Ni får knappast något bättre än det här. Rautaruukki 2007 för cirka 54 euro. Lyckligtvis köpte jag inte så mycket, men jag fick köpa dem nästan till ATH-pris. Jag tror att jag löste in dem senare för några euro i skatteavdrag, men det var en bra läxa om cykliska aktier!
Men man ska inte oroa sig för mycket över dem. -20 procent är knappast något att nämna när man ser helheten. I värsta fall kan du bara förlora kapitalet, men vinsterna har praktiskt taget ingen övre gräns.
De värsta misslyckade investeringarna är när man har sålt för tidigt. En förlust på 20 procent känns inte mycket när du har gått miste om dubbla/trippla vinster. Man ska inte sälja vinnare för lättvindigt!
Det värsta misstaget i min korta investeringskarriär har varit att köpa Danske Bank för 180 DKK. Jag klandrade mig inte särskilt mycket när penningtvättskandalen plötsligt dök upp, men att stanna kvar när kursen sjönk under 110 DKK var redan plågsamt.
Jag visste naturligtvis inte hur man använde stop-loss under “lärandeprocessen”, så det blev en dyr läxa.
Men du kan trösta dig med att du netto bara har gjort 2/3 av den förlusten. Tack vare den höga skatteprocenten. Och förutsatt förstås att du gör/har gjort skattepliktig vinst.
Låt oss väcka tråden om investeringsmisstag från vintersömnen. Jag skrev ett blogginlägg om mina erfarenheter som ägare av Lehto. Resultatet blev en oöverträffad, men mycket lärorik, torskfisketur. Jag listade mina lärdomar i texten. Jag hoppas att ni alla älskar era egna pengar mer än någon aktie ni äger \n\nSeikkailu Lehdossa – kallis oppitunti - Taloudellinen Ajattelu
Om jag hade gjort egna investeringsmisstag på vägen:
Till en början köpte jag aktier utan att, i efterhand, ha någon verklig förståelse för företagets verksamhet eller dess prissättning på börsen. Med en för svag teoretisk grund saknade jag förmågan till kritiskt tänkande.
Alltför bråttom att bygga upp portföljen. Jag förstod att 2017 inte var ett bottenår i konjunkturcykeln men jag kunde helt enkelt inte ha tålamod att sitta med tillräckligt med kontanter. Å andra sidan var och är viljan att lära sig om marknaderna enorm och inget motiverar bättre än att ha sitt eget skinn med i spelet. Detta kostade cirka ett par månaders lön i realiserade förluster från olika affärer och alltför optimistiska positioneringar.
Det senaste systematiska misstag jag är medveten om har varit att inkludera alltför höga vinsttillväxtprognoser i värderingen. Företag möter oväntade problem och tillväxt är verkligen osäker. Det bästa scenariot förverkligas sällan och man bör vara mycket skeptisk när man börjar betala för höga vinsttillväxtförväntningar. Jag kommer inte att övergå till ren värdeinvestering men i framtiden kommer jag att noga överväga om jag kan köpa en mindre risk någon annanstans i form av hög defensiv utdelning, om alternativet är till exempel 2% utdelning och cirka 10% förväntad vinst per aktie (EPS) tillväxt. Man bör tänka på vad resultatet och avkastningen på eget kapital (ROE) är under ett dåligt år. När man känner till extremerna kan man bättre relatera inköpspriset till realistiska utsikter.
För stort avsteg från de bästa investeringsidéerna. Likviditet är ett tveeggat svärd; det möjliggör snabbt avyttrande av ägande vid dåliga nyheter men också när ränta-på-ränta-effekten börjar ackumuleras och vinsterna bränner i händerna. Man bör orka sitta på kontanter bättre och satsa på de potentiella “tenbaggers” man tror på. På börsen kan man ändå sälja dem vid behov. I denna kategori hamnar misstag som till exempel Oriola som knappast kommer att tiodubblas och kan kämpa med sina resultat under lång tid. Om inte trenden vänder så bär jag ändå en företagsrisk i utbyte mot en liten avkastning. Efter skatter är utdelningen 3,2% för detta år och det motiverar inte mycket att bära risken. I detta fall skulle kontanter ge sinnesro och möjlighet att ta tag i något som verkligen kan växa på lång sikt. Man borde leta efter köp längre och satsa större när man hittar något riktigt bra. Billigt är ingen garanti för en bra investering.
{“content”:“Jag känner igen mig i allt. Alla 4 punkterna gjorde jag (och kommer förmodligen till viss del fortfarande att göra). Den enda skillnaden i mitt fall var att mitt startår var förra året (och index över 10000). I övrigt en mycket bra sammanfattning av den kanske vanligaste vägen för en nybörjarinvesterare.”,“target_locale”:“sv”}
Med tiden har man blivit mer förlåtande mot sig själv. Människor är i genomsnitt ganska dåliga aktieinvesterare, med alla sina kognitiva brister. När DNA-koden är felaktig händer misstag, trots ansträngningarna. Den största förlusten var i storleksordningen 5000 euro, när Nokias mobilimperium kollapsade.
Bekräftelsebias och, särskilt som yngre, tron på sin egen förträfflighet är de värsta. Detta ledde till att man tog tag i en fallande kniv, och om det hände att man klämde ännu mer, med båda händerna. Då upptäckte man att det var en cirkelsåg maskerad som en kniv… av dessa var nämnda Nokia det värsta exemplet i sin tid. Ganska Disconnecting fingers.
Nokia lämnade efter sig en långvarig baksmälla och överdriven försiktighet. Den bästa köpsäsongen gick förlorad medan man slickade sina sår, när man nästan överallt såg potentiella knivar och läppstiftsgrisar. En tråkig mänsklig svaghet, svårigheten att lämna det förflutna bakom sig, men att lära sig lagom mycket av erfarenheterna.
Snabb hemtagning av vinster är en garanterad arvsynd. Till exempel flög UPM för 8 euro ur portföljen runt 12 euro. Efter detta, den klassiska låsningen vid sin egen fixering av den rätta prisnivån.
Förtjusningen med värdefällor – låg P/B är som kattmynta och jag måste ofta smälla mig själv på kinderna för att inte fylla portföljen med flera poster, när man får det billigt, till exempel med fynd som Apetit. Med dessa kokas man lätt som en groda i en gryta. Värmen stiger långsamt och man inser inte att man ska hoppa ur i tid. Det finns alltid nästa kvartal att vänta på!
Remedy är ett sånt fall där jag som nybörjare gjorde alla möjliga misstag, och några till. Det blir en sådan syndalista att jag nog blir bannad när en så dum person tar in sand i diskussionsforumets hall…
Innan Control släpptes var det en sådan hype från alla håll och kanter att jag med snabba vinster i sikte gjorde mina köp på kursens toppar, upp till 12,7 €. Där satt jag sedan med mina kuponger och väntade på när den skulle hoppa till 20 euro…
Nåja, alla vet ju hur det gick sen…
\u003e köpte dock mer på första dipparna till priset 11,2 €
\u003e kursen var så volatil att jag inte klarade det, sålde en del av positionen för 11,35 €
\u003e det börjar se ut som att det blir en fruktansvärd förlust, kursen sjunker redan till Grand Canyons mellersta sedimentlager
\u003e säljer mer i panik för 9,96 € “så länge jag fortfarande får något för det här”
\u003e samma dag stiger kursen till 10,4 € och några dagar senare ser man ljuset i tunneln…
Så var det. Just nu fortfarande -15 % och kursen skulle behöva stiga till 13,3 € för att ens gå jämnt upp.
Värst? Att nu när det återigen finns ljus i tunneln skulle jag vilja köpa fler av dessa aktier. Lyckligtvis är kontantkassan tom, kontot är tomt och ingenstans kan jag gräva fram fler slantar för att justera något.
Respekt! Bara för att du köpte i en stigande kurs. Ibland känns det som att investerares enda alternativ är att sänka medelpriset.
Annars beskrev du ganska exakt vad jag själv brukade göra. Jag gjorde dock så att om det kom en negativ nyhet, rusade jag för att köpa och tänkte att det var en tydlig överreaktion. Säker på att jag hade rätt och alla andra fel, köpte jag mer och mer. Till slut sålde jag med förlust och funderade på vad jag nu hade gjort igen
Jag måste säga att den här tråden på sistone har innehållit otroligt mycket om vilka misstag en investerare kan göra. Det är osannolikt att andra investeringsforum erbjuder en liknande möjlighet att lära av andras misstag/läsa andras tankar om felaktiga drag och samtidigt reflektera över sig själv. Men ja, det är inte konstigt när man säger att investerarens största risk är investeraren själv. Människan är inte perfekt, alla gör misstag ständigt inom alla livets områden och det är helt okej.
@Mimmoli låter som typiskt “klantande” som förmodligen varje nybörjare gör. Först köper man en aktie nästan till vilket pris som helst för att man inte vill missa tåget. Sedan ändras saker och man säljer i panik, oavsett pris. Man känner kanske inte till sin egen risktolerans och köp/försäljningar sker baserat på den berömda magkänslan. Men tro mig, sådana “klantanden” minskar märkbart när man låter kunskapen byggas upp, analyserar sitt eget agerande och lär känna sin inre Warren Buffett. Samtidigt kan tålamodet utvecklas om man råkar hitta ett bra investeringsobjekt till portföljen, som växer glatt i portföljen tack vare målmedveten holding. Jag köpte/sålde också aktier lite hur som helst när jag började med detta, och ibland kändes det som att varje aktie sjönk som genom ett trollslag när jag köpte den nuförtiden har jag lugnat ner mig märkbart vad gäller köp och framför allt försäljningar. PS. -15% är inte så illa än, då talar vi om allvarliga misstag om hela investeringskarriären står på spel till följd av ett stort, undvikbart misslyckande.
Detta är en intressant sak. När jag började investera själv så bildades portföljen på något misstänkt snabbt sätt. Ju mindre den saldo positionen blev, desto striktare blev också köpkriterierna. Det bästa vore naturligtvis att köpfiltret ständigt vore lika strikt, oavsett hur stor saldo positionen är, med andra ord att agera enligt sin investeringsplan i alla situationer (om en sådan investeringsplan finns). Men man lär sig längs vägen.
Om andra säljer aktien du äger ska du inte bli arg på dem utan fundera över varför de säljer. Kanske har du rätt och de andra fel, eller så har du missförstått något. Det är värt att analysera sitt eget agerande. Jag är också av den åsikten att de kommer att lyckas bäst som ständigt lär sig av sina misstag. Lägg därtill förmågan att känna sig själv, sin risktolerans och hur man beter sig i olika situationer, så behöver man inte ens önska lycka till.
Mina egna misstag förklarade jag redan tidigare. Det finns förvisso många olika investeringssätt och många av dem fungerar, men ännu fler fungerar inte. Vad är då andras misstag?
Enligt min egen åsikt kokar det ner till två saker. Man förstår inte visdomen i att tid är en vän till ett utmärkt företag och en fiende till ett uselt. Man fokuserar för mycket på dessa till synes billiga företag och förväntar sig mirakel av dem. Samtidigt undviker man de verkligt kvalitetsbolagen bara för att upptäcka att de om ett par år oftast kostar mer. Obegripligt, men så sant.
Detta sammanfattar också den andra punkten. Jag förstår inte helt klyschan att det förflutna inte är en garanti för framtiden. I genomsnitt kan jag dock säga att på företagsnivå börjar den eviga förloraren oftast inte plötsligt tjäna pengar. Lycka till de som regelbundet hittar dessa, men man kommer inte med så ofta.
Jag själv följer inte mina egna portföljbolags kurser särskilt mycket förutom när det gäller köp och försäljning om det blir överdrifter. Om resultatet växer och företagen växer lönsamt har portföljen hittills alltid följt med. Vissa år har vi halkat efter, men oftast har vi nästa år kommit ikapp med ränta.
Jag började investera företagets balansräkning i slutet av 2017/början av 2018. Det har dock gått bra, mest tack vare Talenom och Qt Group, men också träffar som Kotipizza och Ramirent.
Jag köpte själv lite mer i Remedy efter de första recensionerna, men jag gick med redan på 6,7-nivån med planen att sälja innan/under lanseringen. Som tur var blev det dock tillräckligt med vinst.
Så på det sättet finns mimmolit här också.
I vissa fall kan det vara lönsamt att hoppa på ett till synes billigt företag, till exempel i vissa ultracykliska aktier har det ofta varit lönsamt att hoppa på när P/B-talet har varit lägre än vanligt. Å andra sidan har Stockmann eller Nordea inte varit en bra investering för många, även om P/B-talet varit lågt. Om du däremot har ägt KONE i 10 år, känns det verkligen som en växande position i portföljen, även om värderingen traditionellt har varit hög år efter år.
Ja, jag kan också identifiera mig med det. Frasen är kanske lite uttjatad bland investerare och fondprospekt, ofta är dess roll bara en slags friskrivningsklausul. I verkligheten, när vi försöker förutsäga en akties framtid, är den historiska utvecklingen praktiskt taget den enda tillgängliga data vi använder i analysen. Historisk utveckling är ingen garanti för framtiden, men det är en bra indikator för framtiden.
Att helt ignorera frasen skapar ändå lätt en brant och hal backe. Historien är verkligen ingen garanti för framtiden när en aktie har blåsts upp i en bubbla. Det bästa i den här frågan är att inte gå från den ena ytterligheten till den andra.
“Tiden är en vän till fantastiska affärer och en fiende till dåliga” - precis så. Detta är tidlös visdom.
“Det förflutna är ingen garanti för framtiden.” - Jag tycker att detta passar särskilt bra för investeringsfonder, inte nödvändigtvis så bra för aktier. Man kan lära sig saker från företags historia och spegla framtiden i dem.
En ganska vanlig tankevilla (en form av förankringsfel) är att om aktie X kostade 10 euro år Y och nu kostar 2 euro, så måste den på något sätt stiga tillbaka till 10 euro. Det är fullt möjligt (och detta händer hela tiden) att företag kommer och går och att företag X aldrig återgår till sin forna glans.
För egen del har många misstag varit sådana att jag länge bara letade efter “billiga” aktier/marknader och det ledde sedan till en snedvriden portfölj, det vill säga jag hade ett stort antal kroniska underpresterare. Genom att köpa billigt undvek jag kvalitetsbolag, eftersom de i bästa fall bara är “rimligt prissatta”, inte “billiga”.
Jag skulle säga att om affärerna ändå inte är helt usla, så har kurserna oftast redan sjunkit tillräckligt vid något tillfälle. Verksamheten måste ändå vara okej på någon nivå.
På senare tid har jag bland annat investerat i Basware och Cramo till låga inköpspriser, ofta är det bra att åtminstone vänta ut det värsta fallet och hellre följa det så pass att man börjar stiga. Detta kombinerat med fundamentals på något sätt.
Den senaste är Wärtsilä, men i dessa har jag sällan de största satsningarna. Den största satsningen är till exempel nu Talenom och även om den är “dyr” tror jag att den ändå kommer att utvecklas positivt.
Been there done that!
Skönt att det finns en tråd där alla välbekanta och säkra misstag finns
Hur är det förresten med användning av hävstång/lån i investeringar, finns det erfarenhet?
Detta misstag har också gjorts och jag rekommenderar försiktighet med det.
Numera använder jag hävstång väldigt försiktigt, alltid bara på en uppåtgående marknad och även då med måtta.
Om mörka moln dyker upp på marknaden sänker jag alltid hävstången till noll. Jag börjar alltså inte öka den bara för att den är billig. Detta har också provats och höll på att få mig att svettas till slut
{“content”:“Jag har en öppen kreditlina hos Nordnet där aktieportföljen fungerar som säkerhet. Det är förmodligen en bra utgångspunkt. Resten kan du ansöka om hos banken om du har säkerheter (annars kan det bli ganska dyrt).”}
Hallå allihopa och ja, det finns fantastiska trådar här på forumet! Jag har läst dem allt mer på sistone och ni/här har verkligen användbara insikter, både generellt och specifikt per aktie.
Med drygt ett halvt års investeringserfarenhet känner jag inte riktigt att jag har hunnit göra några misstag än, eftersom jag räknar att ha börjat investera som ett så stort plus. Låt alla små, lättvindiga affärer räknas som inlärning i detta skede. Kanske kom jag in när kurserna var för höga, men jag kom åtminstone in Det har lett till att jag har fått öva på bland annat @viljo:s nämnda otroligt svåra att köpa på stigande kurser (det vill säga, när det gäller bland annat Nordea lyckades jag hålla huvudet kallt och gick inte in för att sänka mitt genomsnittspris när kursen sjönk). Nu borde jag våga börja köpa (vad jag än köper) på en stigande kurs, även om mitt eget genomsnittspris skulle stiga. Det är svårt!
En sådan fråga till alla: Jag tittade ett par gånger på veteranpanelen från Osakesäästäjäpäivät och Saario nämner där (kanske lite överraskande) att en nybörjare borde satsa allt på en noggrant vald aktie och först när den har infriat förväntningarna börja diversifiera. Har någon av er börjat med den taktiken i början? Jag har nu cirka 8 aktier i portföljen, varav några lätt skulle kunna minskas.
Det var konstigt spännande att göra första inlägget