Witted - Uuden sukupolven ohjelmistokehitysyhtiö

No kuten yltä käy ilmi, niin kasvussahan on oltu jo tovi. Kannattavuuden osalta Huttunen tilinpäätöksessa lupaili näyttöjen tulevien osareiden muodossa, joista nyt saatiin ensimmäinen tässä osarissa. Vaikka puheissa koitetaan olla varovaisia, niin johdon mielissä kannattavuudellakin pitäisi olla selvä suunta. Kannattavuuden ajureita kuvattiin tosiaan hyvin webcastissä eikä ne vaikuta mitenkään kertaluonteisilta. Toki aina voi tulla hetkellisiä tai pidempiäkin takapakkeja. Tuleva näyttää, mutta jossain vaiheessa se pitää uskaltaa alkamaan luottamaankin parempaan.

Eikä tämä nykyinenkään kasvu+kannattavuus mikään hyvä taso vielä ole. Arvostukseen nähden kuitenkin ihan hyvä.

2 tykkäystä

Terve @Harri_Sieppi !

Mukava olisi kuulla myös kommenttisi Q1 tuloksesta:

-Mitkä asiat yllättivät sinut positiivisesti?
-Mistä asioista olet eniten huolissasi Wittedissä?
-Mihin asioihin tulevissa osareissa sijoittajien kannattaisi mielestäsi kiinnittää erityshuomiota?

Hyvää tulevaa vappua :balloon:

Ai mun näkemys =D. Mähän on tällainen exä, eikös olisi mukava jos Hude (toimitusjohtaja Huttunen) tulisi jakamaan ajatuksia meille omistajille :slight_smile:

Mutta multa saa tietenkin aina näkemyksen, voi olla tai olla olematta hyvä näkemys.
Mun mielestä Q1 oli tosi hyvä. Siinä näkyy se järjestelmällinen hyvä duuni jota on tehty 2025. Se Q1hän on myyty pääsääntöisesti Q4 aikana ja ne kannattavuustoimet ylettyvät vielä pidemmälle. Oon ihan todella ylpeä Wittedistä. <3. En osaa olla oikein huolissani tässä kohtaa. En mä huomaa mitään red flägejä tai edes yellow flägejä. Varmaan kannattaa seurata ihan näitä samoja teemoja, mitä aiemminkin on nostettu esille. Minua kiinnostaa nähdä rikkooko se kannattavuuskehitys jotain niitä oletuksia joita jengi on wittedille luonut. :slight_smile:

Matka jatkuu, Q2 sitten syytä nostaa rimaa korkeammalle, kohti sitä RuleOf20 maalia.

Hyvää vappua myös sulle Putti!

24 tykkäystä

Lupaan @Harri_Sieppi kommentoida, jos kysytään. :slight_smile:

Tulevat osavuosikatsaukset tulevat kertomaan käänteen jatkuvuudesta, kuten @Seinakadun_Keisari nosti esiin. Nyt on takana kaksi trendiltään samanlaista kvartaalia. Joskus taannoin muistan Kauppalehden nostaneen esiin Elisan 15 peräkkäistä tulosparannuskvartaalia - siihen on vielä matkaa ja Q3:t palveluliiketoiminnassa vähän vaikeuttavat tällaisten saavuttamista, mutta esikuvia on hyvä aina olla. Ja kuten @Karhu_Hylje kommentoi, niin eihän “tämä nykyinenkään kasvu+kannattavuus mikään hyvä taso vielä ole”. Ei meistäkään. Parempi toki kuin aiemmin, mutta työtä on vielä tehtävänä.

@Putti kysymyksiin: minua ei onneksi Q1 yllättänyt. Huolenaiheeni toin mielestäni esiin (primääristi yleinen talouskehitys, toissijaisena AI:n vaikutus toimialaamme). Toki AI:n vaikutusta pidän ennemmin mahdollisuutena kuin riskinä. Sijoittajia en ala neuvomaan omalla tontillaan, joten kolmanteen kysymykseen jätän vastaamatta.

20 tykkäystä

@markus.huttunen1, oliko niin, että Wittedin liikeidean ytimessä on asiakkaan tiimien rakentaminen ja vielä siten, että teidän porukoita on mukana näissä tiimeissä keskeisissä rooleissa?

Onko AI:n rooli ollut poikkeuksellisen merkittävä näiden asiakastiimien työssä, ja voidaanko Wittedin parantunutta menestystä selittää tällä uudella ”tiiminjäsenellä”?

Noiden helppojen kyllä/ei vastausten (toivottavasti vastaat laajemmin) lisäksi haluaisin kuulla, kuinka sinä IT-palveluyhtiön toimitusjohtajana näet AI-murroksen vaikuttavan nyt ja jatkossa IT-palveluyhtiöiden toimintaan ja liikevaihtoon?

6 tykkäystä

Hyviä kysymyksiä! Yksi kerrallaan.

”oliko niin, että Wittedin liikeidean ytimessä on asiakkaan tiimien rakentaminen ja vielä siten, että teidän porukoita on mukana näissä tiimeissä keskeisissä rooleissa?”

Juuri näin. Hieman yksinkertaistaen Nexecin muutosjohtamisen liiketoiminnan puolelta tulee tyypillisesti hankejohtoa, projektihallintaa, muutosjohtoa yms ja softakehitysliiketoiminnasta arkkitehtia, kehittäjää, scrumaria jne.

*Onko AI:n rooli ollut poikkeuksellisen merkittävä näiden asiakastiimien työssä, ja voidaanko Wittedin parantunutta menestystä selittää tällä uudella ”tiiminjäsenellä”?
*
Poikkeuksellisen merkittävä on ehkä hieman vahvasti sanottu, mutta merkitys korostuu kuukausi kuukaudelta. Joissain asiakkuuksissa olemme vaiheessa, jossa ilman AI-osaamista ei pärjää enää kukaan, osassa vaihe on aikaisempi. Pidemmällä olevissa asiakkuuksissa näemme, kuinka tiimien uudelleenroolitus AI-aikakauteen on meneillään ja kysyntä vahvistuu osaajissa, joilla on kykyä systeemiseen ajatteluun, liiketoimintaongelmien ymmärtämiseen ja “tehdasmaiseen” ohjelmistotuotantoon sen sijaan, että vahvuus olisi puhtaasti “koodisyntaksin” kirjoittamisessa.

Jos mielenkiintoa riittää, niin tästä white paperista voi lukea laajemminkin aiheesta. Ja jos mielenkiintoa on, mutta aikaa vähän vähemmän, niin pyydä Claudea/Geminiä/ChatGPT:tä summeeraamaan avainviestit. :slight_smile:

*Noiden helppojen kyllä/ei vastausten (toivottavasti vastaat laajemmin) lisäksi haluaisin kuulla, kuinka sinä IT-palveluyhtiön toimitusjohtajana näet AI-murroksen vaikuttavan nyt ja jatkossa IT-palveluyhtiöiden toimintaan ja liikevaihtoon?
*
Pyrin jo yllä sanomaan enemmän kuin kyllä ja ei. Mutta jatketaan lisää.

Ensin lyhyesti vaikutus meille: liikevaihtoa ja kannattavuutta keskipitkällä ja pitkällä aikajänteellä vahvistava.

Sitten pidemmin. Vastaan erityisesti meidän näkökulmastamme, koska olemme omanlaisemme IT-palveluyhtiö. Keskitymme ensisijaisesti digikehittyneiden asiakkaiden palvelemiseen, jolloin asiakkaan ostokäyttäytyminen poikkeaa valtavirrasta (enemmän asiakkaan ohjaamaa työtä, johon tarjotaan erityisosaamista; vähemmän projektitoimituksia jossa asiakkaan oma aktiivisuus on vähäisempää). Lisäksi toimintamallimme soveltuu erityisesti kokeneille ammattilaisille (lue: pystymme maksamaan pitkän linjan ammattilaisille paremmin, jos he ovat valmiit jakamaan riskiä työllistymisestä asiakasprojekteihin kanssamme), eikä tätä kautta markkinan haaste juniorikehittäjien tulevaisuudesta osu meihin. Lisäksi asiakaskuntamme on vahvasti painottunut suuriin enterprise-asiakkuuksiin, jolloin kaikissa AI-liitännäisissä hankkeissa on erittäin vahva muutosjohtamisen näkökulma. Emme ole rakentamassa puhtaalta pöydältä uutta vaan muuttamassa satojen tai tuhansien työntekijöiden tapaa tehdä töitä teknologisessa ympäristössä, jossa osa rakennuspalikoista saattaa olla vuosikymmenten takaa.

Meidän strategiamme perustuu olettamaan, että vähitellen jokaisesta yhtiöstä tulee softa- tai teknologiayhtiö. AI:n myötä kehittäminen tehostuu valtavasti ja teknologiainvestointien taloudelliset laskelmat menevät uusiksi. Tämä johtaa suureen investointiaaltoon yritysten ydintoimintojen automatisoinnissa ja uudelleen suunnittelussa.

Isojen enterprise-asiakkaiden työntekijöistä todella suuri osa - arviot vaihtelevat toimialoittain mittakaavassa 20% - 50% työvoimasta - tekee työtä, joka on osin tai kokonaisuudessaan automatisoitavissa. Olemme pyrkineet haarukoimaan sitä, paljonko kehitysresursseja tarvitaan tällaisen työn automatisointiin, ja paras valistunut arvauksemme on, että jokaista 10 operatiivista tehtävää automatisoimaan tarvitaan 1-2 kehittäjätyyppistä tekijää. Nuo aiemmat 10 operatiivista tehtävää eivät ole olleet meidän bisnestämme, mutta uudet 1-2 kehittäjäroolia ovat.

Nämä 1-2 uutta kehittäjäroolia eivät kuitenkaan ole sisällöltään identtisiä siihen, miten ohjelmistoja on aiemmin kehitetty (viitaten myös yllä olevaan white paperiin). Abstraktiotaso nousee, kokonaisuuksien hallinta korostuu, enterprise-tason vaatimukset mm. tietoturvalle ja laadulle nostavat esiin täysin uudenlaisia “softakehitystehtaan” keskeisiä rooleja. Samalla liiketoiminnan substanssiosaajat laajentavat osaamistaan kohti ohjelmistokehitystä. Tämä kaikki tarkoittaa sitä, että hyvän IT-palveluyhtiön on kehitettävä tarjontaansa ja osaamistaan radikaalisti. Mutta tästä modernista osaamisesta ollaan markkinalla valmiit maksamaan aiempaa enemmän.

Meidän liiketoimintamallissamme asiantuntijoilla on erittäin vahvat insentiivit kehittää jatkuvasti osaamistaan. He ymmärtävät, että näiden uusien toimintatapojen ja työkalujen osaaminen vahvistaa heidän henkilökohtaista kysyntäänsä ja voi positiivisesti vaikuttaa ansaintaan myös asiakkailta saatavan korkeamman arvon kautta. Meillä on poikkeuksellisen vähäinen tarve “työntää” ihmisiä oppimaan uutta, vaan imu tulee asiantuntijoilta, kunhan osaamme ohjata heitä oikeisiin suuntiin asiakkailta saatavan kysynnän ja laajemman markkinanäkemyksen pohjalta. Jos tilanne ei näin olisi, olisi omien hiusteni harmaantuminen paljon nykyistä nopeampaa - “epäkurantin inventaarin” riski olisi tällöin suurin yksittäinen vaara liiketoiminnan kannattavuudelle.

24 tykkäystä

Tuoreelta omistajalistalta havaintoja:

-Nexecin vetäjän (oli aiemmin toimari-nimikkeellä) omistusosuus kasvanut huhtikuussa reilulla 10000 kappaleella
-Myös Nexec-taustaiset Tapio Niskanen ja Mikko Näkki (VK Convest oy) olivat kasvattaneet omistustaan
-Pyysingin Aki oli kasvattunut omistustaan
-Mikko Mäkinen oli lisännyt peräti 200 kpl
-Siilin toimari Tomi Pienimäki oli yrityksensä kautta noussut suurimpien omistajien listalle. (Tervetuloa omistajaksi, mutta pysy kaukana operatiivisesta toiminnasta)
-Medifilm oli keventänyt omistustaan

-Nexec Holding oli sen sijaan kadonnut kokonaan listoilta ja se selittänee miksi Nexec-taustaisten omistukset olivat kasvaneet kun osakkeet jaettu omistajille. Täältä myös taisi tulla Jatkajan uudet osakkeet sekä Siilin Pienimäen.

13 tykkäystä

Tuoreesta Witted Insightista näkyy Wittedin hyvä kasvu verrokkeihin Norjassa:

Hinnat kehittyy myös nyt ylös:

11 tykkäystä

Yleisradio on valinnut Witted Megacorp Oyj:n Uudistumis- ja innovaatioprojekti 2026 -kokonaisuuden pääasialliseksi asiantuntijakumppaniksi. Hankinta toteutetaan vuoden 2026 aikana, ja siihen sisältyy optiot toimeksiannon jatkumisesta vuoden 2027 loppuun asti sekä enintään viiden lisäasiantuntijan hankinnasta. Sopimuksen laskennallinen kokonaisarvo kaikkine optioineen on 2,9 miljoonaa euroa ilman arvonlisäveroa.

17 tykkäystä

Ihan mukava diili, kun käytännössä 2,9 MEUR (optiot huomioiden) jakaantuu vain 1,5 vuodelle ja varmaan ihan merkittävä osa tästä hankitaan jo 2026 vuoden aikana (ilman optioita). Toki tästä ei selviä, mikä Wittedin osuus on, vaikka he ovatkin pääasiallinen kumppani.

Tämä liittynee tähän aiempaan puitesopimukseen.

14 tykkäystä

Oikein mukava syntymäpäivälahja oli päästä tiedottamaan tästä näin henkilökohtaisena juhlapäivänä. Ja aivan oikeassa olet, että kuuluu juuri mainittuun puitesopimukseen.

Osuuden kommentointi menee valitettavasti yrityssalaisuuksien puolelle.

15 tykkäystä

Omien ostot alkaa taas. Hieno juttu!

20 tykkäystä

Tässä on Fransin kommentit tästä uudesta omien osto-ohjelmasta. :slight_smile:

7 tykkäystä

Täytyy kyllä nostaa hattua Wittedin raportoinnille :+1:
(kääntäen olen tälläkin foorumilla ihmetellyt muutamana otteeseen, että kuinka vaikeaa se raportointi voi olla?! Jopa kokonaan digitaalisessa maailmassa operoivilla pörssiyhtiöillä saattaa kestää toista kuukautta saada raportoidut luvut julkaistua).
Alle kahdessa viikossa raportointikauden päättymisestä raportti ulos sisältäen oleellisen eli henkilöstön märään ja liikevaihdon. Parempi katsaus liiketoiminnan etenemiseen toimitusjohtajalta kuin monilta pörssiyhtiöiltä edes kvartaalitasolla. Antaa uskoa siihen, että liiketoimintaa pystytään myös seuraamaan ja ohjaamaan, kun on reaaliaikainen käsitys liiketoiminnan etenemisestä.

Ja se raportti:

Huhtikuu meni hyvin ja kahdeksas peräkkäinen kuukausi kun LTM liikevaihto on kasvanut :+1:

27 tykkäystä

Ihan hyvä trendi edelleen huhtikuussa. Tuossa vaiheessa tuo Iranin tilanne perseentyi voimakkaasti ja nopeasti, joten hienoa nähdä ettei sillä ollut huhtikuussa isompaa vaikutusta. Iso hatun nosto myös tuota YLEn voitosta. Hienoa että ko. puittari alkaa tuottamaan uusia hankkeita.

Toivotaan, että asiantuntijamäärät jatkavat myös kasvua :folded_hands:

20 tykkäystä

Tässä on Fransin kommentit Wittedin huhtikuun meiningeistä :slight_smile:

Wittedin huhtikuun liiketoimintakatsaus jäi hieman odotuksistamme asiantuntijamäärän laskun myötä. Taustalla oli yksittäisen asiakkaan hankintastrategian muutos, eikä yhtiö näe tässä laajempaa trendiviestiä. Myynti on muuten sujunut aiempien kommenttien mukaisesti. Liikevaihto kasvoi vertailukaudesta orgaanisesti 2 %, mikä alitti aavistuksen ennusteemme. Asiantuntijamäärän lasku oli lyhyellä aikavälillä pieni takapakki yhtiön hyvässä trendissä. Hiljattain voitettu Yle-sopimus on kuitenkin positiivinen muutos aiempiin odotuksiimme nähden, minkä myötä kuukausikatsauksen vaikutus ennusteisiimme on kokonaisuutena neutraali. On hyvä huomioida, että yksittäisen kuukauden perusteella on vaikea tehdä sen tarkempia johtopäätöksiä liiketoiminnasta ja sen sijaan on tärkeä seurata pidempää trendiä.

5 tykkäystä

Hyvä Franco! Just nämä samat havainnot oli mullakin. Tällä kertaa oli kympit harvassa, vaikka suoritus oli ihan hyvä. Perustekeminen tuntuu olevan mintissä.

FO-henkilöstömäärän kasvu on sellainen mitä itse seuraan, mutta samalla pitää pitää kannattavuuden osalta tiukasti peukalot kahvassa ja kiinni hyvästä tuloksesta ja niistä revenue leakage -kohdista, joista oli aiemmin puhetta. Tarvitaan kovaa rallia!

Markkinasta on edelleen reilunkokoinen kuva, raha liikkui ja AI-murros on aloittanut hurjat kutsut. Ollaan menty hilkulla muurien yli ja pitää vaan jatkaa. Tämä on se hetki, jolloin markkinaa on mahdollista voittaa ja mennä finaaliin asti.

Olisi hauska kuulla fiilikset myös yhtiöltä, saataisiinko paikalle vieraileva huttunen? :slight_smile:

7 tykkäystä

Ihan hyvä trendi on Wittedillä päällä ja viime raportin mukaan kannattavuuskehitys oli vahva. Siitäkin huolimatta vaikka hyvin menee ja härkäsiä ollaan, niin asiantuntijamäärän lasku oli kuitenkin lasku vaikka mitä tekijöitä olikin taustalla.

4 tykkäystä

Syöttö lapaan lähteä isivitsien luvattuun maailmaan, mutta joutuu virkapuku päällä kieltäytymään tanssiinkutsusta. :wink:

AI-murros näyttäytyy tällä hetkellä isona mahdollisuutena sekä liikevaihdon että tuloksen kasvulle. Seuraavien kuukausien numerot kuitenkin tehdään yhä ensisijaisesti tuloksen johtamisella. FO-henkilöstömäärää on tässä ihan hyvä seurata suunnan näkökulmasta, mutta kylmät eurot ovat sitäkin parempi mittari lyhyellä aikajänteellä. Liikevaihtoeurot kuitenkin tulevat meillä pääosin laskukaavasta henkilöstömäärä x käyttöaste x työpäivät x päivähinta ja pelkkä henkilöstömäärän tuijottaminen ottaa kantaa vain yhteen muuttujaan, kun itse optimoimme koko ketjua.

17 tykkäystä

Voiko tämän tulkita siten että nyt haetaan mahdollisimman kovia käyttöasteita henkilöstömäärän ja potentiaalisen kasvun kustannuksella?

edit tämä siis ihan neutraalina kysymyksenä ilman mitään arvolatauksia tms.