Vestas Wind Systems A/S

Vestas kertoo yhdeksi pääasialliseksi syyksi heikentyneeseen kannattavuuteen toimitusketjuun ja komponenttipulaan liittyvät ongelmat. Jos olettaisi, että tämä on kuitenkin ohimenevä ongelma, niin eilinen kurssireaktio tuntui aika rajulta…?

2 tykkäystä

Lisää ongelmia kannattavuuden kanssa tulevaisuuden outlook tuleville kuukausille on jo negatiivinen liikevoitto. Voikohan huoltotoiminta nostaa Vestaksen pinnalle?

5 tykkäystä

“Vähän” tuoreempaa raporttia. Huoltotoiminnan osuus kasvaa koko ajan ja sillä se kannattavuus hissi- ja nosturivalmistajillakin tehdään

2023 vielä haasteellinen ja 2024:stä odotetaan parempaa, kuullut joskus aikaisemminkin…

OP:lla on tälle ostosuositus eikä markkina ole alta karkaamassa ihan heti ja brändi on vahva.

4 tykkäystä

Olen ollut vuosia Vestaksen osakkeenomistaja ja minua huolettaa, että “hyvät vuodet” on haaskattu kannattavuusongelmissa ja nyt alkavat “huonot vuodet”, kun korko on korkealla ja investointipäätökset jäävät tulematta. Esimerkiksi tänä vuonna ei ole tehty yhtä ikistä tuulivoimalan investointipäätöstä, syynä nyt tietysti myös hallituksen sekoilu investointiympäristön kanssa, mutta myös markkinan saturaatio. Monilla markkinoilla onneksi menee hyvin.

5 tykkäystä

Vestas toimitti Suomeen Q2/2023 83% vähemmän turbiineja kuin vuotta aiemmin. Seuraava osari on 8. marraskuuta, kiinnostavaa on nähdä onko gamesan ongelmat vain gamesan ongelmia. Ko. paja meni pari miljardia tappiolle vain yhdessä kvartaalissa.

3 tykkäystä

SalkunRakentaja on tehnyt jutun Morningstarsin nostamista viiden tähden yhtiöistä, mukana oli myös Vestas Wind Systems.

Vestas Wind Systems on tanskalainen kansainvälinen suuryritys, joka on erikoistunut kestävien energiaratkaisujen kehittämiseen ja tuottamiseen. Yrityksen päätoimiala on tuulivoimalaitosten valmistus, asennus ja huoltopalvelut.

5 tykkäystä

Vestas oli Tanskan C25-indeksin paras kurssikehittyjä vuonna 2025. Kiitos tuosta vuodentakaisesta @salkunrakentaja ja @Sijoittaja-alokas, lähdin silloin taas mukaan Vestakseen, ja mukava vuosi sen kanssa oli!

Jyske Bankilla muuten on muutaman viikon välein Vestas-analyysiä verkkosivuillaan, luen joskus tanskaksi, mutta useimmiten käyttäen Chrome-selaimen käännöstoimintoa tanska→englanti. https://www.jyskebank.dk/finansnyt/aktier/publikation

5 tykkäystä

Vestas mainittiin tänään myös Aamulehden pohjoismaisia energiayhtiöitä käsittelevässä yhden sivun jutussa, on kyllä paksu tilauskirja Vestaksella:

”Samaa aikaan ruotsalainen Vattenfall edistää yhteensä 1,6 gigawatin Nordlicht 1 & 2 -tuulivoimahankettaan Pohjanmerelle, Saksan talousvyöhykkeelle. Tavoitteena on saada voimala käyntiin vuoteen 2028 mennessä. Valmiin tuulivoimalakokonaisuuden odotetaan tuottavan sähköä 6 terawattituntia vuodessa. Nordlicht 1:n tuuliturbiinit rakentaa tanskalainen Vestas-yhtiö, joka noin 70 miljardin euron tilauskannallaan on maailman johtava tuulivoiman komponenttien valmistaja.”

Aamulehti-juttulinkki, mutta maksumuurillinen: Näillä kolmella jättimäisellä energiayhtiöllä on nyt kasvun mahdollisuus Pohjoismaissa

Ps. Olen itse reilut 20 v sitten jopa ollut mukana tekemässä Vestas-tuulivoimalan huoltoja. Ja operoinutkin voimalaa.

5 tykkäystä

Suositusmuutoksia analyysitaloilla tällä viikolla, poimittu Nordnetin uutisista:

  • Deutsche Bank nostaa 150 → 185 DKK, jatkavat pidä-suosituksella.
  • Goldman Sachs nostaa 200 → 203 DKK, jatkavat osta-suosituksella.
  • Morgan Stanley 160 → 170 DKK, jatkavat “jämvikt”(tasapaino/pidä?)-suosituksella.
  • Citigroup 190 → 240 DKK, jatkavat osta-suosituksella.
  • Jefferies 184 → 200 DKK, jatkavat osta-suosituksella.
  • Fearnley 205 DKK ei muutu, mutta nostaa pidä-tasolta → osta.

Jefferies-katkelma: “Vuonna 2026 näemme jälleen kasvun ja katteiden paranemisen vuoden, jota vauhdittavat alhaisemmat aloituskustannukset (merituulivoimassa, toim.), operatiivinen vipuvaikutus ja palvelun jatkuva parantuminen, Jefferies kirjoittaa muistiossa.

Finanssialan toimija odottaa Vestasin ilmoittavan 6–8 prosentin liikevoittomarginaalin vuodelle 2026 mitattuna liikevoitolla (EBIT) ennen kertaluonteisia eriä.”

2 tykkäystä

Eilen julkaistu tiedote: Vestas sets out plans to build nacelle factory in Scotland, UK

Vestas has announced plans to establish a nacelle and hub factory in Scotland, United Kingdom to meet growing demand for offshore wind in the UK and Europe. The factory, a capital investment in excess of €250m, would produce nacelles and hubs for Vestas’s flagship offshore wind turbine, the V236-15.0 MW. The investment would create up to 500 skilled direct jobs, support further indirect jobs in the wider economy and underpin a supply chain critical to meeting the UK’s clean power targets and energy security.

The announcement follows record-breaking AR7 auction results in January 2026, a growing offshore wind order book for Vestas in the UK, and strategic discussions between the UK Government, the Scottish Government and Vestas on the next steps to develop and co-invest in the facility.

The final investment decision is conditional on securing sufficient UK-based orders in AR7 and AR8. Subject to the timing of those results, and the planning process, the facility could start production by 2029/2030. The plan also includes identifying opportunities for co-locating sub-suppliers of other major components.

8-<

Nordnetin uutisvirrasta tänään:

Britannia pysäyttää kiinalaisen tuuliturbiinitoimittajan turvallisuussyistä - FT

Iso-Britannia katsoo, että kiinalainen tuuliturbiinivalmistaja Ming Yang aiheuttaa kansallisen turvallisuusriskin, eikä siksi voi tukea yhtiön osallistumista merituulivoimahankkeisiin. Financial Times kertoo tästä.

Ilmoituksen odotetaan lopettavan yhtiön suunnitelmat investoida jopa 1,5 miljardia puntaa Skotlannin tehtaaseen. Laitoksen oli tarkoitus toimittaa komponentteja Britannian ja Euroopan markkinoille.

Päätöksen taustalla ovat huolet Kiinan vaikutusvallasta yksityisiin yrityksiin sekä riskit Euroopan teollisuuden kilpailukyvylle.

Viesti on relevantti muun muassa tanskalaisille Vestas- ja Ørsted-yrityksille.

3 tykkäystä