Havde Springvest indirekte ejerandele i ESOX group, som var på CES-messen? F.eks. er Theron-motoren den samme som Donut-motoren, men til militær brug, så de har vel noget til fælles.
Det hører til Donut Group, det vil sige samme koncern som Verge. Donut Defence Oy hed tidligere Esox Group Oy. Dette selskab opstod ved en spaltning i Verge i efteråret 2025, hvor Verges forretningsaktiviteter blev opdelt i forskellige dele i egne selskaber.
Ifølge Verges årsregnskab for 2024 ejer moderselskabet Verge Motorcycles Oy 100 % af Donut Group Oy, som igen ejer 100 % af Esox Group Oy.
Hej @Kasper_Mellas !
I en nylig rapport skriver du, at Springvest ejer 0,6 % af Donut Lab. Er denne ejerandel faktuel information om situationen i dag, eller gentages der blot tidligere antagelser om ejerandelen?
@Kasper_Mellas Og er der nogle særlige betingelser i denne ejerandel, som vi så i tilfældet med salget af Dispelix, hvor Springvests aktier lå sidst i likvidationspræferencen, og der ikke kom noget afkast i exit-situationen? I dette tilfælde kunne der potentielt være noget tilbagekøb eller andre upside cap-ting? Det ville være godt at interviewe Springvests CEO om dette?
Det er ikke faktuel viden, men er baseret på oplysninger fra pressen. Dette hører derfor under usikkerhedsfaktorer. Den ejerliste for Verge Motorcycles, som Kauppalehti har offentliggjort, er fra før finansieringsrunden, så den viser ikke Springvests ejerandel i det pågældende selskab.
Det har jeg desværre heller ikke svar på. Vi spørger helt sikkert ind til det i resultatinteviewet for H2 ![]()
Jeg synes, at de usikkerhedsfaktorer, der er knyttet til den ejerandel, er godt listet her (selvfølgelig udover værdien af selve teknologien/batteriproduktionen). Direktøren har ganske vist allerede nået at udtale i medierne, at teknologien er deres og ikke Nordic Nano Groups. Nye finansieringsrunder er derimod enten et plus eller et minus for de nuværende aktionærer, helt afhængigt af vilkårene for emissionerne.
Det her mener jeg burde fremgå af analysen. Og det ville naturligvis være en god mulighed for at skabe merværdi for jeres kunder ved at få bekræftet sagen og gøre os læsere opmærksomme på det. Der florerer også andre typer kommentarer om emnet, og det ville være en værdiskabende aktivitet at afkræfte disse rygter (eller hvis ejerandelen er forkert, at oplyse om den korrekte andel).
Det er kendt, at Verge Motorcycles er blevet opdelt i tre nye selskaber. Og ifølge Kauppalehtis oplysninger har Springvest i forbindelse med opdelingen modtaget aktier i disse tre nye selskaber i forhold til de Verge-aktier, de tidligere ejede. Som en opdeling generelt fungerer. Så selvom jeg ikke har set ejerlisten for Donut Lab, tyder alt på, at Springvest ejer de 0,6 % af det. Jeg markerede dog dette som værende behæftet med usikkerhed, da jeg ikke kunne bekræfte oplysningerne 100 %. Jeg forsøgte i rapporten at påpege, at der er knyttet forskellige usikkerheder til dette scenarie set fra en Springvest-aktionærs synsvinkel. Forhåbentlig får vi svar på disse i resultatrapporten eller i et interview med ledelsen.
Her er også den seneste selskabsrapport. ![]()
Baseret på oplysninger, der er sivet ud om Springvests porteføljeselskab Donut Lab, er afkastpotentialet for ejerskabet betydeligt højere end vores tidligere estimat. Vi hæver derfor vores kursmål for Springvest-aktien til 9,5 euro pr. aktie (tidligere 8,0€). Vi sænker dog vores anbefaling til sælg (tidligere akkumuler), da markedets prissætning af Donut Lab efter vores mening er overdreven på trods af potentialet.
Er dette ikke en sag, der bør tjekkes med Springvest eller Donut Lab med det samme? Er alle aktieselskabers ejerbøger ikke i princippet offentlige, så man kan få dem ved at spørge?
En ret stor del af Springvests værdi – jeg har lyst til at sige størstedelen – er nu baseret på et spekulativt rygte/information/gæt om ejerskabet af Donut Lab. Hvis de oplysninger ikke stemmer, så er aktiens værdi noget helt andet.
Dette bør være prio 1 nu, som skal afklares med det samme i stedet for at vente på H2-interviews, ellers er hele analysen af selskabets værdi uden fundament.
Springvest har en stille periode/et lukket vindue 11.1.2026 - 10.2.2026, så de kommenterer ikke på noget. Men kunne man grave de ejerandele frem fra nogle rapporter fra Asiakastieto eller lignende, jeg ved det ikke?
Verge Motorcycles’ seneste årsregnskab for 2024 og den nye virksomheds registeroplysninger viser, at Springvests ejerandel er blevet væsentligt udvandet uden yderligere investeringer i selskabet.
Ved udgangen af 2024 var selskabets antal aktier 278.767, og der var et betydeligt antal særlige rettigheder + andre bemyndigelser:
På nuværende tidspunkt er antallet af aktier 441.179, og efter udnyttelse af bemyndigelserne er antallet af aktier allerede oppe på over en million.
Situationen for Donut Holding er nogenlunde den samme.
Der blev også hentet betydeligt mere kapital i første halvdel af 2025:
Der var også en nyhed som denne i Kauppalehti i går:

Tales der kun om Verge her, eller er der blevet rejst penge, i betydeligt omfang, til Donut Lab (også)?
Det er jo klart, at hvis der var blevet rejst penge i betydeligt omfang til Donut Lab, og Springvest ikke havde deltaget i emissionerne i samme forhold, så ville ejerandelen være noget helt andet end det, man engang modtog.
Jeg siger ikke, at Springvest ikke kunne eje 0,6 % af Donut Lab. Jeg siger bare, at det ville være klogt at tjekke op på sagen, og specifikt i forhold til den aktuelle situation i dag.
Sprinvest har oplyst deres ejerandel i Verge til 0,6 % pr. 30.06.2025, hvilket betyder, at den udvanding, der er sket herfra, er betydelig.
Springvests rapporterede ejerandel var ligeledes 0,6 % pr. 31.12.2024:

Så har Springvest også investeret flere penge i Verge i forhold til deres ejerandel i 2025 H1, eller hvorfor er ejerandelen ellers ikke blevet udvandet?
Men dette er sket i september 2025, da selskabet blev opdelt i tre nye selskaber. Det her er altså et af de tre.
Lige præcis, og alle tre har det samme registrerede antal aktier i øjeblikket.
Oplysningerne i den H1-rapport bør tjekkes hos Springvest for at se, om de er opdaterede, og om der er taget højde for den udvanding, som de nye konvertible lån har medført.
Så der er sandsynligvis sket en betydelig udvanding. Donut Labs optionsprogram ser også sådan ud

Springvest kommenterer ikke på sagen, men jeg har også forhørt mig hos Donut Lab. Lad os se, om vi får et direkte svar derfra.
Et børsnoteret selskab kommenterer ikke rigtigheden af en sag, der formodentlig lige har fået selskabets kurs til at stige med +80 %?
Jep.