Reaktor suunnittelee listautumista

Yhtiö itse sanoo, että Q1 liikevaihto ja kannattavuus kasvoivat pääasiassa 6,9 miljoonan lisenssituoton seurauksena, Onhan se silti ihan mahdollista, että lisenssituottoja alkaa tulla enemmänkin, mutta aika vaikea semmoisia on ennustaa.

1 tykkäys

Sijoittaja.fi ihan hyvin avannu noita ennusteen perusteita, joissa Q1 on siis poikkeuksena huomioitu

Sijoittaja.fi ennusteiden periaatteet ja oletukset:

  • Peruskasvu: Liikevaihdon kasvu ilman lisenssituloja on arvioitu 8 prosenttiin (Q1:llä 7,3 %).

  • Lisenssitulot: Ennusteisiin sisältyy arvioitu 10 miljoonaa euroa lisenssituloja koko vuodelle (joista 6,9 M€ toteutui jo Q1:llä ja loput n. 3 M€ odotetaan seuraavilta kvartaaleilta).

  • Kannattavuus ilman kertaeriä: Nämä lisenssitulot nostavat kannattavuutta merkittävästi. Ilman niitä oikaistu EBIT-marginaali olisi 9,5 % (kokonaisuutena se on 16,8 %).

2 tykkäystä

Jatkan vielä tota sijoittaja.fi:n P/E kulmaa. Hain Inderesin MCP:lla suomalaisten verrokkien P/E (oik.) 2026 ennusteet ja laitoin Reaktorin samaan kuvaan sijoittaja.fi:n luvulla.

Reaktorin listautumishinnan oik. P/E 2026 (11,4x) on suomalaisten verrokkien mediaanin (12,6x) alapuolella eli toi sijoittaja.fi:n “varsin kohtuullinen hinnoittelu suhteessa verrokkeihin” saa tukea.

Jos Reaktor uudelleenhinnoiteltaisiin mekaanisesti mediaanin kertoimelle niin nousuvaraa olisi noin +10%. Jos taas Goforen kertoimelle niin nousua tulis 8,25€ → 9,89 € eli n. +20%.

2 tykkäystä
4 tykkäystä

Hyviä nostoja. Lisähuomiona, jos lisenssitulot ovat puolustuspuolen myyntiä niin niissä hyvin houkutteleva hinnoittelumalli (kts. Prospectus) → Lisenssi one off sekä viiden vuoden maintenance/update palkkio 20% per lisenssikokonaisuus sekä 10% tech ja softapäivityskulut koko lisenssin arvosta per vuosi. Mukava saada tämä laatuyhtiö vihdoin pörssiin!

3 tykkäystä

Herlinien sijoitusyhtiöillä ei ole tapana lähteä ankkuriomistajiksi listautuviin yhtiöihin. Eivätkä varmasti olisi tähänkään lähteneet ilman vahvaa käsitystä kv. softamyynnin kasvun jatkumisesta oli se sitten Naton Defenceä tai jotakin muuta. Hyvä muistaa, että tällaisilla kasvollisilla ankkuriomistajjilla on ollut tietenkin listautumisesitettä parempi näkyvyys myös tuoteliiketoiminnan sisältöön ja ihan om aasta takaa analyysiresursseja mahdollisiin tuleviin lisenssitulokertymiin.

7 tykkäystä

Reaktorin perustajajäsen on keventänyt omistustaan rajulla kädellä | Kauppalehti.

" Yhtiön omistajasivujen mukaan Mäkelän omistusosuus oli 17. kesäkuuta 12,95 prosentissa ja Laurosen 11,64 prosentissa. Molempien osakemäärä on lisääntynyt listautumisen jälkeen.

Perustajajäsen Tuomas Routon nimi ei sen sijaan yllä enää yhtiön suurimpien omistajien joukkoon, vaikka ennen listautumista hänen osuutensa oli kolmanneksi suurin ja 6,54 prosenttia."

6 tykkäystä

on siellä mäkelän (~600k) ja laurosen (675k) salkutkin keventyneet päivitettyjen tietojen mukaan (18. päivä). mielenkiintoisesti vertailu 17. päivän tietoihin ei tällä hetkellä onnistu vaikka äsken onnistui?

4 tykkäystä

Näinhän siinä kävi että valahti heti reippaasti alle listautumishinnan. Kun vakauttamistoimet päättyvät niin tipahtaa alle kuuden ja puolen euron.

4 tykkäystä

Itselläni strategiana on yleensä “osta ja unohda”, mutta tällä kertaa se taisi olla pelkkä “unohda”. Kesäkuu on ollut niin hektinen, että antiin osallistuminen jäi kokonaan tekemättä. Näyttää kuitenkin siltä, että tällä kertaa se oli lopulta voittava strategia.

Kurssikehityksestä voi nähdä, että myyntipainetta on ollut ostointoa enemmän. Lisäksi eilen julkaistiin pörssitiedote:
Reaktor Group Oyj: Vakauttamistoimenpiteitä suoritettu

Tiedotteen perusteella kurssia on vakautettu tähän mennessä noin 5,3 miljoonalla eurolla, mikä vastaa 660 000 osaketta. Mikäli olen ymmärtänyt oikein, vakauttamisaika jatkuu joko 15.7.2026 saakka tai siihen asti, kun enintään 990 000 osakkeen vakautuserä on käytetty.

On mielenkiintoista nähdä, miten kurssi kehittyy loppukesän ja alkusyksyn aikana, erityisesti kun Q2/2026-tulosta aletaan esitellä ja vakauttamistoimenpiteet ovat päättyneet.

5 tykkäystä