Relais - Sarjayhdistelijä ajoneuvojen jälkimarkkinoilla

Kun näitä sarjayhdistelijöitä ei liikaa Suomen pörssissä ole, niin millä ilmeellä porukka on täältä katsonut tuota Auroora yhtiötä? Itse heti pakko todeta, että kovin harvan olen nähnyt vertaavan Aurooraa mitenkään Relaisiin, vaan vertailu tunnutaan tekevän vain Boreoon. Esim Esa Juntunen oli uudessa omavaraisuushaaste-blogissaan arvioinut Aurooraa ja siellä mainittiin, että ainoa verrokki Suomen pörssistä olisi Boreo.

Tämmöiset saa aina muistamaan, että vaikka itse Relaisia seuraa varmaan tarkimmiten omista omistuksista, niin todella tutkan alla tässä taidetaan mennä edelleen ison yleisön suhteen. Toki tämä nyt on vähän hurja tulkinta ehkä yhdestä blogista, mutta ehkä tämäkin nyt jotain kertoo.

Sen verran toki pitää oikaista äsken mainitsemaan, että @JP199 mainitsi Relaisin Aurooran omassa langassa ja näkökulma oli mielestäni erittäin hyvä eli miten yritykset laskevat eri tavalla tiettyjä tunnuslukuja.

Pidän itse kovasti sarjayhdistelikäkonseptista ja kovasti olen tämän takia verrannut omassa päässäni Aurooraa Relaisiin. Omissa laskelmissa molempien yhtiöiden EV/EBITA on karkeasti 10. Sijoitetulla pääoman tuotolla katsottuna Auroora näyttäisi hieman tehokkaammalta (15% vs. 11%). Toki yhtiöt laskevat tämän eritavalla (Auroora oikaisee vuokravastuut pois), joten todellisuudessa ero on pienempi ja mielestäni Relaisin viime vuoden tuottoa ovat rankaisseet isot yritysostot.

All in all näiden yhtiöiden arvostus on mielestäni jotakuinkin samalla pallokentällä ja koska Relaisilla on kuitenkin esittää track recordia useammalta vuodelta, niin en kyllä ainakaan Aurooraa lähde merkkaamaan. En pitäisi kuinkaan yllättävänä, jos jossain kohtaa heidän tarinaan lähden mukaan.

Olisi kiva kuulla muidenkin ajatuksia, jos joku muu on näitä kahta yhtiötä vertaillut. Kait tämän viestin olisi voinut tuonne Auroora-ketjuunkin laittaa, mutta Relaisin miehenä tämä päätyi nyt tänne :slight_smile:

16 tykkäystä