2 NOK for aktien selv efter udbyttet. Selvfølgelig gik en CC-aftale forbi ACC i de seneste uger, men mon ikke der kommer mange flere.

Måske er mit problem dog, at jeg altid antager, at folk ville handle mere rationelt, end det faktisk sker.

Nå, dette tyngede mit sind, så jeg tænkte, jeg ville skrive mine tanker ned. Da jeg er i feriemodus, er tankestrømmen måske ikke den klareste.

5 Synes om