Salkkujen tuotto-%

Salkku saavutti uuden tasaluvun, kun 900 000 meni rikki. Tänä vuonna tähän mennessä nousua noin 30%, verrokkina S&P500:n noin 12,5%. Samoilla apajilla liikumme, mutta omassa salkussani vähemmän Sepeen kuuluvia, enemmänkin pieniä ja keskisuuria amerikkalaisia firmoja.

Salkussa ei ole yhtään pohjoismaista osaketta. Eniten jenkkejä, muutama kiinalainen ja yksittäisiä osakkeita muualta. Kaikilla paitsi yhdellä voi käydä kauppaa jenkkipörssissä.

En käy päiväkauppaa. En osta kryptoja. Pyrin välttämään foorumin sopuliosakkeita. Lisäksi vierastan osinko-osakkeita. Sijoitushorisontti osakkeen kohdalla muutamasta kuukaudesta puoleentoista vuoteen. Olennainen kriteeri firmalle on vahva tase ja nouseva vapaa kassavirta, silloin eivät maailman heilahdukset pidemmän päälle vaikuta tuottoon - kuten tuosta tämän vuoden käppyrästä näkee. Heiluntaa on, ei sovi hermoilijoille. Joku olisi myynyt osakkensa maalis-huhti-toukokuussa. Minä en, pyrin perehtymään mahdollisimman hyvin firmoihin joihin sijoitan ja lähtemään laskupäivinä lenkille enkä tuijottamaan skriiniä. Kunto nousee, kun kurssit laskee, jotain hyvää laskukausissakin.

Esimerkkinä osakesalkustani Applovin (APP). @Since1878 esim. vinoili toukokuun puolivälissä aionko saada Applovinin osakkeesta 700 dollaria, jonka olin ilmoittanut tavoitehinnakseni, silloin osake oli 350 dollarin tietämillä, käynyt alimmillaan huhtikuussa lähellä kahtasataa. Joo, kyllä aioin ja aion, nyt osake on yli kuudensadan ja maltan vielä hetken odottaa. Tänään menee myyntiin Astera Labs (ALAB), sitä hankin 90:llä ja se ylitti eilen tavoitehintani 250 dollarin rajan. Tuottoa Alabista tulee lähemmäs 200%. Aina ei osu näin hyvin, mutta riittää jos osuu riittävän hyvin.

Tasan kymmenen vuotta sitten oli salkussa 90 000 euroa. Eli olisiko tämä jonkinlainen tenbaggeri.

95 tykkäystä

[quote=“Tokarczuk, post:3967, topic:1340, full:true”]
Esimerkkinä osakesalkustani Applovin (APP). @Since1878 esim. vinoili toukokuun puolivälissä aionko saada Applovinin osakkeesta 700 dollaria, jonka olin ilmoittanut tavoitehinnakseni, silloin osake oli 350 dollarin tietämillä, käynyt alimmillaan huhtikuussa lähellä kahtasataa. Joo, kyllä aioin ja aion, nyt osake on yli kuudensadan ja maltan vielä hetken odottaa.

Noo, aika lievää vinoilua oli, :wink: varustettuna ja samalla kehuin että sulla osuu välillä hienosti lankulle nuo poiminnat. Siinä kommentissa oli katalyyttina lähinnä Arbe Robotics, jota hehkutit ennen osavuosikatsausta jytkyuutisia odotellen saatesanoilla “thank me later”. Mikä on Arben tilanne nyt ja mitä uutisia sieltä piti tulla?

Ketjun aiheeseen liittyen, onnittelut hienosta menestyksestä. Itse olen tehnyt sen virheen, että suorien osakkeiden suhteen olen ollut 20 vuotta pitkälti Suomi-salkussa ja sinnekin tuli vielä ylimääräistä turpiinvetoa Ukrainan sodan jälkeen. Tänä vuonna oma salkku noussut +16%, mutta edelleen ollaan paljon alempana kuin loppuvuonna 2021 :neutral_face:

3 tykkäystä

Onnittelut salkusta :+1:

Kuinka monta eri yhtiötä pidät kerralla salkussa ja kuinka suureksi päästät yksittäisen yhtiön painon salkussa?

1 tykkäys

Minulla on salkussa 20-30 osaketta. Yhteen firmaan sijoitan max 5 % pääomasta. Spekulatiivisempiin riittää 1-2,5 prosenttia. Jos osake nousee paljon (lähelle 10 prosenttia pääomasta), pyrin myymään osan pois. Juuri tällä hetkellä suurin sijoitus on uraaninrikastaja Centrus Energy (LEU), yli 7 prosenttia. Olen myynyt sitä välillä poiskin, mutta se tuntuu nousevan vaan.

17 tykkäystä

Ehkä opin, ehkä en. Intrumilla alas, alkuun Nesteellä ylös. Parempi näin päin.

Nyt rakennettu taas pitkäjänteinen salkku, jossa noin 1,5x vipu ja ainakin loppuvuosi vielä pienemään päin. Noin 100 keur ehkä tulee jätettyä limiittiä käyttöön verotussyistä.

22 tykkäystä

Kiitos IREN:en, jonka ansiosta aika pitkälti salkun markkina-arvo repinyt eroa indeksiin verrattuna.

Lisätty tänä vuonna muutenkin riskiä ihan vivuttamalla ja sijoittamalla spekulatiivisiin kohteisiin, kuten Biomea Fusion ja FinEx Metals, joista molemmista pitäisi kuulua nyt tämän vuoden viimeisen neljänneksen aikana toivottavasti hyviä uutisia.

FLNC, IREN ja CLSK toistaiseksi salkun steroidit.

10 tykkäystä

Ja kun kerran tuli toiseen ketjuun avattua tuota salkkua, niin pistetään tämän vuoden tuottokäppyrä sitten tänne. Ja kuten näkyy niin Q1 loppu ja Q2 oli vähän turbulenssia :rofl: Mutta kiitos Iris Energy, SoFi ja Nexstim jotka ottivat koko paketin reppuselkään. Ja siihen kaveriksi tuli vähän myöhemmin Novo niin kyllä on lennetty :rocket: Toivotaan että meno jatkuu. Kyllä mulle kelpaisi vähän tasaisempikin kyyti.

Ja siinä viimeiset 3v. Siihen vaihdoin S&P500 vertailuun. OMXH on aika paperia ollut tällä ajalla ja siihen vertaamalla saa aika ruusuisen kuvan.

10 tykkäystä

Yksi tavoite saavutettu.

97 tykkäystä

20 päivässä + 30 % edellisen päälle. Ilmeisen hajautettu salkku? :slight_smile:

3 tykkäystä

Hajauttamalla harvemmin saa edes yrittämällä 175%:in vuosituottoa :smiley: Useimmitenkin tarvitsisi velkavipua rinnallekin.

4 tykkäystä

Ei ole hajautettu salkku eikä ole velkavipua. Vähemmän osakkeita ja suurempi panos per osake. Kun osakkeen arvo nousee 2x-3x tai toivottavasti jopa 10x on suuri ero onko panos 10000 € vai 100000 €. Suurempi riski, mutta myös mahdollisuus suurempaan tuottoon. En välttämättä suosittele ellei ole valmis myös huonompaan lopputulokseen.

Mulla on kolme eri salkkua ja löytyy myös hajautettu salkku joka näyttää menevän aika lailla indeksin tahtiin.

10 tykkäystä

Onko tämän vuoden ällistyttävä kehitys näin ollen tiettyjen 3-4 osakkeen (oletus määrästä kuvailemasi strategian perusteella) kehityksen ansiota vai onko määrä muuttunut vuoden aikana? Tai oletko vastaavasti vaihtanut yhtiöitä?

1 tykkäys

Onnittelut! Hieno suoritus ja hatunnoston arvoinen riskinsietokyky noin isolla possalla. :slightly_smiling_face:

1 tykkäys

vuosi on ollut vauhdikas. Molempiin suuntiin, mutta kokonaisuutena varsin vihreä.

48 tykkäystä

Ei ihan kuitenkaan onnistu pelkällä Fortumilla ja Nordealla joita muistelen @Old_Baker:n maininneen omistavansa. Fortum on noussut vuodessa vajaat 7% ja Nordea noin 30%.

Pitää olla mukana aika isolla painolla huomattavasti riskisempiä osakkeita.

Esim. Palantir on noussut vuodessa 381%, eli jos salkussa on paljon sitä niin varmasti näkyy kokonaiskehityksessä. 100 prosentin Palantir-salkku olisikin ollut kovaa valuuttaa viimeisen vuoden aikana.

2 tykkäystä

Joo mikäli olisi Hesulin kulmakivillä tehnyt tuollaiset tuotot niin varmaan alkaisi pian Buffet soittelemaan neuvoja.

Mielenkiintoista olisi kuulla juuri tuo, että onko tuotto tehty yhdellä isolla onnistumisella ja muut voivat olla jopa pakkasella, vai ovatko kaikki salkun valinnat performoineet noin hyvin. Lopputuloshan on erittäin hyvä, mutta mietin juuri omien hermojen kestoa tilanteessa missä yksi performoi todella hyvin tuottaen satoja tuhansia hyvää kun samalla muut valinnat junnaavat paikallaan tai vetävät jopa pakkaselle.

1 tykkäys

Kyllähän siinä pitää tottua isompiin euromääräisiin muutoksiin kun salkku kasvaa. Tavallaan sama matka on 50te salkusta 100te salkuun kuin 500te → 1M salkkuun ja mahdollisesti takaisin samaa rataa. Kiinnostava on että lapioitko tuotot jonnekin talteen… tyyliin indeksiin tai jatkatko kohti seuraavia miljoonia :slight_smile:

Siitä ei ole pitkä aika, kun viimeksi täällä esittelin salkkuni tuottoa. Nyt on kuitenkin tullut viime kerrasta niin paljon parannusta kehitykseen kolmen vuoden jaksolla (nähtävästi tarpeeksi surkea hetki sijoitushistoriassani on nyt osunut kolmen vuoden päähän menneisyydessä :face_with_peeking_eye: ), että päivitän tilanteen tänne. Ja menihän tuo sadan pinnan rajakin per kolme vuotta nyt rikki, joten onhan tämä pienen juhlimisen paikka.

Korostaisin vielä, että yksittäiset onnenkantamoiset eivät selitä tuottoprosenttiani (eivätkä amerikkalaiset megateknot), koska salkkuni koostuu parinkymmenen kotimaisen yrityksen osakkeista eikä minkään yksittäisen osakkeen paino ylitä 20 % osuutta salkussa. Elättelenkin pientä toivetta siitä, että olisin vihdoin jollain tavalla päässyt jyvälle siitä, minkälaisin perustein minun kannattaa omat lähtökohtani huomioiden osakepoimintaa harrastaa. Jos seuraavat kolme vuotta sujuisivat puoliksikin niin hyvin kuin edelliset, niin se antaisi lisätukea tälle ajatukselle. Nöyrin mielin kuitenkin odotan ja katson, mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Ja yritän pitää kiinni niistä sijoitusperiaatteista, joilla olen viime vuodet edennyt.

20 tykkäystä

Salkku ylitti vihdoin tänään edellisen huipun (5.1.2022) myös absoluuttisesti (ilman salkusta nostettua pääomaa paikkaamaan elinkustannuksia), joten Aamun Tee Hetkeä :teacup_without_handle: vietän nyt poikkeuksellisesti illalla (intrana kävi toki korkeammalla mutta päivän päätöskursseilla mennään). Kuten käppyrästä näkee, edelliset huiput on ylitetty aivan vastakin ja olin 3 vuotta isosti miikalla mutta käppyrä näkyy huomioineen myös nostoni kun ylitys on >40% ja euroissa salkku on nyt 10K yli 2022-01 huipun. Hyvin on mennyt viime ajat ja vaikea uskoa, että tämä vielä jatkaisi kovasti nousuaan, ainakaan ihan lähiaikoina, joten käppyrä on postattu kun siihen on tullut tilaisuus.

14 tykkäystä

Kävi tuossa silleen hassusti että 20% siirsin “pelisalkkuun” Nordnetista, jossa suurin osa omaisuudesta oli. Ja nyt sitten yli tuplat Nordnetin salkkuun nähden arvo. Tuurilla ne laivatkin seilaa. “Pääsalkku samoissa, kun muutama kuukausi sitten.”

Jos joku ihmettelee miten uskalsi 20 pinnaa laittaa, ni 22 vuotias jamppa, joka tehny osa-aikahommia opiskeluiden ohessa. Nythän se vasta vuoden alusta täyspäivätyö alkaa ja sijoitusvarallisuutta kertyy. Parin kuukauden aikana toki 25k –> liki 70k. 10k opintolainan ku ottaa pois ni 15k –> 60k.

Disclaimer: laskelmat heitetty suurinpiirtein sinnepäin. Saattaa sisältää muutaman tonnin heittelyä.

8 tykkäystä