Måske siger tavsheden også en del på nuværende tidspunkt?
Man kunne forestille sig, at det ville være i Springvests interesse at fortælle om det, hvis de rent faktisk ejer denne Donut.
Måske siger tavsheden også en del på nuværende tidspunkt?
Man kunne forestille sig, at det ville være i Springvests interesse at fortælle om det, hvis de rent faktisk ejer denne Donut.
De kan ikke kommentere i øjeblikket, da der er en stilleperiode i gang.
En stille periode betyder ikke, at man intet kan sige, men “væsentlige”, “betydelige” osv. begivenheder skal offentliggøres med det samme.
Naturligvis er denne donut-udgivelse ikke Springvests egen begivenhed, men som det kan ses på kursen, er den meget væsentlig for værdiansættelsen, så virksomheden kan med rette også fortælle om dette i den stille periode; ingen vil lynche firmaet for det.
Springvests måde at rapportere de ejerandele på er virkelig elendig. F.eks. i Dispelix-casen rapporterede de i delårsrapporten, at de ejede 1,1 %, men i en exit-situation fik de intet ud af det på grund af de tilknyttede særrettigheder. Og så Verge- og Donut Lab-casen og de pointer, som @ValkoinenPeura rejste i den forbindelse.
Hvad i alverden er det her? Hvordan kan en almindelig investor investere i dette firma, hvis
A) Springvest ikke opdaterer effekten af udvanding på de aktier, de ejer
B) Der er dårlige vilkår i disse aktier eller optioner, som i praksis begrænser upsiden og øger risikoen i et downside-scenarie.
Jeg håber, at den nye analytiker @Kasper_Mellas vil begynde at udfordre den administrerende direktør lidt i forhold til dette.
Hvis det har interesse for nogen, har jeg tjekket Springvests top 5-aktionærers beholdninger hos Euroclear, og de er de samme som i opgørelsen fra 31.12.2025. Det samme gælder for Tuomas Lehtimäki (adm. direktør for Verge), som er den 9. største aktionær i Springvest.
Oplysningerne fra erhvervsregistret tyder faktisk på, at risikoen for udvanding af ejerskabet er ganske væsentlig. Selvfølgelig er det muligt at beskytte sig mod dette gennem aftaler, der opretholder den enkelte investors ejerandel (anti-dilution clause). Jeg ved dog ikke, om disse er i brug hos Springvest. Efter min opfattelse begrænser VC-fonde derimod typisk denne risiko i ejeraftalen med vilkår, der kræver, at selskabet får godkendt ledelsens optionsprogrammer af investoren. Jeg vil forsøge at grave i dette også i det næste interview. Under alle omstændigheder virker størrelsesordenen af Donut Holdings optionsretter virkelig stor, når man tager i betragtning, at der også her kræves vægtige økonomiske grunde. Jeg er dog ikke juridisk ekspert, så tag venligst disse observationer med det rette forbehold.
Springvest var efter min opfattelse med til at arrangere Verges konvertible gældsbrev-runde (vvk-runde) i 2023 og modtog som vederlag et x-antal optioner/særlige rettigheder. Efterfølgende har Verge haft et utal af andre finansieringsrunder, og Springvest har så vidt jeg ved ikke været involveret i dem, i det mindste ikke som arrangør.
Mod denne baggrund anser jeg det for meget usandsynligt, at Springvest ejer 0,6 % af Verge og de selskaber, der er opstået som følge af opsplitningen. Mit eget estimat for det nuværende ejerskab ligger i størrelsesordenen 0,1-0,3 %, og i takt med at antallet af aktier øges, endda mindre end det.
Efter min mening er det fuldstændig vanvittigt at begynde at købe denne Donut-lodseddel, i det mindste gennem Springvest.
Dette bekymrer mig allerede lidt generelt ved Springvest, om de reelt ender med at have nogen fornuftige ejerandele i de startups, som de arrangerer finansieringsrunder for. Hele casen med Springvest er efter min mening, at de selv er med, i modsætning til for eksempel Invesdor, hvor man kan få alt muligt bras.