Minusta olisi hienoa jos se osaisi tunnistaa pieniä asioita lähellä puskuria. Itselläni meni Teslassa puskuri paskaksi kun en parkkiksella huomannut matalaa palkkia, eikä kameratkaan enää. Tolla rahalla saisi paljon niitä tutkia puskuriin. Eikä varmaan FSD noita sen enempää huomaa.
“Mersulla on sentään oikeasti hyödyllinen level 3”
“BYDin alle kymppitonnin auto pystyy samaan kuin Teslan FSD”
No ei, on Teslallakin vielä pitkä tie edessä mutta erinomainen merkki että kerrotut tavoitteet ja aikataulut pitää (tai niitä ollaan edellä). Nyt vaan osoittamaan että homma skaalautuu! Uusia testikuskeja on alettu palkkaamaan ja kiinnostusta oli vissiin sen verran että systeemit kaatui saman tien. Nämä ei ymmärtääkseni ole robotaksin “safety monitoreja” vaan pelkästään kerryttämään testikilometrejä Teslalle.
Jos joku on ihmetellyt, että miksi ei kannata Teslaa suoraan verrata perinteisiin autovalmistajiin, niin eikö tässä konkreettisemmin ala se jo erottua? Teknologia ja siihen liittyvät tavoitteet ovat eri sarjassa.
Tähän ketjuun kommentointi on aina riski, mutta sen verra pitää suoristaa, että Musk lupaili jo 2019 robotaksien kyntävän tietä seuraavana vuonna eli 2020. Tuli myös X vastaan juhliminen siitä, kuinka tavoitteet saavutettiin etuajassa, mutta se vaatii kyllä omasta mielestäni jo melkoista ajatusakrobatiaa (nopeasti laskettuna myöhässä ollaan ‘muutama vuosi’, ei ajoissa pari päivää).
Mutta yhtä kaikki, saavutuksena varsin hieno! Toivottavasti ei tule takapakkeja, ja robotaksit ovat aidosti ihmistä turvallisempia kuskeja. Tästä hyötyisi ihan kaikki.
Mielenkiintoinen tuo Teslan kotitoimitus, jos pitäisi arvata niin tässä tapauksessa reitti on ns. kiiltäväksi hinkattu eli testattu toimivaksi monen monta kertaa että varmasti toimii.
Se mikä tietysti kiinnostaa on skaalautuuko tuo miten eli kuinka suuri osa autoista voidaan toimittaa tällä tavalla jatkosa.
Samaa mieltä sinänsä että tämä oli paljon merkittävämpi juttu kuin se robotaxi aloitus jonka suhteen vahva konsensus lienee että se oli varsin shaky ja monen mielestä aikamoinen floppi.
Ei. Eiköhän tuokin ollut kusetusvideo. Se ei olisi tältä firmalta ensimmäinen.
Haluan muistuttaa, että Teslan mukaan edes robotaxi ei toimi kuin hyvällä säällä - saati sitten perusauto. Ja se on valtava rajoite tälle teknologialle.
@anon34312866 Tuleppas Jukka selittämään tuota omaa strategiaasi, johon liittyy hyökkäykset mediaa ja toimittajia kohtaan?
Minkä sijoitusteesien mukaista toimintaa se on, että yksittäinen sijoittaja (vaikkakin influensseri) alkaa ottamaan luotia yhtiön ja sen CEO:n puolesta? Ryssimisten paikaaminen kun on juurikin itse yhtiön ja sen toimarin tehtävä, ei suinkaan sijoittajan.
Kokonaisuutena huono kvarttaali tulossa ja ensi viikolla julkaistaan myyntitilastot. Erityismaininnan saa S,X ja roskapöntöt erityisen vaikuttavasta sukelluksesta, jolle ei näytä pohjia löytyvän.
Pakko lisätä vielä se, että Elonin luottomiehen lähteminen Teslalta juuri nyt mietityttää aika paljon. Miksi juuri nyt?
Nimenomaan sitähän tässä juhlitaan että kerrankin Muskin (viimeisin) asettama tavoite/ennustus toteutui, jopa etuajassa. Ei se kovin ihmeellistä akrobatiaa vaadi. Nyt seurataan miten loppuvuoden ennusteiden osalta käy.
Prediction on muuten suomeksi ennustus, ei lupaus. Suomalaiset ovat tottuneet siihen että jos jotain sanotaan se pitää. Itseäkin on ärsyttänyt Muskin tapa ylihypettää mutta tuloksia on saatu odotella. Mies on myöntänyt virheensä tässä suhteessa ja toivon mukaan ottanut opiksi. Underhype ja overdeliver olisi parempi taktiikka.
Et taida kovin aktiivisesti seurata yhtiötä? Tai et ainakaan ole kovin osuvasti viime aikoina ennustanut (vai luvannut? )
Tuosta lainauksesta taidettiin lähteä ylöspäin aika mukavasti.
Markkinoiden pääfokus on selvästi siirtynyt Troyn luvuista autonomiaan. Autonomian kehitys tulee jatkossa määrittelemään enemmän ja enemmän Teslan arvostusta.
Vahva konsensus tuo? Olen vahvasti eri mieltä. Ongelmat mitä robotaksien ajossa on tullut tähän mennessä esiin eivät ole olleet missään nimessä mitenkään kriittisiä (kukaan ei ole ollut esimerkiksi loukkaantumisvaarassa) ja niitä on ollut hyvin vähän siihen nähden kuinka paljon on ajettu täysin ongelmitta. Samaan aikaan Waymolla on edelleen samankaltaisia ongelmia autojensa kanssa mutta silti palvelun menestystä ylistetään, ja ihan ansaitusti. Esimerkiksi haamujarrutukset tai auton jumittaminen johonkin risteykseen eivät ole mitään show stoppereita robotaksitoiminnassa.
Tietenkin ollaan hyvin alkutekijöissään mutta palvelu pyörii, taksit kuskaa ja kilometrejä kertyy. Skaalausnopeus kertoo hyvin paljon siitä mitä Tesla tietää autojen suorituskyvystä.
Yo videolla Teslan entinen FSD pomo kertoo ensimmäisestä robotaxi kyydistään Waymolla vuonna 2013. Se oli virheetön ajo. Puoli tuntia Palo Alton kaduilla ja moottoriteillä.
Itse olen kertonut täällä omasta robotaksi kyydistäni Kalastamassa pari vuotta sitten. Sekin oli yleisölle avoin. Firman nimeä en edes muista.
Demojen ei pitäisi enää hätkäyttää. Ongelma on miten päästä 98% luotettavuudesta 99.9999% luotettavuuteen.
Tesla yrittää päästä siihen kädet selän taakse sidottuna, ilman lidaria tai tutkaa ja vakioautoilla. Ikään kuin haastetta ei olisi muutenkin tarpeeksi.
Markkinointitempaukset on erikseen. Kovaa dataa ja FSD:n kehittymistä viimeisen 2 vuoden aikana katsomalla on selvää, että nykyinen hw4 ei koskaan ole kyllin luotettava. Pian hypetys siirtynee hw5:een.
Samaa mieltä että TDP ei ole neutraali mutta mikä tekee heistä epäluotettavan? Onko jotain konkretiaa?
Jotakuinkin näin.
No tämä on nyt määrittelykysymys mutta jos auto pysähtyy keskelle kaistaa/risteystä kun asiakas pyytää matkan lopetusta, ajetaan vastaantulijoiden kaistalla, tehdään äkkijarrutuksia ilman mitään näkyvää syytä jne niin voidaan jo puhua vaaraa aiheuttavasta toiminnasta.
Ja kaikki nämä tulleet enimmäkseen pro-tesla influenssierien dokumentoimana, mielenkiintoista nähdä mitä kaikkea nähdään kun päästään joskus kaikille avoimeen toimintaan.
Mutta kaiken keskiössä on miten homma etenee jatkossa; milloin Tesla avaa palvelun kaikille muissa kaupungeissa, milloin Austinin geofenceä laajennetaan jne jne.
Tesla ei toimittanut mitään muuta kuin kaksi markkinointitempausta Austinissa. Robotaksidemoissa ei ole mitään uutta.
Tesla lupaa jotain sellaista kuin teratavujen akkutuotantoa vuonna 2030 ja toimittaa 4680 lehdistötiedotteita. Tai 250 tuhannen cybertruckin vuosituotantoa ja toimittaa vuosikymmenen flopin.
Milloin autonomisesta ajamisesta jää jotain viivan alle? Väitän että edes 2027 Tesla ei tule raportoimaan autonomiaa tai robotteja erikseen, koska ei ole mitään raportoitavaa.
Oliko vielä niin että kun Tesla on lv4 Kaliforniassa niin myönnät olleesi väärässä FSD:n suhteen? Voi nimittäin olla että sitä hetkeä ei tarvitse enää montaa kuukautta odotella.
Eikös tuo Kauppalehden tulokulma ole ihan fiksu? Lehti puffasi Teslaa silloin kun osake tuotti hyvin. Silloin oli ihan perusteltua usko hype kyselemättä. Realiteetti on kuitenkin se että osake on mörninyt nyt 3 vuotta. Hypen kyseenalaistaminen on minusta tervettä ja Kauppalehti vetää fiksua linjaa keskittyen Teslan todelliseen suorittamiseen ja heikon kehityksen syiden etsimiseen.
Kirjoitinkin “lienee” juuri tästä syystä että ei ole olemassa mitään virallista yhteenvetoa, perustan tämän omaan empiriseen kokemukseen siitä miten mediassa tätä on käsitelty. Mutta jokainen tietysti muodostaa oman näkemyksen asiasta.
Ollaan varmaan tilanteessa, jossa dataa ajoista alkaa kertymään kiihtyvään tahtiin ja pääsemme kaikki tarkistamaan näkemystämme tulevina päivinä ja viikkoina. Koska asiahan on tietty niin, että kun data ja faktat kertyvät, on loogista muuttaa omaa näkemystä. Tunnetila on monilla vahvoilla suuntaan tai toiseen, koska Teslan kohdalla kyse on niin suurista asioista. Mutta eikö olisi järkevää odottaa datan kertymistä vaikka kuukausi, ennen kuin johtopäätöksiä tehdään? En lähtisi kuvaamaan starttia flopiksi edes ”lienee” tasolla käsillä olevan datan perusteella.
Pari päivää pikaisella visiitillä Shenzenissä. Xiaomi liikkeessä joutui jonottamaan. Viereinen Tesla liike ammotti tyhjyyttä. Overall Tesla tuntuu täällä juuri niin vanhanaikaiselta kuin tuossa ylempänä ollut waymo ja model Y vertaus.
Huomenna pitäisi päästä kokeilemaan paikallisia autonomisia vempeleitä, katsotaan miten toimiii verrattuna waymoon jota kokeilin usa:ssa.
Tässä on juttua siitä, miten Tesla listautui pörssiin 15 vuotta sitten ja osake maksoi tuolloin nykyarvossa (=splitti huomioituna) 1,13 dollaria, kun perjantaina kurssi oli 323,63 dollaria, eli lähes 300-kertainen nousu.
Alla olevassa jutussa on enemmän historiajuttua kuin tämän päivän juttuja.