Springvest - Tillväxtens språngbräda

Hade Springvest indirekta innehav i ESOX Group som deltog på CES-mässan? Till exempel är Theron-motorn samma som Donut-motorn men för militärt bruk, så de borde väl ha något gemensamt.

Ingår i Donut Group, det vill säga samma företagsgrupp som Verge. Donut Defence Oy hette tidigare Esox Group Oy. Det bolaget uppstod genom en delning i Verge under hösten 2025, där Verges affärsverksamheter delades upp i olika delar i egna bolag.

Enligt Verges årsredovisning för 2024 äger moderbolaget Verge Motorcycles Oy 100 % av Donut Group Oy, som i sin tur äger 100 % av Esox Group Oy.

2 gillningar

Hej @Kasper_Mellas!

I din senaste rapport skriver du att Springvest äger 0,6 % av Donut Lab. Är den ägarandelen faktiska uppgifter om dagens läge, eller upprepas här bara tidigare antaganden gällande ägarandelen?

4 gillningar

@Kasper_Mellas Och finns det några specialvillkor för den här ägarandelen, likt det vi såg i fallet med försäljningen av Dispelix, där Springvests aktier låg sist i likvidationspreferensen och det inte blev någon avkastning i exit-situationen? Kan det i det här fallet potentiellt finnas någon form av återköp eller andra ”upside cap”-grejer? Det vore bra att intervjua Springvests VD om detta?

Det är inte faktainformation utan baseras på medieuppgifter. Detta räknas alltså till osäkerhetsfaktorerna. Den ägarlista för Verge Motorcycles som Kauppalehti publicerade är från före finansieringsrundan, så Springvests ägarandel i det aktuella bolaget framgår inte där.

Jag har tyvärr inget svar på detta heller. Vi frågar givetvis i resultatintervjun för H2 :+1:

Här tycker jag att de osäkerhetsfaktorer som är förknippade med det ägandet är väl listade (utöver värdet på själva tekniken/batteriproduktionen förstås). Visst har VD:n hunnit berätta i media att tekniken är deras, inte Nordic Nano Groups. Nya finansieringsrundor är i sin tur antingen ett plus eller minus för de nuvarande aktieägarna, helt beroende på villkoren för emissionerna.

5 gillningar

Nåväl, detta anser jag borde lyftas fram i analysen. Och detta vore naturligtvis ett bra tillfälle att skapa mervärde för era kunder genom att bekräfta saken och göra oss läsare medvetna om den. Det cirkulerar även andra typer av kommentarer kring ärendet, och att dementera dessa rykten skulle vara en värdeskapande åtgärd (eller om ägarandelen är felaktig, att informera om den korrekta andelen).

3 gillningar

Det är känt att Verge Motorcycles har delats upp i tre nya bolag. Och enligt uppgifter från Kauppalehti har Springvest i samband med delningen erhållit aktier i dessa tre nya bolag i proportion till de Verge-aktier de tidigare ägde. Precis som en delning i allmänhet fungerar. Så även om jag inte har sett Donut Labs ägarlista, tyder allt på att Springvest äger de där 0,6 %. Jag flaggade dock detta som förenat med osäkerhet, eftersom jag inte kunde verifiera informationen till hundra procent. Jag försökte lyfta fram i rapporten att det finns olika osäkerhetsfaktorer i detta upplägg ur en Springvest-aktieägares perspektiv. Förhoppningsvis får vi svar på dessa i resultatrapporten eller i en intervju med ledningen.

3 gillningar

Här är ännu denna färska bolagsrapport. :slight_smile:

Baserat på information som sipprat ut från Springvests portföljbolag Donut Lab är avkastningspotentialen för innehavet betydligt högre än vår tidigare bedömning. Vi höjer därmed vår riktkurs för Springvest-aktien till 9,5 euro per aktie (tidigare 8,0 €). Vi sänker dock vår rekommendation till sälj (tidigare öka), då marknadens prislapp på Donut Lab enligt vår mening är överdimensionerad trots potentialen.

1 gillning

Är inte detta något som borde kontrolleras hos Springvest eller Donut Lab omedelbart? Är inte aktieböckerna i alla aktiebolag i princip offentliga, det vill säga att man får dem på begäran?

En ganska stor del av Springvests värde – jag skulle vilja säga merparten – baseras nu på ett spekulativt rykte/information/gissning om ägandet i Donut Lab. Om den informationen inte stämmer är aktiens värde något helt annat.

Detta borde vara prio 1 nu och redas ut direkt istället för att vänta på några H2-intervjuer, annars saknar hela analysen av bolagets värde grund.

14 gillningar

Springvest har en tyst period / ett stängt fönster 11.1.2026 – 10.2.2026, så de kommenterar ingenting. Men skulle man kunna gräva fram de där ägarandelarna från några rapporter från Asiakastieto eller något, jag vet inte?

1 gillning

Från Verge Motorcycles senaste årsredovisning för 2024 och det nya bolagets handelsregisteruppgifter framgår det att en betydande utspädning av Springvests innehav har skett utan ytterligare investeringar i bolaget.

Vid utgången av 2024 var antalet aktier i bolaget 278 767 och det fanns rikligt med särskilda rättigheter + övriga bemyndiganden:

För närvarande är antalet aktier 441 179 och efter utnyttjande av bemyndigandena uppgår antalet aktier redan till över en miljon.

Situationen för Donut Holding är någorlunda likartad.

Det samlades in rejält med mer pengar även under första halvåret 2025:

5 gillningar

I Kauppalehti fanns i går även en sådan här nyhet:

image

Talas det där om bara Verge, eller har pengar samlats in, rejält, (även) till Donut Lab?

Det är ju klart att om pengar hade samlats in till Donut Lab, rejält, och Springvest inte hade deltagit i samma proportion i emissionerna, så skulle ägarandelen vara något helt annat än vad man en gång fick.

Jag säger inte att Springvest inte skulle kunna äga 0,6 % av Donut Lab. Jag säger bara att saken bör kontrolleras och specifikt utifrån dagens situation.

1 gillning

Sprinvest har uppgett sin ägarandel i Verge till 0,6 % per den 30.6.2025, vilket innebär att den utspädning som skett efter detta är betydande.

Springvests rapporterade ägarandel var densamma, 0,6 %, även per 31.12.2024:

bild

3 gillningar

Så har även Springvest investerat mer pengar i Verge under H1 2025 i förhållande till sin ägarandel, eller varför skulle ägarandelen annars inte ha spätts ut?

Men detta hände i september 2025 när företaget delades upp i tre nya företag. Det här är alltså ett av de tre.

Precis, och alla tre har samma registrerade antal aktier för tillfället.

Uppgifterna i den där H1-rapporten borde kontrolleras hos Springvest, om de är aktuella och om utspädningen orsakad av de nya konvertibellånen har beaktats där.

1 gillning

Det har alltså troligtvis skett en betydande utspädning. Donut Labs optionsprogram ser också ut så här

image

2 gillningar

Springvest kommenterar inte saken, men jag har även hört mig för hos Donut Lab. Vi får se om vi får ett direkt svar därifrån.

2 gillningar

Ett börsbolag kommenterar inte sanningshalten i en sak som förmodligen precis fick företagets kurs att stiga med +80 %?

Japp.

12 gillningar