Om mina anteckningar stämmer så gick AW2 i produktion i augusti 2021 och vid den här tiden var Control 2 tydligen bara i konceptfasen:
Och AW2 släpptes drygt två år senare i oktober 2023. Visst var Control 2 exceptionellt i och med att det var i konceptfasen väldigt länge, förmodligen över ett och ett halvt år (jämfört med att konceptualiseringen normalt sett bör ta 3–6 månader enligt Remedys generella tidsplan). Därefter gick Control 2 över till POC-fasen i Q1 2023:
Återigen var Control 2 i POC-fasen ända fram till omkring Q1–Q2 2024. Även denna cirka ettåriga POC-fas är något längre än vad som vanligtvis ses i Remedys tidsplaner:
Sedan, i början av 2025, gick Control 2 i produktion, vilket innebär att denna “production readiness”-fas också varade i nästan ett år:
Om man jämför med AW2:s produktionstid på cirka två år, hade jag antagit att Control 2 skulle vara färdigt i slutet av 2026 eller början av 2027. Här bör man särskilt notera att MPR gick i full produktion under Q2–Q3 2024, vilket innebär att Remedy under 2025 har haft två projekt i full produktion. I kommentarerna ovan ser man att Control 2 gick i produktion i ett skede då MPR redan gjort ”utmärkta framsteg i full produktion”. Man bör även beakta att MPR inte är ett helt likadant projekt som Control 2, eftersom man inte behöver skapa nytt på samma sätt, även om MP-spelen förvisso görs om helt från grunden.
Av den anledningen var mitt antagande att MPR skulle släppas under H1 2026, då det gick i produktion före Control 2. Eftersom alla Max Payne-spel är som mest cirka 10 timmar långa, hade det enligt min mening varit logiskt att MPR-paketet skulle ha varit färdigt betydligt före Control 2. Jag hade personligen lagt till ett halvår av utveckling, så att resurser som frigörs från MPR eventuellt skulle kunna hjälpa till med färdigställandet av Control 2, med en lansering i början av 2027.
Man kan dra slutsatsen att de långa konceptualiserings-, POC- och “production readiness”-faserna för Control 2 verkligen har hjälpt projektet att gå framåt i produktionsfasen, då spelet släpps ca 1,5 år efter att produktionen startat (osäkert tills vi vet lanseringsdatumet). Samtidigt verkar Remedys förmåga att hantera två parallella eller delvis överlappande produktionsprojekt vara på en åtminstone hygglig nivå. I fortsättningen bör man fundera på om man kan anta att två parallella produktionsfaser inte nödvändigtvis stör varandra på samma sätt som när till exempel AW2 utgjorde ett hinder för andra projekts framfart. Nu när lanseringen av Control 2 närmar sig är det bra att även följa kommentarerna kring MPR och göra en lägesanalys av var alla projekt befinner sig, eftersom det på ett generellt plan ser ut som att Remedy har nått den kritiska punkt där produktionsmodellen börjar sitta.