Teleste som investeringsobjekt

Aktieejere er flygtet fra Nordnet i lang tid, og efter et par dusin frasalg er antallet fra 10 år siden blevet nået. Selvom trenden kun er fra Nordnet, korrelerer den sandsynligvis

For en investor er det jo kun godt, hvis en aktie er tydeligt undervurderet. Så skal man købe den i stor stil. Markedet retter situationen før eller senere

Jeg påstår dog ikke, at Teleste er det.

Atte og Roni har lavet en ny virksomhedsrapport EDIT: præcisering+korrektion efter min dårlige formulering, dvs. en virksomhedsrapport lavet efter kursfaldet, altså den anden efter Q3-rapporten, for at undgå misforståelser. :smiley:

Vi gentager Telestes kursmål på 4,1 euro, men som følge af kursfaldet hæver vi vores anbefaling til ‘tilføj’ (tidl. ‘reducer’). Telestes aktie er faldet 9 % siden vores opdatering efter Q3-resultatet, hvilket har gjort aktiens værdiansættelse (2026e just. P/E 11x) moderat igen. Telestes udvidelse til Nordamerika er skredet godt frem i år, hvilket gør det muligt for virksomheden at fortsætte indtægtsvæksten på mellemlang sigt. De lidt svagere ordreudvikling i Q3 og fusionen af hovedkunden i Nordamerika kan dog forårsage udsving i resultatudviklingen på kort sigt. Set over et par år er udviklingen stadig stærkt på vej i den rigtige retning.

Det var ikke efter Q3, men efter kursfaldet :smiley: Efter Q3-resultatet blev det i opdateringen konstateret, at værdiansættelsen på kort sigt virkede ret neutral, og anbefalingen blev ændret til “reducer”. Denne pusterum blev dog kort, da aktien på godt et par uger allerede faldt 9 %, og værdiansættelsesmultiplerne begyndte igen at se moderate ud for næste år.

Teleste er forresten onsdag til stede ved Sijoittaja 2025-arrangementet i Messukeskus. Man kan også spotte mig mellem kl. 12-15 der, så kom endelig og hiv fat i ærmet, hvis I har spørgsmål om de virksomheder, jeg følger. I kan selvfølgelig også komme og snakke om andre emner :smiley:

3 Synes om

Turku, Finland - 20. januar 2026 - Det belgiske jernbaneselskab INFRABEL har valgt Teleste som leverandør af avancerede RGB LED-flerfarveskærme til sine jernbanestationer i Belgien. Samarbejdet markerer et vigtigt skridt i Telestes løbende arbejde med at støtte den digitale transformation af infrastrukturen til den offentlige transport. Rammeaftalen mellem Teleste og INFRABEL er fireårig og inkluderer forlængelsesoptioner, hvilket markerer starten på et nyt langsigtet partnerskab.

4 Synes om

@Atte_Riikola Hvor meget har du overvejet betydningen af Telestes finansielle omkostninger og/eller struktur for EPS?

I 2024 har Telestes gennemsnitlige rentesats været 6,06 %. Jeg kender ikke indholdet af den syndikerede lånepakke, men baseret på kommentarer og generel praksis er den sandsynligvis bundet til Euribor (3 mdr./6 mdr.). Hvis det er tilfældet, vil den gennemsnitlige rentesats for 2025 vel falde til omkring 4,5 % (Euribor + 2,5 %), eller hvad tænker du?

Hvis jeg har forstået det ret, benytter de sig af mindst ét optionsår (8/26-8/27) i den syndikerede aftale. Jeg ved ikke, om renten i sig selv er høj, men de er nødt til at betale en hel del af på hovedstolen. Groft sagt går der en million pr. kvartal til afdrag på lånet. Det vil sige betydeligt over halvdelen af årets operative resultat.

Opsummerende, kunne en “ret stor faktor” så ikke opstå senest i sommeren 2027, hvis lånebetingelserne kunne genforhandles til at være lempeligere?

1 Synes om

Det er bestemt et væsentligt punkt, især da Teleste for et par år siden var nødt til at finansiere lageropbygning med lånte penge, samtidig med at renterne var stigende. Nu er situationen vendt, arbejdskapitalen er tydeligt frigjort, og gældsætningen er faldet. I vores prognosemodel har vi i øjeblikket fortsat en antagelse for de kommende år om, at nettofinansieringsomkostningerne vil falde i forhold til 2024-niveauet. For 2025 snyder det høje tal lidt, da Teleste rapporterer bl.a. urealiserede valutakurstab forårsaget af dollarbevægelser under finansielle omkostninger, og deres effekt fra det seneste år er stor på grund af de markante bevægelser i dollaren. Vi kalibrerer igen antagelserne om finansieringsomkostninger i forbindelse med årsregnskabet baseret på den nyeste information. Samlet set begynder de finansielle omkostninger på godt en million euro at være ret små i Telestes målestok, så hvis der kom en ændring på et par hundrede tusinde i prognoserne i den ene eller anden retning, ville det ikke ændre EPS eller P/E-tallet voldsomt meget længere.

image

4 Synes om