Pohdin CEO Leiston tekoälylausuntoja. Fiksu kaveri ja älyää tekoälystä selvästi enemmän kuin keskivertotoimari. Lyhyellä tähtäimellä defensiivinen marginaalien suojelu on ymmärrettävää, mutta miten on tulevaisuuden kasvun laita? “Nordeoituuko” Admicom ja hioo yksittäistä timanttia kirkkaammaksi?
Puheessa korostetaan system of record -datan luonnetta ja roolia tekoälyn kouluttamisessa. Voiko kyseinen data siis ollakin se pihvi, eikä ERP-softa itsessään? Toisin sanoen, pitäisikö Admicomin ottaa mieluummin hittiä marginaaleihin ja vallata markkinaa kerätäkseen asiakkuuksia ja lisää dataa?
Jos data on lopulta bisneksen arvokkainta kakkua, voisi olla jopa kannattavaa maksaa kilpailijoille datan toimittamisesta, jos kykenee itse jalostamaan siitä arvokasta sisältöä ja myymään sitä takaisin pureskeltuna. Toisin sanoen, pidemmällä tähtäimellä Admicomin ei pitäisi ajatella olevansa (vain) ohjelmistoyhtiö? Saascalypse ei olisi kauhukuva, vaan muutosmahdollisuus (jopas tuo viimeinen lause haisi konsultille).
En todellakaan tunne rakennusalaa, joten vapaus heitellä asioita ilmaan on ihanan kevyt.