Nya Avantis listade på Xetra idag. Verkar inte vara köpbara på Nordnet ännu.
Avantis America 0,20%
Avantis Europe 0,25%
Avantis Pacific 0,25%
Aktiemarknaden har under början av året dominerats av så kallade defensiva sektorer.
Konsumentvaror (XLP), materialsektorn (XLB) och energisektorn (XLE) har alla gjort kraftiga uppgångar under de senaste månaderna.
Till och med så kraftiga att dessa sektorer redan börjar se överköpta ut.
Den allmännyttiga sektorn (utilities), som hör till de defensiva sektorerna och består av till exempel el- och vattendistribution, har hittills utvecklats något blygsammare.
Under den senaste veckan har vi dock sett även denna sektor vända uppåt.
Den allmännyttiga sektorn presterar ofta bäst under förhållanden där tillväxtsektorernas uppgång mattas av.
Den svaga utvecklingen för Nasdaq 100-indexet under februari tyder på att vi kan vara på väg in i en sådan fas.
Är allmännyttiga tjänster aktiemarknadens nästa överraskare?
Trevlig fredag!
Amundi kommer med en BNP-viktad all world-ETF. Viktningarna är lite annorlunda
USA 16,3%, Kina 22,3%, Indien 10,2%
https://www.etfstream.com/articles/amundi-lines-up-europe-s-first-gdp-weighted-etf
I en av Ben Felix senaste videor konstaterades det att det redan finns över 3 000 olika ETF-fonder och att den överväldigande majoriteten av dessa och de nya fonderna är aktivt förvaltade. Så man kan undra om marknadens effektivitet verkligen skulle lida på grund av indexfonder. Tvärtom blir marknaden bara mer effektiv årtionde efter årtionde tack vare alltmer sofistikerade algoritmer.
Själv har jag investerat i tillväxtmarknader med följande instrument:
För Indien finns det en billigare ETF (från Franklin), men den går inte att köpa i min bank. I Kina investerar jag inte (inte heller i andra kommunist-/diktaturländer), de politiska riskerna är för stora. Kinas ekonomiska stjärna är ändå i en nedåtgående trend och de bästa åren är redan förbi.
När det gäller dessa ex-Kina EM-index bör man vara medveten om att man inte helt slipper Kina-risken. I dessa är nämligen Taiwans andel nästan 30 %.
Det är sant, men Kina-Taiwan-risken kan man inte på något sätt helt undkomma. En kinesisk invasion av Taiwan och dess följder skulle orsaka en global kris, vilket även skulle märkas på de amerikanska och europeiska börserna.
Ja, så är det ju. Jag skulle också själv mycket hellre investera i en EM-fond ex-Kina än i en ren EM-fond, och jag har faktiskt några andelar i en sådan ETF. I EM-indexet får man ”njuta” av nästan 50 % vikt i Kina+Taiwan. Det är mest en observation om att man får bära en hel del Kina-relaterad risk även i dem, även om namnet kanske antyder något annat.
Taiwan utan hotet från Kina vore enligt min mening en mycket intressant marknad.
Jag förstår detta på sätt och vis, men jag skulle ändå inte utesluta Kina eller något annat helt och hållet. Risk och avkastning går fortfarande fint hand i hand. Och om den förväntade risken inte realiseras kan avkastningen bli riktigt hög. Det finns ju trots allt risker i alla andra också. Nu till och med i USA på ett helt annat sätt än för en stund sedan…
Jag anser att konfiskationsrisken när det gäller Kina är så pass stor att jag åtminstone själv inte vill investera där längre. Avkastningsförväntningarna där är ändå inte så superbra att den risken skulle vara värd att ta för min del. En miljard kineser kan hålla sin egen börs så pass dyr att det inte kommer tillräckligt med kompensation till västerlänningar i form av bättre avkastningsförväntningar.
Risken är dock betydligt lägre än 100 %. Utifrån detta kan man fortfarande justera sin egen risk kontra investeringar i Kina, vilket kan vara något mer än 0 %. Men naturligtvis inte om man inte alls är beredd att förlora någonting. Å andra sidan är denna risk alltid närvarande på någon nivå vid investeringar.
Oavsett vilken risken är kan förlusten i Kinas fall vara 100 %. Dessutom har Kina presterat uruselt de senaste 30 åren. Om jag minns rätt verkar realavkastningen vara ungefär noll.
MSCI China IMI:s avkastning har sedan maj 1994 varit 2,45 % annualiserat mätt i dollar. Under samma tid har ACWI IMI:s avkastning varit 8,04 % annualiserat. Om man drar av inflation och källskatter på utdelningar från det, har Kina gett en kanske till och med negativ realavkastning under de senaste cirka 32 åren.
Historisk avkastning är sällan intressant.
Men återigen. Varje land och region har sina egna risker och sin egen potential. Ingenting är säkert. Därför kan man anpassa sin risknivå så att den blir lämplig. För mig personligen innebär till exempel inte x (> 0) pengar i Kina någon större risk.
Är inte indexfonder ett effektivt och säkert val i det långa loppet? Jag skulle förstås kunna välja bort till exempel världsindexet eller minska dess viktning något, eftersom samma aktier redan finns i USA- och teknologi-indexen. Hur borde man gå till väga för att lösa detta?
Ja, indexfonder är i grunden ett bra val. Att försöka gissa vinnande länder eller sektorer är dock i princip att ta en aktiv ståndpunkt, och oddsen är inte på din sida. En så diversifierad, billig och global indexinvestering som möjligt är teoretiskt sett det rätta och mest rekommenderade sättet att investera, och SPYI erbjuder ett bra sätt att göra detta med en enda produkt.
Dessutom har den lägre kostnader än dina fonder sammanlagt, dess livscykel är troligen längre och den kan flyttas från en mäklare till en annan om behovet uppstår.
Jag upprepar alltså min tidigare rekommendation och påminner dessutom om skattefriheten för försäljningar under 1 000 euro, vilket är värt att utnyttja för de fonder du äger.
Finland-indexet skulle jag låta vara, eftersom det är avgiftsfritt och en mycket skatteeffektiv investering. Forskning stödjer även en liten hemmamarknadspreferens (home bias) på grund av valutarisken.
Jag ska fundera lite till på saken själv, men du ”rekommenderar” att jag byter ut Nordnets världsindexfond mot den där och sedan investerar resterande 250 € fördelat på 4 andra fonder som jag redan äger?
Jag menade att du skulle stoppa allt månadssparande i fonder och i fortsättningen lägga ditt månadssparande i SPYI via ETF-månadssparande. Den har redan maximal diversifiering, och ytterligare innehav leder bara till att man överviktar någon region eller sektor.
Var det någon split på gång för SPYI som gör att värdet ändras från runt 250 € till omkring 10 € inom en snar framtid?