Porteføljeafkast-%

Hvor mange penge er der cirka blevet lagt i porteføljen, jeg forstod, at gearing har været “moderat” hele tiden?

Over hele min investeringshistorie på et par år er jeg stadig tyve tusind i tab. Først de sidste par år har jeg søgt en accelereret exit, og gearing har til tider været fuldt udnyttet. Jeg gik altså i stykker sidste år, da Intrum handlede tæt på 10 SEK. Jeg tog midlertidigt mere investeringslån under yen carry trade-krakket, da toldrodet startede, tømte jeg hele porteføljen et øjeblik osv. Det kan være, at jeg ikke kommenterer fremover, men hvis det kan tjene som et eksempel på, hvad der kan ske, så er det godt.

38 Synes om

Screenshot_20250627_175523_Nordnet

Screenshot_20250627_175210_Nordnet

Det seneste år har været så hårdt, at indekset faktisk er blevet slået efter en dårlig start. :smiley:

SoF’s store vægt har været en ret central faktor.

Redigering: Lad mig også tilføje, at planen fremover er primært at investere i Investor, Berkshire og indekset via ETF’er. Hvis man kunne få omkring halvdelen af vægten i disse tre, måske endda mere.

3 Synes om

Et halvt års udvikling er ikke imponerende for porteføljerne. Alle porteføljer er dog i plus, men der kunne have været mere at hente. I toldrodet skete en delvis overgang til kontanter med de helt forkerte papirer. Jeg solgte intet helt, kun lettede. Derudover har visse Neste og Nokian Tyres performet dårligt. Neste er dog frisket lidt op. Porteføljens største MIND er på niveau med begyndelsen af året, så det er årsagerne til den dårlige succes.

OST + 13,5

Virksomhedens AOT viser +14 %, selvom det ikke helt afspejler situationen, da der er tilført yderligere 20.000 i kapital, og disse investeringer har selvfølgelig givet noget, men uden denne tilføjelse ville udviklingen have været 20 % bedre.

AOT + 4,6 % (Største portefølje) Sidste års næsten 30 % udvikling er meget svær at gentage, men det er godt, at vi er i denne situation efter april måneds lavpunkt (-15 %).

Ejendomsinvesteringer: I Finland er udviklingen anslået til 0 %, i udlandet er udviklingen +15 %, hvilket glæder mig, da det nu er steget til at være den klart største ejerandel.

Unoterede kan endnu ikke rigtig vurderes, selvom der kun er 5.000 € investeret i dem. Bortset fra egne virksomhedsaktier, hvis værdi sandsynligvis er omtrent den samme som sidste år, selvom der kom 51.000 i udbytte, så mon ikke værdien steg med 51.000 euro.

Gode valg til os alle, held og lykke med resten af 2025.

17 Synes om

I år har vi virkelig fået en ordentlig mavepuster. Vi er selvfølgelig stadig i plus, men over de seneste tre år har Helsinki Børsen allerede indhentet min egen udbytteportefølje.

Det er nemt at være bagklog, men to næsten-køb spiste stort afkast: I starten af året burde Aallon Group være blevet spottet til udbytteporteføljen, og under toldkaosset burde Wärtsilä være blevet købt aggressivt.

I stedet købte jeg Neste endnu en gang på bunden i starten af året og købte Detection Technology til porteføljen lige før toldkaosset. Nå, men på med tåbehatten og hagen mod brystet mod H2.

image

27 Synes om

Mit afkast fra børsen i år er +1.2%. Det har været et svært år. Jeg har dog ikke solgt noget fra, men har købt støt mere hver måned. Kun ETF’er og almindelige fonde.

11 Synes om

Bedste første halvår i min korte investerings"karriere". Mon ikke det traditionelt glider i minus inden den 31. december.

Kunne have været endnu bedre procenter, men desværre blev købene af Nvidia og Rheinmetall ikke til noget i den skøre april.

Screenshot_20250701_080446_Nordnet

12 Synes om

Og porteføljens H1-afkast: + 9,79%

Det er positivt, at det er positivt, men indekset/indeksene viser selvfølgelig, hvilket niveau af aktieudvælgelsestalent der driver denne portefølje.

10 Synes om

Juni er nu forbi. Der var lidt turbulens hele måneden. Vi må se, hvad juli bringer.

Juni 2025: -0,86 %
Siden årets start: +4,19 %
12 mdr: -0,50 %
2 år: +19,64 %

image

6 Synes om

032f9ed1248970e579eedbf66bc36493
For et år siden var jeg for optimistisk, men en evig og hurtig stigning er nu begyndt.

15 Synes om

Også fra min side en stærk H1. Sidste år var dog -3%, så intet at råbe hurra for. I 2024 blev der taget et femsifret tab fra Neste. De er stadig i porteføljen, så nu puster dette resultatet op. De seneste 10 års CAGR +8,78, så i det lange løb er dette bestemt en rentabel hobby.

Startede i 2010 med præcis 500 euro. Aktiespare var ikke særlig systematisk hvert år (indimellem købt boliger osv. osv.).

Rente på rente begynder dog nu at puste porteføljen pænt op. Porteføljen har omkring 15-20 positioner, mange synes måske, det er meget, men vi spiller det lange spil, og jeg sover bedre på denne måde. Kun 36 år gammel, så tiden er stadig på min side. :slight_smile:

image

56 Synes om

Jeg har ikke fået lagt udbytter ud her nu, men den første halvdel af året er dog gået rigtig fint i forhold til mine egne mål. Fra et lille dyk sprang vi ret hurtigt op til porteføljens ATH-niveauer, og der blev vi så at sige “fanget”. Hvis resten af året går lige så meget op, er jeg mere end tilfreds.

Screenshot_20250705-082131~2

20 Synes om

Jeg henviser til denne “Hvad har du i din portefølje” besked:

Porteføljens YTD som helhed er i øjeblikket 7,71%, også under hensyntagen til valutakursændringer.
Indenlandske aktier har givet 5,88% + 2,51% i udbytte = 8,39%.
Udenlandske aktier har givet 18,44% + 1,41% i udbytte = 19,85%, og når man trækker valutakursernes indvirkning fra, -6,52% = 13,33%.
ETF’er og fonde har taget mest skade af valutakurserne og er derfor i tab med -0,57%.

Den bedst ydende indenlandske aktie er Nordea, med et afkast på 26,69%. Blandt de udenlandske har Palantir klaret sig bedst med 23,75% afkast. Set i bakspejlet burde Palantir selvfølgelig ikke være solgt, men jeg ville sikre gevinster. Og det er jo en risikoaktie. Næstbedst har BAT klaret sig med 20,23%.

Det svageste led er Novo Nordisk med -22,28% tab. Også Nokian Tyres dårligt med -14,08%, men den er allerede solgt.

Porteføljen var på sit værste -6% i tab den 6.4.2025 under børsfaldet forårsaget af toldfrygt. Derfra er vi kommet os godt i løbet af lidt over 2 måneder, og nogle tilføjelser blev foretaget på det tidspunkt. Nogle af dem kan findes i købs-salgskæden.

Alt i alt er jeg ret tilfreds med årets første halvdel, investering har været rentabel. Hvis jeg kunne nå +10% YTD ved årets udgang, ville jeg være meget tilfreds med det.

6 Synes om

H1 2025 Porteføljeopdatering :man_technologist:t3:

89 767 €
YTD + 55.44 % [31,890 €]

Bedst ydende aktie i år:
:green_heart: $HOOD + 153 % YTD

$PLTR 380 @ 23.36
$HOOD 208 @ 18.73
$RKLB 500 @ 22.38
$HIMS 200 @ 17.64
$TSLA 14 @ 219.80
$ABCL 300 @ 2.05

IMG_5432

IMG_5433

:rocket: $RKLB har været den eneste aktie, jeg har akkumuleret i år.

Næste plan er at begynde at akkumulere $TSLA i løbet af de næste 12-24 måneder :robot:

IMG_5434

Jeg smider lige et link til X-opslaget her, hvis jeg nu skulle blive motiveret til at lave noget aktie-/portefølje-relateret indhold, nu hvor jeg har fået mere tid efter endt uddannelse. Hensigten er at gøre alt så gennemsigtigt og autentisk som muligt.

https://x.com/leemsegit/status/1941421551020278220?s=46&t=DphvCJ5ktD9n8H4iVde4VA

25 Synes om

image
YTD et ret glædeligt tal på dette tidspunkt af året. NN portefølje i praksis:
Zaptec
Evolution
Emerging markets fond

Zaptec er blevet tilføjet til priser under 20NOK. Jeg tror stærkt på, at aktiens pris vil være tættere på 40NOK ved årets udgang. Jeg savner nogle nye aktieidéer. Jeg missede Intrum.

10 Synes om

Jeg må hellere lave en hurtig opfølgende opdatering, for de første 100.000€ er nået!

https://x.com/leemsegit/status/1945110366507426040?s=46&t=DphvCJ5ktD9n8H4iVde4VA

IMG_5742

82 Synes om

Screenshot_2025-07-14-23-46-20-04_bc3a93cc6f4acb0e539d75021084d7c5

Lad os notere, at hovedporteføljen ramte 120k ATH. Årets succeser inkluderer Iren, biotech-lotterierne Elicio therapeutics og Senestech samt Uran-ETF’en, som alle forbliver i beholdning indtil videre. En stor Faron-position er også solgt med ca. 60% fortjeneste, og den følges nu fra sidelinjen indtil videre.

Derudover, som en let note, den sekundære portefølje i Mandatum, altså mig som minebaron og optionsspekulant. Held og lykke, det samlede tab er kun ca. 5k, selvom kurven er grim som bare pokker :grinning_face_with_smiling_eyes:

Screenshot_2025-07-14-23-58-06-80_94866d452a32810c71b8c9897f1804c9

21 Synes om

På godt et år er porteføljen vokset med 30.000€, og der er tilført lidt over ti tusind euro i nye penge. Når porteføljen vokser, bemærker man tydeligt, hvordan pengene begynder at arbejde halvt af sig selv, og porteføljen vokser som af sig selv :slight_smile:

IMG_0277

74 Synes om

IMG_0735

Der har været en træg udvikling i Nordnet-porteføljen på det seneste, men rekorderne bliver dog stille og roligt slået. I IB-porteføljen har de amerikanske opsving heldigvis ramt lidt bedre.

19 Synes om

Sidste år sluttede med +52%,
og i forlængelse heraf er dette år nu i en situation med +23% for aktieporteføljen, hvilket samtidig er den højeste notering for i år.

Jeg har nu lettet på individuelle positioner og flytter penge til renter og fonde. Et efterårsdyk er forventet, vi får se om det sker.

13 Synes om