Här måste silverprisprognoserna snart uppdateras till nya siffror. Silver på nya ATH-nivåer under en 13-årsperiod. Vanligtvis vid dessa tillfällen accelererar farten, och det är möjligt att vi får en moonshot någonstans mellan 60-120 $, varefter priset sjunker med -50 % och konsolideras på en ny, men högre nivå än föregående decennium. Om priset verkligen klättrar, kan vi få intressanta kvartalsresultat under kommande Q425 & Q126
. Förhoppningsvis gräver SoS ledning nu fram de gruvschakt med högst silverhalt, så att vi är skuldfria till nästa sommar.
Här är Aapelis förhandskommentarer inför att Sotkamo släpper sin Q3-rapport nästa torsdag. ![]()
Vi förväntar oss att de värsta produktionsutmaningarna som överskuggade bolagets första del av året har hamnat i bakgrunden, och att takten har förbättrats tydligt från föregående kvartal. Vi förväntar oss dock ännu inte ett helt normalt kvartal vad gäller produktionsvolymer, men vi förutspår att en stark metallmarknad har drivit det operativa resultatet till en bra nivå. Utöver siffrorna följer vi särskilt kommentarer om produktionsutvecklingen och dess långsiktiga stabilisering.
När man läser Sotkamo Silvers analyser bör man fokusera på om det talas om kronor eller euro, även analytikern @Aapeli_Pursimo
”Med en relativt normal avskrivningsnivå och finansieringskostnader som grund, förutspår vi att vinsten per aktie uppgick till 0,09 euro.”
Det är precis så
tack för uppmärksamheten! Jag redigerade kommentaren till rätt format ![]()
Spännande dag imorgon, på grund av företagets historiska mystik kring sin kommunikation. Vad som helst kan komma därifrån, om det bara äntligen skulle lyckas och raketerna skjuta i höjden.
De som är förvånade kan lägga ett hjärta, inte fan vilken prestation
Skulden har minskat och lönsamhetssituationen har förbättrats – allt annat har praktiskt taget minskat.
Den lades ut till försäljning redan förra veckan.
Förtydligade ledningen dessa frågor alls live, följde någon med?
-
In Q3, the silver grade is expected to
return to the anticipated range of 90-110 g/tonne. Angivna skäl; Ny kapacitet för entreprenören kommer under Q3, smältvatten exceptionellt högt, ytterligare kapacitet hos entreprenören möjliggör utökning av produktionen från djupare nivåer på 460-480 meter och där borde silverhalten vara högre. -
Switching the environmental guarantor will return EUR 3.5 million to Company’s disposal
Brytningsvolymerna ökar, men utvecklingen var fortfarande ganska svag. Den givna vägledningen uppdaterades, vilket skulle innebära nästan 400 uns silverproduktion för Q4. Om detta lyckas kommer Q4 att spränga banken. En rädsla i backspegeln är dock att målen är för höga för slutet av året och att man inte kommer att nå 1M-nivån i uns i år. Prisuppgångens effekter kommer dock att synas ännu starkare i Q4-siffrorna, vilket innebär att fokus nu ligger på utvecklingen av produktionsvolymerna och särskilt matningen av malmen, vilket är en av de få operativa saker som ledningen kan påverka mest, måste dras upp till 120-135 kton.
Aapeli har gjort en ny bolagsrapport om Sotkamo Silver efter Q3. ![]()
Sotkamo Silvers Q3-siffror var lägre än våra förväntningar, drivet av silverproduktionsvolymerna. Bolagets kassasituation var mycket svag, och dess finansiella situation tål enligt vår mening inga bakslag när det gäller förstärkningen av det operativa kassaflödet. Därmed kan vi inte utesluta ogynnsamma finansieringslösningar. Å andra sidan, med nuvarande medvind på marknaden borde bolaget kunna generera ett bra kassaflöde med en rimlig prestation och stärka sin ekonomiska situation. Med de långvariga produktionsutmaningarna ser vi dock att riskerna väger tyngre. Därför sänker vi vår rekommendation till minska (tidigare öka) och med negativa prognosändringar samt en höjning av avkastningskravet sänker vi vår målkurs till 1,35 SEK (tidigare 1,50 SEK).
Inderes syn är enligt mig väldigt försiktig. Enligt mina beräkningar räcker även Q3-produktionen till ett ganska bra kassaflöde på den nuvarande metallmarknaden. Medelpriset för silver under Q3 var cirka 20% under det nuvarande priset, och prisökningen syns i resultatet med två månaders fördröjning. Det finns risk, men också möjlighet till stor avkastning, tiden får utvisa.
Inderes är alltid sent ute med sina åsikter. För närvarande finns det 25% uppsida till riktkursen på 1,35 SEK. Priset är nu 1,08 SEK. Ändå är rekommendationen att minska.
Samma problem gäller Endomines, Inderes borde uppdatera sina åsikter om gruvbolag mycket oftare.
Silverpriset har stigit igen närmare 50 $. Om silverhalten och brytningsvolymerna ökar mot slutet av året, som bolaget har målat upp i sina resultatsamtal, är ett rejält Q4 på gång. Sannolikheterna talar inte för detta, men marknaden tror inte heller på det. Men vad är realistiskt?
Om man når Aapelis uppskattade 0,92 miljoner uns (bolagets eget intervall 1,0 - 1,2 Moz), bryts det dock över 300koz under det sista kvartalet, vilket, sett till historien, är en måttlig/till och med otillfredsställande prestation (om utmaningarna från början av året tas bort från ekvationen). Silverprisökningen syns först fullt ut under Q4.
Bolaget befinner sig i en mycket spännande situation och det är intressant att se vilka de medellånga målen är som kommer att publiceras under Q4; Publiceringen av livscykel-/ytterligare borrningsresult
Det kan också vara ett mycket dyrt sätt att investera på metallmarknaden, om de där unsen bara inte kommer. När man tittar på företagets aktiekurs ser man att det finns mycket erfarenhet av underprestation. Å andra sidan, om man lyckades vända trenden, finns det också stor potential.
Precis så. Företagets värdebildning är relativt enkel, där den största källan till osäkerhet är produktionsvolymerna. Även om silverpriset skulle knacka på $100/oz, är SOSIs värde inte en penny om silvret inte kan utvinnas ur marken.
Just denna underprestation är anledningen till att jag har hängt med här med en liten position; det har gått så snett under en tid av olika anledningar, och OM vi återgår till historiska produktionsvolymer finns det en hävstång uppåt. OM vi inte återgår utan fortsätter på samma väg, är den nuvarande värderingen enligt min mening neutral. OM de operativa utmaningarna fortsätter, finns det en betydande risk för ogynnsamma finansieringsarrangemang när kistan redan börjar sina, och den nuvarande värderingen är då tydligt för hög.
För dessa scenarier ger var och en sina egna sannolikheter.
Sotkamo Silver blev idag min portföljs tredje största investering. Jag förväntar mig att silverpriset stiger till $100 - $150 inom 6 månader och att SoSi:s värdering mångfaldigas i och med detta. Det är värt att notera att bolagets tidigare verksamhet är lönsam till viss del redan vid ett pris på $25 och förra kvartalets kostnad per uns (kh) med silverpriset var endast $38. På senare tid har kostnaden per uns (kh) redan legat över $50 och takten ökar. Bolagets mål för Q4 är dessutom ganska optimistiskt, eftersom helårsmålet inte ville sänkas i Q3-rapporten. Säkert görs nu allt för att få upp materialet. I början av året byts entreprenören ut och då är det dags att visa vad man går för igen.

Silverrallyt är vilt just nu. Blev du skuldfri redan under våren?![]()
Som en penny stock går SoSi under radarn för många och syns inte nödvändigtvis alls i listningar. Så snart en något större aktör hittar detta, då är det kört. I jämförelse med andra juniora gruvbolag är SoSi för närvarande exceptionellt billigt i förhållande till den producerade silverunsen. Det borde fördubblas - tredubblas för att vara på samma nivå vad gäller marknadsvärde. Och notera, att silverrallyt inte har nått dessa gruvbolag ännu heller. Det kommer alltid med fördröjning, i takt med resultaten.
Ingredienser för en massiv positiv överraskning i Q4. Om man från grusgropen får ens lite mängder glänsande tentakelgrus som ligger under guid
Dessa samma historier har nu hörts före varje kvartalsrapport, men varorna har helt enkelt inte fåtts upp ur gruvan. Varför skulle det vara annorlunda nu?
Jag håller med. Alltför ofta har man sett hur hoppfulla meddelanden ökar inför kvartalsrapporter och kursen stiger kraftigt tillfälligt, men efter nästan varje kvartalsrapport vänder riktningen till en brant nedgång. Så har det varit i ett par års tid. Jag har själv varit med om detta tidigare, men jag vågar inte ta en ny startposition inför nästa kvartalsrapport. Den måste vara riktigt bra innan jag överväger att lägga till den i min portfölj igen.