Nedan en direkt skärmdump från en omfattande rapport. Särskilt inom EU, där näringsintaget övervakas mer noggrant än i resten av världen, kan detta begränsa användningen av Solein. I praktiken kan detta leda till en situation där Europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet skulle slå fast att Solein inte kan användas i vissa produktapplikationer med hög konsumtion, eftersom den genomsnittliga människan skulle få i sig för mycket genom till exempel pasta eller bröd.
Såvitt jag förstår kan mineralhalten i Solein justeras något genom att anpassa den minerallösning som mikroben matas med, men jag gissar att mikrobens tillväxthastighet prioriteras före mineralhalten. Jag ser inte detta som en särskild utmaning än så länge, såvida inte inställningen till järn förändras och produktapplikationerna för Solein begränsas tydligt även på andra kontinenter utöver Europa.
Solar Foods framtida mikrober behöver ju inte nödvändigtvis lika mycket mineraler för att växa, vilket kan leda till att någon framtida mikrob kan passa bättre för dessa produktapplikationer med hög konsumtion.