Tekova - Smidiga lokaler

VD har påbörjat försäljningar:

2 gillningar

Naturligtvis meddelade man en timme efter sitt eget tillägg, -7 % på tavlan på rekordtid utan att bolaget självt agerade :smiley:

Kursreaktionen är nog kraftig med tanke på VD:ns försäljningsstorlek. Lättnaden är drygt 17 000€ stor, medan Heikkiläs ägande verkar vara 8,3 % av aktiekapitalet, det vill säga något under 5 000 000€. Det kan förstås vara så att man inte har kunnat sälja mer av den lågt handlade aktien.

6 gillningar

Tråkigt att jag missade botten. Enligt mig en ganska oproportionerlig reaktion. Åtminstone i mina böcker är insiderköp mer sannolikt ett tecken på något än försäljningar.

Jag köper fortfarande till kurser som börjar på 1,3X och lättar när vi närmar oss gränsen 1,70 (ca 75 M€ marknadsvärde). Detta motsvarar i mina papper, med ganska försiktiga uppskattningar, en stabil omsättning på 100 M€ med något lägre lönsamhet än nuvarande och ett ganska högt avkastningskrav på OPO.

5 gillningar

Ja visst kan det få håret att resa sig på flera när man känner till Tekovas bakgrund och den kurs som delvis pumpats upp med pressmeddelanden. Det känns som en rejäl deja vu med Lehto group. Synd att ledningen börjar sälja sitt ägande för kaffepengar. Du vinner inte mycket men du kan förlora mycket, som kursreaktionen visade. Och som man säger, lura mig en gång, skäms på dig; lura mig två gånger, skäms på mig.

2 gillningar

Lehto var Lehto.. Det är verkligen fart på Tekova här!! Om VD:n nu säljer Tekova-aktier för 17 000 € före jul, så betyder det ju ingenting än.. is i hatten…

9 gillningar

Heikkilä hade före försäljningen 3 641 295 aktier. Nu sålde hen 11 865 aktier. Inte mycket alls, alltså.

1 gillning

Grovt räknat sålde Heikkilä för ca 17 000 euro från sin pott på ca 5 miljoner euro. När kursen sjönk med ca 5 % föll värdet på hans ägande med ca 250 tusen euro. Vilken manöver.

6 gillningar

Det här var vad jag menade, du vinner inget men förlorar mycket. En obetydlig försäljning i förhållande till det totala ägandet, men signalvärdet är betydligt stort. Man skulle ha tagit ett snabblån för badrumsrenoveringen :grinning_face: Men det är intressant att se om försäljningarna fortsätter, det var tydligt att vissa parter var på säljknappen igår.

Inget har ju förlorats där. Bolagets värde har inte förändrats alls till följd av den försäljningen. Endast kursen. Om Tekova fortsätter att prestera bra, kommer kursen att följa efter och försäljningen hade ingen som helst inverkan på något.

Detta är alltså bara i allmänna termer. Jag har ingen åsikt om Tekovas verkliga värde. Jag har förstås inte heller fullt förtroende för Heikkilä.

8 gillningar

Försäljningen fortsätter:

8 gillningar

När det gäller Tekova realiseras nu personalens stora ägande. Ledningen säljer, så vad gör arbetarna på lägre nivå? Man skulle snabbt kunna dra slutsatsen att tron på en kursuppgång tar slut även på den lägre nivån om ledningen säljer. Säljtrycket skulle alltså kunna fortsätta lite längre.

Detta påverkar inte företagets prestation, men aktiekursen påverkas.

3 gillningar

En rejäl reaktion på marknaden. VD:n säljer aktier för en relativt liten summa och kursen faller 15%. Visst kan det vara så att även annan personal säljer. Antingen en väldigt stor överreaktion eller så anar marknaden något som jag själv inte ser.

Tekova kommer åtminstone att hamna på bevakningslistorna igen.

E: Jag har personligen aldrig sett VD:ns / ledningens försäljning som en stor signal (Visst, om de tömmer portföljen eller om det annars är ett väldigt skakigt bolag kan man se annorlunda på saken). Man kan aldrig veta anledningen till varför de säljer. Att köpa är däremot en helt annan sak, eftersom det i princip bara finns en anledning till det.

Förmodligen har få forummedlemmar / andra investerare 100% av sin portfölj i Tekova.

2 gillningar

Jag ser personligen alltid VD:s försäljningar som en stor varningssignal. Varför skulle man sälja ett sådant här bolag när man ändå får bra utdelning från det? Alternativt, om det finns ett större behov av pengar, kan man också ta lån och låta investeringarna vara osålda.

Dessutom är det förvånande att det säljs på marknaden och inte som en blockaffär till någon större investerare… hittades ingen köpare?

2 gillningar

För att balansera den personliga “ekonomin”. VD:ns “mentala kapital” och investeringstillgångar korrelerar nästan perfekt om investeringsportföljen till 100% består av det företag där man också arbetar (särskilt som VD). Det är sant att det kanske vore mer elegant att sälja i blockaffärer när aktien är så illikvid, men jag har inte heller hört att det någonsin har hänt.

Jag måste erkänna att den sålda aktiemängden nu har börjat bli betydligt större jämfört med försäljningarna de två första dagarna. Jag kommer dock att titta på hela årets siffror och vägledningen innan jag drar några slutsatser. Men det måste erkännas att detta nu börjar bli lite spännande, hur mycket jag än sympatiserar och anser det vara rimligt att balansera den personliga ekonomin.

7 gillningar

Det drar förstås åt det försiktigare hållet, men omfattningen av dessa affärer är fortfarande väldigt liten. Jag hittade ingen information om huruvida VD:n får aktiebaserad ersättning, eller vad resultatbonusen överhuvudtaget innefattar, men den fasta monetära ersättningen är ganska måttlig. Jämfört med VD:arna för större jämförelseobjekt (eller Tecnotree), måste nog även lite mindre kontantköp finansieras med aktieförsäljningar! image|690x153

Nu har VD:ns försäljningar uppgått till cirka 17 000 + 50 000 = 67 000€ före skatt. Man köper inte direkt en ny Porsche för det ännu, men det skulle kanske räcka som självfinansieringsandel för en tvårummare i centrala Helsingfors?

3 gillningar

Som nämnts ovan är Tekovas VD:s lön verkligen liten, så om det finns ett behov av pengar, som till exempel ett bostadsbyte, är det naturligt att sälja lite aktier. Det är troligt att den största delen av Heikkiläs förmögenhet är i Tekovas aktier. Tänk er själva in i situationen. Du jobbar på företaget och hela din förmögenhet är bunden i företaget – jag skulle åtminstone sälja lite aktier.

7 gillningar

Och när kursen börjar sjunka efter en lång sidledes rörelse och julen redan står för dörren, då förstår jag anställda som väljer att ta ut julklappspengarna från börsen. Jag är inte orolig, jag hade förvisso inte tänkt (ännu) att tanka på eftersom den nuvarande mängden är helt lämplig.

Tyvärr bakom betalväggen, men redan inledningen lovar gott

Byggarbetare från Kajanaland blev chef för ett börsbolag – Tekovas Jaakko Heikkilä är ofta först på kontoret | Arvopaperi

1 gillning

Jag tror att det bara är någon av personägarna som har sålt av mer, och inte en bredare panik över VD:ns små försäljningar. Enligt sidorna har åtminstone en av de sex största ägarna vid noteringstillfället nyligen gått utanför Tekova.

1 gillning

Intressant lista när man tittar på de 15 största ägarna och förändringen i deras aktieinnehav 1.1.2025 → 30.11.2025. Endast den största ägaren Kaselli oy har ökat sitt aktieinnehav med en liten mängd. Tre aktieposter har förblivit oförändrade, och nu när man räknar enligt VD Heikkilä så har hela 11/15 minskat sitt ägande under året.

Kanske påverkas dessa försäljningar också av att de gjorde noteringen som en teknisk notering och inga nya aktier emitterades.