Sitowise - Smarta stadsföretaget

Vilppo har gjort en ny företagsrapport om Sitowise efter Q3. :slight_smile:

Sitowises Q3-resultat var totalt sett svagt. Finland presterade bra, men förlusterna i Sverige fördjupades. I botten av byggcykeln försvinner allt kassaflöde till finansieringskostnader, men när efterfrågan återhämtar sig kan resultatet snabbt korrigeras uppåt. Vi saknar dock fortfarande tydligare tecken på en resultatvändning innan vi vågar ha en djärvare syn.

1 gillning

Isa och Olli pratade på engelska om Sitowise angående Q3. :slight_smile: \n\n\nhttps://www.inderes.fi/videos/sitowise-q325-at-the-bottom-of-the-cycle\n\nDenna video finns också här: https://www.youtube.com/@inderesnordic

1 gillning

Sitowisen VD Heikki Haasmaa berättade om sitt företag på Sijoittaja 2025-evenemanget :slight_smile:

2 gillningar

Black Friday-aktien på tavlan -15%, utan några nyheter? Uppenbarligen har någon ett stort behov av att bli av med aktierna.

2 gillningar

Jag nappade på detta Black Friday-introduktionserbjudande.

För mig är konsultföretag i princip ett absolut nej i portföljen, men ett marknadsvärde på knappt 80 miljoner euro i förhållande till omsättningen (visserligen med en betydande nettoskuld på baksidan) väckte mitt intresse för en närmare granskning. Vanligtvis är det första jag tittar på hos en ny bekantskap vilka mina affärspartners är. Således tittade jag på listan över de största aktieägarna och de största förändringarna. I november verkar Proprius Partners ha försvunnit från listan över de 100 största aktieägarna. Däremot har Erkki Etola ökat med 378 000 st.

4 gillningar

En betydande nedskrivning av goodwill avseende förvärven i Sverige 2/3 = 40 MEUR.
I övrigt visade testningen att goodwillposterna var relevant bokförda i balansräkningen.
EDIT: eller vad den andelen nu är. På finska “kohta kolmasta” (snart en tredjedel) som jag tolkade som ett skrivfel för “kahta kolmasta” (två tredjedelar). Men i det engelska pressmeddelandet “one third” dvs 1/3.
=> Förklaras nedan att 40 MEUR = 2/3

Insiderinformation: Sitowise gör en nedskrivning på cirka 40 miljoner euro relaterad till den svenska verksamheten
Sitowise Group Oyj 2025-12-16 Insiderinformation kl. 19.45

Som en del av den årliga finansiella rapporteringsprocessen testade Sitowise koncernens bokförda värden för immateriella tillgångar och goodwill samt värdena på dotterbolagsaktier i moderbolagets balansräkning. Som ett resultat av testningen kommer Sitowise att göra en nedskrivning på cirka 40 miljoner euro i sin rapportering för fjärde kvartalet 2025, relaterad till den svenska verksamheten. Nedskrivningen påverkar koncernens goodwill samt aktierna i dotterbolaget Sitowise Sverige AB som finns i moderbolagets balansräkning.

Nedskrivningen av koncernens goodwill har ingen inverkan på koncernens justerade EBITA eller kassaflöde. Nedskrivningen rapporteras i resultaträkningen under posten ”Avskrivningar och nedskrivningar” och påverkar koncernens resultat för fjärde kvartalet.

Goodwilltestet utfördes för hela verksamheten, och nedskrivningen riktades mot den svenska verksamheten på grund av dess försämrade framtida kassaflödesantaganden. Den svenska verksamhetsområdets omsättnings- och lönsamhetsutveckling har varit svag, och de förväntade fördelarna med anpassningsåtgärderna som genomfördes under 2024–2025 har försenats jämfört med tidigare förväntningar, som beskrivits i Sitowises senaste delårsrapporter. Den nedskrivna goodwillen har uppstått från företagsförvärv som genomförts i Sverige under åren 2018–2022 och som har ingått i Sitowises svenska verksamhetsområde.

Koncernens bokförda värde för goodwill efter nedskrivningen är cirka 120 miljoner euro, och det har i sin helhet uppstått i Sitowises affärsområden Infra, Byggnader och Digitala lösningar, vars utveckling sammantaget har varit god. Koncernens goodwill kommer även i fortsättningen att testas som en helhet.

I samband med testningen av koncernens goodwill granskades även värdet på dotterbolagsaktierna som ägs av koncernens moderbolag Sitowise Group Oyj. Som ett resultat av detta skrevs anskaffningsvärdet för aktierna i Sitowise Sverige AB, som ingår i moderbolagets balansräkning, ned med cirka 40 miljoner euro, vilket motsvarar ungefär en tredjedel av deras anskaffningsvärde i bokslutet för 2024. Nedskrivningen av dotterbolagsaktiernas värde påverkar inte koncernens siffror, men den minskar moderbolagets utdelningsbara medel. De utdelningsbara medlen förblir på en god nivå även efter nedskrivningen.

6 gillningar

Minns jag rätt att denna nedskrivningsrisk har flaggats i Inderes rapport, jag minns att åtminstone @Olli_Koponen pratade om detta någon gång. Jag har haft detta på min bevakningslista, men i bakhuvudet har just den svaga prestationen i den svenska verksamheten spökat. Nå, nu kan man komma in billigare, om man vågar.

5 gillningar

Hej Opa och andra forummedlemmar! Jag ber om ursäkt för att det fanns ett stavfel och ett översättningsfel i pressmeddelandena. På finska borde meningen egentligen lyda: ”Som ett resultat av detta skrevs anskaffningsvärdet för Sitowise Sverige AB:s aktier, som ingår i moderbolagets balansräkning, ned med cirka 40 miljoner euro, vilket motsvarar ungefär två tredjedelar av deras anskaffningsvärde i bokslutet för 2024. Och på engelska borde det motsvarande vara two thirds. Det viktigaste här är dock summan, det vill säga 40 miljoner euro. Med vänliga hälsningar, Mari/Sitowise IR

8 gillningar

Här är Vilpos kommentarer om den stora nedskrivningen i Sverige.

Sitowise meddelade på tisdagen att de kommer att göra en nedskrivning på cirka 40 MEUR relaterad till den svenska verksamheten. Nedskrivningen har ingen kassaflödespåverkan, men den återspeglar de långvariga utmaningarna i den svenska verksamheten. Risken för en nedskrivning var uppenbar, så nyheten kom inte som en överraskning och den orsakar inga omedelbara förändringstryck på våra operativa prognoser. Enligt vår uppfattning är bolagets nuvarande finansieringspakets lånekovenantvillkor kopplade till skuldsättningsgraden (förhållandet mellan nettoskuld och EBITDA för de senaste 12 månaderna) och en minskning av soliditeten påverkar inte dessa.

2 gillningar

Så koncernens goodwill testades…

Och värdet på dotterbolagsaktierna granskades. Är resultatet av båda åtgärderna alltså totalt 40M?

Goodwill skrevs ner med 40 MEUR från Sitowises balansräkning, och detta innebar för Sitowise Sverige AB att när dessa samma 40 MEUR drogs av, återstod endast 20 MEUR av förvärvspriset för de företag som förvärvats i Sverige (denna post är inte goodwill, eftersom den skrevs ner helt för Sveriges del). Med andra ord har företag en gång förvärvats i Sverige för 60 MEUR, men efter svag utveckling och den nu gjorda nedskrivningen är deras bokförda värde endast 20 MEUR.

5 gillningar

Gott nytt år 2026 till forumet! Vårt nyhetsbrev inför den tysta perioden finns här: Q4/2025 Nyhetsbrev inför den tysta perioden | Sitowise mvh Mari/Sitowise IR

6 gillningar

VD:n byts ut i bolaget.

4 gillningar