Många investerares största uppmärksamhet riktas mot aktieurval. Och inte undra på det. Mediernas rubriker berättar om de trender som för tillfället är starka och vilka företag som är nästa kursraketer och vilka aktier du fortfarande hinner plocka i hopp om saftiga utdelningar. Sällan talas det om försäljning, det vill säga när man bör avyttra bolag?
Här är en ny video från vännerna på Sifter, med temat bl.a. Q1.
Värdet på Sifter-fonden minskade med 7,9 % under årets första kvartal (Sifter Fund Global PA-klass, 31.3.2025). Observera att Fondens historiska avkastning inte är en garanti för framtida avkastning. Nedgångar på marknaden är en del av aktieinvesteringar. Även om osäkerheter och kursnedgångar alltid känns obehagliga kan de också erbjuda goda köptillfällen för långsiktiga investerare.
Början av andra kvartalet var stormig på grund av Trumps tullnyheter, vilket fick marknaden att dyka, men återhämtningen var i slutändan lika snabb. Sifters värde steg med 5,3 % under april–juni, även om vi fortfarande ligger på minus 3,0 % sedan årets början. I den övergripande bilden har portföljen utvecklats i linje med den globala aktiemarknaden.
Kom ihåg att historisk avkastning inte är en garanti för framtiden.
00:00 Start 00:20 Fondens avkastning 00:53 Sektor som stigit 03:07 Vinnare Topp-3 03:29 Sektor som sjunkit 05:30 Förlorare Topp-3 06:25 Vilket bolag såldes och vilket ersatte det 10:55 Portföljförändringar och kommentarer 17:19 Betydelsen av vinsttillväxt 19:00 Microsofts vinsttillväxt 23:55 Cintas vinsttillväxt 30:34 Portföljens resultatavkastning
Kan det vara någon systembugg. Åtminstone i AlmaTalents tjänst finns bokslut från 2024 och bakåt. Jag vet inte från vilket system Finder hämtar sin information.
Hej Ruonis, detta beror till stor del på att Finansinspektionen krävde en särskild typ av bokslut från värdepappersföretag fyra gånger om året, med särskild betoning på företagets solvens. Av någon anledning kan Finder och liknande plattformar inte direkt lägga in dessa siffror i sina tjänster.
Nyckeltalen för alla värdepappersföretag hittar du dock på Finansinspektionens webbplats
@Santeri_Korpinen I början av tråden hade någon bett Sifter om en analys av S&P Global. Jag hittade ingen sådan snabbt, men det skulle vara väldigt intressant att höra Sifters aktuella åsikt om det företaget.
Absolut samma åsikt. S&P Global är fortfarande (enligt mig) ett av världens mest kvalitativa företag. FactSets sänkta prognoser har dock även synts i S&P Globals aktie. Därför skulle det vara intressant att höra aktuella åsikter även utanför min egen bubbla.
Här är i sin tur Sifters Q3-översikt över portföljen. Rackarns, min vårliga Alphabet-utmaning åldrades genast dåligt.
Med all sannolikhet får jag ut imorgon mitt utmanade och av @Ville_Kivinen filmade kontorsbesök hos Sifter. Detta är ju en riktig Sifter-vecka på Inderes webbplatser.
Ett intressant sätt att lära känna fondens personal och processer närmare.
Jag lärde mig bland annat att Sifters såll är riktigt strikt och att en stor grupp experter sparrar om saker. Investeringskommittén ser till att reglerna inte frångås.
Det är förstås ett kommersiellt samarbete, men jag lyfter ändå på hatten för fonden som har funnits så länge. Det är en ganska stor prestation i branschen, eftersom fonder ofta slås samman med andra fonder.
Jag lärde mig också att, oj oj, dessa fonder har tung reglering.
Här är en färsk översikt för oktober över portföljen från Sifter.
Topp-3 10/2025 / Totalavkastning i Euro
Lam Research +19,7 %
Alphabet +17,8 %
Mettler-Toledo +17,5 %
Botten-3 10/2025 / Totalavkastning i Euro
TOMRA Systems -16,5 %
Texas Instruments -9,7 %
ADP -9,7 %
En intressant observation om marginalerna för SP500-bolagen.
Cirka 50 % av S&P 500-bolagen har rapporterat försämrade nettomarginaler
Företagens vinstmarginaler är generellt under press. Cirka hälften av S&P 500-bolagen har rapporterat försämrade nettomarginaler – särskilt inom branscher som drabbas hårdast av tullar och kostnadsinflation, såsom konsumentprodukter och diskretionär konsumtion. Tullar och ökade produktionskostnader har i många fall fått bäras av företagen själva, eftersom bolagens svaga prissättningsförmåga förhindrar att merkostnaderna överförs till priserna utan att förlora efterfrågan. Enligt Sifters uppfattning understryker detta en av ett kvalitetsbolags viktigaste egenskaper: prissättningsförmågan. Vi har inte observerat ett liknande fenomen hos Sifter-bolagen. Baserat på vår analys äger vi bolag vars produkter och tjänster är kritiska för kunderna. Bolagen har prissättningsförmåga som gör det möjligt att bibehålla lönsamheten även under kostnadspress. Detta har observerats tidigare, till exempel under åren med hög inflation 2022–2023, då portföljbolagens marginaler förblev höga.
Intressanta tankar från kvalitetsbolagsinvesteraren Santeri Korpinen om AI:s inverkan på investeringar. Sifter-fonden undviker osäkra mjukvarubolag, även om de har exponering mot halvledarbranschen och “infrastruktur”.
Jag är glad över att vi kan publicera podcast-serien Kvalitetsinvesteringsskolan i fyra delar, som har tagits fram i samarbete med Sifter och Karo Hämäläinen (Karon Grilli).
I serien fördjupar vi oss tillsammans med Karo i vad kvalitetsinvestering innebär (bland annat i akademiska studier) och hur det kan tillämpas i praktiken vid långsiktigt investerande.
Det första avsnittet publicerades precis idag. Förhoppningsvis kan detta väcka användbara tankar hos lyssnarna.