Alle erfaringer fra denne tråd bliver flyttet til tråden ”Egne erfaringer med selskabet”, så fortsæt der.
Nu diskuteres butikker i den virkelige verden. Altså om handlen foregår i fysiske butikker eller online. Hos Tokmanni foregår handlen i fysiske butikker.
Her skal man overveje, om det er rigtigt, at købet af produkter til få cent betyder arbejdsløshed og stigende skatter i Finland. Moms forstås. Så vidt jeg forstår, ønsker alle visse ydelser fra samfundet. Hvordan mon for eksempel veje bliver bygget? En stor del kommer fra momsen. Hvor mon forsvarsudgifterne eller politibetjentenes lønninger kommer fra? Moms er stadig ekstremt vigtig. Altså, ”handel med billigt skrammel” underminerer finansieringen af livsvigtige funktioner. Tja, hvis nogle ønsker en helt privat finansieringsmodel, så kunne for eksempel de selvstændige erhvervsdrivende fuldt ud finansiere deres egne pensioner selv, i stedet for at det nu er lønmodtagere og os med høje indkomster – ja, netop os – der betaler de selvstændiges pensioner.
Der opkræves også moms i “skrammelbutikker” (f.eks. Temu). Det er selvfølgelig mindre end i en finsk fysisk butik, da det samme produkt er billigere.
Du forstår sikkert, hvad der er bedst for det finske samfund. Så det er nok ikke værd at bryde flere lanser over det i dag. Glædelig jul! Lad os fortsætte næste år.
Formålet med dette er at stoppe strømmen af småpakker fra Kina, som vores postvæsen har subsidieret takket være den tåbelige, ældgamle UPU-postaftale, som burde have været opsagt for længe siden.
I praksis bliver de kinesiske bras-butikker nødt til at oprette lagre i EU-området, hvortil de så bringer skibsladninger af bras, som de derefter sælger som forsendelser inden for EU. Transportomkostningerne bliver i så fald reelt inkluderet i prisen, fordi sælgeren skal betale den faktiske fragtomkostning fra Kina til Europa og derefter indregne den i prisen.
Dette udligner konkurrencen mellem de kinesiske bras-butikker og virksomheder, der opererer i EU-området, når fragten ikke længere subsidieres.
Det 3€ gebyr bliver vel ikke afregnet til postvæsenet?
På trods af det gebyr er det billigere for handlen med Kina at fortsætte med det nuværende system for de fleste produkters vedkommende end at begynde at konkurrere med europæiske webshops.
Jeg har ikke sat mig ind i, hvordan det gebyr fungerer, men logikken er efter min forståelse, at man forsøger at begrænse ræset med disse småforsendelser, men på en måde, der dog ikke fuldstændig lægger Toldvæsenet ned, hvis systemer ville bryde sammen, hvis hver pakke skulle gennem tolden med fuldt bureaukrati.
Den rigtige løsning ville stadig være at træde ud af UPU-aftalen… hvis den FN-instans ikke kan få flyttet Kina ud af kategorien ”udviklingsland”, hvor den internationale posttrafik subsidieres af ”rige lande”.