Tuli vilkaistua päällisin puolin tuo esite läpi. Alkuun negatiivisena asiana huomasin markkinanäkymän tuon tukkuliiketoiminnan osalta. Hardware ja software laskee aika tasaisesti. Eikä lelutkaan tai gaming accesories mene ihan samaan tahtiin kaupaksi, kuin ennen. Muuten kyllä yhtiö edelleen kaikin puolin kiinnostava. Itse lähdin siitä, että laskin base -skenaarion orgaaniselle kasvulle suoraan yhtiön omilla targeteilla eli: Games sales +25% / EBIT 35% ja Distribution +7% / EBIT 8%. Laskelmahan on jo lähtökohdin aika karkea, mutta antaa ehkä paremmin kuvan tulevalle, kuin tämän vuoden multiplet. Uskallan itse laskea näillä targeteilla, koska uskon että se missä orgaanisesti jäädään, korjataan epäorgaanisesti. Pidän aika todennäköisenä jopa kovempiakin lukuja, koska haastatteluiden perusteella vaikuttaa, että ns.”putkessa” on jo muutama yrityskauppa. Sain base skenaario laskeman lopputuloksena seuraavalle vuodelle 10-11% LV kasvun ja EPSiä 3,65sek (eli 2021 p/e 13,7).
Heräsi kyllä pari kysymystä:
-Mitkä on sopivat verrokit yhtiölle?
-Onko Distributionin +7% kasvu ihan realistinen?
-Miten Thunderful käytännössä jakaa pelejä/softwarea digitaalisesti? (En itse paljoa pelaa )
Harvemmin nykyään pääsee 15 P/E:llä mukaan pelifirmoihin. Antaa tuon muun liiketoiminnan tehdä kassavirtaa, samalla kun pelipuoli kasvaa (toivonmukaan). Tämähän on vähän saman kaltainen case kuin näissä SAAS transformaatio firmoissa, kun tuota “softapuolen” osuutta pyritään lisäämään suhteessa kaiken maailman leluihin ja näppäimistöihin. Siltä osin en toki sano että 15 P/E mikään huutohalpa on, mutta mielestäni edullinen. P/S kohillaan, tavoitteet selkeät, omistuspohja ok (myös myyntien jälkeen), kasvua ollut muulloinkin kuin koronavuonna, pelisoppari EA kans voi poikia jotaki pikku hyväskää, samoin ku vuoden/parin päästä uus nintendo (joka toki voi myös flopata kuten Wii U).
Osuuden suhteessa merkintään. Nordnetin IPO:ssa esim jokainen sai 100 osaketta + 20% tekemästään merkinnästä tuolta ylittävältä osalta. Sama homma kaikissa yleisöanneissa, tietty x määrä lappuja + x % ylimenevältä osalta.
No niin, nyt on omatkin merkkaukset saatu tehtyä. Merkkasin varmuuden vuoksi vähän reilummin, koska epäilen viime päivien pöhinän jälkeen, että tämä tullaan ylimerkitsemään todella reilusti ja todellinen määrä tulee olemaan vain max. 20% merkkauksesta.
Katsotaan miten maanantaina kurssi lähtee kehittymään, mutta voisin jopa harkita tätä hieman pidempäänkin pitoon (ts. lisäillä avauksesta), sillä voisin kuvitella, että tälle löytyy hyvin kysyntää ja eikös tässäkin ollut anti rajoitettu vain Nordnettiin, joten ostajia voi löytyä hyvinkin mukavasti muilta välittäjiltä. Toisessa vaakakupissa on tietysti pikavoittojen kotiuttajat, joita tuntuu olevan aika paljon liikkeellä, mutta jos markkina kategorisoisi tämän “peliyhtiöksi” eikä vain “tukkuriksi” niin sitten tuossa on kyllä isosti upside-potentiaalia.
Itekki pistin vaan 5000kpl. Aina kuitenki nää ipot sen verran jänskättää, ja ku muutenki on salkussa vipua niin ei viitti pantata rahoja IPO:issa kovin isolla painolla ennen ku saan luotot tasapainotettua tavotetasolle
Kävin hieman katselemassa minkälaisia pelejä Thunderful games on aiemmin julkaissut ja aika pitkälti näytti olevan graafisesti keskinkertaisia 2D pelejä. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö pelit olisi suosittuja ja hyviä. Itse yleensä pelaamisessa arvostan näyttäviä grafiikoita, mutta olen muutamaan hyvään uuteen 2D peliinkin hurahtanut, vaikka eletään jo 2020-lukua. SteamWorld taitaa olla suosituin Thunderful gamesin pelisarja tällä hetkellä, mutta mitään megahittejä ei ole tullut.
Katselin tulevia julkaisuja ja siellä näytti olevan tulossa lupaavan näköinen 3D peli “The Gunk”, joka julkaistaan 2021 PC:lle ja Xboxille. Tästä voi tulla kovakin hitti nuorempien pelaajien keskuudessa ja miksei vanhempienkin.
Uskoisin että Thunderful Distributionin liiketoiminta pysyy melko vakaana jatkossakin, mutta suurta kasvupotentiaalia en siinä näe. Odotankin siis suuria tuolta Thunderful Gamesin puolelta ja siksi aion merkitä osakkeita tässä annissa.
Täähän oli käsittääkseni EA:n kustantama ja Zoinkin tekemä, ja EA saa osan voitoista, mutta voitonjako suhteesta ei mitään tietoa. Joka tapauksessa ihan pätevän näköinen peli, jossa mukana iso pelitalo, siitä se lähtee:muscle:
Pari päivää sitten oli vielä aika hiljaista, mutta nyt on näköjään taas päämärkänä kaikki tankkaamassa. Merkkasin itsekkin 1250kpl. Perusteet aikalailla samat mitä monilla muilla;
Maltillinen arvostus (tänä vuonna alle 20 ja ens vuonna lähempänä 10 kuin 20?)
Kasvua on ollut hyvin ja IPO:lla sitä entisestään tavoitellaan + velkoja pois. Ei pelkkä exit.
Nipa riippuvuus häiritsee, mutta vuosikymmenet takana tuudittaa
Pelikehitys muodikasta joskin toimitaan mediumi-segmentissä
IPO:sta ei aikaisempaa kokemusta. Tähän arvelin vaatimatonta 400kpl merkintää. Sen verran siis salkussa käteistä ja vipua en käytä. Onko näissä siis mahdollisuus että toteutuma vain esim. 10%. Ei tunnu kovin kannattavalle jos näin käy.
Kysymys viisaammille jos merkitsen esim 2000kpl ja 100% ei sitä pysty lunastamaan niin hylätäänkö se vai saako tuosta sen määrän mihin saldo riittää?
Harkitsen ensimmäistä kertaa ulkomaalaiseen IPO:iin osallistumista. Osaako joku konkari kertoa veloitetaanko rahat AOT:ltä heti, kun merkinnät tehdään? Eli kannattaako valuuttaa vaihtaa sopivasti valuuttatilille ennen merkkausta?
Itse olen jättänyt valuutanvaihdon nordnetin huoleksi, vaikka hintsun kalliimpaa onkin. Enkä ole OST:lle merkannut koskaan IPO:sta niin en tiedä, mutta AOT:lle merkatessa rahat ei lähde heti.