Remedy - Suomen AAA-pelien ylpeys (Osa 2)

Jag litar i grunden inte särskilt mycket på den prognosen, åtminstone inte när det är så lång tid kvar till lansering. Gamalytic förklarar inte hur de kommer fram till den där month 1-prognosen, men jag tolkar det som att de extrapolerar utvecklingen av önskelistor och utifrån det sedan spelförsäljningen vid lansering. Sannolikt körs det i bakgrunden några variabler relaterade till förhållandet mellan önskelista och försäljning (wishlist-to-sales), bland annat baserat på spelets genre, pris osv.

Källor till bilder och grafer listas i slutet av inlägget.

Jag skulle hellre titta på saken utifrån utgångspunkten vad spelet skulle kunna sälja med nuvarande önskelistor om spelet lanserades i morgon.

Under de senaste åren har medianen för wishlist-to-sales-förhållandet för Steam-spel legat mellan 0,15–0,20 för den första veckans spelförsäljning. Baserat på Gamediscovers 2025-publicering är medianen för spel med >25k önskningar 0,15, medan medianen för spel med >100k önskningar året innan var 0,27, men n-talet i det senare fallet är väldigt litet. Obs! I bilderna och texterna blandas uppskattningar för både Week 1 och Month 1 wishlist-to-sales. Det gäller att vara uppmärksam på vilken man pratar om.

image

När man utöver det tidigare skrivna beaktar att Control Resonant är en uppföljare från en känd studio och en känd GOTY-vinnande IP, kan man enligt min mening även konservativt uppskatta ett förhållande på 0,25–0,3 för sales-to-wishlist under den första månaden.

Men var och en kan själv fundera och bedöma a) om man litar på Gamalytics wishlist-uppskattning och b) vad som vore ett lämpligt week/month 1 sales-to-wishlist-förhållande för ett spel som Resonant.

Med dessa antaganden skulle man nu till exempel kunna anta att om spelet lanserades i morgon, Gamalytics wishlist-uppskattning vore korrekt, och spelet hade det tidigare nämnda 0,3 wishlist-to-sales-förhållandet för den första månadens spelförsäljning, så skulle Resonant sälja 150k exemplar på Steam nästa månad (+ konsoler).

Av en slump är samma siffra tydligen den nedre gränsen för Gamalytics month 1-uppskattning. Allt detta är förstås ren spekulation.

I verkligheten är spannet för slutresultaten väldigt brett. Wishlist-to-sales-förhållandet i AAA-spel kan vara vad som helst från kanske 0,05 upp till kanske 1–3. Varumärket och uppföljare ger vanligtvis (men inte alltid!) en viss trygghet. Som exempel kan nämnas det dåligt mottagna CIV7 (~Mixed 50 % positiva recensioner), som uppnådde 0,40 i wishlist-to-week1-konvertering.

Källor:

25 gillningar