Som @Alamaki också länkade ovan, lanserar Ajinomoto ett iskaffe som innehåller
Solar food tar sig redan ut i rymden också ![]()
Här är Thomas kommentarer om hur Solar Foods går till rymden
![]()
Aktuell status: Under mitt besök på Solar Foods första fabrik, informerades jag om att huvudproduktionen avsiktligt har stängts ner. Produktionen fortsätter endast i mindre skala. Beslutet verkar vara drivet av höga lagernivåer. Inte säker på om en större fabrik hjälper här…
Jag glömde att posta tidigare, men i somras fick jag smaka en Solein-proteinbar. Jag gillade den själv och den smakade precis som en proteinbar – förutom att den inte hade den där lite obehagliga eftersmaken som är typisk för vanliga proteinbarer. Jag är ingen storkonsument av proteinbarer, men min egen bedömning av smaken var att den i denna kategori skulle vara en helt jämförbar produkt jämfört med andra.
Här är Thomas kommentarer angående den senaste nyheten om proteinbars. ![]()
Solar Foods samarbete med Fermenta är ett steg för att stärka Soleins kännedom och skapa en marknad i USA. Vi anser att nyheten är ett steg i rätt riktning på Soleins kommersialiseringsväg, men på grund av samarbetspartnerns lilla storlek förväntar vi oss ingen väsentlig direkt inverkan på Solar Foods siffror från samarbetet.
Solar Foods öppnar upp för nya initiativ på den amerikanska marknaden. Denna gång proteinprodukter med Pothos. Förmodligen kommer det direkta samarbetets effekt att förbli begränsad, liksom med Fermenta, men dessa är nödvändiga steg för att öka Soleins kännedom på Solar Foods spjutspetsmarknad.
Vad hände med den här igår? Kursen har varit i en nedåtgående trend hela hösten och plötsligt igår eftermiddag började den skjuta i höjden och slutade på +11,93. Inga nyheter hittades. Kan någon insiderinformation ha läckt ut i förväg..?
Mest troligt har försäljningsdippen orsakad av Springvests naturautdelning återhämtat sig. Denna uppgång har sedan kanske orsakat spekulationer om att de stora pojkarna har en aning om att något är på gång.
I sig kommer nyheter snart, eftersom planerna för fabriken i Villmanstrand har lovats att publiceras före jul. Detta har dock varit känt redan före dessa rörelser.
Där hamnade den
Här är Raulins kommentarer angående Solar Foods senaste pressmeddelande. ![]()
Solar Foods meddelade på tisdagen att de har valt Villmanstrand (Lappeenranta) som plats för sin kommande industriella Factory 02-produktionsanläggning. Factory 02 är företagets första storskaliga anläggning, som kommer att öka produktionskapaciteten från nuvarande 160 ton till 6 400 ton per år. Nyheten ger välbehövlig konkretion till fabriksplanerna, men vi ansåg det vara ett förväntat steg och det orsakar inga omedelbara förändringar i våra prognoser.
Beställning till USA ![]()
Här är Thomas kommentarer angående det färska pressmeddelandet. ![]()
Bolagen lanserar ett proteinpulver tillverkat av Solein under det första kvartalet 2026. Nyheten är i linje med bolagets kommersialiseringsstrategi, men vi förväntar oss inte att det enskilda partiet har någon väsentlig inverkan på våra prognoser.
Fint att vi fick med en partner på resan. GEA tecknade för 8 miljoner. Till kursen 4,85.
Marknaden jublar tydligen inte.
Här är Thomas kommentarer om hur Solar Foods lyckades med sin riktade nyemission. ![]()
Solar Foods meddelade i torsdags att man framgångsrikt har genomfört en riktad nyemission, genom vilken bolaget tog in cirka 25 MEUR i bruttolikvid. Emissionen genomfördes genom ett accelererat anbudsförfarande, och förutom institutionella investerare deltog bolagets strategiska partner GEA Finland Oy. Det anskaffade kapitalet kommer att användas för att säkra finansieringen av produktionsanläggningen Factory 02 i industriell skala. Säkrandet av finansieringen är ett kritiskt steg i bolagets tillväxtstrategi, då det åtgärdar bolagets omedelbara finansieringsbehov, visar att aktiekapitalbaserad finansiering finns tillgänglig och signalerar förtroende från GEA och institutionella investerare för fabriken Factory 02 i industriell skala.
Undrar om det har kommit någon ny information från bolaget angående det där järnproblemet? Eller har det pratats om det någonstans efter sensommaren/hösten 2024? Jag sålde mitt innehav på grund av det och valde då att avvakta för att se om Solar Foods skulle lyckas lösa det på något sätt.
Enligt min mening fanns hårdvaruproblemet främst i huvudet på ett enda användarnamn. Jag kunde inte själv hitta något där hårdvara nämndes som ett problem.
Du försökte nog inte särskilt hårt? Skrolla upp i den här diskussionen till september 2024, så kan du läsa om saken. Det var mycket diskussion om det här, på Nordnet, på Solar Foods CMD, i Karon grilli, osv. Thomas lär också ha intervjuat vd:n om ämnet.
Problemet försvinner inte genom att de som pratar om det stenas.
Och det finns fler som pratar om det än bara jag, om det var mig du syftade på i din kommentar.
edit. och det är ju inte en åsiktsfråga, utan ett rent vetenskapligt faktum.
Okej, man litar visst för mycket på AI. Den betraktade järnhalten som en styrka och hävdade att Solar Foods såg detta som en positiv egenskap. Inderes diskussioner känner jag till, jag letar främst efter diskussioner bland riktiga proffs om ämnet.