SSH Communications Security som investeringsobjekt

Usædvanlig kommentar fra Österlund, sjovt at følge ud fra et investeringsunderholdningsperspektiv.

Men, hvis vi skal være helt præcise, så har Österlund vel aldrig sagt, at den nuværende aktiekurs er billig, hvilket betyder, at “put your money where your mouth is” ikke helt fungerer. Så vidt jeg forstår, har han kun brokket sig over Inderes’ kursmål.

1 Synes om

Netop.

Og det er ret svært for en analytiker at begynde at trække vækstprognoser ud af hatten, når virksomheden selv er tavs. Jeg tog det for givet, at der på CMD ville blive præsenteret klare numeriske mål for den korte og mellemlange sigt, men det skete ikke. Det undrer mig også lidt, hvorfor Inderes blev valgt igen; der ville have været andre som Danske, Evli, Carnegie osv., der analyserer mange små finske virksomheder. Men denne særlige situation blev altså selv forårsaget.

På den anden side tager jeg med glæde imod, når der blev tilbudt en sådan mulighed for at erhverve aktier til en rimelig pris. Og desuden er Indes rapporter omfattende og grundige. Jeg gætter på, at dette vil følge Bittiums vej, dvs. at målkursen og anbefalingerne vil halte bagefter i et godt stykke tid. Det ville være mærkeligt, hvis insiderne ikke fortsætter med at købe aktier.

7 Synes om

Hvad skal man med en analyse, der kun pumper kursen op? Mon ikke kursen stiger af sig selv med resultater og beviser. For nogle år siden var historier uden beviser stadig nok (jeg taler nu generelt om aktier).

13 Synes om

Det er vel Henri/Accendos ønske, at SSH’s markedsværdi ville stige til over en halv milliard, og at aktien dermed ville begynde at dukke op i de store penges scannere.

2 Synes om

Bestyrelsesformand Österlund gav et interview i KL vedrørende de seneste uenigheder om opstart af overvågning og vækstudsigter.

Situationen er efter min mening interessant, da selskabet ikke har givet konkrete vækstmål i tal. Med hensyn til de udsigter, der blev præsenteret på CMD, er min prognose i tråd (væksten accelererer fra næste år). Dette var et interessant punkt: ”Jeg mener heller ikke, det er kritisk, om væksten er verificeret i Q1 næste år eller i Q4 næste år. Jeg ved, at markedspotentialet der er meget stort. Det vil vise sig, hvor hurtigt det kan ses i vores egne tal.” og “Baseret på Österlunds kommentarer ville en præcis fastlæggelse af vækstmålene stadig være en ret vanskelig opgave for selskabet.” Jeg er ikke uenig i, at der er stort potentiale, og dette potentiale er et stort tema i rapporten. I vores prognoser, som også har vurderet værdiansættelsen, er der faktisk stærk vækst: omsætningen i 2029 er allerede næsten 40 MEUR. Investoren skal derfor tage et ret stærkt standpunkt om, at væksten vil accelerere betydeligt mere end vores prognoser, hvis man ønsker at opnå et betydeligt merafkast.

21 Synes om

Tyskland annoncerede forsvarsindkøb for 50 milliarder. Det blev rapporteret, at Patria og Iceye modtager store ordrer til Finland.

Er der blevet offentliggjort store ordrer fra Tyskland til SSH’s samarbejdspartner, Leonardo?

5 Synes om

Så er året i gang:

SSH Communications Security nedjusterer sine forventninger til omsætningen på grund af reduceret licenssalg i fjerde kvartal og en svækket amerikansk dollar. Forventningerne om et positivt EBITDA (käyttökate) og en positiv operationel pengestrøm forbliver uændrede. Abonnementssalget forventes at være vokset med ca. 10 % i løbet af 2025.

”Det strategiske partnerskab og investeringsaftalen med Leonardo S.p.A., der blev offentliggjort den 1. juli 2025, blev gennemført med succes den 21. oktober 2025. Efter aftalens ikrafttræden har vi i fjerde kvartal fokuseret på at samstemme vores mål med Leonardo samt uddanne deres personale, hvilket har forsinket indgåelsen af nye aftaler og indregningen af omsætning. Vi forventer, at partnerskabet vil skabe betydelig omsætningsvækst i 2026,” siger SSH’s administrerende direktør Rami Raulas.

Nye forventninger for 2025:
Omsætningen falder en smule i forhold til 2024. EBITDA og den operationelle pengestrøm vil være positive.

Ifølge de tidligere forventninger udmeldt den 14. februar 2025 forventedes omsætningen at vokse, og EBITDA og den operationelle pengestrøm forventedes at være positive.

5 Synes om

Altså undskyld mig, men lugter det her ikke lidt af :poop:-snak. At man undlader at indgå handler, fordi man ikke har tid til at lukke dem, da man skal uddanne Leonardos folk?! Jeg er villig til at tro på, at salgsressourcerne midlertidigt er blevet reduceret, men jeg tror dog ikke på, at det skulle have nogen effekt på omsætningen allerede i Q4. Salgscyklussen er vel næppe helt så hurtig.

Og selvom jeg tager fejl med hensyn til salgscyklussen, i hvilken virksomhed undlader man angiveligt at lukke handler, hvis de allerede er lige ved hånden? Det tror jeg heller ikke, man gør i SSH. I mine øjne ligner det bare en elendig bortforklaring på, hvorfor salget ikke kører.

25 Synes om

Jorma Erkkilä - Salkunrakentaja

Nedjusteringsramte SSH tror på Leonardo-aftalens muligheder – bestyrelsesformanden er uenig med analysehuset

Cybersikkerhedsfirmaet SSH har endnu ikke indfriet de forventninger, der er knyttet til Leonardo-aftalen.

8 Synes om

Her er Luiros kommentar om SSH’s nedjustering.

SSH Communications Security udsendte fredag en profit warning, hvor selskabet sænkede sine forventninger til omsætningen for 2025. Ifølge selskabet var nedjusteringen et resultat af et licenssalg i slutningen af året, der var svagere end forventet, samt valutakurseffekter. Som følge af nedjusteringen er der et nedadgående pres på vores estimater, som vi vil tage højde for senest i forbindelse med vores Q4-regnskabsoptakt. For SSH’s værdiskabelse bør fokus efter vores mening fortsat ligge på selskabets vækstudsigter, som nedjusteringen har en mere begrænset indvirkning på.

3 Synes om

Nedjusteringer kommer og går, og det er der vel ikke noget i. Men det, der gør denne nedjustering mere pinlig, er, at direktøren for kun et par måneder siden kritiserede analytikerne for ikke at forstå at give selskabet den ”fortjente” værdiansættelse.

Sideløbende med den kritik ville en opjustering have givet mere troværdighed til direktørens ellers ret utrolige kommentarer. Nu får direktørens tidligere kritik, i hvert fald i mit hoved, mest af alt denne nedjustering til at fremstå dummere. Eller måske er det bedre omvendt; at nedjusteringen får direktørens tidligere kommentarer til at fremstå dummere.

19 Synes om

Hvorfor nævnes kursmålet for SSH ikke i analytikerens kommentar i morgenrapporten? Er det ikke tilfældet i andre tilsvarende?

IMG_7993

1 Synes om

Var det ikke bestyrelsesformanden og lederen af den fond, der ejer den næststørste aktiepost, der kom med kommentarerne, ikke den administrerende direktør.

4 Synes om

Måske er det aftalt, at der ikke gives kursmål i dette tilfælde, da Inderes’ perspektiv er for kort set ud fra bestyrelsesformandens ønsker.

SSH perustaa uuden tuotejohtajan pestin | Arvopaperi.

3 Synes om

Godkendt

Strategiske partnere til SSH fra Asien | Kauppalehti

6 Synes om

Det er fint nok, men det er svært at gennemskue, hvor værdifulde de aftaler i virkeligheden er.

3 Synes om

Her er en frisk selskabsrapport om SSH fra Roni. :slight_smile:

Vi har sænket vores estimater for 4. kvartal efter SSH’s negative nedjustering, men vores estimater for de kommende år er stort set uændrede, da advarslen skyldes en engangslicenshandel. Det mest interessante ved årsregnskabet for 2025 er vækstudsigterne, især i forbindelse med Leonardo-partnerskabet. Vækstpotentialet fra partnerskabet er betydeligt, men indtil videre er der ingen beviser på accelererende vækst, og vi mener, at risiko/afkast-forholdet er svagt for en aktie, der prissætter kraftig skalerbar vækst i de kommende år. Vi fastholder vores kursmål på 2,0 euro og vores sælg-anbefaling.

5 Synes om

I morgen kan vi læse nyt fra SSH i forbindelse med årsregnskabet!

Den januar-rapport, som Alokas linkede til ovenfor, fungerede som en forhåndskommentar, men prognosetabellen var kun i selve rapporten, så jeg lægger tabellen her igen som en påmindelse :slight_smile:

12 Synes om

SSH Communications Security Oyj | Selskabsmeddelelse | 17.02.2026 kl. 09:00:00 EET

Omsætningen for hele året faldt med 2 %, EBITDA for kvartalet og hele året samt pengestrømmen fra driftsaktiviteter var positive

Oktober–december 2025:
·Omsætningen var 5,4 millioner euro (6,8 millioner)
·EBITDA var 0,1 millioner euro (1,7 millioner euro)
·Driftsresultatet var -0,7 millioner euro (0,8 millioner euro)
·Resultatet var -0,2 millioner euro (0,5 millioner euro)
·Resultat pr. aktie var -0,01 euro (0,01 euro1)

Januar–december 2025:
·Omsætningen var 21,6 millioner euro (22,2 millioner)
·EBITDA var 1,5 millioner euro (3,4 millioner euro)
·Driftsresultatet var -2,2 millioner euro (-0,3 millioner euro)
·Resultatet var -2,3 millioner euro (-0,8 millioner euro)
·Resultat pr. aktie var -0,08 euro (-0,06 euro)

Pengestrømmen fra driftsaktiviteter var 1,1 millioner euro (2,7 millioner euro). Selskabets soliditetsgrad var 78,7 % (52,8 %), og likvide beholdninger, herunder kortfristede likvide investeringer, var 21,0 millioner euro (2,9 millioner euro).

6 Synes om