Smart Eye - Konge af bilindustriens Interior Sensing AI?

Sightic er verdensførende inden for positive datasæt, dataindsamlingsmetoder og algoritmemodenhed med henblik på at minimere falske positive signaler.

14 Synes om

Nøgleinformationer om transaktionen

• Købspris: Den faste pris er 60,5 millioner svenske kroner (SEK), som betales i form af nye aktier i Smart Eye.
  • Tillægspris: Derudover kan der betales op til 50 millioner kroner baseret på økonomiske og operationelle mål frem mod 2030.
  • Timing: Handlen forventes at blive gennemført i marts 2026, når myndighedsgodkendelse (ISP) er opnået.
  • Personale: Cirka 20 medarbejdere overgår til Smart Eye.

Strategiske fordele og mål

• Teknologisk spring: Ved at kombinere Sightics algoritmer og Smart Eyes omfattende databaser vil selskaberne kunne udvikle detektion af påvirkning hurtigere og mere omkostningseffektivt.
  • Nyt forretningsområde: Smart Eye etablerer en ny Industry & Law Enforcement-enhed, der fokuserer på detektionsmetoder for andre stoffer end alkohol.
  • Marked: Den kombinerede teknologi er klar til serieproduktion med bilproducenter (OEM) allerede i løbet af 2026.

2026 er startet stærkt, og når vi ser tilbage om nogle år, vil vi sandsynligvis se det som året, hvor kampen mod kørsel i påvirket tilstand nåede et vendepunkt.”

23 Synes om

12 Synes om

Det væsentlige for de nuværende ejere: ”Bestyrelsen har til hensigt at udstede de nye aktier i henhold til den bemyndigelse, der blev givet på generalforsamlingen den 13. maj 2025. Baseret på den volumenvægtede gennemsnitskurs (VWAP) for Smart Eye-aktien i de sidste 20 handelsdage forud for underskrivelsen af aktieoverdragelsesaftalen, vil der blive udstedt 721.410 nye aktier i forbindelse med transaktionen, hvilket svarer til en tegningskurs på 83,86 SEK pr. aktie. Aktieudstedelsen vil resultere i en udvanding på cirka 1,9 procent baseret på antallet af eksisterende aktier i selskabet.”

Nå, det er vel bedre end at brænde kontanter af, men jeg ville ønske, at selskabet nu havde fuldt fokus på at opnå et positivt frit cash flow.

13 Synes om

Der er ingen lyspunkter i denne handel. 20 ekstra personer på lønningslisten gnaver af det operationelle cash flow. Når prognoserne så slår fejl, viser opkøbet i form af negativt cash flow sig at have kostet noget helt andet end forestillet, og til sidst ender det med en emission. Ikke på den måde.

2 Synes om

Jeg er selv mere overbevist om, at de hos SmartEye ved, hvad de har brug for – de køber næppe en virksomhed fra deres hjemby bare for at være flinke. Jeg ser dette som et lille præcisionsstød for at styrke deres position som nummer ét på markedet. Som Martin har konstateret, har han ”skin in the game”.

12 Synes om

Dette opkøb har man faktisk ventet på her på forummet i flere år nu. Spørgsmålet har i højere grad været, hvornår handlen ville finde sted, end om den ville ske. Det var svært at se for sig, at Sightic ville have fået succes som selvstændig virksomhed, hvis man kan få detektion af kørsel i påvirket tilstand integreret med DMS til en licenspris på under en euro. Købsprisen er efter min mening helt okay. Der er masser af buzz i USA lige nu omkring teknologi til forebyggelse af spirituskørsel, og jeg tror, at lovgivningen snart bliver ført ud i livet. Ligeledes giver EuroNCAP allerede point for alkoholregistrering. For mig var dette en forventet god nyhed. Det bekræfter min tanke om, at detektion af spirituskørsel netop sker via DMS, og Martin har også kommunikeret, at opkøb sker på en måde, så de ikke bringer den positive pengestrøm i fare.

34 Synes om

Redeye kommenterer Smart Eyes opkøb af Sightic, som fjerner den mest betydelige konkurrencemæssige flaskehals inden for kamerabaseret detektering af kørsel under påvirkning af alkohol og positionerer virksomheden til at dominere et markedsområde, som vi forventer vil blive en standard sikkerhedsfunktion lagt oven på DMS. Baseret på vores antagelser indebærer handlen ca. 6,9–1,4 gange EBITDA i årene 2028–2030. Mod denne baggrund hæver vi både den langsigtede gennemsnitlige salgspris (ASP) og værdiansættelsen i vores Base Case.

Øget tillid til markedsandele og ASP-løft får os til at hæve vores Base Case til SEK 120.

28 Synes om

Redeye-interview, Martin og Sightics kvindelige repræsentanter, den ene med politibaggrund og den anden med psykologbaggrund, gennemgår, at de plejede at være konkurrenter, men ikke længere. Sightic-folkene virker ikke bitre, men forsøger i stedet at se fordelene. De ville have foretaget de samme test. Martin konstaterer, at dataindsamling er den dyreste indsats; det kræver kørsel under påvirkning af stoffer. De taler om testbaner (test tracks). Martin fortæller, at det foregår med rigtige biler på en lukket bane, og det er virkelig dyrt. (Kommentar: hvem er tosset nok?)

Smart (Smart Eye) købte kompetencer og data. Biler naturligvis, men også værktøjer til myndighederne til screening for påvirkning af stoffer, med telefoner og andre enheder som brugsmiljø.

Med hensyn til USA kan Martin ikke sige, hvordan det skrider frem, og om de vil overlade kontrollen til europæerne. Om bilerne konstaterer de, at systemerne skal udvikles sammen med bilproducenterne, da et bip sandsynligvis ikke vil stoppe en beruset/påvirket fører, men bilen skal derimod immobiliseres. (Komm: Det bliver noget af en udfordring, falske positive alarmer lammer bilen…) Europa bevæger sig fremad via lovgivning og NCAP-test; bilproducenterne ønsker gode resultater i testene.

18 Synes om

11 Synes om