Scandic - godt hotel, hvad med investeringen?

Jeg spurgte ved månedsskiftet på Sijoitustieto.fi-siden, om nogen vidste, hvorfor Scandics kurs den 30. april steg hurtigt med 12 %, selvom det ikke var en delårsrapportdag eller lignende. Jeg fandt selv svaret en halv time senere ved hjælp af gvi-metoden. I går aftes skrev jeg om de seneste udviklinger på Sijoitustietos sider, men jeg tænkte, at der også kunne være Scandic-investorer her. Sagen er aktuel, da Scandic offentliggør sit Q1 i overmorgen.

F.eks. kan man på Dagens Industrins sider læse, hvad Nyhetsbyrån Direkt oprindeligt rapporterede, at Erik Penser Bank skulle have vurderet (av en casebaserad analys), at Scandics aktiekurs skulle være 59 svenske kroner i en såkaldt “trading case”, og at en statslig redningsaktion vil give Scandic en betydelig likviditetsbuffer selv i det mest negative scenarie. Dejligt at høre. Det var altså det, der forårsagede den 12 % kurshop.

Udgangspunktet var, at ifølge Juurikkis investeringsfilosofi er det nok at handle 95 % rationelt, og 5 % af investeringerne kan og skal kastes ind udelukkende på mavefornemmelsen. Så jeg snuppede Scandic let ind i porteføljen tidligere, da jeg fik den tilsyneladende billigt. Før købet tænkte jeg, at jeg ville undersøge baggrunden senere. Jeg bemærkede den tidligere negative indtjeningsadvarsel (negar) den 10. april 2020 og skimtede den endda igennem. Alarmklokkerne ringede ikke. Den 29. april kom der en meddelelse om en ekstraordinær generalforsamling den 28. maj 2020. Ikke engang dette fik advarselsklokkerne til at ringe.

Erik Penser Bank havde altså vurderet (av en casebaserad analys), at Scandics aktiekurs skulle være 59 svenske kroner. Denne nyhed fik aktiekursen til at stige, og Juurikki besluttede at sælge, da stigningen begyndte at smelte væk. Der kom profit, men ikke med dygtighed, men med held. Det begyndte at interessere mig, hvordan Erik Pensers bank var nået frem til den værdiansættelse. Det kunne selvfølgelig ikke findes på nettet. Tilsyneladende var kursstigningen baseret på nyheder, ikke analyse. Sådan fungerer børsen jo.

Selvom Scandics aktier allerede var solgt, var jeg interesseret i, hvad der ville blive besluttet på den ekstraordinære generalforsamling den 28. maj. Store ting. Scandics kapital foreslås hævet fra mindst 12,5 mia. svenske kroner til mindst 28,125 mia. svenske kroner og fra højst 50 mia. svenske kroner til højst 112,5 mia. svenske kroner. Dette har en interessant effekt på antallet af aktier.

Hvor det tidligere mindste antal aktier var 50 millioner, foreslås det hævet til 112,5 millioner, og det tidligere maksimale antal fra 200 millioner til 450 millioner. Det nuværende antal aktier er 102.985.075 stk., oplyser Scandic på sin hjemmeside. Nye aktier vil altså, hvis og når forslaget går igennem, udgøre mindst ca. 9,5 millioner og højst ca. 347 millioner stykker. Ret lidt eller ret meget. Hvis antallet af aktier skulle stige med det værst mulige 3,37-dobbelte, ville de nuværende ejeres andel skrumpe fra 100 % til 29,7 %.

Under recessionen i begyndelsen af 1990’erne var den svenske stat det eneste land i verden, der tjente penge på sine subsidier. Da støtten kom som kapitalinvesteringer, kunne de indløses senere, og for børsnoterede selskaber blev andelene senere solgt med fortjeneste. Bankens vurdering nævnte den svenske stats kapitalindsprøjtning som en selvfølge. På dette tidspunkt, mens jeg læste indkaldelsen til mødet, nåede jeg allerede at have ondt af de nuværende ejere, da deres ejerandel syntes at forsvinde ret brutalt.

Og det er ikke alt! Jeg læste videre i dagsordenen for den ekstraordinære generalforsamling, og det førnævnte var kun den første mulighed. The worst is yet to come! Hvis det ovennævnte ikke vælges, vil den ekstraordinære generalforsamling, under trussel om konkurs, blive tvunget til at give selskabets bestyrelse ret til at ændre vedtægterne og hæve det mindste antal aktier efter eget skøn fra de nuværende 50 millioner til enten 112,5 millioner, 450 millioner eller 1,8 milliarder stykker. Tilsvarende kan bestyrelsen beslutte, at det maksimale antal aktier skal være fra de nuværende 200 millioner til 450 millioner, 1,8 milliarder eller 7,2 milliarder aktier. Puha. Det ser ud til, at Scandic forbereder sig på en fremtid som et statsejet hotel.

Tilbage til den nyhed, der gav Juurikki penge til de næste Scandic-besøg. Åh, hvis bare Juurikki også havde en lignende casebaserad analyshat som Erik Penser Bank. Bankens analysehat fortæller, at Scandics salg i 2020 vil halveres fra 2019 (Juurikkis hat ville sige, at en halvering ikke er nok), 2021 vil også være svagt (Juurikkis hat siger det samme), og i 2022 ville Scandic kæmpe sig til en fortjeneste på 600 millioner svenske kroner (Juurikkis hat forbliver tavs). Der er så mange variabler i denne ligning, at man ydmygt må løfte sin egen gættehat, når nogen har modet til at kaste sådan noget ud.

Erik Penser Banks magiske hat fortæller, at når man tager højde for manglende udbetaling af udbytte, ville det med et P/E-krav på 13 betyde en nuværende aktiekurs på 59 svenske kroner. Nu gik det så langt ind i den højere matematik, at Juurikki også er nødt til at kigge i sin egen casebaserad analyshat.

P er price. E er earnings. I beregningen er earnings for 2022 angivet som: 600.000.000 kr. Beregnet med det nuværende antal aktier på 102.985.075 ville aktiernes fremtidige nutidsværdi P i 2022 være 6.076.119.100 kr. I dette tilfælde ville P/E være 10,127. Noget stemmer ikke her. Det skulle jo være 13. Lige præcis! Når E er givet, må en af P’s elementer være forkert. Når et af de to elementer også er hugget i sten i beregningen, de 59 svenske kroner, er den eneste løsning, at antallet af aktier er ændret i 2022. Det havde Juurikki jo allerede af helt andre grunde tænkt, at antallet af aktier helt sikkert ville ændre sig.

Her kommer vi ind på matematikken om mulige verdener. Et P/E-niveau på 13 og en aktieværdi på 59 kr/aktie ville tyde på, at Scandics aktieantal i 2022 ville være steget med godt 22 %. Dette er en noget mærkelig modsætning til det faktum, at Scandic skulle være i store økonomiske vanskeligheder i 2020 og 2021. Scandic slipper ret let, hvis den svenske stats kapitalindsprøjtning kun øger aktierne med 22 %. En delvis forklaring kunne selvfølgelig være en stigning i gældsbyrden, da Scandics gældsætning i slutningen af 2019 kun var 37 %.

Det svenske folkhemmet vil ikke lade Scandic gå konkurs, hvilket det utvivlsomt ville være på vej mod med den nuværende kurs. Scandic vil heller ikke få lov til i panik at sælge en del af sine 2.800 hoteller til markedspris, dvs. til en spotpris i denne krisetid. Det ville desværre plette kronjuvelen. Scandic vil blive reddet af staten, men at redde Scandics ejere er ikke den svenske stats ansvar. I Norge redder staten i øjeblikket flyselskabet Norwegian, og en kapitalindsprøjtning udvander de nuværende ejeres ejerandel fra 100 % til 5,2 %. Så hvis Norski nogensinde skulle tjene penge, ville de gamle ejere få 5,2 % af det, de havde før coronatiden. Hvad sker der med Scandic?

Scandic forbereder sig på en massiv aktieemission, hvor antallet af aktier vil stige meget kraftigt. Ellers ville den ekstraordinære generalforsamling næppe have overvejet den mulighed, der øger antallet af aktier til 1,8 - 7,4 milliarder, når der nu er 0,1 milliard.

Juurikki laver ikke videnskab. Juurikki vil ikke lede efter den oprindelige kilde til information, og det ville ikke hjælpe. Erik Penser Bank ville næppe give Juurikki de egentlige beregninger med henvisning til forretningshemmeligheder.

Fortæl mig venligst, hvor Juurikki ræsonnerer forkert, tak. Før det vil Juurikki ikke røre Scandics aktie med en lang pind, selvom han er en tilfreds stamkunde hos Scandic hotelkæden. Om et par-tre år, når hoteldriften igen fungerer, og den svenske stat sælger sin enorme Scandic-ejerandel, er det måske tid til at overveje et køb.

Markederne har altid ret, og Scandics aktiekurs ser i dag ud til at være steget over 5 %, fra 36 svenske kroner til 38 svenske kroner. Scandics indtægter er kollapset, og en stor del af omkostningerne løber. Nogen kunne for sjov lave en beregning af, hvor stort et kapitalbeløb Scandic er tvunget til at modtage fra den svenske stat, f.eks. baseret på bankens ovennævnte vurderinger, og hvor meget det ville udvande det nuværende ejerskab. De vigtigste tal kan findes i resultatopgørelsen for 2019. Derefter kan vi alle sammen grine hjerteligt af ideen om, at markederne altid har ret.

15 Synes om

Hvilken slags forhandlinger fører Scandic med sine långivere? Man skulle tro, at gæld i dette tilfælde også ville blive omdannet til ejerskab. Der lader nemlig til at være en hel del gæld.

P.S. Jeg anbefaler det ikke til nogen: Scandic Vadsø.

I disse udvandingsmål er aktierne generelt prissat meget forsigtigt i forhold til udvanding. Dette gælder ikke kun Norwegian og Scandic, men også mindst Finnair.

Det er selvfølgelig fornuftigt ikke at prissætte det tungeste, før det er sikkert, hvordan det går, men der er også en eller anden form for mirakelredningsmuligheder inkluderet i disse priser.

Taler vi nu om en aktie, der i dag den 18. maj 2020 steg meget konsekvent hele dagen og endte på en pris på 40,76 SEK med en dagsstigning på 13,1 %?

Nogen ved noget, hvis de tidligere indlæg i denne tråd indeholder sandheden og fremtiden… hvem pokker køber den, så kursen skyder i vejret :exploding_head:

I februar var prisen stadig 100+ SEK.

Jeg købte selv denne som en “dobbelt op på et par år” aktie. Hvis udvandring rammer, ville det så være nødvendigt at sælge med en rimelig fortjeneste om morgenen?

Desværre ser det lidt ud til det. Juurikki kan ikke vurdere, om det er lignende dødskramper som i Talvivaaras aktiekurs, der faldt pinefuldt langsomt i forhold til de økonomiske realiteter. Jeg fulgte det ikke så nøje dengang, da de Talvivaara-aktier, jeg købte i London, blev solgt med en god fortjeneste allerede dengang, da miljøsvineriet kom frem i offentligheden.

Er der nogen andre, der kender til en anden sag, hvor den altid rette børs har modsat sig en uundgåelig konklusion ifølge den økonomiske fundament i måneder eller endda år, og så er der endelig sket et mirakel? Det ville være rart at høre, at børsen beviseligt i det mindste en gang har haft ret i en sådan situation med psykologisk fornægtelse.

Flot citeret!

Erfaring med politik? :laughing:

Jeg vil dog minde om den originale tekst: “Markederne har altid ret, og - - Nogen kunne for sjov lave en beregning af, hvor meget kapital Scandic er tvunget til at modtage fra den svenske stat - - Derefter kan vi rigtig grine kollektivt ad, at markederne altid skulle have ret.”

1 Synes om

Hej, jeg mente ikke citatet som om, at du tænkte Scandic var korrekt prissat af markedet. Jeg malede bare et relevant passende kort afsnit som reference, da brødteksten var ret snoet. :smiley:

1 Synes om

Ok, det var det, jeg tænkte.

Men nogen, der er klog på det, burde starte en egen tråd om mirakelredninger og psykologisk fornægtelse som en kollektiv vrangforestilling.

1 Synes om

Dejligt hvis jeg har kunnet åbne et nyt perspektiv på sagen. Viden øger smerten, og uvidenhed endnu mere.

Man skal dog huske, at Juurikki ikke er nogen Scandic-ekspert, og tilfældigt udvalgte oplysninger fra offentlige kilder kan føre til forkerte konklusioner. Juurikki har hverken tid eller i denne situation økonomisk interesse i at sætte sig ind i den svenske diskussion om sagen.

Når der ikke er viden, men foreløbige konklusioner baseret på ufuldstændig information, bør disse testes i disse diskussioner.

Juurikki giver ikke investeringsanbefalinger, undtagen måske mod en tilstrækkelig god løn. Hver enkelt er ansvarlig for sine egne investeringer.

En ret farlig strategi i en Covid-19-verden. Men på den anden side vil der senest efter Q2-offentliggørelserne i slutningen af sommeren helt sikkert findes mere sikre tilfælde af fejlprissætning. Dem venter vi på.

Jeg var lige nødt til at tjekke dagsordenen for den ekstraordinære generalforsamling. AP kan have et lidt negativt syn på udvandingen.

Sådan som jeg forstår det, agter Scandic at rejse 1,75 mia. SEK gennem en emission rettet mod aktionærerne. Generalforsamlingen er nødvendig for at ændre vedtægterne, så den tillader, at aktiekapitalen er “maksimalt 1,8 mia. SEK”. Det er den nuværende maksimum +1,75 mia. SEK.

Den måde, det gøres på, er, at for at rejse kapital tilbydes aktionærerne mulighed for at tegne nye aktier til under deres fair værdi efter udvanding. I dette tilfælde betyder det nøjagtige antal aktier eller emissionsprisen i sig selv ikke noget for de nuværende ejere, hvis emissionen tegnes fuldt ud, da tegningsretterne tildeles de nuværende ejere i forhold til deres ejerskab, dvs. pro rata. Ejere er derefter i problemer, hvis de ikke ønsker eller kan tegne den andel, de har ret til i henhold til deres ejerskab. Og endda i større problemer, jo større det nye antal aktier er.

Selskabet agter at rejse de 1,75 mia. SEK gennem en rettet emission, dvs. emissionen er knap 50 % af den nuværende markedsværdi. Hvis man ikke ønsker, at ens ejerskab skal udvandes, skal man være klar til at investere en del af den kapital, der rejses gennem emissionen, i forhold til ens ejerskabsandel. Det vil sige, at hvis du ejer en procentdel af Scandic før emissionen, ejer du også en procentdel efter emissionen ved at udnytte tegningsretten og investere 17,5 mio. SEK ud over anskaffelsessummen for aktierne på ~42 mio. SEK.

Sådan forstår jeg det.

Derudover tager de et lille quick-lån, dvs. en kreditfacilitet på 1,15 mia. SEK, var det fra DNB.

Det er en anden sag, om 2,9 mia. SEK rækker, og om kæden skal udstede andet end alkohol igen. Hotelkæden siger, at det i et bear-scenario rækker til udgangen af 2021 med en “betydelig reservebuffer”.

Det er i hvert fald værd at være opmærksom med tegningsblyanten og omhyggeligt overveje, om det er værd at betale den nuværende aktiepris + emissionsbeløbet i forhold til ejerandelen for ejerskabet, dvs. godt 140 % af den nuværende kurs.

@Markakorva, @Juurikki

1 Synes om

Tak! Det ville have fremgået af mødeindkaldelsen, at målet er at rejse 1,75 milliarder SEK, hvis jeg havde læst det grundigt til ende. Eller jeg læste det, men forstod det åbenbart som den nominelle kapital i emissionen eller noget lignende, for det gik forbi mig. Siden da er det lettere at beregne.

“Styrelsen föreslår att den extra bolagsstämman beslutar att godkänna styrelsens beslut den 29 april 2020 att öka Bolagets aktiekapital genom nyemission av aktier med företrädesrätt för befintliga aktieägare på nedan angivna villkor (”Företrädesemissionen”). Syftet med Företrädesemissionen är bland annat att stärka Bolagets kapitalstruktur och likviditetsposition. Företrädesemissionen beräknas inbringa en emissionslikvid om cirka 1,75 miljarder kronor före emissionskostnader.”

Jeg undrer mig stadig over, hvorfor der skal gives tre forskellige valgmuligheder til den ekstraordinære generalforsamling, hvis det samme mønster praktisk talt kan realiseres i henhold til enhver af dem. Bestyrelsen får jo fuld skønsbeføjelse til, hvor mange nye aktier der skal være og til hvilken pris.

Det drejer sig altså ikke om en statslig kapitalinvestering som i Norsk, selvom Nyhetsbyrån Direkt kraftigt henviste til den mulighed, da de rapporterede om Erik Penser Banks analyse. Eller skulle man måske have læst det sådan, at staten altid er den sidste likviditetssikring, selv efter aktieemissionen?

Der ser også ud til at være engagement fra de nuværende ejere, da de tre største, dvs. over 40 % af ejerskabet, allerede på forhånd havde forpligtet sig til at deltage i indsatsen, og en af dem ønsker at tegne sig for mere. Jeg kiggede på grundlaget i Dagens Industri. Selvom P/B virker ok også efter emissionen, er udsigterne for P/E-måleren for tågede til, at Juurikki tør deltage.

PS. Jeg ændrede overskriften til Scandic – et godt hotel, men hvad med investeringen? Efter denne diskussion ville det ikke være fair at erklære entydigt, at det er en dårlig investering. :wink:

1 Synes om

Dette tænkte jeg også over, men i praksis muliggør kun det sidste forslag en emission på 1,75 mia. SEK. Jeg kom til at tænke på, at der kan være en eller anden lovteknisk begrænsning, så man ikke må foretage umuligt store ændringer på én gang.

1 Synes om

Jeg tænkte faktisk det samme. Dejligt med svenske folkedanse!

:grin:

Faktisk er det ikke nødvendigvis sådan. Blandt de tre muligheder, den tredje (punkt 9), altså forhøjelsen af aktiekapitalen fra min. 12.500 00 kr til min. 450.000.000 kr og fra maks. 50.000.000 kr til 1.800.000.000 kr, henviser kun og udelukkende til nominel kapital.

Jeg orker ikke lige at grave firmaets vedtægter frem for at se, hvad den nuværende nominelle kapital er, men den er helt sikkert meget lavere end børskursen. Det er ret pudsigt, at dagsordenen for den ekstraordinære generalforsamling ikke nævner den nuværende nominelle kapital, men nævner det nuværende antal aktier. Det vides, at den nuværende nominelle kapital ifølge de nuværende vedtægter ligger mellem 12,5 og 50 M. Børsværdien er 42,36 kr x ca. 103 millioner stk. = 4.363 millioner kr, altså 4,36 milliarder kr.

Hvis man for at illustrere proportionerne antager, at den nominelle kapital var 43,6 millioner kr, ville den nuværende børsværdi belejligt være 100 gange den nominelle kapital. I så fald ville den første mulighed (punkt 7) give tilstrækkelig manøvremulighed. Så kunne den nominelle kapital hæves til 112,5 millioner kr, altså mere end to og en halv gang. Hvis de nye aktier blev udstedt i forholdet én ny for én gammel til en pris x. Ville det så faktisk blive beregnet ud fra børsværdien eller nominelværdi? Med en aktie til ca. 40 kr kan man tegne en ny gratis til 20 kr, eller med en aktie med en nominel værdi på 0,4 kr kan man tegne en ny til 20 kr. Hvorfor ikke 50 stk til 0,4 kr? Resultatet er det samme, eller er det?

Det samme kan også betragtes ud fra antallet af aktier. Punkt 7 ville betyde en forhøjelse af antallet af aktier fra ca. 103 millioner til mindst 112,5 millioner og højst 450 millioner stk. Der er rigeligt med spillerum. Punkt 8 ville tilbyde et minimum på 450 millioner stk og et maksimum på 1,8 milliarder stk. Punkt 9 ville igen tilbyde et minimum på 1,8 og et maksimum på 7,2 milliarder stk.

Hvis der er ca. 103 millioner aktier og finansieringsbehovet er 1750 millioner kr, er finansieringsbehovet ca. 17 kr/aktie.

Det ville lykkes ifølge punkt 7. Hvorfor vil man så give mulighed for en flerdobbelt udvanding, hvis bestyrelsen skulle få brug for det? Brug for det til hvad?

Nu forstår Juurikki ikke rigtig. Der mangler en vigtig information, eller også mangler der deduktionsevne. Under alle omstændigheder er det ikke sådan, at “i praksis er det kun det sidste forslag, der muliggør en emission på 1,75 mia. SEK.”

Hvor har Juurikki igen tænkt forkert denne gang?

1 Synes om

Denne gang er fejlen nok hjemmehørende.

Jeg tolkede det sådan, at aktiekapitalen er de penge, som aktionærerne har betalt og vil betale til selskabet, altså nominel værdi + præmie. Og at aktiekapitalen skulle stige med emissionen. Så ville kun den sidste mulighed komme i betragtning.

Hvis det kun er summen af aktiernes nominelle værdier og ikke hele den indbetalte kapital, så kan forslaget jo være hvad som helst af disse. Den nominelle værdi er nu 0,25 SEK pr. aktie.

Af disse muligheder kan dog kun én forblive i kraft. Hvorfor fortynde mere end nødvendigt er svært at sige. Punkt 7 ville virkelig være tilstrækkeligt til en fortegningsemission, hvis man udsteder f.eks. 100 millioner nye aktier til en pris af 17,5 SEK stykket, og selv da ville der være fremragende manøvremuligheder med henblik på fremtidige emissioner.

Under alle omstændigheder søges der på dette tidspunkt kun 1,75 mia. SEK i kapital, og for den nuværende køber bliver prisen købskursen + ~17 kroner, forudsat at der ikke er behov for yderligere emissioner. Det giver så et sådant antal aktier, at ens egen andel ikke fortyndes ved emissionen.

Hvis det ikke erklæres en dårlig investering, men jeg er ikke selv særlig begejstret for dette.

1 Synes om

Markedet har været af en anden mening siden sidste fredag? Scandic er steget med 35 % på et par dage. I dag stiger den også med 10 %. Jeg har selv en lille andel på et par tusind af dette. Virksomheden var i ret god stand før pandemien. Jeg tog en bevidst risiko, og den største frygt er potentiel udvanding som følge af en emission/finansieringsmekanisme. Den ekstra 17 kroner pr. aktie ville stadig være en ret rimelig stigning, men disse nyheder er lidt skræmmende.

Edit:
Efterspørgslen er steget siden påske og fortsætter med at vokse. Scandics CEO tror, at de får alle hoteller åbnet inden udgangen af august. Aktien steg allerede 17 %, i skrivende stund er den faldet til omkring 12 %.
https://www.avanza.se/placera/telegram/2020/05/20/scandic-hotels-klar-tendens-till-forbattring-dag-for-dag-vd.html

{“content”:“Det har været nemt for mange at komme op af grøften den 15. fredag. Den dag var et godt kortsigtet køb bredt set.\n\nScandics nuværende værdiansættelse afviger ikke meget fra den linje, den steg til efter midten af april, dvs. den har kredset om 40 SEK. Markedet kan have sin egen mening, men udvandingen er ~17 SEK pr. aktie. Det giver en samlet omkostning på ca. 60 SEK.\n\n60 SEK pr. aktie ville ikke være uoverkommeligt dyrt, men endda billigt under normale omstændigheder, men denne hotelvirksomhed har lave margener og høje faste omkostninger. Den er sårbar over for alle former for forsinkelser i den økonomiske genopretning, og en lav belægningsgrad varmer ikke meget. Den skal have en betydelig belægningsgrad for at være rentabel på nogen fornuftig måde.\n\nScandic er ikke det dårligste køb inden for hotel- og restaurationsbranchen. Jeg kunne bestemt finde værre lige med det samme. Jeg ville dog ret nemt kunne finde virksomheder med bedre afkastforventninger på børsen i Stockholm.\n\nFrem for alt er markedet ikke helt ude af trit med prisfastsættelsen. Det har trods alt prissat virksomheden i det rigtige segment under hensyntagen til usikkerheden.”,“target_locale”:“da”}

Pengebørsen har altid ret. Alligevel er jeg lidt forundret. Scandic meddelte Q1, og det sagde, at 1-2/2020 gik helt fantastisk, men 3/2020 kiksede.

Jeg ventede på, at nogen andre ville kommentere sagen her, da Scandic jo ikke længere tilhører den tidligere ejer på nogen måde. Juurikki kommenterer nu dog kort alligevel, da jeg begyndte at grine så meget, da jeg læste kvartalsrapporten.

EBITDA var -174 Mkr, da det var +160 Mkr året før. Et ret kraftigt minus på grund af en enkelt måned, der gik galt. Hvordan mon Q2 ser ud, når der er tre måneder, der går galt? Afskedigelser i Sverige osv. gav et tab på 184 Mkr. Desuden var Scandic tvunget til at nedskrive den finske forvaltningsdomstols afvisende afgørelse om en skatteklage til en værdi af 400 Mkr.

Og så kommer den store overraskelse. En nedskrivning af immaterielle aktiver, primært goodwill, blev bogført til 2.955 Mkr. Altså, hallo, hvor kom den kanin op af hatten fra? Vil der komme flere senere? Man burde altid undersøge virksomhedens resultatopgørelse ud over balancen med specifikationer. Det minder så meget om diskussionerne omkring årtusindeskiftet om, hvad B har spist.

Det er ret mærkeligt, at når man vil undersøge det fundamentale, er informationen i både Mandatums Trader og Nordnet så gammel fra 2018, at den ikke kan bruges. Og selv hvis der var nyere, står der ikke, fra hvilken periode informationen er. Det gør ikke noget. Juurikki betragter altid og i alle tilfælde tingene fra et forkert perspektiv. I dag er det, at hvis.

I går var aktiekursen 42 kr. I går var der spekulativ information om, at hver aktieejer kunne beholde 1/103 milliontedel af ejerskabet, hvis man pumpede flere penge ind i den kommende aktieemission til en antaget pris på 17 kr. Så ville aktieværdien være 42-17 = 25 kr. Den er altså ikke 42 + 17 = 59 kr, fordi tilføjelsen dækker tab, lapper et allerede opstået hul, og øger ikke virksomhedens aktiver.

Og nu hvor Scandic besluttede at foretage en nedskrivning, som var et tab pr. aktie for Q1 på 36,23 kr., så. Det er ret interessant, at aktiens værdi så bliver 25 - 36,23 = -11,23 kr. Heldigvis var dagens stigning lidt over 3 kr., hvilket betyder, at aktiens reelle værdi kun er minus 8 kr.

Igen har Juurikki udledt noget helt forkert, for hele beregningen skulle jo ikke have været sådan. Pengebørsen har altid ret.

1 Synes om

Jeg kan købe alle aktierne for -8 kroner. Der er rigelig risiko i hotelbranchen (og alt relateret til turisme). Hvis genåbningen af økonomierne går galt, og folk ikke begynder at rejse, kan Scandic og de fleste hotelkæder forvente gældssanering eller konkurs. Det ville nok være klogere at vente, indtil det er klart, om virksomheden overlever pandemien. Min egen position er nu 11 % i plus, og jeg kunne tage et par hundrede med hjem, men jeg vil stadig følge situationen. Tab kan minimeres med en stop-loss.

{“content”:“Jeg fandt en så interessant tråd her, at jeg var nødt til at registrere mig her også. Jeg prøvede at starte en diskussion om Scandic i Sijoitustieto, men det kom ikke rigtigt i gang. Juurikki skrev godt der, men det blev stort set en monolog for hans vedkommende, men det er rart at se, at der er en ret livlig diskussion her, og at Juurikki også er her med sine gode tekster.\n\nJeg har med interesse fulgt Scandics kursudvikling dagligt siden coronaens start og lidt mindre aktivt før coronaen. Jeg har ikke ejet en eneste aktie, i hvert fald ikke endnu. Men i denne situation har jeg virkelig ingen stærke købelyster, selvom aktien har været i en helt utrolig stigning i en uge. Jeg har dog ikke forstået baggrunden for denne stigning, eller er det bare dette "corona forsvinder snart"-rus?\n\nHvordan er det forresten med Scandics kommende(?) aktieemission? Er den allerede helt sikker, og er det også sikkert, hvornår og hvordan den gennemføres?\n\n@Juurikki”,“target_locale”:“da”}

En akties værdi er summen af fremtidige pengestrømme diskonteret til nutiden. Goodwill-afskrivning er ikke en pengestrømspåvirkende post, og den burde egentlig ikke påvirke aktiekursen overhovedet, bortset fra de tab af fremtidige pengestrømme, der er forbundet med nedskrivningen.

Hvis Scandic f.eks. har købt et hotel til en købspris X og nedskriver halvdelen af det, ændrer mængden af Scandics aktiver sig ikke væsentligt, og hotellets kundestrømsindtjeningsforventning gør det heller ikke i sig selv. Selvfølgelig kan det også være, at aktivernes værdi er faldet, fordi dets indtjeningsforventning er skrumpet. Så har aktien grund til at falde.

Men i sig selv er en nedskrivning ikke en dårlig ting i sig selv. De fleste virksomheder ønsker så meget FCF som muligt med den mindst mulige skattepligtige E. Eller tænk, hvis du selv har et lille Juurikki Oy, så vil du selvfølgelig gerne trække alt muligt fra. Denne gang vil jeg ikke grave dybere, da jeg har besluttet at lade det ligge.

Fra den nuværende kurs kan man trække 17 SEK fra, hvis man antager, at markedet endnu ikke har bemærket udvandingen overhovedet, og at der venter et kursfald af den størrelse. :smiley:

Nu er det værd at kigge på den ekstraordinære generalforsamling den 28. maj. Endelig er først endelig da.

Jeg ejer heller ikke Scandic, jeg snakker bare om det her.