Critter1
Helmikuu 28, 2026, 10.37am
7960
MisterWiller:
Jos ostaja tosiaan menisi puihin, kun 90% ei täyttyisi, niin silloin tuo osakkeen lasku olisi toki helposti ymmärrettävissä. Siinä paljon todennäköisemmässä tapauksessa, että ostotarjous toteutetaan vaikka lunastusrajan alle jäätäisiinkin, niin siitä seuraavaa osakkeen hiljalleen tapahtuvaa laskua on kyllä vaikeampi hahmottaa/ymmärtää, mutta aika tekee vissiin tehtävänsä, myös osingonmaksu lopetetaan, tulos pidetään keinotekoisesti nollan tuntumassa jne. Omistajat yksi toisensa perään kyllästyvät lopulta siihen, että yhtiö ei tuota mitään. Musti on tästä ilmiöstä oikein hyvä esimerkki. Mustissahan ostaja sai aluksi vain vähän yli 40% kasaan, toteutti silti ostotarjouksen ja aloitti jälkikäteisen tarjousajan, jossa käytännössä sai tuplattua omistuksensa vähän yli 80%:iin. Sen jälkeen lopetettiin osingon maksu, tulos kikkaillaan nollille (toki säästyvillä rahoilla on ostettu lisää liiketoimintaa ja lisätty markkinointia yms.). Yhtä ainoaa osaketta ei sen jälkeen ole ostettu pörssistä eikä muutenkaan. Kurssi on hiljalleen parissa vuodessa vajonnut 26 eurosta 18 euroon vaikka yhtiön liikevaihto/markkinaosuus on kasvanut selvästi (myös orgaanisesti). Tämä siis vain yhtenä esimerkkinä, vaikka ei näitä muuten voi suoraan toisiinsa verratakkaan. Itselläni ei muuten tule yhtä ainoaa esimerkkiä mieleen (ainakaan lähinpään kymmeneen vuoteen, kun itse olen näitä tapauksia aktiivisemmin seurannut) tilanteesta, jossa ostotarjous peruttaisiin sen takia, että 90% raja ei täyttyisi (poislukien tietysti kilpailutilanteet kahden eri tarjoajan välillä, esim. Caverionissa). Jos jollain tulee mieleen tälläinen tapaus historiasta, niin laittakaa ihmeessä tietoa. Sen sijaan 90%:n rajan alle jääneitä, mutta silti normaalisti toteutettuja kauppoja on sitten itselläni mielessä useitakin, ainakin Finnlines, Cramo, Innofactor ja Musti. Pidän siis itse “riskiä” siitä, että tarjous peruttaisiin äärimmäisen pienenä, mutta ainahan se klausuuli noissa ehdoissa lukee.
Pohjoismaita jos katsoo, niin ei tarvitse mennä kuin marraskuulle kun iso ostotarjous Bavarian Nordicista ei mennyt läpi. Ostotarjouksessa tarjottiin 250dkk, ei mennyt läpi ja hetken päästä kurssi oli 175dkk.
1 tykkäys