Myynti: Vestas Wind Systems à 210,00 DKK. ![]()
Tänään on ollut mukavan tuulinen päivä! Kovan Q2-tuloksen myötä kurssi pomppasi pitkästä aikaa selkeästi yli 200 kruunun. Tämä on joku psykologinen raja, jota olen odotellut.
Myin AOT:n kahdesta jäljelläolevasta ostoerästä vanhemman jämät pois, jolloin koko positio keveni 37,5%. Vestaksen paino henkilökohtaisissa salkuissa laski 6,0% → 3,8% (toiselta sijalta seitsemänneksi) ja kaikissa salkuissa 2,1% → 1,3%.
Syinä voittojen kotiutus hyvällä hinnalla, käteisen vapautus (mm. rahasto-ostoihin) ja sekin, että tuulivoimapainotus oli varsin suuri. AOT:llä kaksi suurinta ovat olleet Vestas (tämän päivän hinnalla paino 14%) ja Cadeler (10%); nyt Cadeler nousi kärkeen.
Ostin nämä syyskuussa 2010 hintaan 40,76 DKK (välissä ollut 5:1 split huomioiden). Kulujen jälkeen luovutusvoitto 401% eli hankintameno-olettamalle käyttöä
. (Osinkoakin Vestas on vuosien varrella välillä hieman maksanut, mm. joka vuosi 2015-2022. Myyntierän kokonaistuotto noin 431%. Edit: korjattu tarkastuslaskennassa huomattu virhe.)
Korkein suhteellinen tuotto osakemyynneistäni tähän asti, MUTTA pitää huomata että ostin nämä tosiaan 16 vuotta sitten eli vuositasolla ei ihmeellinen tuotto ja hienoista prosenteista huolimatta aika pienistä summista puhutaan. (CAGR 10,7% tai osinkoineen 11,1% olettaen että apurini laski oikein.)
Full disclosure:
Suurimman osan Vestas-osakkeistani (reilu 60%) myin jo 2022-2024 hintoihin 200 ja 194. Paras aika myydä olisi ollut 2020-2021 vaihteessa noin 300 kruunun tasolla, mutta en silloin sijoittanut aktiivisesti ja olin autuaan tietämätön asiasta
(en siis vuosikausiin vilkaissutkaan salkkuun, joka oli pienempi ja kovin erilainen kuin nykyään, kurssinousun myötä Vestaksen paino jotain 60-70%).
Näissä viimeisissä ostoerissä on halvimmat hankintahinnat ja vasta tällä myynnillä pääsin näin kivoihin tuottoihin. Salkkuun jäävä erä näyttää tänään +492%.
Olen holdannut todella pitkään, mutta sehän ei tarkoita, että olisin missään vaiheessa tutustunut yhtiöön millään järkevällä tasolla.
Nykyään kun ymmärrän sijoittamisen perusasioita edes jonkin verran (Tähtäimessä osakkeet ja foorumin lukeminen
), voisin kyllä alkaa tutkia Vestasta vähän tarkemmin, huomioiden muuttunut kilpailutilanne (mm. Euroopan protektionismi/huoltovarmuus vs Kiina) sekä analyytikoiden viimeaikainen positiivinen näkemys. Nyky-ymmärryksellä kuitenkin veikkaan, että tärkein tuulivoimaratsuni tulee olemaan Cadeler, joka on enemmän bargain-hinnoiteltu (tai niin luulen).