Ja, det så godt ud. Jeg har brugt en lignende mobilapplikation, men problemet med den er, at den ikke er pc-kompatibel, og det er på en eller anden måde irriterende, at man kun kan få adgang til investeringsdataene via mobilen ![]()
Viser Google Finance kurser hos jer? Det virker ikke hos mig i øjeblikket.
Har I nogen idéer til, hvordan man kan løse det? Kender I
Jeg har selv brugt Yahoo Finance-funktioner i Google Sheets. Der kan man også få prisdata. Det kan altså være et alternativ til Google Finance i sådanne situationer. Desuden giver Yahoo Finance adgang til virksomheders balance-, resultat- og cashflowdata for de seneste år samt en del anden ret nyttig information.
Først skal du installere tilføjelsesprogrammet Web Data Hub i Sheets, for at =yhfinance-formlerne kan fungere.
Her er lidt mere support til Yahoo Finance-formler: https://www.webdatahub.com
Hej. Ja, du kan manuelt tilføje, hvad du vil. Så tilføjer du et nyt tomt værdipapir under fanen “alle værdipapirer”, måske med adressen som navn. Du køber en af disse til anskaffelsesprisen for boligen. Prishistorikken kan opdateres manuelt under fanen “alle værdipapirer”, når du ønsker det.
Jeg har f.eks. brugt denne metode til short-positioner, hvor prisdata ikke kan hentes fra noget sted. Ellers burde alle mulige fonde og andre aktivklasser kunne findes med blot en ISIN-adresse.
Hvordan trækker folk tal og tabeller fra kvartalsrapporter og årsregnskaber ind i Excel?
Nogle taster det sikkert ind manuelt, men der er selvfølgelig risiko for tastefejl, og hvis man vil have fat i resultatopgørelsen, balancen og pengestrømsopgørelsen, er det en utroligt langsommelig proces. “Hent data fra PDF/hjemmeside/osv.”-funktionerne er allerede mere praktiske og effektive værktøjer til at udtrække store mængder tabeldata, men det kræver stadig en del arbejde at rense dataene til et ensartet og brugervenligt format.
Nogle gode råd eller tanker? Målet er at effektivisere overførslen af regnskabstal til Excel og dermed gøre det lettere at beregne værdiansættelsesmultipler og nøgletal, lave grafer og generelt følge og analysere selskaber.
Som en tilføjelse er jeg interesseret i alle slags effektiviseringstips fra Excel-gurus til analyse og opfølgning. Især selvfølgelig med henblik på, hvordan man hurtigst muligt får et børsnoteret selskabs tal ind i Excel og på baggrund af dem beregner en række centrale værdiansættelsesmultipler og nøgletal samt laver grafer. Men jeg er også meget interesseret i andre smarte Excel-tips til f.eks. datavisualisering, udarbejdelse af prognoser, pivot-tabeller, scenarieanalyser eller nyttige funktioner.
Jeg mener, at Excels Data, Aktier (Data, Stocks) er den nemmeste måde at linke kurser og andre oplysninger til Excel på. Derefter kan man med LOPSLAG (VLOOKUP)-funktioner hente oplysningerne til datalagertabeller baseret på virksomhedens navn. Og derfra videre til rapporter og analyser som pivottabeller eller pivotdiagrammer.
Jeg har lavet nogle små infovideoer om disse emner. Der finder du mere detaljerede oplysninger.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLvQuVnlGDlKErQr2iaNnYY5X_V91d6ICb
Hvordan får man hentet f.eks. EPS over de sidste 5 år ind i Google Sheets? Derfra kunne man så selv viderebearbejde det, så man beregner gennemsnittet og sammenligner det med den nuværende pris.
For eksempel kan man nemt downloade virksomhedens historiske data fra Börsdata i Excel-format. Börsdata er ikke helt gratis; Pro-versionen koster 10 euro/md., og medlemmer af OSKL får rabat.
Nu burde man få en gratis løsning, hvis sådan en findes. ![]()
Jeg kan ikke lige komme i tanke om noget, der er helt gratis, men medlemmer af Osakeliitto får under alle omstændigheder denne fremragende tjeneste til en pris på 5,70/md., hvis man tegner et årsabonnement.
Jeg har ikke læst hele tråden igennem, men jeg faldt over dette, da jeg skulle bygge en Excel-tracker. Jeg fik et tip udefra fra ChatGPT
så jeg begyndte at bygge det op omkring en Google Sheets-skabelon. En praktisk færdig skabelon, hvor man kan bruge triggers og derefter tilføje felter efter behov. Der er også en nem funktion til valutakonvertering med opdaterede kurser.
Men det er selvfølgelig basisviden for jer, der allerede er erfarne på dette område ![]()
Den @Prophier Yahoo-widget, der har floreret her, er god, men kan man få den til at hente de samme prisdata, som Yahoos mobilapp henter? Der findes nemlig nogle tickere dér, som ikke findes i browserversionen.
Hej. Den widget henter data direkte fra hjemmesidens kildekode, så der kan desværre ikke hentes noget uden for den. Det er i sig selv mærkeligt, at man ikke kan se det hele i browserversionen. Hvilke instrumenter savner du?
For eksempel XFVT.DE som et eksempel.
Ja, det kan jeg se. Mon det ligefrem er en bug, når søgningen viser det, men siden ikke åbner. Som en fattigmandsløsning kan man selvfølgelig prøve parallellistningen i Milano XFVT.MI, det er trods alt samme valuta og rimelig likvid ![]()
Det kan skyldes, at de for nylig har ændret tickere, så måske begynder det at virke på et tidspunkt.
E: Nu virker de.
Hvordan laver man en formel i Google Sheets, så hvis nævneren i en procentberegning (celle/celle*100) er nul, giver formlen nul i stedet for en fejl i den celle, hvor man ønsker resultatet? Nu får jeg en DIV/0-fejl, fordi man ikke kan dividere med nul. Jeg vil gerne have det sådan, at når nævneren er noget andet end 0, vises den rigtige procentsats, men når værdien i nævner-cellen er 0, skal resultatet også være 0.
Sandsynligvis med en lignende betingelse som i Excel. Hvis delercelle<>0;lav_beregning;0), for eksempel
=HVIS(a5<>0;b5/a5;0)
Der findes en særskilt syntaks til fejl:
=iferror((J7/K7*100),0)
Hvordan mon man får Mandatum Lifes fondsværdier ind i Google Sheets fra et andet sted end Yahoo Finance eller Morningstar?
Data fra Yahoo Finance kommer med flere dages forsinkelse, og Morningstar er begyndt at hakke, hvilket resulterer i N/A, som forhindrer scriptet i at køre.
Kurserne findes her, men jeg har ikke fundet en måde at indlæse dem i Sheets på:
Gad vide om f.eks. @Prophier kan hjælpe?