Päivitetty näkemys tulee vasta huomiseksi, mutta toki kiva jos saadaan keskustelua elävöitettyä niin voin tässä vaiheessa heittää vähän hajanaisia ajatuksia. Kyseessä on omaan silmään hyvinkin sympaattinen yhtiö. Kunnossapito tuottaa vakaata kassavirtaa. Johto vaikuttaa luotettavalta. Yksiköitä on ympäri Suomea (yli 30) ja niissä tehdään hyvinkin vaihtelevaa tulosta (nämä näkee näiden omista tilinpäätöksistä). Tykkään tästä yrittäjämäisestä hajautetusta johtamisesta, sillä silloin yksiköissä on kannustimet kohdallaan ja asentajien tekemisten perään katsotaan ihan lähietäisyydeltä. Osa yritysostoista on onnistunut paremmin ja osa vähän vaisummin. Kokonaisuutena yhtiö on kuitenkin välttänyt isot virheet ja osakekurssikin on hyvin noussut pohjiltaan vaikka markkina nyt ei ole vielä antanut vetoapuja.
Vilpon Olli on tehnyt uuden yhtiöraportin Viafin Servicen Q3-tuloksen jälkeen. ![]()
Viafin Servicen Q3-liikevaihto laski vertailukaudesta 0,7 % 23,8 MEUR:oon, mutta se ylitti ennusteemme 1 MEUR:lla. Vahvaa kasvua saatiin Kunnossapito-segmentistä, kun sen liikevaihto lisääntyi vertailukaudesta 15 %:lla 21,8 MEUR:oon. Kasvusta noin puolet oli arviomme mukaan Karhu-yritysoston vaikutusta. Projektiliiketoiminnan liikevaihto puolestaan laski 60 % 2,0 MEUR:oon vahvojen vertailulukujen ja projektivalinnoissa tehtyjen kannattavuuspriorisointien (ts. hintakilpailu lisääntynyt) tähden. Yhtiön Q3:n liikevoitto 1,8 MEUR oli lähellä vertailukautta (Q3’24: 1,9 MEUR) ja myös omia odotuksiamme (1,9 MEUR).
Rapsasta lainattua:
H2’2026-2027 osalta odotamme etenkin projektimyynnin kasvun kiihtyvän hiljalleen toipuvan toimintaympäristön ja Euroopan investointiaallon myötä tulevan talouden piristysruiskeen avulla. Tätä kautta ennustamme yhtiön tuloksen kasvavan keskimäärin 10 % vuodessa aikavälillä viimeiset 12kk-2027.