Jag blev intresserad av Tamtron, tillväxtberättelsen ser lockande ut och enligt min mening är den fortfarande förmånligt prissatt i förhållande till det. Så jag började gå igenom bolagets årsredovisning för 2024.
Möjliga varningsflaggor (red flags) som dök upp för min del:
Styrelseordförande Pentti Asikainen äger en betydande majoritet av aktierna (60 %). I årsredovisningen för 2024 fanns också ett omnämnande under punkten om transaktioner med närstående:
- Bolaget hyr fastigheter av styrelseordförande Pentti Asikainen för 275 t€.
- Bolaget köper tjänster för 425 t€ av ett företag som helt kontrolleras av Pentti Asikainen.
Det är i sig inget fel med dessa, men naturligtvis skulle en person med särskild makt i bolaget kunna missbruka sin ställning på detta sätt om hen ville.
Har @Pauli_Lohi eller andra på forumet information om dessa transaktioner? Vilka tjänster köps från Pentti Asikainens företag, eller varför har man landat i lösningen att Pentti Asikainen säljer tjänster till Tamtron via sitt andra företag? Eller hyresavtalet, där företaget hyr lokaler av Pentti Asikainen? Kanske finns det inget mer mystiskt eller felaktigt i saken, men jag tänkte fråga om någon här har mer information eller åsikter om ärendet. ![]()