Huomenta, kiitokset kysymyksistä. Vuonna 2022 Salvoksella tehtiin omistajaperheen osalta tärkeitä päätöksiä. Päätettiin nimittäin valita ulkopuolinen toimitusjohtaja ja vahvistaa hallituksen roolia merkittävästi. Niissä keskusteluissa oli noussut esille minun pyytäminen puheenjohtajaksi. Minulla on Fodelian kokemuksen lisäksi lähes 15 vuoden hallitustausta PRT Forest -konsernista (vuodesta 1999 eteenpäin, Kontiotuote, Jukkatalo, Piklas, Mellano, Lapplitalo) ja mm. 5 vuoden pesti Jukkatalon toimarina 2014-2019. No mene ja tiedä miksi kysyivät mutta lupauduin ja sillä tiellä ollaan.
Linjasimme omistajien kanssa omistajastrategian, jossa keskeisenä asiana oli se, että omistaja käyttää valtaansa yhtiökokouksessa ja toimiva johto vie yhtiötä eteenpäin yhdessä hallituksen kanssa. Tämä klassinen työnjako on toiminut minusta erinomaisesti. Yhtiö on tehnyt isoja päätöksiä mm. keskittymällä pelkästään valmiisiin rakennuksiin pakettitoimitusten sijaan. Yhtiön erittäin vahva teollinen osaaminen näkyy mm. siinä, että noin 75% kohteista viedään valmiina tontille siten, että rekkamies nostaa rakennuksen paikalleen yksin ja käy ruuvaamassa piipun jatkon paikalleen. Ja asiakas voi laittaa tulet pesään ja kantaa kalusteet sisään. Lisäksi olen aina ihaillut yhtiön perustajan kuolematonta lausetta “Jos jotakin ei voi tehdä kunnolla niin sitä ei sitten tehdä ollenkaan”. Tämä on edelleen yhtiön dna:ssa ja julkilausuttu. Salvoksen ja Lapellandin tuotteet ovat aidosti tehty niinkuin itselle. Se näkyy ja kuuluu asiakkaalle erinomaisena laatuna.
Olen sijoittanut sijoitusyhtiöni kautta Salvokseen kuusinumeroisen summan ja olemme siten yhtiön 7. suurin omistaja vajaa 5%:n omistuksella. En ole myymässä osakkeitani mahdollisen listautumisen yhteydessä.