Summa Defence Oy - pettymysten summa

Summa Energyn liiketoiminta myyty 393 tuhannella eurolla. Tosin rahaa kassaan 175 tuhatta euroa ja loppuosa ostajan osakkeita.

5 tykkäystä

Tuohan on ensimmäinen hyvä uutinen aikoihin. Ajattelin, että roska ajetaan konkurssiin. Kauppasumma ei ole suuri, mutta konkurssin aiheuttamalta uskottavuuden laskulta säästyttiin. Vaikkei sillä tässä kokonaisuudessa kamalasti merkitystä taida olla.

4 tykkäystä

Summa Energy myi liiketoimintansa, joten emoyhtiölle jäi Energyn velat vastattavaksi. Tilinpäätöksen mukaan emo antanut 5 milj. euron takauksen.

11 tykkäystä

Talousongelmista ei oltu kerrottu ehdokkaille

Summa Defencen uusi hallitus on vaarassa kaatua jo ennen nimitystä | Kauppalehti

6 tykkäystä

En lukenut juttua, mutta kuulostaa lähinnä huvittavalta, että joku hallitukseen lupautunut ei muka tietäisi talousongelmista

17 tykkäystä

Perusasia hallitukseen menoa pohtiessa on tutustua yhtiöön

5 tykkäystä

Onko yhtiön viestintä ollut sellaista, että sen pohjalta saa asianmukaisen kuvan sen tilanteesta? Ja kertooko yhtiö kyllin avoimesti esim. eri liiketoimintojen kannattavuudesta tai suunnitelmamuutoksista eri liiketoimintojen kohdalla? Viitataan nyt vaikka siihen kaupalliseen dronetuotantoon, jonka tuli jo vuosi sitten pyöriä täydellä teholla.

Toinen asia on tietenkin sitten se, että tosiasioita summaamalla ja puliveivareiden viestintään asianmukaisella kriittisyydellä suhtautuen tulisi ymmärtää missä kantimissa yhtiö on. Summa tulee ajautumaan konkurssiin. Se on mielestäni ollut aivan selvää viime vuodesta alkaen.

Sinällään en yllättyisi lainkaan siitäkään, että uusille hallitusehdokkaille olisi jotain kautta tuotu esille jotain sellaista tietoa, joka on erittäin hastavaa hallitusvastuun kannalta, ja asioita selitellään nyt kuten selitellään.

6 tykkäystä

Julkisuuteen kerrotut ja yleisesti tiedotetut ongelmat on varmasti kyseisillä ihmisillä tiedossa, ihan kuten monella muullakin. Pörssiyrityksissä asiat on pakko hoitaa hallitusti. Muun tiedon antaminen yrityksestä kuin johon on pääsy jokaisella muullakin, altistaisi kyseiset henkilöt sisäpiiritiedolle ja sen väärinkäytön mahdollisuudelle. Sitäpaitsi ei heidän tarvitse ottaa paikkaa vastaan vaan voivat yhtiökokouksessa vetää vaikka suostumuksensa pois.

1 tykkäys

Vielä joudutaan fiksailemaan yhtiökokouskutsua, kun laatuyhtiömme on mm. jatkanut selvitystyötään kokouspaikan oikeasta sijainnista.:

11 tykkäystä

Ja yhä vaan jatkuu:

Yhtiökokoushan on ylihuomenna.

5 tykkäystä

Isommat omistajat, jotka tähän laittoivat isosti rahaa ilmeisesti heräsivät tuohon 3 miljardin osakkeen riskiin ja havaittavissa on valtataistelu yhtiössä.

Yhtiökokouksen päätökset tulee olemaan kiinnostavaa luettavaa, koko porukan pitäs vaihtua, mutta löytyykö enää mistään niitä jotka tuota pesäkettä haluu selvittää.

3 tykkäystä

Mitä mahtaa selvitä? Ei taida tosin olla rikos tehdä huonoja päätöksiä.

9 tykkäystä

And it’s GONE. Next pleace!

27 tykkäystä

Vaikuttaa kuprulta, jiolla hunttalanmatit yrittää esittää reilua jätkää, herättää sympatiaa piensijoittajissa ja saada intoa osakeannille. Aktiiviomistajat eivät ole mitään uhreja, vaan Summa-viritelmän kehittäjiä.

Summa ei ole, ei ole koskaan ollut, eikä tule koskaan olemaan vakavasti otettava pörssiyritys. Se on ollut päivästä yksi alkaen silkka vedätys. Kävi vaan niin ikävästi, että kupla puhkesi ennen aikojaan ja suurin rahastus jäi omistajilta tekemättä.

50 tykkäystä

Sama tuli mieleeni. Omistajat yrittää kiilottaa kilpeään, vaikka ovat luoneet koko hässäkän. Sääliksi käy hallituksen niitä jäseniä, jotka ei ole oikein perillä kuvioista noin taloudellisesti. Hämmästyttää että yhtiön osakkeella sallitaan edelleen kaupankäynti.

8 tykkäystä

Yhtiökokous: Kaupankäynti Summan osakkeella keskeytetty

Kokouksen puheenjohtaja ilmoittaa, että Summa on ollut yhteydessä markkinavalvontaan ja kaupankäynti Summan osakkeella on keskeytetty sekä Helsingin että Tukholman pörsseissä.

12 tykkäystä

Kauppalehti liveseurasi Summan yhtiökokousta ja perustelee miksi:

En kyseenalaista seurantaa. Sen kyllä kyseenalaistan, että seurannassa raportoitiin kokouksen avaus, kokouksen päättäminen, kahvitauko ja muuta vastaavaa, mutta ei halaistua sanaa osakeannin valtuutuksesta (ja ennen kaikkea asian tiimoilta käytetyistä pääomistajien puheenvuoroista), joka kai oli hallitusvalinnan ohella se olennaisin aihe. Sellaista talousjournalismia.

Tässä vielä seuranta-artikkeli:

Kauppalehti on kyllä häpeällisen huono talouslehti. Summa-uutisointiin liittyen olen lähettänyt useammankin sähköpostin toimittajille, kun heillä on alkanut keulimaan pahemman kerran ja esim. 35 MEUR “Nato-maan tilauksen” on kerrottu liittyvän droneihin yms. roskaa. Tuon kaltaisten räikeiden asiavirheiden kohdalla artikkeleita on kyllä korjailtu ripeästi ja kiitelty palautteesta, joten siitä sentään tunnustusta.

31 tykkäystä

Koko hallitus vaihtoon ja edelliselle ei myönnetty vastuuvapautta. Erityistarkastus päätettiin sen sijaan tehdä. Tässähän alkaa kohta popcornia kulua, kun vauhtiin päästään…

22 tykkäystä

"Yhtiökokous yksimielisesti valtuutti hallituksen päättämään maksullisesta osakeannista osakkeenomistajien merkintäetuoikeuden mukaisesti (merkintäoikeusanti) yhdessä tai useammassa erässä siten, että valtuutuksen nojalla voidaan antaa enintään 70.000.000 yhtiön uutta osaketta.

Hallitus valtuutettiin päättämään kaikista muista merkintäoikeusannin ehdoista, ja hallituksella on oikeus päättää tarjota osakkeita, joita osakkeenomistajat eivät ole merkinneet merkintäetuoikeuksiensa nojalla, muille osakkeenomistajille tai muille hallituksen päättämille tahoille parhaaksi katsomassaan suhteessa ja ehdoin.

Valtuutus on voimassa 31.10.2026 saakka. Valtuutus ei kumoa muita hallitukselle annettuja valtuutuksia päättää osakkeiden tai osakkeisiin oikeuttavien erityisten oikeuksien tai optio-oikeuksien antamisesta."

2 tykkäystä

Edellisen lisäksi:

Tämä valtuutus oli välttämättömyys siltarahoituksen kannalta.

4 tykkäystä