Christoffer Jennel:in ennakkokommentit, kun Starbreeze julkaisee Q4-tuloksensa 18.2.
Odotamme Q4-liikevaihdon pysyvän matalana, ja vuosineljännesten väliset vertailut ovat jonkin verran haastavia PD3:n julkaisun ajoituksen vuoksi. Odotamme myös jatkuvaa kassavirtaan kohdistuvaa painetta neljänneksen aikana negatiivisen tuloksen ja korkeiden investointitasojen vuoksi. PAYDAY 3:n (”PD3”) toisen vuoden ympärillä on edelleen rajallisesti yksityiskohtia, ja siksi johdon kommentit tästä aiheesta ovat erityisen kiinnostavia Q4-raportissa, samoin kuin Project Baxterin viimeisin kehitys. Vaikka näemme edelleen vuoden 2025 siirtymävuotena PD3:lle, sopimus KRAFTONin kanssa helpottaa kassavirtaan kohdistuvaa painetta, mikä asettaa yhtiön vahvempaan asemaan sen vuoden 2026 julkaisua varten. Kun otetaan huomioon PD3:n nykyiset matalat odotukset, jotka heijastuvat arvostuksessa, mikä tahansa merkittävä pelaaja-aktiivisuuden nousu voisi tukea osakekurssia nykyisillä tasoilla.
Vaihdettu suomenkielinen versio tilalle, joka tuli myöhemmin:
Starbreeze’n Q4-liikevaihto ja -liiketulos olivat pääosin linjassa odotustemme kanssa, liikevaihdon ollessa hieman korkeampi, tosin tämä johtui yksinomaan KRAFTON-kumppanuuden odotettua aikaisemmista tuotoista. Lisäksi PD3:n liikevaihto jäi selvästi ennusteistamme, eikä johto antanut konkreettisia tietoja vuoden 2025 suunnitelmista pelin jatkuvasti alhaisen pelaaja-aktiivisuuden korjaamiseksi. Samaan aikaan Starbreeze näyttää edistyvän Industry-keskusteluissa mahdollisten Project Baxterin kumppanien kanssa, vaikka lopullisia sopimuksia ei ole vielä tehty.
Jennel on tehnyt uuden yhtiöraportin Starbreezestä.
"Automaattikäännös: Alkuperäinen julkaistu englanniksi 19.2.25 klo 9:22. Huomioithan, että automaattikäännös kattaa toistaiseksi vain tämän tekstin ja voi sisältää virheitä. Voit antaa automaattikäännösten laadusta ja mahdollisista virheistä palautettatäällä.
Liikevaihto ja tulos olivat linjassa ennusteidemme kanssa, vaikka liikevaihdon jakauma oli hieman yllättävä. PAYDAY 3:n (“PD3”) toisen vuoden suunnitelmista ei annettu konkreettisia tietoja, sillä ne ovat vielä suunnitteilla ja keskustelut mahdollisten Project Baxter -kumppanien kanssa ovat käynnissä. Nykyinen osakekurssi heijastaa erittäin matalia markkinaodotuksia, ja lyhyen aikavälin taloudellisten riskien pienentyessä uskomme, että tämä tarjoaa potentiaalisen tilaisuuden vastavirtaan meneville sijoittajille, joilla on korkea riskinsietokyky. Toistamme lisää-suosituksemme ja nostamme tavoitehintamme 0,24 SEK:iin (aiemmin 0,22 SEK)."
Ei ollut mennyt Cristofferiltakaan ohitse nämä oikeuksien ostot.
Our initial reaction to today’s announcement is mixed. On the one hand, gaining full control of PAYDAY 3 could be beneficial for the company as it offers greater agility and decision-making freedom. On the other hand, the increased financial and operational risks could be a negative factor if the game’s performance continues to falter. Additionally, while we view the addition of a reputable shareholder like Embracer to be positive, the dilution, giving up nearly 10% of the company’s equity to finance the transaction, is somewhat excessive in our view.
Kassa näyttää hieman huolestuttavalta, mutta ei Starbreeze vaikuta yhtään siitä huolestuneen. Oli vissiin jo uuttakin ip nimikettä tuloillaan?
Positiivisena merkkinä vois sanoa, että katselin PD3 tilastoja. Pelaajamäärät on edelleen matalat, mutta saisko uusimmasta päivityksestä virtaa ja sisältö on alkanut houkuttelemaan vuoden takaiseen verrattuna pelaajia. Peli on myynyt kumminki kopioita ja SB on pyörittänyt tiuhaan alennuksilla peliä.
PD2 tilanne näytti viimevuoteen nähden, että pelaajakatoa on mut ei valtavasti. Se että täysin nämä pelaajat eivät ole siirtyneet uudemman osan pariin, katkeruus pd2 veteraaneilla vaikuttaa olevan syvässä.
Mielenkiintoinen tilanne tarjolla, kun PD oikeudet on saatu takaisin ja hieman jotain elpymistäkin myös on PD3 pelaajamäärissä.
Mahdollisuus käänteeseen?
Oikeudet Paydaystä Starbreezen käsissä
Sisältö parantunut ja pieni käänne pelaajamäärissä.
PD2 pelaajien poistuma ei juurikaan näy liikevaihdossa, mutta siirtymä PD3 pariin ei ole täysin toteutunut.
Kassa heikko, mutta uuden ankkuriomistajan mukaan tulo lisäsi luottamusta. Ja SB uuden toimarin voimin katsoo eteenpäin.
Christoffer Jennelin ennakkokommentit, kun Starbreeze julkaisee huomenna Q2-rapsansa.
Starbreeze julkaisee Q2-raporttinsa tiistaina 19. elokuuta. Odotamme liikevaihdon pysyvän suurin piirtein vakaana Q1:een verrattuna, mutta olevan merkittävästi edellisvuotta suurempi, johtuen KRAFTON-kumppanuudesta ja PAYDAY 3:n (PD3) täysien julkaisuoikeuksien hankinnasta. Näiden tekijöiden tulisi nostaa myös peleihin liittyvää liikevaihtoa. Matalammat poistot ja yleisesti kevyempi kulurakenne odotetaan tukevan merkittävää parannusta liikevoittoon. Odotamme kassavirran hyötyvän sekä parantuneesta kannattavuudesta että viivästyneistä Q1-maksuista pelimyynnistä, jotka sen sijaan saatiin Q2:lla. Project Baxterin ”vertical slicen” valmistuttua toukokuun lopussa seuraamme Q2-raportista päivityksiä mahdollisista kumppanuuksista ja yleisestä kehityksen edistymisestä. Odotamme myös selkeyttä PD3:n tulevaan kehitykseen/tiekarttaan, erityisesti nyt kun Starbreeze omistaa pelin täydet julkaisuoikeudet.
Liikevaihto oli 53,8 miljoonaa Ruotsin kruunua (40,2).
PAYDAY 2:n osuus oli 8,0 miljoonaa Ruotsin kruunua (9,2).
PAYDAY 3:n osuus oli 17,7 miljoonaa Ruotsin kruunua (22,0).
Kolmannen osapuolen julkaisutoiminnan osuus oli 6,7 miljoonaa Ruotsin kruunua (8,8).
Tilaustyön osuus oli 19,6 miljoonaa Ruotsin kruunua (0).
Käyttökate (EBITDA)* oli 5,9 miljoonaa Ruotsin kruunua (8,1). Kun otetaan huomioon vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät kuluvalta kaudelta, käyttökate oli 13,3 miljoonaa Ruotsin kruunua.
Liiketoiminnan rahavirta oli 39,2 miljoonaa Ruotsin kruunua (2,7).
Poistot ja arvonalentumiset olivat 30,8 miljoonaa Ruotsin kruunua (78,9).
Tulos ennen veroja oli -25,4 miljoonaa Ruotsin kruunua (-70,6).
Laimentamaton ja laimennettu osakekohtainen tulos oli -0,02 Ruotsin kruunua
(-0,05).
Kausi tammi-kesäkuu 2025
Liikevaihto oli 121,5 miljoonaa Ruotsin kruunua (96,8).
PAYDAY 2:n osuus oli 20,4 miljoonaa Ruotsin kruunua (20,1).
PAYDAY 3:n osuus oli 50,8 miljoonaa Ruotsin kruunua (45,3).
Kolmannen osapuolen julkaisutoiminnan osuus oli 10,1 miljoonaa Ruotsin kruunua (26,2).
Tilaustyön osuus oli 37,2 miljoonaa Ruotsin kruunua (0).
Käyttökate (EBITDA)* oli 21,6 miljoonaa Ruotsin kruunua (56,6). Kun otetaan huomioon vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät kuluvalta ja vertailukaudelta, käyttökate oli 42,5 miljoonaa Ruotsin kruunua (36,7).
Liiketoiminnan rahavirta oli 27,4 miljoonaa Ruotsin kruunua (81,1).
Poistot ja arvonalentumiset olivat 75,3 miljoonaa Ruotsin kruunua (150,7).
Tulos ennen veroja oli -54,9 miljoonaa Ruotsin kruunua (-91,5).
Laimentamaton ja laimennettu osakekohtainen tulos oli -0,03 Ruotsin kruunua (-0,06).
Rahavarat olivat 156,4 miljoonaa Ruotsin kruunua (334,6).
Cristoffer Jenner rustannut tekstiä ruotsiksi ja tekoäly on kääntänyt meille pohojolaisille:
Starbreezen Q2-liikevaihto oli 54 MSEK, mikä jäi selvästi ennusteistamme (65 MSEK). Vaikka vuokratyön osuus ylitti ennusteemme, liikevaihdon jääminen odotuksista johtui pääasiassa PAYDAY-aiheisen myynnin pehmeydestä ja heikommin kuin odotetusta panoksesta 3PP-nimikkeestä Roboquest sen alustalaajennuksen jälkeen. PAYDAY 3:n liikevaihto oli erityisen pehmeä, 18 MSEK, kun ennusteemme oli 30 MSEK. Tunnustamme kuitenkin, että oletuksemme ovat saattaneet olla liian etupainotteisia täysien julkaisuoikeuksien hankinnan ajoitusvaikutuksen suhteen, mikä mahdollistaa Starbreezelle kaikkien PD3:een liittyvien tuottojen pidättämisen jatkossa.
Tästä huolimatta koemme, että PD3:een ja Baxterin julkaisuun kohdistuvat erittäin matalat odotukset, jotka heijastuvat nykyiseen arvostukseen, tarjoavat mahdollisuuden olla vastavirtaan kulkija. Näin ollen toistamme Lisää-suosituksemme, mutta laskemme tavoitehinnan 0,22 SEK:iin (oli 0,26 SEK).
Ja omana kommenttina, jännä että kun Baxterista ei ole mitään muuta konkretiaa kuin että liittyy D&D:hen niin vaikea sille mitään arvoa vielä antaa
Starbreeze antaa vastaavan kommentin kuin tämä oma kotimainen firmamme tulevasta co-op shooter pelistä
PD3 tilanne, et pelaaja määrä valuikin elokuun osalta tuonne viimevuoden vastaavalle tasolle. Strabreeze on välillä myynyt peliä alennuksissa alle PD2 hinnan, eikä tämä mitenkään vaikuta näkyvän. Ehkä tässä on kohta tilanne, että kaikki PD3 dlc samaan pakettiin ja laittaa Steamiin 10€ hintaan, eikä laita pariin vuoteen tikkua-ristiin.
Starbreezen toimitusjohtaja Adolf Kristjansson oli Cristoffer Jennelin haastattelussa.
Tässä haastattelussa toimitusjohtaja Adolf Kristjansson jakaa ajatuksiaan toisesta vuosineljänneksestä, keskustellen yhtiön vahvimmista saavutuksista, viimeaikaisten strategisten aloitteiden vaikutuksesta sekä PAYDAY 3:n jatkuvasta kehityksestä.
Kopsattu Paradoxia (ks vaikka Stellaris). Ei välttämättä huono idea näille peleille jossa DLC-läjä on paisunut niin isoksi että suurin osa pelaajista jättää väliin koska kokonaisuus maksaa jo ihan liikaa. Avoin kysymys miten hyvin tämä uppoaa pelaajiin. Hintalappu on ainakin asetettu jotenkin realistiseksi.
No sehän meni taas vahvasti. Starbreeze keskeyttää uuden AAA-peli Baxterin kehityksen ja keskittyy Payday kehitykseen.
Starbreeze Sharpens Focus on PAYDAY Franchise — Baxter Discontinued as Part of Strategic Shift
Starbreeze AB (publ) today announces that it will discontinue development of Project Baxter. Following a strategic review, the Board of Directors and management have concluded that resources are best deployed to accelerate the growth of Starbreeze’s flagship PAYDAY franchise. The decision results in a non-cash impairment of approximately SEK 255 million in the third quarter of 2025 related to previously capitalized development costs. The write-down reflects disciplined portfolio management, ensuring that investment is concentrated in projects with the greatest long-term value creation potential.
Payday2 pelaajamäärät ihan kohtuullisella tasolla, mutta Payday3 yhä täysi katastrofi.
–
Totesin jo huhtikuussa 2024 seuraava ja olen yhä samaa mieltä, tosin tällä välin yhtiö tuhonnut kassaansa merkittävästi epäonnistuneeseen Baxter hankkeeseen ja Payday3 tekohengitykseen.
Tässä on Christoffer Jennelin kommentit liittyen Starbreezen Baxterin hylkäys-uutiseen.
Torstaina Starbreeze tiedotti Project Baxterin lakkauttamisesta ja tarkennetusta strategiasta. Tämä on merkittävä strateginen muutos, sillä Baxter oli ollut keskeinen osa yhtiön hajautuspyrkimyksiä. Jatkossa resurssit keskitetään PAYDAY-franchisen vauhdittamiseen. Lähiaikana päätös laukaisee noin 255 MSEK:n ei-rahallisen arvonalennuksen Q3’25:llä ja noin 44 henkilötyövuoden vähennyksen. Johdon odotetaan saavuttavan positiivisen kassavirran vuonna 2026 alhaisemman kustannusrakenteen ja pienentyneiden investointitarpeiden ansiosta. Uutisen jälkeen näemme alaspäin suuntautuvaa painetta ennusteisiimme ja palaamme päivitettyjen ennusteiden kera lähipäivinä.
EDIT:
Tässä on Inderes Nordic -tubekanavalta uusi video, kun Christoffer Jennel haastatteli Starbreezen Jonas Skantzia** ja Adolf Kristjanssonia.
Tässä on Jenneliniltä ja Riikolalta yhtiöraportti, joka on tehty viimeisimpien uutisten jälkeen.
Varsinainen pdf-rapsa on englanniksi ja tuo “kommenttiosuus” on automaattikäännöksen tekemä.
Viime viikon tiedotteiden jälkeen laskemme suosituksemme vähennä-tasolle (aik. lisää) ja tavoitehintamme 0,15 SEK:iin (aik. 0,22 SEK). Uudistettu strategia, mukaan lukien Baxterin poistaminen tuotantoputkesta, merkitsee ratkaisevaa muutosta yhtiön strategiassa ja poistaa sijoitustarinastamme jälleen yhden keskeisen hajautusperustan. Vaikka vuokratyö-projektien odotetaan muuttuvan luonnollisemmaksi osaksi toimintaa, Starbreeze palaa käytännössä yhden franchisen keskittymiseen, josta se aiemmin pyrki eroon. Vaikka olemme nostaneet PAYDAY-franchisen ja vuokratyön lähiajan liikevaihtoennusteitamme, strateginen uudelleenjärjestely poistaa ennusteistamme kaksi suurta nimikettä, mikä johtaa ennustekauden liikevaihdon, tuloksen ja kassavirran odotettua matalampaan pohjaan. Nykyisen heikon pelaaja-aktiivisuuden vuoksi uskomme, että yhtiöllä on matalasta absoluuttisesta arvostuksesta huolimatta paljon todistettavaa, ennen kuin vahvempi skenaario voidaan hinnoitella luottavaisesti.
Hei kaikki! Nimeni on Christoffer Jennel ja olen Starbreezen analyysiseurannassa. Koska foorumimme on nyt vaihtanut monikieliseen tilaan, voit esittää minulle kysymyksiä ja osallistun keskusteluun täällä.
@christoffer.jennel on antanut ennakkokommenttinsa, kun Starbreeze kertoo Q3-tuloksestaan ensi viikon tiistaina.
Vuosineljännestä hallitsee tiedotti Project Baxterin lopettaminen, mikä johtaa noin 255 MSEK:n muuhun kuin kassavirtaan vaikuttavaan arvonalentumiskirjaukseen, joka painaa merkittävästi raportoitua Q3-tulosta. Ilman arvonalennusta odotamme oikaistun liikevoiton olevan noin -4 MSEK, mikä tarkoittaa parannusta edellisvuodesta korkeampien odotettujen tuottojen ja alhaisempien normalisoitujen poistojen vetämänä. Liikevaihdon kasvun (37 % v/v) odotetaan johtuvan pääasiassa KRAFTONin vuokratyö-kumppanuudesta, mutta odotamme kasvua myös PAYDAY-aiheisissa tuotoissa täysien julkaisuoikeuksien hankinnan ansiosta. Strategisen muutoksen jälkeen, jossa keskitytään kokonaan PAYDAY-franchiseen, seuraamme tarkasti toteutuksen edistymistä, PAYDAY (3) -suunnitelmaa ja mahdollisia päivityksiä vuokratyöputkeen.