Voisi kuvitella, että Admicomiinkin saattaa näillä arvostustasoilla kohdistua melkoista buyout-painetta. Onhan tuo ihan älytöntä, että EV/EBIT (oik) liikkuu 11 tienoilla tälle vuodelle. Yhtään en ihmettelisi vaikka joku taho tämän nielaisisi pois. Mutta toki mielummin tätä seuraa itsenäisenä pörssiyhtiönä vahvasti kasvaen. Mielestäni EBIT-% ei tarvitse parantaa enää yhtään vaan ennemmin kaasua kasvun vahvistamiseen. Admicom on onneksi erittäin fokusoitunut eikä ole lähtenyt yritysostoissa rönsyilemään. Perustan pitäisi olla nyt aika hyvin kunnossa kohti seuraavaa kasvuharppausta.
Admicomin toimitusjohtaja käynyt myös HS Vision podcastissa. Jos haluaa suomenkielellä kuulla eilisen esityksen asioita, niin ei muuta kuin kuunteluun ![]()
Tästä on hyvä aloittaa! Vielä kun osakkeet mitätöidään niin tämä menee oikein hyvin. Mutta toivottu askel.
Tai vaihtoehtoisesti käytetään halvalla hankittuja osakkeita osana kauppahinnan maksua yritysostoja tehdessä ja sitoutetaan ostettavan yrityksen johtoa. Sekin kävisi!
Aika reiluhkoa vaihtoa ollut Admicomilla nyt parin päivän ajan. Selvästi normaalia suurempaa.
Toivottu askel olisi varmaan allokoida nämäkin varat siihen 100m ARR ja 40% ebit kasvutavoitteeseen. Mutta ruottalaiset pääomistajat vissiin on tyytyväisiä, että tämä on pieni jyväskyläläinen firma, joka tekee ihan ok roe ja roi tuottoa.
Riippuu mistä roikkuu. Yhtiö on investoinut viime vuosina aikalailla organisaatioon. Kysymys toki kuuluu oliko tämä investointivelkaa vai panostettiinko tulevaisuuden kasvuun. Jos markkina on tukossa ja kasvua ei saada niin lisä rekryt ei välttämättä ole järkevä allokointikohde.
Tämä omien osto tuskin oli mittakaavassa niin merkittävä että se sulkisi pois yritysostot, vaan enemmän tämä on signaali markkinalle. Samalla kun osinkoa leikattiin niin tämä on osoitus siitä että johdolla on työkalupakissa muuta kuin osinkoruisku ja m&a vasara.
Kiitos hyvästä viestistä ja pohdinnoista! Minkälainen vaikutelma sinulle jäi tuon Admicomin infotilaisuuden jäljiltä?
No laitetaan ihmeessä kun pyydetään. Ja laittakaa pliis eriäviä mielipiteitä, jos niitä on. ![]()
Mielestäni tuon Leistin AI-esityksen anti oli parempi kuin osasin odottaa. Ennen esitystä itseasiassa pelkäsin että tulemaan pitää lähinnä hype-termien käyttöä ja jargonia.
Yllätyksekseni kuitenkin esityksestä huokui se, että ainakin Leisti ymmärtää todellakin syvällisellä tasolla mitä AI:lla voi tehdä, ja mikä tärkeämpää, mitä sillä ei voi tehdä (vaikka OpenAI ja Anthropic näitä satumaisia käyttötapauksia kovasti hypettävät).
Markkina nostaa ainakin kolme pääriskiä tekoälyyn liittyen SaaS-yhtiöiden näkökulmasta:
-
(1) Asiakkaat alkavat itse koodailemaan sovelluksia
-
(2) Seat-based malli häviää
-
(3) Kynnys tulla kilpailemaan alalle madaltuu
Niitä rakennusalan yrittäjiä tulee varmasti olemaan, jotka yrittävät vääntää omatekoista ERP-järjestelmää. Sellaisia tapauksia on nytkin jotka parin sadan euron säästöjen takia tekee kaikki kirjanpidot itse, ja polttavat siihen vähäisetkin vapaa-ajan rippeensä. Sellaisia yrittäjiä on aina ollut ja tulee aina olemaan. Ja se on ihan OK.
Sitten jos mietitään että kuinka hyviä sellaiset kotikutoiset AI-generoidut ERP-softat voivat olla… Olen itse alalla (ohjelmistokehityksessä) töissä ja olen harrastepohjalta käyttänyt Claude Codea paljonkin omiin pienempiin harrasteprojekteihin. Kyllä, ne nopeuttavat osaavan ohjelmistokehittäjän työtä ja ne automatisoivat koodaamisen lähestulkoon kokonaan. Ohjelmistokehittämisen taito ei ole kuitenkaan hävinnyt minnekään - jos et ymmärrä mitä teet, on lopputulos sutta ja sekundaa. Poislukien jotkut mini-sovellukset kuten vaikka henkilökohtaisen muistilistasovellus kauppareissuja varten. Tekoälyn generoima slop-koodi on väistämätöntä kun mallille annettava koodikanta ja konteksti paisuvat - erityisesti jos ruorissa on henkilö joka ei ymmärrä koodaamisesta tuon taivaallista. Nämä ovat ensikädessä työkaluja, eivätkä mitään täysin autonomisia ohjelmistokehittäjiä.
Mitä tulee tuohon seat-based mallin katoamiseen… Leisti selvensi esityksessä että Admicomin päätuote Ultima ei nykyiselläänkään veloita asiakasta per käyttäjä, vaan laskutus perustuu asiakkaan liikevaihtoon ja palvelun laajuuteen. Admicom Bauhub taas laskuttaa per aktiivinen projekti, ei per käyttäjä. Näkisin, että niiden tuotteiden osalta joissa laskutus toteutuu per käyttäjä (Estima, Quantima, Tempo), on Admicomin tarpeen tullessa mahdollista mukautua ja siirtyä toisenlaiseen laskutusmalliin. Sellaiseen, joka on jollain tapaa sidottu saatuun hyötyyn tai lopputulokseen (outcome-based).
Pidän ainoana varteenotettavana riskinä listan viimeistä, eli kynnyksen madaltumista kilpailulle. Tekoäly mahdollistaa nopean koodaamiseen, jolloin jo osaavat koodiputiikit voivat puskea tuotteita markkinoille entistä nopeammin, ilman merkittävää alkuvaiheen investointeja ja sitoutumista. Tämäkin riski on kuitenkin mielestäni luonteeltaan sellainen, että se hälvenee yli ajan Admicomin näkökulmasta. Kun dataa alkaa enemmän ja enemmän kasaantumaan Admicomille, hälvenee softan ja koodin merkitys entistä pienemmäksi. Kaiken keskiössä on data ja täten Admicomin vankka ”System of Record” -asema.
Mitä tulee osakkeen nykyarvostukseen, sanon ihan suoraan: markkina maalailee mielestäni sellaisia piruja seinille joita ei todellisuudessa ole olemassa, ainakaan Admicomin näkökulmasta. Kuten ketjussa aikaisemmin todettiin, yhtiön ruorissa saattaa kuin saattaakin olla näinä epämääräisinä aikoina juuri oikea kaveri.
Admicom järjesti tänään pre-silent puhelun ennen hiljaista jaksoa ja tallenne näyttikin jo heti tulleen kaikkien saataville.
Raapaisin myös pienen kommentin tilaisuuden pohjalta:
Tuli vastaan mielenkiintoinen kirjoitus liittyen SaaS-yhtiöihin pääomasijoittajien näkökulmasta.
Nämä kaikki 5 pointtia jollain tasolla koskettavat nähdäkseni myös Admicomia.
Paljon muutakin mielenkiintoista asiaa löytyy tekstistä, lämmin lukusuositus!
Aten hyvän jaon perään vielä @Omavaraisuushaaste Esa Juntusen erinomainen kirjoitus aiheesta.
Ennen kuin menemme asiaan, muistutus, että teksti ei ole puhdasta sijoittajan mutuilua, koska olen päivätyökseni työskennellyt noin vuosikymmenen pitkälti SaaS-ohjelmistojen parissa niin asiantuntijana kuin isojen hankkeiden läpivetäjänä oli kyse ERP, CRM, robotiikka tai tekoälypalveluista.
Olipas nopeaa toimintaa, vaihto ollut kyllä hurjaa viimeisen kuukauden ajan tai ylikin: Admicom Oyj:n omien osakkeiden osto-ohjelma on päättynyt | Kauppalehti
Sitten vaan uutta ohjelmaa putkeen, kun “halvalla” saa
.
Remedy-ketjuun nostamani huomio pätee myös Admicomiin, missä rahastot ovat olleet isosti myyntilaidalla. Pienivaihtoisissa osakkeissa se näkyy kurssissa.
Tätä menoa ainoa pienyhtiöitä ostava rahasto Suomessa on Propriuksen rahastot. ![]()
Toimitusjohtaja Simo Leistin katsaus viime viikon yhtiökokouksesta! ![]()
Tervehdys tähän ketjuun. Itselläni on admicomista omakohtaista kokemusta ex työnantajani kautta. Silloin kun hän otti tämän käyttöön niin saatiin todella paljon hyötyjä kyseisen ohjelmiston käytöstä. Todettakoon, että tästä on kulunut noin 8v. Nykyisen työnantajani käytössä eri softafirman tekemä ohjelma omakohtaiset kokemukseni on, että nykyinen on paljo helpompi käyttöinen kuin admicomin tekemä. Onko tässä käynyt nyt niin admicomin osalta, että hetki vuoltiin kultaa ja nyt pienemmät ja kettäremmät tulee oikealta ja vasemmalta ohi? Ja sitten sijoittajan kannalta tärkein kysymys mitkä ovat teidän kannalta “ns hyväksyttävät kertoimet” tälläiselle rajoittuneella markkinalle toimivalle yhtiölle?
Vähän samaa olen törmännyt kun olen keskustellut erään urakoitsijan kanssa. Vaihtoi myös pois Admicomilta.
Tarkemmin en tunne ohjelmia, mutta olen ymmärtänyt että Admicom on melko kopleksinen ja ajaa tietynlaiseen prosessiin. Ominaisuuksia on paljon, mutta käyttäjien ATK taidot ei riitä soveltamaan niitä. Tästä syystä tämäkin urakoitsija vaihtoi halvempaan ja yksinkertaisempaan erp softaan.
En osaa arvioida onko Admicomin sweetspot asiakas ennemminkin vähän isompi yritys, jolla enemmän käyttäjiä alustalla.
Itselleni on ainakin jäänyt mielikuva/puheet mitä olen saanut kentältä et noi 0,5-10 milj/e vuosi tekevät liikevaihtoa firmat pysyisivät admicomissa. Tästä kun lähetään ylös päin ns”pois pk firmoista” niin siellä näkisin admicolle kasvua, mutta kilpailu on kovaa. Ja pohjustukseksi väitteilleni on se olen toiminut talotekniikka alalla kohta 20v
Asiakaskunnassa on varmasti melkoista myllerrystä ollut ja tulee vielä lähivuodet olemaan. Itse näen että admicomin ultima erp on ylivertainen kokonaisratkaisu perinteisille suoraan työllistäville ja itse laskutuksen, laskujen maksun ja palkanmaksun tekeville yli 10hlö rakennusalan yrityksille..varsinkin jos kirjanpito on admicomilla.
Olen reilun vuoden verran pyörittänyt yksin (kannattavuuden heikentymisen vuoksi) n.20 hlö maalausalan perheyritystämme ja työnkuvaani kuuluu ostolaskujen kohdistus/maksatus, työkohteiden perustaminen ja laskutus, työntekijähallinta palkanmaksuineen, taloushallinto kokonaisuudessaan, tarjouslaskenta (käytän admicomin estima laskenta-ohjelmistoa, ent. Tocoman) sekä urakoiden vastaavan työnjohtajan tehtävät. Admicomin suurin etu on mielestäni se että kaikki löytyy samasta talosta ja ohjelmistosta löytyy tarvittavat yhteydet (ei tarvi erikseen mennä pankin, tilitoimiston tms. järjestelmiin). Tukea saa tarvittaessa heti ja järjestelmä ei ole “kaatunut” sen 7 vuoden aikana mitä meillä ollut käytössä. Koen että ilman admicomia en mitenkään ehtisi kaikkea yksin tekemään ja vaikeina aikoina luotettavasti toimineesta kassaennusteesta on ollut korvaamaton apu. Aiemmat erp järjestelmät meillä on olleet lemonsoft+tilitoimisto sekä nova ohjelmisto + tilitoimisto..niissä ongelmaksi muodostui ulkopuolinen tilitoimistopalvelu ja kankea ohjelmisto.
Jatkossa admicomin haasteena on varmasti se että ns. perinteisiä suoraan työllistäviä yli 10 hlö yrityksiä tulee olemaan vähemmän..ainakin meidän alalla on sellainen suuntaus ollut viime vuosina. Jos käyttää suurilta osin aliurakoitsijoita, vuokratyövoimaa, kevytyrittäjiä tms. tai tekee toiminimellä niin pärjää varmasti kevyemmällä järjestelmällä. Tekoälystä varmaan joku tietää tarkemmin mutta en itse ole vielä rakennusalan urakoitsijapuolelle mihinkään mullistavaan törmännyt vaikka olen aiheesta hyvin kiinnostunut.
Jos sallitaan vastuuton spekulointi kurssilaskun jatkuessa, niin @Atte_Riikola miten näät Admicomin tällä hetkellä yritysostokohteena? Onko joku realistinen taho joka Admicomin voisi ostaa pois pörssistä? Olisiko Smartcraftin ja Admicomin yhteenlyöttäytymisessä mitään järkeä?