Rubrik - Maailman datan turvaaminen

Laitetaanpas tämän vuoden jenkki-IPO:lle ketjua pystyyn.

Yritys on perustettu vuonna 2014 Bipul Sinhan Arvind Nithrakashyap, Soham Mazumdainr ja Arvind Jain toimesta Californiassa. Rubrikin ensimmäinen tuote oli hybridipilvidatahallintaratkaisu, joka integroi pilvi- ja on-premisejärjestelmät. Samaan aikaan kerättiin kohtalaisen hyvin sijoituksia, jotka mahdollisti kasvun. Yritykseen mukaan tuli mm. Institutional Venture Partnes,Bain Capital Ventures, Lightspeed Venture partners ja liuta muita tunnettuja sijoittajia. Yritys tuli tunnetuksi nopeasti sen kyvystä suojata data ransomwarehyökkäyksiltä ja optimoida varmuuskopiointi prosesseja.

Keskeisimmät palvelut ja tuotteet ovat nykyään: ransomwaresuojaus, datan hallinta ja varmuuskopiointi,tietoturvan vaatimustenmukaisuus (GDPR, CCPA ym.), pilvipohjaiset ratkaisut (integroituu mm. AWS:n,Azuren ja Cloudin kanssa). Rubrikin periaatteena on vahvasti “Zero Trust Data Security”, joka tarkoittaa, että jokainen käyttäjä ja prosessi tarkistetaan ennen pääsyä dataan.

Yrityksellä oli tänään pörssin sulkeutumisen jälkeen Q3 raportti, se löytyy tästä: https://ir.rubrik.com/news-events/press-releases/news-details/2024/Rubrik-Reports-Third-Quarter-Fiscal-Year-2025-Financial-Results/default.aspx
image

Q2 2024 10-Q: https://d18rn0p25nwr6d.cloudfront.net/CIK-0001943896/0343a225-ca8d-4d9d-9920-db3b2c3b5709.pdf
Q1 2024 10-Q
https://d18rn0p25nwr6d.cloudfront.net/CIK-0001943896/7877d984-ec50-4646-9c3f-d75e548fed8f.pdf

Prospectus: https://d18rn0p25nwr6d.cloudfront.net/CIK-0001943896/11a7c3de-ceef-4546-bad4-eacabbd3ed08.pdf

Disclaimer: Omistan osaketta, ei sjoitussuositus.

DYOR!

14 tykkäystä

Mielenkiintoinen poiminta. Oletko laskenut yhtiölle jonkinlaisia tavoitelukuja vai millä perusteella päätit hypätä mukaan?

Tutustuin yhtiöön pintapuolisesti ja nämä jäi päällimmäisenä mieleen:

  • Yhtiö on sijoittunut hyvin omalla alallaan. Sillä on vakuuttavat asiakkaat, verkostot ja maininnat (mm. Gartner magic quadrant ja Harward business school listaus, jossa mukana myös Adobe, AWS, Cloudflare, Facebook, NVIDIA, and Salesforce)
  • Tietoturva-ala kasvaa isosti ja otettavaa riittää. Ei tarvitse “jakaa kakkua” vielä pitkään aikaan
  • Yahoo Finance antoi ensi vuodelle liikevaihdon kasvuennusteen 25%. Tässä ei varmaan ole vielä Q3/2024 onnistuminen huomioitu → painetta ennusteisiin tuleville vuosille.
  • Plussatulokseen pääsyä vaikeuttaa turhan antelias osakepalkitsemisjärjestelmä. Vertasin mielenkiinnosta stock-based compensation kuluja suhteessa liikevaihtoon pariin tietoturve-alan yhtiöön:
    Cloudflare (NET): 20% , Crowdstrike (CRWD): 20% , Rubrik (RBRK): 40%
    Yritin poistaa näistä IPO:hon liittyvät kulut 2024. Lopputulokseksi sain 400M dollaria per vuosi eli 129k $ per firman työntekijä.
4 tykkäystä

Mielestäni tälläiselle yritykselle on erittäin haastavaa määritellä mitään “tavoitelukua” vsrsinkin näin maallikkona alan suhteen.

Itseäni miellyttää muutamat firman raportoimat metriikat ARR ja sen kasvu, liikevaihdon kasvulukemat+ohjeistus, kassavirran kääntymisen merkit.

SBCstä samaa mieltä, mutta olen valmis ummistamaan silmät hieman tämän osalta, mikäli suorittaminen jatkuu vahvana.

Firma menee mielestäni sopivasti “tutkan alla” ja keskustelua sijoitusmediassa on suht vähän. Lisäksi graafilla näytti mieluisalta.

1 tykkäys

Rubrikin ydinporukalla, Sinhalla (CEO) ja Nihtrakashyapilla (CTO) on vahva osakeomistus firmassa (yli 8 ja 7 %). Tällainen yleensä lisää sitoutumista ja halua pitkäjänteiseen yhtiön kasvattamiseen.

Earnings callissa johto sanoi selvästi, että he odottavat vapaan kassavirran olevan positiivinen myös jatkossa. Kasvuyhtiölle tää on hyvä merkki, osakeannit tai muut rahankeruut ja senkaltaiset ikävät yllätykset osakkeenomistajalle ovat epätodennäköisempiä.

5 tykkäystä

Rubrikin tulos kasvoi kivasti ja myös Liikevaihto kasvoi merkittävästi, erityisen mukavaa oli se, että tilauspohjainen vuotuinen toistuva liikevaihto nousi voimakkaasti. Vapaata kassavirtaa kertyi huomattavasti enemmän kuin edellisvuonna.

Toimitusjohtaja Bipul Sinha korosti, että yhtiö on vahvasti mukana kyberturvallisuusmarkkinassa, mutta matka kohti täyttä potentiaalia on vasta alussa, eli kyseessä on ilmeisesti hänen mukaansa hiomaton timantti.

Yhtiö esitteli uusia tuotteita, kuten Rubrik Annapurnan ja Turbo Threat Huntingin sekä sai tärkeitä hyväksyntöjä, kuten mm. FedRAMP-hyväksynnän.

https://x.com/Earnings_Time/status/1900280341320884700

image


2 tykkäystä

Rubrikilta tuli yksi parhaista tämän osarikauden osavuosikatsauksista. Näkymät tulevaan hyvin vahvat. Vuosikasvua luvassa 45 %, ja samassa ajassa puolitoista miljardia liikevaihtoa.

Juuri sellainen osake, jota instikat haluavat haalia itselleen. Helmi kyberturvallisuusosakkeiden joukossa. En ihmettelisi vaikka hinta tuplaantuisi tämän vuoden aikana.

5 tykkäystä

Rubrikin Q1 meni mukavasti kasvaessa, erityisesti tilausliikevaihdossa, joka nousi 54 prosenttia ja vuosittainen tilausliikevaihto kasvoi 38 prosenttia 1,18 miljardiin dollariin, lisäksi kokonaisliikevaihto kasvoi lähes 50 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Kasvua hehkutettiin reippaasti yleisesti ottaen.

EPS oli punaisella, mutta tappio pieneni merkittävästi osin osakeperusteisten kulujen laskun ansiosta.

Rubrikin johto korosti innovaatioiden ja tehokkaan toteutuksen merkitystä kasvun taustalla.

https://x.com/Earnings_Time/status/1930723875735912852



Yhtiön omat materiaalit

5 tykkäystä

Rubrik rapsas vahvan kasvun, kun sekä tilausliikevaihto että kokonaismyynti nousivat selvästi viime vuodesta. Yhtiön vuosittainen toistuva tilausmyynti kasvoi reippaasti ja nettotappio pieneni huomattavasti edellisvuoden vastaavaan jaksoon verrattuna.

Toimitusjohtaja Bipul Sinha kuvaili neljännestä erinomaiseksi ja nosti esiin Predibase-oston, joka vahvistaa hänen mukaansa tekoälyratkaisuja. Talousjohtaja kertoi asiakashankinnan ja tehokkuuden vauhdittaneen tulosta ja yhtiö nostikin näkymiään tulevalle tilikaudelle.

https://x.com/earnings_guy/status/1965506927397314767



Yhtiön omat materiaalit






6 tykkäystä

Alla on mielestäni hyvä ja kattava tviittiketju Rubrikista, siinä kerrotaan mm. miten luvut näyttävät vahvoilta: liikevaihto kasvaa kovaa vauhtia, kassavirta on kääntynyt positiiviseksi ja velkaa ei enää ole. Lisäksi yhtiö laajenee kansainvälisesti ja hyödyntää tekoälyä yhä enemmän.

Arvostus on tviittiketjun mukaan kilpailijoihin verrattuna maltillinen, vaikka kasvu on nopeampaa. Kilpailu ja markkinasyklit tuovat toki riskejä, mutta kirjoittajan mukaan yhtiö on erittäin hyvässä asemassa – ja tviittaaja itsekin on jo itse ostanut osaketta.:slight_smile:

https://x.com/InvestingVisual/status/1969468944827171293

Loppuosa tviittiketjusta










6 tykkäystä

Rubrikin osake nousi, kun se ilmoitti uudesta yhteistyöstä Amazon Web Servicesin kanssa.

Kumppanuus yhdistää Rubrikin ennakoivan tietojen palautusjärjestelmän AWS:n pilviinfran kanssa, jotta yritykset voivat estää hyökkäyksiä, toipua nopeammin ja hyödyntää turvallisesti myös tekoälyä.

https://www.investing.com/news/stock-market-news/rubrik-stock-rises-after-announcing-strategic-collaboration-with-aws-93CH-4347218

2 tykkäystä

Yhtiö raportoi vahvan kolmannen kvartaalin, jossa liikevaihto, tulos ja kassavirta ylittivät selvästi odotukset.

Tilauspohjainen liiketoiminta kasvoi nopeasti, kannattavuus parani ja bruttokatteetkin pysyivät korkeina, lisäksi suurten asiakkaiden määrä jatkoi tasaista kasvuaan.

Seuraavalle tilikaudelle annettu ohjeistus vahvistui monilla keskeisillä osa-alueilla, kuten liikevaihdossa, tilauskannassa ja kassavirrassa, vaikka tuloksen ennakoidaan pysyvän edelleen lievästi tappiollisena.

Loppuvuoden näkymät ovat vakaat ja yhtiö odottaakin tilausvetoisen liiketoiminnan jatkavan vahvaa kehitystä.

https://x.com/OphirGottlieb/status/1996689644382306503



https://x.com/StockMarketNerd/status/1996696244929155213


Yhtiön omat materiaalit




9 tykkäystä

Kyberturvasektorin kurssien tasaantuminen tarjosi hyvän paikan hypätä Rubrikin kyytiin 10x päättyvän vuoden liikevaihdon kertoimella.

Alokkaan viestien mukaisesti osake oli makeassa +17% nousussa jälkipörssissä. Kauden 2/2026 - 1/2027 uusi EV/liikevaihtokerroin olisi edelleen 10x.

Parasta tiedotteessa oli, että vaikka kasvu oli nopeaa, niin yhtiö pystyi parantamaan tulostaan odotettua enemmän. Yhtiö voisi saada jatkossa lisää näkyvyyttä, koska se pystyy raportoimaan positiivisia non-gaap tuloslukuja.

Kehitys on hyvää kaikilla rintamilla, yhtiö suorittaa ja tarjotut ratkaisut keräävät kiitosta. Osakepalkitsemiskulut on edelleen aivan karmeat, mutta suunta on oikea :grin:

Onko muilla ajatuksia liikevaihtopohjaisesta arvostuksesta? Tää on sektorinsa halvimpia, vaikka kasvuvauhti on kärkiluokkaa.
Ainakaan AI ei ymmärrä, että yhtiön tilikausi 2027 alkaa jo 2kk päästä, eli yhtiö saattaa saada väärät luvut sovelluksissa ja vertailutyökaluissa.

4 tykkäystä

Minkälaiseen koriin rubrikkia vertaat? Itse valitsin rubrikin salkkuuni koska niche jossa se operoi on todella mielenkiintoinen ja vaikuttaa tarpeelliselta. Suoria verrokkeja tälle en ihan löydä. Näistä isoista ainakin NET ja CRWD on kyllä ev/sales kalliin näköisiä.

Osari oli kyllä mieluinen itsellekin ja jatkan tietysti holdarina, ehkä lisään.

2 tykkäystä

Avasin lopulta pitkän seurannan jälkeen position Rubrik:iin post marketista, kun tämä tulos vaikuttaa olevan ns ”inflection point”, jossa paperilla EPS kääntyi positiviiseksi. Yleisenä nyrkkisääntönä 1-3 kvartaalia positiivisia tuloksia on paras aika sijoittaa osakkeisiin, koska tuolloin myös instituutioiden kiinnostus herää, etenkin jos kasvu on saatu vahvalle uralle.

Liikevaihdon kasvu:

Free Cash Flow Margin:

Teknisesti katson lisäyspaikkaa MA200 päältä (vihreä n. 78.50$, ja 80,80$ Low Volume Node), jos osake vielä joskus tuonne dippaa laskujaksoina. Alle jää toistaseksi aika iso gap.

9 tykkäystä

Päivittelin sektorin X:ssä olevia viestejä ja Rubrik näyttää nousseen tiedon suojaamisen ja palauttamisen ykkösluokkaan. Suorimmat kilpailijat, Veeam Software ja Cohesity, ovat pääomasijoitusyhtiöiden omistamia, joten niiden arvostaminen on hankalampaa.

Laskin Yahoo Financesta tuoreimmat EV/sales luvut seuraavalle tilikaudelle (yhtiöstä riippuen 2026 tai 2027) kyberturvan tunnetuimmille nimille, jotta Rubrikin arvostusta pystyisi jollain tasolla arvioimaan.
Lukujen mukaan Rubrik on nousun jälkeen melko maltillisesti arvostettu, vaikka siltä odotetaan joukon toiseksi korkeinta liikevaihdon kasvua. Toki vertailujoukko on täynnä pitkäaikaisia nimiä, jotka raportoivat korkeita kannattavuuslukuja ja ovat olleet listattuina Rubrikia pidempään.
Odotuksissa on, että Rubrikin tulevien vuosien kasvuluvut siirtyisivät yhtiön markkina-arvon kasvuksi. Tuotto-riski -odotus on itselleni sopiva :money_bag:

Yhtiö EV Sales EV/S Kasvu% NY
NET 69,96 2,74 25,5 27,5
CRWD 125,65 5,86 21,4 22
CYBR 23,3 1,59 14,7 18,9
PANW 131,1 11,94 11,0 13,4
RBRK 16,65 1,58 10,5 23,2
ZS 37,37 3,95 9,5 19,8
FTNT 62,51 7,51 8,3 11,3
S 4,89 1,2 4,1 19,9
OKTA 12,39 3,17 3,9 9,2
6 tykkäystä

Huomasin tämän langan hieman liian myöhään ilmeisesti, olisinpa löytänyt viime viikolla. Onko teidän mielestä vielä saumaa hypätä kyytiin vai onko fiksumpaa odottaa hetken jos hinta korjautuisi hieman? Ennusteiden mukaan ainakin pitäisi vielä olla kasvuvaraa, joten ainakin seurailen hintakehitystä tarkasti.

1 tykkäys

@Hessuli Vastaan tähän, koska tästä voisi olla hyötyä muillekin.

Rubrik teki vahvan earnings breikin, joten tämä on hyvä hetki käyttää RBRK osaketta esimerkkinä, miten itse analysoin nopeasti charttia/osaketta, joka on ollut vain vähän aikaa pörssissä (vuodesta 2024), tehnyt breikin sekä jättänyt taakseen ison gapin. Edellä oli jo käyty arvostusta läpi mm. verrokkeihin, joten hahmotan tässä kohdan, missä olen valmis lisäämään potentiaaliseksi arvioimaani osaketta (riippuen toki myös mm. yleismarkkinan tilanteesta, kokonaistrendistä ja markkinan hyväksymistä arvostuskertoimista).

Perjantain nousun seurauksena alle jäi selkeä gap 71.97-84.33$ välille ja se kertoo heti pari asiaa:

Tulos kelpasi ostajille ja gapin alle jäi shortteja jumiin, joita oli viime viikolla n. 9% osakekannasta. Kyseiset shortit ja niiden sulkeminen aiheuttavat osan noususta ja ostopaineesta, joskin myös tulos kelpasi sijoittajille, kuten minulle, koska non-GAAP EPS on nyt kääntynyt positiiviseksi ja se näyttää monen silmään hyvältä jatkoa ajatellen.

Jos ostointo laantuu ja lähestytään avointa gappia tai laskettaisiin sen sisällä, niin seuraan aina, etenkin vahvoissa osakkeissa, miten kurssi käyttäytyy avoimen gapin puolivälissä. RBKR:n tapauksessa gapin puolessa välissä (eli n. 78.13$) on myös liukuva keskiarvo MA200, joka nousevana on vahva tuki. Yhdessä nämä vahvistavat usein toisiaan. MA50 kääntyy nyt myös nousevaksi ja kääntynee lähiviikkoina MA200 päälle (eli ovat piakkoin ”oikein päin” ja molemmat nousevia). MA ja EMA:t eri variaatioineen on isommillakin pelureilla seurannassa, niin osakkeissa ja indekseissä Charlie Mungerista Stanley Druckenmilleriin, joten niistä saatavaa hyötyä ei kannata aliarvioida ja ne kertovat usein nopealla silmäyksellä trendin vahvuudesta.

Yleensähän gapit täytetään erittäin suurella todennäköisyydellä ajan saatossa (arvio 95-97%), joten puolenvälin yläpuolella pysyminen kertoo lähes poikkeuksetta selvästä vahvuudesta (ainakin hetkellisesti), etenkin jos saadaan vihainen pomppu ja pitkä wick eli ”häntä” kyseiseen kynttilään.

Toinen kohta mitä seuraan chartilla on oikean laidan volume profiilin Low Volume Nodet (LVN), jotka ovat usein erittäin hyviä reversal paikkoja. Kyseisissä kohdissa on siis vähiten vaihtoa ja ne toimivat kokemukseni mukaan erittäin hyvin tai vähintään antavat tietoa price actionista. RBKR:n tapauksessa LVN on aika tasan 81$, joten lopputuloksena itselle 78-81$ alue muodostaa erittäin selkeän tukialueen ja paikan lisäyksille, jos sitä ei läpäistä. Tuon alueen yläpuolella osake on mielestäni erittäin vahva ja tuon tasoalueen alituksesta odotan vasta gapin täyttämistä ja seuraavaa tukialuetta 72$ paikkeilla. High Volume Nodet (oikealla olevan volume profiilin korkeimmat kohdat) ovat kohtia, missä saatetaan konsolidoida pitkiäkin aikoja ja taistella sopivasta kauppahinnasta. Juuri nyt ollaan kesä-syyskuun välisessä rangessa, jonka HVN on n. 87.70$. Nyrkkisääntönä mitä useampi yleisesti käytössä oleva selkeä tuki/vastus/indikaattori osuu samaan kohtaan, sen paremmin ne toimivat.

Tekninen analyysi tarjoaa fundaan yhdistettynä erittäin paljon informaatiota osakemarkkinoiden yhdestä tärkeimmästä asiasta, eli osto- ja myyntikäyttäytymisestä eli hinnasta (Price!) ja hyvin simppelillä TA:lla voi parantaa entry ja exit paikkoja huomattavasti ja saada nopealla vilkaisulla tietoa hinnoittelusta.

Sivuhuomiona vastaavanlainen gapin puoliväliin osuva häntä nähtiin mm. Nebiuksessa (n. 78.25$) pahimman laskun aikaan pe 21.11., josta pompattiin takaisin melko nopeasti 100$ pintaan. Itsellä oli kyseinen kohta tarkassa seurannassa, joten osaketta oli helppo ostaa, kun kyseistä kohtaa ei alitettu tai kynttilä ei sulkenut puolivälin alle. Gapin täyttämättä jättäminen (sillä hetkellä) kertoi heti, että ostajat ovat instikoita ja osake on vahvempi, kuin miltä laskun aikana vaikutti. Kirjoitin tästä pidemmästi Nebius ketjuun jo lokakuun alussa (2.10.). Pelkästään näillä simppeleillä työkaluilla saa paljon lisätietoa osakeostojen tueksi ja usein yksinkertaisimmilla asioilla pärjää parhaiten ja saa juuri sopivasti lisävarmistuksen. Toivottavasti tästä oli apua.

20 tykkäystä

Tänään palattiin hetkellisesti Q4/25 tulosta edeltäville kurssitasoille ja RBRK täytti gapin 71.86$ sulkien lopulta MA50 Daily alle.

Barclays pudotti targethintaansa eilen 120$->100$ ja Piper Sandler laski targettiaan 118$->99$. Muuten uutisrintamalla on ollut hiljaista.

9 tykkäystä

Lähes jokainen muu toimittaja on sovellus, joka pyörii yritysorganisaation omassa teknologiapinossa. Jos heidän tallennustoimittajansa, kuten vaikkapa NetApp, joutuu kiristyshaittaohjelman kohteeksi (ja tätä tapahtuu yhä useammin), tai jos heidän IDP:nsä tai hypervisorinsa kiristetään – molemmat ovat nykyään varsin yleisiä – nämä muut varmuuskopiointitoimittajat ovat “räjähdyssäteellä”.

Toisin sanoen Commvault tai Veeam pyörii virtuaalikoneena VMware ESXi -palvelimella ja käyttää NetApp-tallennusta. Jos kyseinen VMware-palvelin tai NetApp SAN on saanut kiristyshaittaohjelman, Commvault tai Veeam on käytännössä kuollut ja saavuttamaton. Varmuuskopiointisovellus itse on tullut salatuksi. Sinun täytyy ensin palauttaa varmuuskopiointiratkaisu, ennen kuin voit edes aloittaa muun ympäristön palauttamisen.

Rubrik sen sijaan asennetaan ja toimii perinteisten sovelluspinojen ulkopuolella omilla kovennetuilla, ilmaraotetuilla laitteillaan. Lisäksi varmuuskopioita ei voi poistaa ilman usean hyväksynnän muodostamaa kvorumia, ja joissain tapauksissa myös toimittajan tuen täytyy olla mukana.

Rubrik-laitteelle kirjoitettu data on käytännössä vain luku -muotoista. Et voi vain yhdistää SANin hallintaliittymään ja poistaa volyymiä, jolla Rubrik pyörii.

Nämä ominaisuudet tarkoittavat, että Rubrik tarvitsee oman laitteistonsa ja muodostaa ikään kuin oman saarekkeensa yrityksen konesalissa. Muut toimittajat voivat päästä samankaltaiseen asetelmaan, mutta se vaatii palveluja, erittäin merkittäviä konfiguraatiomuutoksia sekä hyvin erikoistunutta osaamista, jotta muutokset tehdään oikein ja pidetään jatkuvasti voimassa ajan myötä. Rubrikissa kaikki tämä on oletuksena.

Lisäksi Rubrikilla on oma monotoniinen kello, joka estää hyökkääjiä huijaamasta varmuuskopiointisovellusta luulemaan, että ollaan esimerkiksi seitsemän vuotta tulevaisuudessa ja että varmuuskopioita voidaan nyt poistaa. Tämä on yleinen hyökkäystapa.

Nämä asiat olivat Rubrikille rasitteita kymmenen vuotta sitten. Ne tarkoittivat erittäin korkeita varmuuskopiointikustannuksia, ja tuolloin ajattelutapa oli, että varmuuskopioiden pitäisi olla halvin mahdollinen vaihtoehto teratavua kohden. Kiristyshaittaohjelmat muuttivat tämän dynamiikan täysin. Muuttumattomuus oli ennen kallis erikoisuus – nyt se on perusvaatimus.

-Joku paremmin alaa ja firmaa ymmärtävä tyyppi Redditissä, ottakaa suolan kanssa.

4 tykkäystä

Jenkeissä pelätään nyt vissiin taas lamaa, ja kasvuosakkeet (varsinkin tappiolliset) lentää silppuriin. Itse näen tämän nyt ostopaikkana. Ennen pitkää Rubrik kuitenkin kampeaa kannattavaksi EPS-tasolla. Kyseinen ala on varsin defensiivinen, joten lama ei firmaa kaada.

Odotan innolla ohjeistusta seuraavalle vuodelle.

3 tykkäystä