REIT - osinkotuottoa kiinteistöistä

Lähdevero hyvitetään jos maiden välillä on verosopimus. Joten ei periaatteessa vaikuta - suomen verottaja saa vaan vähemmän. ( sama case kuin intialaisella verottajalla artikkelin mukaan )

2 tykkäystä

Esim. tämän jutun mukaan kyseessä on ylimääräinen vero olemassaolevan veron päälle.

Suomen verottajahan perii osansa ulkomaan osingoista verosopimuksen mukaisesti vasta jälkikäteen lopullisessa verotuksessa. Jos lähdeveroa peritään osingonmaksun yhteydessä enemmän kuin verosopimuksessa sanotaan niin sijoittajanhan pitää itse hakea hyvitystä ulkomaan verottajalta.

Kun esim. Saksassa peritään enemmän lähdeveroa kuin verosopimuksen mukaan pitäisi niin ei Suomen verottaja anna sen takia verosta alennusta vaan hyvitys on haettava Saksasta.

10 tykkäystä

Eiköhän tuostakin lopulta tule TACO-perjantai. Muuten edessä voisi olla raju pörssiromahdus, kun ulkomaalaiset myyvät pää märkänä jenkkien osinkopaperit hinnalla millä hyvänsä kun saa parempaa tuottoa muualta.

9 tykkäystä

Vastailen vanhaan viestiin, mutta tuossa on hyvin pohjustettu kysymystäni.

Tarkoituksena oli ostaa Big Yellow Groupin osakkeita, joka on UK:ssa toimiva varastotiloja hallinnoiva REIT. Haulla tuli kuitenkin vastaan, että maksavat ainakin osan tuloksesta ulos property income distributionina (PID).

Tuosta veloitetaan osingoista poiketen 20 %:n lähdevero. Tämä ei vielä itselle ole varsinaisesti ongelma, mutta alemmassa viestissä arvioitiin, että kyseistä lähdeveroa ei hyvitetä Suomessa samalla tavalla kuin mm. Yhdysvalloista saaduista osingoista.

Osaisiko joku vahvistaa tämän? En nopealla haulla osannut ainakaan oikeaa termiä etsiä verottajan sivulta.

Vahvistan, Suomen verottaja antaa sinun hakea hyvitystä vain verosopimuksen mukaan peritystä lähdeverosta. Kaikki ylimääräinen pitää hakea pidättävän maan verottajalta itse. PID-hyvitystä ei käsittääkseni edes voi hakea ellei ole Britteihin verovelvollinen.

2 tykkäystä

Suomen verohallinto hyvittää vain sopimuksen mukaisen lähdeveron, joka on lähes aina 15%

1 tykkäys

Ao mukaisia maksuja mennyt, joku uusi juttu?

Ulkom. kuponkivero

Realty Income REIT

60

12,18 USD

Klikkaa kuvaketta ladataksesi pdf

12.6.2025

Ulkom. kuponkivero

Medical Properties Trust

450

25,73 USD

Klikkaa kuvaketta ladataksesi pdf

1 tykkäys

Maksuja mennyt vai tilille tullut?

Itse sain palautuksia tilille. Osingoista peritään 15 prosentin lähdevero. Siltä osin kun yhtiöt, yleensä vuodenvaihteen jälkeen, toteavat että osa jaetuista osingoista olikin pääoman palautusta osinkojen sijasta, niin tältä osin pidätetyt lähdeverot palautetaan. Tämä sitten kestää aikansa että kulkevat alisäilytysketjua asti tänne härmään asti.

5 tykkäystä

Joo, itselle on näkynyt tuollaisia “veronpalautuksia” jo 4 vuotta putkeen eli niin kauan kuin on ollut jenkkiosinkoja salkuissa. Ne tulee ihan sattumanvaraisina päivinä. Yleensä REIT- (myös mREIT) ja BDC -osingoista, mutta voi kai niitä teoriassa tulla mistä vain yhtiötyypistä.

Verotuksen suhteen noista on tullut vähän ristiriitaista viestiä. Verottaja kerran soitti minulle kun laitoin nuo korjauksina ja sanoi, että niitä ei tarvi lisätä. Mutta sitten toiselle täällä forumilla oli sanottu juuri päinvastoin :smiley:

Pitäisi olla tuloja :slight_smile:

Anteeksi häiriö ne olikin tuloja tosiaan :smiley:

Katsoin vain nopeesti että jotain veroa napattu.

2 tykkäystä

Täälläkin ruvennut $ARE kiinnostamaan. Onko täällä aktiivisempia seuraajia? Ainakin Jussi oli tehnyt jokunen aika sitten videota taas puljusta. (“Top 3 picks”)

1 tykkäys

Ketjussa paljon juttua alkuvuoden aikana, ainakaan omaan silmään ei ole sen jälkeen osunut mitään isompaa. Toukokuun alussa heitin viimeisimmän touhutonnin tähän lafkaan ja sen jälkeen lähinnä seuraillut vierestä. Oma positio tällä hetkellä pakkasella sen 38%, joten mielellään tässä jotain käännettä lähivuosina näkisi :smiley:

Osinko on pysynyt samana viimeiset kolme kvartaalia, mutta käsittääkseni käynnissä on 500 miljoonan omien osakkeiden takaisinosto-ohjelma, josta noin puolet vielä käyttämättä. Tällä kurssilla ihan järkevää.

EDIT: Osingonjakosuhde tosiaan vieläkin matala, (Seeking Alphan mukaan 57,9%) joten osingon puolesta en ainakaan itse osaa pelätä vaikka bisnes tällä hetkellä vähän takkuaakin. Takana myös 14 perättäistä vuotta kasvavaa osinkoa ja en usko että tuota putkea halutaan hevillä katkaista.

7 tykkäystä

Are:n arvon laskun syiden ymmärtäminen on hataralla pohjalla. Alla vähän syitä, varmaan Seekingalphasta luettua, muistinvaraisesti.

Ensiksi tuota pidetään, tai se on toimisto reit. Trumpin lääkkeisiin kohdistuva hintojen alennus vaatimus heijastuu tutkimukseen. Trumpin leikkaukset vievät tuottoja tutkimukselta ja toimintoja jopa lakkautetaan. Toimistoja on tyhjillään ja niitä muutetaan kilpailemaan Are:n kiinteistöjen kanssa.
Tänä vuonna yhtiöllä hieman heikompi näkymä.

Varmaan tärkein syy puuttuu listalta. Taidan lisätä vielä, osingon turvamarginaali on huikea. En välitä tässä kohtaa seuraavan muutaman vuoden osakkeen arvon kehityksestä, 7,5% osinko, joka kasvaa vuosittain, riittää minulle.

5 tykkäystä

Chat GPT:n mukaan UK 20% PID lähdeveron saa hyvitettyä verottajalta jos sen ilmoittaa ulkomaan vuokratulona.

kuva

Jolloin veroaste nousee 30 prosenttiin. Onko sinulla heittää tähän verottajan näkemystä siitä että luokitellaanko PIDit osinko- vai vuokratulona?

MPW - Seuraako kukaan? Itse olen pitänyt salkussa koska osingonmaksukyky on toistaiseksi pysynyt.

4 tykkäystä

Kyllä seuraan ja omistan edelleen MPWtä. Pahimmat ongelmat ainakin pitäisi olla takana kun nuo isoimmat on karsittu ja kärsitty.

Lainojen uudelleenrahoitus on sujunut yllättävän kohtuullisella kustannuksella, mikä viittaa parantuvaan taloudelliseen tilanteeseen.

Osinkoa todennäköisesti nostetaan joko syksyllä tai Q1/26 oman arvion mukaan. Mitään kiirettä sille ei ole, mutta toimenpiteellä voidaan karistella isommat shorttipositiot ja saadaan myös osakkeen hintaan uudelleenvaluointi.

6 tykkäystä

Mä kyllä suhtautuisin hyvin varauksella tällaisissa asioissa jonkun AI:n vastauksiin. Eli hommaa tuolle oikea lähde. Muutoin sitä voi pitää ihan täytenä huuhaana/hallusointina.

(Musta AI:n vastauksia ei pitäisi koskaan postailla totuuksina foorumeille. Tai postailla ollenkaan. Ne eivät ole lähde millekään faktalle.)

23 tykkäystä

Kiinnostaisi tietää mikä on MPW osuus salkussasi :slight_smile:

Oletko lisäillyt viime aikoina?

Salkussa on melkein kolmekymmentä riviä vieläkin, vaikka yrittänyt tiivistää. MPW:n osuus siitä vähän yli 2%, joten ei mikään merkittävä enää. Aikanaan oli suurin omistus, mutta lisäilyt muihin ja arvonlasku on pudottanut osuuden nyt suhteellisen pieneksi.

Viimeisimmät MPW -ostot on tammikuulta -24, jolloin osunut aika hyvään hintaan 3,53$ :cowboy_hat_face:

Olen kyllä harkinnut lisäämistä, kun tilanne näyttää nyt taas paremmalta. Pitäisi vaan myydä jotain muuta alta pois ja tämä on se ongelmallisempi puoli :upside_down_face:

Laitetaas vielä muutkin REITit tähän ja osuudet salkusta, kun kerran aloitin

• WP Carey 3,0%
  • Stag Industrial 2,6%
  • Medical Properties Trust 2,1%

Kiinteistöpuolelta vielä

• Cibus 2,3%
  • Patria Investments (LatAm pääomasijoitushtiö), jossa kiinteistöillä iso osuus. 4,6%

REITien rooli on pienentynyt jatkuvasti. Niiden tarkoitus tuoda hajautusta ja lainoitusarvoa salkkuun sekä maksaa osingoilla salkun lainoituksen korkokulut. MPW on niistä nykyisellään myös potentiaalinen arvonnousun osalta.

9 tykkäystä