Beskatning af aktiehandler

Involverer denne sag udenlandske aktier?

I mit tilfælde indberetter Nordnet ikke udenlandske aktier.

1 Synes om

Jeg ejer ikke udenlandske aktier hos Nordnet på grund af deres ågerpriser.

ETF’er noteret i Tyskland (som er hos Nordnet) blev fundet på rapporten.

EDIT: Mitä Nordnet raportoi veroviranomaisille? | Nordnet

Nordnet indberetter til skattemyndighederne realiserede kapitalgevinster og -tab, udbetalte udbytter og kildeskat, indenlandske beholdninger ved årets udgang samt eventuelle investeringslånsrenter og tillægstjenestegebyrer. Du skal derfor kun kontrollere, at de indberettede oplysninger er korrekte i skatteopgørelsen og supplere eventuelle udenlandske beholdninger samt visse fondsandele ved årets udgang.

1 Synes om

Er der information i tråden om, hvorvidt en intern aktieombytning i selskabet (aktier i samme selskab, men til en anden serie: fra præferenceaktie til en såkaldt normal aktie) udløser en beskatningsbegivenhed?

Indløsning af aktier i et andet selskab med egne aktier udgør i hvert fald en sådan.

Medfører ikke skattemæssige konsekvenser

2 Synes om

Det er altid anbefalet at foretage skattesalg på den måde, at man sælger i dag, venter en dag og derefter kan købe tilbage. Jeg begyndte at tænke på, om ikke den samme logik fungerer sådan, at man køber mere i dag, venter en dag og derefter sælger de aktier, der tidligere er erhvervet (til en højere kurs end den nuværende), og på FIFO-basis får jeg tabene til beskatning.

Er der et hul i min logik?

5 Synes om

Nej, det var helt korrekt fortolket. Det kræver bare, at der er fri kapital.

10 Synes om

…eller en lånelimite hos Nordnet :slight_smile:
Tak!
tegntegn

2 Synes om

I scenariet “Køb først en ekstra portion, sælg den (ældste) aktieportion fra”, hvis kursen stiger allerede på dagen for købet af den ekstra portion, så har du en gyldig anden end skatteteknisk grund til at afhænde den ældste købsportion allerede på samme børsdag, selvom salget af den ældste portion ville være tabsgivende. Du købte billigere, end du sælger. Så længe stigningen er tilstrækkelig, så du, med mæglergebyrerne i betragtning, ender tilstrækkeligt i plus sammenlignet med købsprisen og salgsprisen på samme dag. Hvis kursen ikke steg tilstrækkeligt efter købet af den nye købsportion i løbet af børsdagen, så ville det være sikrest at vente med salget.

Generelt ser man i forskellige kilder ofte nævnt, at man slet ikke behøver at vente en mellemliggende dag, fordi man ved at vente til selv den næste børsdag har udsat sig for markedsrisiko. Især hvis kursen, for eksempel, faldt tilstrækkeligt fra din tidligere salgspris lige ved starten af den næste børsdag, så ville du også her have en anden end skatteteknisk grund til at købe aktieportionen tilbage.

Redigering: Veron kiertämissäännöksen soveltaminen - vero.fi <— denne side er tidligere blevet henvist til i denne diskussion.

Redigering2: tastefejl.

Højeste Forvaltningsdomstol 2009:53

Aktierne var først købt tilbage dagen efter salget. Salg og køb af aktierne havde været normale børstransaktioner udført på værdipapirbørsen. Den frem- og tilbagegående aktiehandel blev ikke anset for skatteunddragelse, men det afståelsestab, der opstod ved salget af aktierne, blev godkendt til fradrag.

Højeste Forvaltningsdomstol 2012:56

A købte på hver salgsdag samme mængde af lignende aktier tilbage. Tilbagekøbspriserne afveg kun lidt fra salgspriserne. Umiddelbare salgs- og købsordrer, der fandt sted på børsen samme dag, blev anset for skatteunddragelse, da skatteyderen ikke fremlagde en skatteuafhængig grund til aktiehandlen, som fandt sted i slutningen af året, og da det var kendt, at skatteyderen havde en betydelig afståelsesgevinst, hvorfra afståelsestabene kunne fradrages.

1 Synes om

Jeg udfyldte skatteopgørelsen.

Vil hjemmekontorfradraget fremover også helt forsvinde fra kapitalindkomsten, når fradragsretten for det fjernes fra lønindkomsten?

Jeg har dog ikke denne gang i det hele taget angivet hjemmekontorfradraget under kapitalindkomsten længere, da fortolkningen var blevet strammet, således at investering betragtes som en passiv aktivitet, hvis man ‘handler et par gange om måneden og modtager udbytte’. I sig selv et interessant kriterium at se på sagen ud fra handelsaktivitetens synspunkt. Hvis der er tale om direkte aktier, ville det være ønskeligt, at man har udført en vis mængde arbejde til støtte for sin investeringsbeslutning. Selve køb/salg kræver ikke meget arbejde, men investeringsforskning kan man udføre hele dage igennem.

Man kan jo også tænke på det på den måde, at for eksempel Oldenburgs Phoebus-fond handler relativt lidt. Jeg ville dog se manden udføre arbejde i forvaltningen af fonden.

Disse ting behøver man så ikke længere at gruble over, hvis de fjerner hele fradraget.

6 Synes om

Nå, se, hjemmekontorfradraget udgår åbenbart helt.
Det blev jo specielt sidste år, da udgifterne til hjemmekontoret direkte blev sammenlignet med frekvensen af at trykke på købs- og salgsknapperne. Jeg ser ingen forventning om, at det skematiske fradrag ville forblive gældende i nogen form fremover.

I år forsøges 240 euro fra både løn- og kapitalindkomst, og derefter er det sayonara.

Tak for rettelsen, men det fremgår vel på en måde af min egen tekst, at jeg netop mente det skematiske hjemmekontorfradrag. Separate, reelle (og kvitterede) udgifter kan stadig fradrages fremover, og måske skal det også være sådan. Det er måske ikke så mærkeligt, at det skematiske udgår, for senest under corona blev det en ret stor folkelig fornøjelse.

5 Synes om

Hmm, hjemmekontorfradraget er ikke ved at forsvinde. Kun det skematiske hjemmekontorfradrag forsvinder. Men man kan stadig forsøge at trække fra efter de faktiske udgifter. Eller i hvert fald er dette den nuværende information, indtil det bliver præciseret.

Hvis man trækker fra efter de faktiske udgifter, kan fradraget så blive mindre end det skematiske, især for beboere i etageejendomme, som vist ikke kan foretage afskrivninger på deres andel.

Tak for rettelsen, men det fremgår vel på en måde af min egen tekst, at jeg netop mente det skematiske hjemmekontorfradrag.

Sandt, når jeg læser det igen, men den indledende “forsvinder helt” lød som om du mente begge dele. Men sagen er klar :+1:

2 Synes om

Hvordan fungerer udbyttebeskatningen i øjeblikket med franske aktier som LVMH? Tilbageholdes der 30 % fra Nordnets værdipapirkonto, eller følger det skatteaftalerne? Hvis der tilbageholdes for meget, hvordan har tilbagebetalingen af for meget beskattede udbytter så fungeret?

Jeg solgte fonde, som gav en fortjeneste på omkring 2500€. Jeg har en aktiesparekonto, som har stået tom i et par år, og der er et tab på 400€ der. Kan tab fra aktiesparekontoen ikke normalt fratrækkes kapitalindkomst?
Jeg har en vag erindring om, at jeg har set en anden fortolkning af dette her engang.

@Osinkosijoittaja jeg lukkede aktiesparekontoen i dag.

En tabsgivende aktiesparekonto skal lukkes, og tabet skal dermed realiseres, for at det kan udnyttes skattemæssigt.

5 Synes om

Lad os spørge nu, før vi tænker videre…
En ETF, der udbetaler udbytte. Skattemæssigt behandles det som enhver anden aktie?
Beskatning som kapitalindkomstskat og i henhold til skatteaftalen i det registrerede administrationsland?

5 Synes om

Sag: Jeg sælger 100 enheder af en ETF-fond, hvorefter jeg har 900 enheder tilbage efter salget. Hos Nordnet går salg sandsynligvis efter FIFO-princippet, hvordan er beskatningen?

Edit: altså, ser man på, hvor meget fortjeneste der var på de solgte 100 enheder og beskatter derefter?

Ja, for hver solgt post beregnes kapitalgevinsten for den pågældende post. Ligesom med aktier. Lad os lege, at du først købte 60 ETF’er til en kurs på 100 euro, derefter købte du 940 ETF’er til en kurs på 200 euro. Og nu sælger du 100 ETF’er til en kurs på 300 euro, så er kapitalgevinsten for 60 ETF’er 60200e og for 40 ETF’er 40100e, og salgsomkostningerne kan fratrækkes. Og købsomkostningerne er inkluderet i anskaffelsesprisen, så de bliver også fratrukket.

Svarede dette på din undren, eller var der noget andet uklart her?

Jeg gennemgik sidste års transaktioner for skatteoplysninger og bemærkede, at en saldo i USD, der lå som kontanter hos IBKR, genererede mere overskud end normalt i euro sidste efterår som følge af en stærk dollar, og da handel ellers var begrænset sidste år, er værdistigningen på kontoen i høj grad baseret på dette. Bliver overskud fra valutakursændringer på disse kontantpositioner, der ligger hos mæglere, tilsyneladende beskattet fuldt ud, dvs. betragtes som indkomst, der er erhvervet med henblik på indkomsterhvervelse? I modsat fald ville disse være skattefrie op til 500e.

https://vm.fi/-/tuloverotukseen-ehdotetaan-muutoksia

“Arbejdsværelsesfradraget ville stadig kunne opnås, hvis det drejer sig om erhvervelse af andre indtægter end lønindtægter.”

Nå, arbejdsværelsesfradraget for aktiehandlere ser tilsyneladende ud til at blive bevaret?

11 Synes om